Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10796 2580711
Sitat av Mystikker'n Vis innlegg
Hei.

Jeg tror ikke dette er flein, for de har ikke noen markant spiss på toppen. Den helt til høyre er vel for brun..
Jeg vil bare høre. Er en god del av dette her.
Vis hele sitatet...

Jeg syns heller ikke det der ser ut som flein... Kjipe saker
Mystikker'n: ingen av de er flein.
Jaja.. Takk for god tilbakemelding.
Vet noen av dere om det er godt med fleinsopp på fjellet? 500-600 m. Vurderer å stikke opp i ferien uansett.
Lite her i byen ser det ut til..
spørs om det er gress dær.
finner du en fin plen på fjellet, kan du sikkert finne flein også.
Skjønner.. Det er gress det står på? Vokser liksom ikke imellom blandt alle småbjørka? Får heller ta noen litt lengre utflukter ut mot landet.. Er vanlige, ugjødslete, ubeitede jorder aktuelt?
Jada, det kan være flust med flein ved 600 meters høyde så lenge forholdene ellers ligger til rette.
vet ikke om du har sett tråden, du virker ny på forumet =)
men du kan jo lese litt Hær.
Hehe, er ny ja. Men har lest en del, vil jeg selv si.
Men det jeg mente var om det var vanlig å finne den på ugjødslet, og ubeitet mark. Sånn som det er på jorder og på fjellet. Og om den liksom kunne vokse imellom de små bjørketræra på fjellet.
Men uansett...
Vi får se om vi finner noe på landet i morgen.
God natt, takk for hjelp folkens.
Sitat av Mystikker'n Vis innlegg
Men det jeg mente var om det var vanlig å finne den på ugjødslet, og ubeitet mark. Sånn som det er på jorder og på fjellet. Og om den liksom kunne vokse imellom de små bjørketræra på fjellet.
Vis hele sitatet...
Har iallefall aldri sett flein på fjellet (ikke det at jeg befinner meg så mye på fjell for tiden) og er ganske sikker på at det må være de verste levevilkårene for sopp (tørt, kaldt, vind). Se for deg en langstrakt, fuktig, grønn golfbane eller en stor kirkegård, der finner du flust med sopp. Beitemarker finner man også en god del sopp på, men jeg har hatt mest hell med kirkegårder.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det er massevis av bra beitemarker i fjellet, og derfor er det nødvendigvis også masse bra soppjorder. Det beste området jeg noen gang har sett, ligger ca 1000 meter over havet. Der finnes det noen jorder hvor du må gå på tærne for ikke å tråkke på all fleinsoppen som bokstavlig talt ligger som et teppe over marken. Slike steder er det ikke snakk om hvor mye du klarer å finne, men hvor rask hendene dine jobber, og hvor mye sopp du rekker å plukke før det blir mørkt.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Slike steder er det ikke snakk om hvor mye du klarer å finne, men hvor rask hendene dine jobber, og hvor mye sopp du rekker å plukke før det blir mørkt.
Vis hele sitatet...
Interessant.
Vi får se hva jeg finner.
Så sabla greit med sånn forum altså...
Sitat av Mystikker'n Vis innlegg
Hei.

Jeg tror ikke dette er flein, for de har ikke noen markant spiss på toppen. Den helt til høyre er vel for brun..
Jeg vil bare høre. Er en god del av dette her.
Vis hele sitatet...

Den helt til høyre er en spiss giftslørsopp. Som er DØDELIG GIFTIG selv i små små doser. Kast hele fangsten og kokvask stedene du har hatt den.

kommentar til bildet i post 707
Sist endret av utidetfri; 30. september 2009 kl. 01:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Auch, fangsten kastet for lengst heldigvis.
Ikke noe flein.
Sitat av plohg Vis innlegg
Har iallefall aldri sett flein på fjellet (ikke det at jeg befinner meg så mye på fjell for tiden) og er ganske sikker på at det må være de verste levevilkårene for sopp (tørt, kaldt, vind). Se for deg en langstrakt, fuktig, grønn golfbane eller en stor kirkegård, der finner du flust med sopp. Beitemarker finner man også en god del sopp på, men jeg har hatt mest hell med kirkegårder.
Vis hele sitatet...
Mener du at det er flein på greenen på golfbaner? Gresset blir jo klipt annenhver dag! Det samme gjelder egentlig Kirkegårder, er det rundt gravstenene man må lete?
Du har et par flein, men mye annet også. Du må nesten nummerere hver enkelt sopp hvis vi skal være i stand til å si hva som er hva.
fant alle sammen voksende på samme sted rundt en stubbe i skogen. de vokste noen ved siden av som klart ikke var flein, men jeg tror dette er (første gang jeg plukker). better safe than sorry^^,
takk på forhånd
Beklager, ikke noe spiss fleinsopp.
Sitat av utidetfri Vis innlegg
Den helt til høyre er en spiss giftslørsopp. Som er DØDELIG GIFTIG selv i små små doser. Kast hele fangsten og kokvask stedene du har hatt den.

kommentar til bildet i post 707
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at det er spiss giftslørsopp? Har ikke den tykkere stilk i forhold til hodet?

Jeg er da absolutt ikke noen sopp-ekspert men synes ikke den så ut som spiss giftslørsopp.
Muligens er noe av det flein, men soppen er jo helt ødelagt og tørr, så det er vanskelig å se.
Som exocytose indikerer: Noe av dette (kanskje det meste) er nok flein, men du skulle tatt bildene før soppen tørket.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Muligens er noe av det flein, men soppen er jo helt ødelagt og tørr, så det er vanskelig å se.
Vis hele sitatet...
Ødelagt? Kan den ikke spises?
Det var ikke jeg som plukket soppen, den var tørr da jeg fikk den.
Om det er en del sopp der som ikke er flein, er de giftige og farlig og spise da?
Ødelagt som i sprukket, "herpet" osv. Men de er nok bare tørre. Problemet med det er at de er mye vanskeligere å identifisere.

Visse sopparter er absolutt farlige ja. Om du har noen av de der, kan jeg ikke si, men det er vel ikke verdt å ta sjansen?
Sist endret av exocytose; 3. oktober 2009 kl. 22:55.
En viktig ting her blir jo: Hvem fikk du de av? Vet du at han er en erfaren sopplukker? Eller har han vært på leiting for aller første gang?
Hallo fokens. Det var flust med flein på fjellet, har akkurat kommet hjem fra ferien med nok flein til mange tripper håper jeg.
Men det var noen sopper jeg fant sammen med fleinen som ligner litt. Men ikke altfor mye.
De to lengst til høyre (venstre på det siste bildet) er de jeg kanskje satser høyest på. De har den karakteristiske spissen. De har også mørkere skiver, så jeg lurer...
Soppen er litt sjuskete pga dårlig frakt.


Fortell meg hva dere tror.
Trenger ikke tro, jeg vet at ingen av disse er fleinsopp. De to du nevner er antakelig av samme art som de andre på bildet. Det er iallfall ikke flein.
Sist endret av xtapolapocetl; 5. oktober 2009 kl. 02:10.
Greit. Takk.
Forresten, hvor mye mer potente er små sopp en store?
Har flere hunde små, og da mener jeg små selv til fleinsopp å være. Hvor mange sopp er bra? Hvor mye burde jeg ta i gram til en førstegangstrip? 2g skal vist være bra. Burde jeg kanskje ta 1,5 eller noe?

Takker for svar.
Ikke bruk antall, men vekt i tørket form. Små er like potente som store (i forhold til mengden). Et halvt gram tørket sopp burde gi en grei førstegangsopplevelse (ingen heftig tripp, men antakelig en fin, psykedelisk opplevelse), deretter kan du prøve deg fram forsiktig.
Slenger opp et bilde av noen som er til tørk for øyeblikket. Den boksen er 14cm lang, og ca 12 bred.
Riktig sopp. ( vis du lurte )
Ellers så er det ikke sån du tørker dem. Legg de heller spredt utover på for eksempel en avis.
Ok ja, så du er sikker på at små ikke er mer potente en store? Er bare det at jeg har hørt så mange andre si noe annet... Vil bare ikke få en opplevelse jeg ikke kan takle, siden jeg sansynligvis skal prøve dette alene.
Det går greit å tørke dem slik, så lenge de ligger i friluft. Men en flettet kurv hadde vært bedre, da får soppen luft fra alle kanter. En venn av meg har brukt den samme kurven i 12 år nå, og har alltid tørket dem i en haug. No problem.
Har de på ei rist nå, og har satt den stødig over den elektriske ovnen på rommet mitt.
Bruk vekt, eller tell til 15. ( bygg på senere om du vil )

små, store? aner ikke hvem som inneholder mest virkestoff. Men skulle ting gå negativt og ting bli for intenst er det jævlig å være aleine.

vis det sku skje, gå ut en tur.
Sitat av Mystikker'n Vis innlegg
Ok ja, så du er sikker på at små ikke er mer potente en store? Er bare det at jeg har hørt så mange andre si noe annet... Vil bare ikke få en opplevelse jeg ikke kan takle, siden jeg sansynligvis skal prøve dette alene.
Vis hele sitatet...
Det er nok en myte at små er sterkere enn store ja. Det er mengden soppfrukt som betyr noe, ikke størrelsen på de individuelle soppene. Jeg har spist både nesten bare små, og nesten bare store (dvs større) fra samme område, og har ikke merket noen forskjell i styrke. Et gram er et gram. Når det er sagt kan styrke variere fra år til år og fra område til område. Vil du være sikker kan du jo begynne med f.eks. 0,1 gram og evt. jobbe deg oppover.

Vil uansett ikke anbefale en førstetripp alene, men det er ditt valg.
Ok, tusen takk for svar dere.
Veldig greit å få avklart det der med størrelsen. Tipper jeg tar en medium dose bare med noe vakker musikk hvis jeg ikke får tak i noen kamerater.
Hvis det skjer noe galt rapporterer jeg, så følg med på mystikkern's mystiske reise i mycelets verden!
hva er dette for noe? er det flein av noe slag (som ikke er giftig)? di to første bildene er én sopp, di to neste er en annen, og det siste er enda en, men den er trolig en mindre versjon av den første. (se i forhold til tommelen på den siste)
Sist endret av pimp chronicles; 5. oktober 2009 kl. 21:29.
Ikke flein.
Ja, tok meg da en tur til nærmeste kirkegård uten noe særlig hell, tror jeg.

Jeg fant tre type sopper som fanget oppmerksomheten min, dere kan forhåpentligvis se dem på bildene under. Den store brune er jeg 99,99999% sikker ikke er spiss fleinsopp eller fleinsopp i det heletatt, det samme gjelder den hvite, men siden begge to har noen kjennetrekk som fleinsoppen også har, som størrelse, stilk, spisshatt, sånn stripete kjøtt lurer jeg på om noen av dere vet om disse soppene har samme levevilkår som spiss fleinsopp, og om det dermed er noe håp for at jeg kan finne fleinsopp der ved senere anledninger?

Den andre mindre er veldig liten, og derfor lurer jeg på om noen kvalifiserte her kan svare om dette kanskje er en spiss fleinsopp i sin yngste alder. Altså om det er en fleinsoppo som ikke er fullt utvokst enda. Tviler, men må sjekke for sikkerhets skyld. Den lille er ca. 3 centimeters lang.

http://bildr.no/thumb/501628.jpeg

http://bildr.no/thumb/501629.jpeg

PS: Test for å sjekke om de morsomme linkene jeg bruker fungerer.
Sist endret av Filosofen; 5. oktober 2009 kl. 21:52. Grunn: Fordi!
Du har ikke funnet flein du heller.

Men vær så snill da! Kan dere ikke sjekke litt gjennom tråden før dere poster? Det er da flust med fleinbilder her som dere kan sammenligne med.
Sist endret av exocytose; 5. oktober 2009 kl. 21:53.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Du har ikke funnet flein du heller.

Men vær så snill da! Kan dere ikke sjekke litt gjennom tråden før dere poster? Det er da flust med fleinbilder her som dere kan sammenligne med.
Vis hele sitatet...
Spurte ikke om jeg hadde funnet flein heller da. Jeg har sett igjennom utallige bilder, og som jeg sa, jeg var sikker på at det IKKE var flein, med mindre det finnes flein med misforminger. Som sagt, jeg har ikke sett ett eneste bilde av flein da de er på sitt minste, så jeg lurte på om det var noe for at... Never mind lzm. Men kan du svare på noen av de andre spørsmålene mine?
Ah, beklager. Da får første del av posten min stå som svar på om den lille var flein og den andre til alle dere andre.

Det er mulig at du kan finne flein der i fremtiden, men ettersom kirkegårder ofte er litt for velstelt for flein er kirkegårder egentlig ikke ideelle for fleinen.
Det pleier også å være for mye mose på kirkegårdene til at fleinen trives(det er selvfølgelig unntak og det er flere som har funnet flein ved mose, bare rett ikke opp av den).

Spørsmål om selve fleinsoppen, vekstvilkår og alle andre aspekter ved fleinsoppen(foruten identifisering) skal vel i Den store fleinsopp-tråden og ikke her.
Sist endret av exocytose; 5. oktober 2009 kl. 22:16.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Ah, beklager. Da får første del av posten min stå som svar på om den lille var flein og den andre til alle dere andre.

Det er mulig at du kan finne flein der i fremtiden, men ettersom kirkegårder ofte er litt for velstelt for flein er kirkegårder egentlig ikke ideelle for fleinen.
Det pleier også å være for mye mose på kirkegårdene til at fleinen trives(det er selvfølgelig unntak og det er flere som har funnet flein ved mose, bare rett ikke opp av den).

Spørsmål om selve fleinsoppen, vekstvilkår og alle andre aspekter ved fleinsoppen(foruten identifisering) skal vel i Den store fleinsopp-tråden og ikke her.
Vis hele sitatet...
Ja, var bare ikke helt sikker da det også gjaldt identifisering, puttet bare inn et par spørsmål i tillegg. Men takk for et saklig svar og raskt svar.
2. turen min og jeg mener dette er flein ja^^, hattene er spisse og de er mørke inni. nummer 12 mener jeg at jeg har sett på bilder av flein og det er ikke den samme som de andre.
håper virkelig dette er sorten siden vi har leitet mye de siste dagene;P
(beklager dårlig bilde)
takk på forhånd
Som du sier, nr 12 er din eneste flein.
:/ bad=(
frøys fingrene av meg for å plukke alle;P
Oppsummering av regler som gjelder for denne tråden:
  • Les post#1 før du spør om hjelp.
  • Soppen må være fersk (ikke tørr).
  • Bildene må være nærbilder, og må vise soppen fra siden og skivene under hatten.
  • Ved mer enn 3 sopp i hvert bilde må soppen nummereres.
  • Spre individene utover på et ensfarget, nøytralt underlag.
  • Ta flere bilder med riktig fokus, godt lys og i god oppløsning.
  • Bildet skal ha oppløsning på minst 5MP, og filstørrelse over 1MB.