Sitat av
Anonym bruker
Kan du si noe mer om den komboen? Eller er det andre som har begge? Greia er at jeg har gått i terapi for ptsd i flere år uten egentlig å få det bedre. Så ble jeg oppfordret av legen til å utredes for adhd. Og det var uten tvil adhd sa de.
Det er så nytt at jeg har ikke helt fått tatt det inn. Vet ikke om jeg skal orke medisiner for jeg føler det blir bare mer mas og kjas og nå går jeg rundt som en spent stålfjær hele tiden. De jeg kjenner som har adhd sier oppstart med medisiner er som en berg og dalbane med tunge nedturer og noen glimt av positivitet før den forsvinner og letingen av rett medisin og dose starter på ny. Målet mitt er egentlig bare å få det bedre. Har forsøkt alt av terapi som er tilbudt men våkner fortsatt full av skrekk hver natt og fungerer ikke veldig bra om dagen. Hvordan kan adhd medisin hjelpe?
Det er mye man kunne sagt, men kan nevne noe. PTSD og ADHD har for det første litt overlappende symptomer, så det er vanskelig å si hva som er hva av og til. Ofte er det vel begge deler, oppå hverandre.
ADHD er jo en reguleringsvanske først og fremst, og påvirker også emosjonsregulering. Det sier seg selv at det er vanskeligere å finne et toleransevindu å kunne jobbe med traumeminner i, hvis du i utgangspunktet sliter med å regulere deg opp eller ned ved behov. Sånn sett så tenker jeg det er en god idè å prøve medisiner, for å få utbytte av terapi. Ja, det kan ta ganske lang tid å finne ideelt medikament og optimal dose, men det er god sjanse for å få hjelp rimelig raskt også. Det kan være litt komplisert, så en god psykiater er bra å ha med i prosessen.
Ellers så har jo traumer, da særlig komplekse traumer, en lei tendens til å plassere deg i stadig nye traumatiske situasjoner. Der hjelper ubehandlet ADHD også godt til. Alle som skiller seg ut er dessverre ekstra utsatt for ulike former for misbruk, og som ADHD-kid er man ikke nødvendigvis så god til å tilpasse seg og gå under radaren. Videre i livet er evig jakt etter dopamin kombinert med manglende konsekvenstenking og impulskontroll en tidvis spennende mix. Ubehandlet ADHD gir ganske mange år kortete forventet levealder, fordelt ut over ca alle måter det er mulig å dø på. Og det du ikke dør av, blir du gjerne traumatisert av.
Til alt overmål blir du lettere traumatisert av en gitt hendelse når du har ADHD, i og med at et traume er en opplevelse som overgår din evne til å integrere den, og ADHD-hjernen ikke akkurat er så jævla ryddig på sånt. Så, med tanke på å ikke fortsette å havne i stadig nye traumatiserende situasjoner, så er det en god idè å få behandlet ADHDen på en eller annen måte.
Du sier du har prøvd alt av terapi, men hvilke retninger da? Det skal være mulig å behandle ptsd, altså. Om du ikke nødvendigvis blir kvitt det så skal du få det bedre enn du har det nå. Vurder noe som går dypere enn det kognitive, og gjerne noe somatisk, som psykomotorisk fysioterapi eller lignende. PTSD er i stor grad en fysiologisk og nevrologisk greie, det er liksom ikke bare å "reframe" tenkemåten din. EMDR funker også bra for noen.
Sist endret av *pi; 29. august 2023 kl. 20:13.