Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 8670
Ok.
Lurer på en ting.
Har aldri prøvd og jeg sliter med å forstå en jente jeg er utrolig glad i.

Vet ikke hvor mye hun bruker men vet det er regelmessig i perioder.
Hun sliter også med angst og depresjon. Noe som kan være og er en av noen bivirkninger av kokainen. Men hun har det også fra før hun prøvde det.
Vet ikke hvor lenge hun har brukt. Men det er år fra og til.
Sier selv hun har kontroll (noe jeg tviler litt på) og hun kan stoppe når hun vil. Det har hun gjort før.
(Ok, du har kontroll og kan stoppe, hva fikk deg til å starte igjen da? Ergo ikke kontroll i mitt hode)

Vi har pratet mye om dette og hun har åpnet seg mer og mer etterhvert som tilliten kommer.
Men hun forstår ikke hvorfor jeg er så anti drugs.

Har aldri prøvd anna enn alkohol og fått piller på sykehus når jeg har vært der. (Typ 2 ganger i livet, fikk en oxy variant nå sist. Ikke en rus som jeg syns var spess "gøy") og kutta fort for vet folk blir hekta på det.

Det hun sier er at jeg aldri vil forstå hvorfor hun tar kokain før jeg har prøvd selv.

Ok, det poenget kan jeg se. Har ikke prøvd og vet ikke hvordan det funker.
Har lest masse her inne, og prøvd å forstå.

Men spm mitt: hvis jeg "gir etter" og prøver, kan folk som har prøvd her inne si om det er en stor sjanse for at jeg vil ha mer, eller vil en gang "ikke ha noe å si"
Ok, nå vet jeg hvordan det er, og kan forholde meg til det.
Det var fett, eller det var kjipt.

Takker for svar.
Det er ikke slik at man prøver et stoff én gang og så bare må ha mer. Folk flest som er sunne og har annet innhold i livet sitt kan fint prøve kokain og andre stoffer en gang i blant uten å bli avhengige. Men så kan det jo hende at du liker det og får lyst til å gjøre det igjen og igjen. Hvis man gjør dette mange ganger over en lengre periode kan det utvikle seg til en avhengighet eller en lyst som man strengt tatt ikke lenger har kontroll over.
Sist endret av mentalmelt; 17. mars 2018 kl. 01:00.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En eller 2 ganger i måneden med coke gjør deg ikke avhengig. Men ikke prøv uppers om du hart hjerteproblemer eller lignende.
En gang kan gjøre deg avhengig. Du glemmer kanskje aldri hvor bra du følte deg der og da.
Det handler om å sette sunne grenser for seg selv.
Hvis man ikke makter å følge disse grensene, da har det blitt et problem.
Nei. Én gang kan ikke gjøre deg avhengig. Avhengighet er noe man bygger opp gjennom repetisjon. Det kan imidlertid være starten på et bruksmønster som fører til avhengighet.
Spør deg selv hvorfor du vil ta kokain... for å forstå, oppleve eller intregrere deg i en gruppe.. osv. Du finner vel svaret der, når du finner dine motivasjoner og synes de er akseptable må du sette en strek for at du skal bare prøve en gang.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nei. Én gang kan ikke gjøre deg avhengig. Avhengighet er noe man bygger opp gjennom repetisjon. Det kan imidlertid være starten på et bruksmønster som fører til avhengighet.
Vis hele sitatet...
Det er så individuelt, fysisk avhengig ved første snork blir du ikke. Om vedkommende er naiv uten noen informasjon om dopet og brukere, så er sjansen for psykisk stort.

Husker ennå første dagen jeg snora opp dexamin, for meg var dette mirakel dopet. Kan relatere til "Folk forstår ikke før de prøver" Selvsagt er folk forskjellig til dop, men i mitt perspektiv var dette instat psykisk avhengighet.

Hvordan kan jeg leve uten dexamin?? Kan aldri se verden på samme måte uten, ble helt betatt av rusen. Endelig kan jeg lese en bok, endelig kan jeg få resultater i samfunnet! Rundt 1 - 2år brukte jeg dexa og ritalin, det tok meg 3 - 5 år før savnet var over. Pr dagsdato klare jeg ikke å lese en bok, noe jeg mestret under dexamin eller ritalin.

Har forresten en kompis som prøvde en svak ritalin pille, selv 4 år senere ønsker han ritalin. Uppers er jævelens dop, vær forsiktig TS
Avhengighet er ikke synonymt med lyst. Dere bruker dette begrepet uten å forstå hva avhengighet er.

https://no.wikipedia.org/wiki/Avhengighet
https://en.wikipedia.org/wiki/Addiction
https://en.wikipedia.org/wiki/Substance_dependence
https://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_dependence

Forøvrig er ikke ren psykisk avhengighet noe som finnes. Fysisk og psykisk avhengighet kan snakkes om som to forskjellige ting, men i realiteten inneholder begge elementer av det andre. Ved psykisk avhengighet er det også snakk om en tilvenning forankret i biologiske mekanismer. Psyken er ikke separert fra kroppen, og alt som skjer i psyken har sine underliggende fysiologiske prosesser.

https://americanaddictioncenters.org...al-dependence/
Sist endret av mentalmelt; 17. mars 2018 kl. 08:05.
Hvis du er en som liker alkohol og fest så watch out. Store sjanser for at man på fylla vil føle sug etter kokain.

Personlig bare prøvd kokain et par ganger i Spania for over ti år siden. Hadde iallfall et halvår i ettertid der jeg følte lyst/sug etter kokain under alkoholinfluens..
Har også sett at dette er en trend for mange. Litt alkohol i fletta og man blir oppsatt på å få tak i kokain.
Litt forskjellig tilbakemeldinger her.

Men ja, er nok ikke redd for å bli direkte avhenging, men mer redd for suget som folk snakker om her.

Er ikke en som drikker veldig mye. Typ null til daglig og kun fest. Og fest er det ikke veldig ofte.
Så vil vel redusere suget/faren noe vil jeg tro.

Men er vedlig delt i hodet.
Ene siden sier jeg bare skal gjøre det, bli ferdig og prøv.
Er ikke såå farlig.

Den andre sier jeg skal holde meg langt unna. Er en mulighet det er så fett jeg bare må ha mer.

Får jeg suget er det noe jeg ville takle..

Sitat av KaiN Vis innlegg
Det er så individuelt, fysisk avhengig ved første snork blir du ikke. Om vedkommende er naiv uten noen informasjon om dopet og brukere, så er sjansen for psykisk stort.

Husker ennå første dagen jeg snora opp dexamin, for meg var dette mirakel dopet. Kan relatere til "Folk forstår ikke før de prøver" Selvsagt er folk forskjellig til dop, men i mitt perspektiv var dette instat psykisk avhengighet.

Hvordan kan jeg leve uten dexamin?? Kan aldri se verden på samme måte uten, ble helt betatt av rusen. Endelig kan jeg lese en bok, endelig kan jeg få resultater i samfunnet! Rundt 1 - 2år brukte jeg dexa og ritalin, det tok meg 3 - 5 år før savnet var over. Pr dagsdato klare jeg ikke å lese en bok, noe jeg mestret under dexamin eller ritalin.

Har forresten en kompis som prøvde en svak ritalin pille, selv 4 år senere ønsker han ritalin. Uppers er jævelens dop, vær forsiktig TS
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg frykter mest...
Lever lykkelig uviten idag.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Hvis du er en som liker alkohol og fest så watch out. Store sjanser for at man på fylla vil føle sug etter kokain.

Personlig bare prøvd kokain et par ganger i Spania for over ti år siden. Hadde iallfall et halvår i ettertid der jeg følte lyst/sug etter kokain under alkoholinfluens..
Har også sett at dette er en trend for mange. Litt alkohol i fletta og man blir oppsatt på å få tak i kokain.
Vis hele sitatet...
Så du har ikke suget idag?
Eller erstattet kokain med noe anna?
Var 6mnd med selvkontroll så var det over?
Sist endret av Kråke123456; 17. mars 2018 kl. 13:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, litt alkohol i fletta og man vil ha alt man vet er godt, nærmest uansett konsekvens.
Klarer fint å holde meg unna rusmidler til daglig, har aldri noe sug.

Men etter noen øl får jeg gjerne lyst på amfetamin, benzo, hasj og heroin.
Kokain har jeg personlig aldri hatt sansen for, da det eneste jeg føler er hjertebank og økt blodtrykk.
Sitat av Freefalling Vis innlegg
En gang kan gjøre deg avhengig.
Vis hele sitatet...
Nei, slutt å spre feilinformasjon, å prøve ett sentralstimulerende stoff en gang gjør deg ikke avhengig på noen måte.

Hva angår viljestyrken din er noe helt annet.
Sitat av Kråke123456 Vis innlegg

Så du har ikke suget idag?
Eller erstattet kokain med noe anna?
Var 6mnd med selvkontroll så var det over?
Vis hele sitatet...
Nei. Ikke noe sug idag. Ikke erstattet med noe annet. Men følte lysten i ca et halvår etter jeg prøvde. Hadde jeg blitt tilbudt på fest i denne perioden hadde jeg nok fort tatt noen striper. Heldigvis kjente jeg ikke noen som drev med slikt i Norge på den tida.
Tok kokain for første gang på torsdag. Veldig underhvelmende og lite merkbar effekt i forhold til det jeg hadde sett for meg. Han som hadde coken sa forsåvidt at det var en ganske mellow coke, så jeg antar den ikke var av det mest potente slaget.
Da jeg snorta min første keybump, følte jeg en viss anspenthet forsvinne og bli dempet, som om den fikk et silkeslør lagt over seg.
Vanskelig å forklare nøyaktig, men det var akkurat som nervesystemet mitt stod litt i høyspenn før jeg tok det, og nå fikk dempet seg og roa ned. Min bror har diagnosen ADHD/Tourettes, og har fortalt at kokain funker som medisin for han, med mindre han tar jævlig mye.
Virker som det samme gjaldt for meg.

Følte meg klarere i hodet, ganske mellow og chill. Hadde drukket noen øl før jeg tok det, og alkoholrusen ble dempet. Iallefall alle de negative sidene av den... Følte meg generelt litt mer i slaget, og hadde bedre humør og følte meg hakket mer sosial og utadvent. Men ikke sånn at jeg skravla høl i huet på folk eller at noen merka det.
Jeg spurte de mest uskyldige venninene mine på festen om de hadde merka noe når vi var på vei hjem, og ingen av de hadde merket noe som helst annerledes med meg. Dette kan jo kanskje tyde på at jeg er ganske "coked up" til vanlig (altså muligens ADD/ADHD, som min bror).

Jeg tenkte en del på at jeg syns det er rart folk blir hekta på disse greiene. For all del chill, men jævlig nasty vaskepulver smak i nesa resten av kvelden + 700 kr grammet (hvis du får godpris, visstnok), høres for meg ut som noe ganske overrated greier...

Kjøper heller weed for 500kr grammet (hvor effekten definitiv er jævlig merkbar i forhold!). Som sagt, er det sikkert annerledes om du har skikkelig bra coke, men allikevel har jeg venner som sier det er mye bedre å ta speed, hvis du først skal drive med pulver i det hele tatt.
Foreløpig er jeg enig med dem... Men er veldig åpen for at jeg har et foreløpig snevert syn på stoffet, siden det var første gang (og mest sannsynlig medium kvalitet).

Mulig jeg er en av de som ikke er disponert for å bli jævlig hekta på coke, men for meg virka hele greia sykt overrated og overhyped. Forstår ikke at folk kan bli så hekta på det, med tanke på at effekten virker mer "bakenforliggende" enn frempå/"in your face" som med cannabis.
Kanskje jeg må prøve noe reinere kokain rett fra jungelen, før jeg forstår stoffets virkelige potensiale og endrer mening.

Skal nevnes at jeg alltid har vært svært skeptisk til kokainbruk (og pulver generelt), og har alltid sett for meg at det er en mye større og styggere ulv enn det er.
Jeg forsøker ikke å benekte at stoffet kan være rent fysisk avhengighetsskapende, men bare å belyse at ikke alle som tar kokain blir hekta og vil ha mer etter første bump...
Klart jeg kunne tatt mer om jeg ble tilbudt det nå, men isåfall er det fordi stoffet virket såpass lite potent på meg, at det blir litt sånn "sure, why not" liksom...

Helt ærlig frister det mye mer med en kald pils akkurat nå, enn kokain
Men det kan jo tyde på at jeg er en type som allerede er naturlig gira, og liker å dempe ting, istedenfor å forsterke med stimulanter.
500 for et gram weed?
Da har du blitt rimelig rundlurt, uansett kvalitet.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
500 for et gram weed?
Da har du blitt rimelig rundlurt, uansett kvalitet.
Vis hele sitatet...
Bags (som regel 3 gram) da vettu... Er ikke totalt retard heller
Sist endret av Alzo88; 17. mars 2018 kl. 16:01.
Ok.
Har også hørt at det ikke er så stor virkning første gang.
Må prøves noen ganger før du får en bra virkning.

Vet ikke om det stemmer for alle?

Men ja. Fått litt info. Får se hva jeg gjør.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har vært innom omtrent alt av drugs + litt mer. Jeg har aldri vært i nærheten av å utvikle en avhengighet (med unntak av alkohol , og til dels amfetamin) og kokain er det drugget som har gitt meg størst sug i etterkant. Brukte det først en gang på fest. Det var gøy. Deretter brukte jeg det en hel helg, pådro meg riktignok hjerterytmeforstyrrelser og trodde jeg skulle dø den siste dagen mot slutten. Likevel fikk jeg en ubeskrivelig trang til å sniffe kokain de påfølgende festene de neste 6 månedene.
Sitat av Freefalling Vis innlegg
En gang kan gjøre deg avhengig. Du glemmer kanskje aldri hvor bra du følte deg der og da.
Det handler om å sette sunne grenser for seg selv.
Hvis man ikke makter å følge disse grensene, da har det blitt et problem.
Vis hele sitatet...
Da gjelder akkurat det samme for alkohol også da?
Sitat av 420master Vis innlegg
Da gjelder akkurat det samme for alkohol også da?
Vis hele sitatet...
Ja, det vil jeg tro. Men alkohol har nok mindre fare for å gjøre deg avhenging.
Men er nok mange som skulle ønske de ikke tok sin første dram ja.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Nei. Ikke noe sug idag. Ikke erstattet med noe annet. Men følte lysten i ca et halvår etter jeg prøvde. Hadde jeg blitt tilbudt på fest i denne perioden hadde jeg nok fort tatt noen striper. Heldigvis kjente jeg ikke noen som drev med slikt i Norge på den tida.
Vis hele sitatet...
"Problemet" her er jo at hun jenta jeg er glad har jo lett tilgang på det.
Så hvis jeg først går ned den veien og det blir et problem, så må jeg jo kutte henne ut også. Hvis suget er der, skal nok myye viljestyrke til å holde seg unna når du vet hun går på badet og tar en linje og du er i stua på samme fest.
Eller om de legger opp på bordet.

Og bra du ikke ble hektet da. Må jo si det.
Viser jo at det KAN gå bra også.
Har ikke lyst å leve et liv hvor det å ta seg en fest blir et strev for å holde seg unna kokain... er det 6 mnd med pain før det gir seg helt så er det jo et nesten problemfritt forsøk.
Sist endret av Kråke123456; 17. mars 2018 kl. 22:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trodde også det samme som deg, og flere andre i tråden her. At man blir hooked etter en gang, og at det var et helt sykt dop. Har prøvd kokain en håndfull ganger på fest med alkohol, et par ganger edru. Synes ikke det er noe spesielt, som de andre nevner. Har faktisk aldri merket noen trang til å ta mer kokain, men såklart hvis noen spør meg kan jeg si ja hvorfor ikke. Har dog takket nei til gratis cola, og ikke prøvd på flere år. Det er klart at det er noe man skal være litt forsiktig med, og jeg føler liksom ikke det er verdt det.

Det som er jævla bra med dopet er at du blir "edru" igjen. Har en tendens til å drikke for mye alkohol, og da er cola fin å ha for å ta tilbake kontrollen. Men, har løst problemet mitt med å drikke sjeldnere, og i mindre mengder.

Men hvorfor skal du prøve kokain? Du har jo egentlig ikke lyst en gang? Skal du virkelig prøve dop for å forstå deg bedre på jenta di? Og hvorfor bruker hun kokain "regelmessig"? Har dere veldig god råd, og hvis ikke, er det ikke dumt at hun bruker penger på et av verdens dyreste dop? Anbefaler heller å ta en prat om hva hun sliter med. Du trenger ikke prøve kokain for å forstå henne bedre. En dyp samtale er tusen ganger bedre.
Sitat av Kråke123456 Vis innlegg
Ja, det vil jeg tro. Men alkohol har nok mindre fare for å gjøre deg avhenging.
Men er nok mange som skulle ønske de ikke tok sin første dram ja.



"Problemet" her er jo at hun jenta jeg er glad har jo lett tilgang på det.
Så hvis jeg først går ned den veien og det blir et problem, så må jeg jo kutte henne ut også. Hvis suget er der, skal nok myye viljestyrke til å holde seg unna når du vet hun går på badet og tar en linje og du er i stua på samme fest.
Eller om de legger opp på bordet.

Og bra du ikke ble hektet da. Må jo si det.
Viser jo at det KAN gå bra også.
Har ikke lyst å leve et liv hvor det å ta seg en fest blir et strev for å holde seg unna kokain... er det 6 mnd med pain før det gir seg helt så er det jo et nesten problemfritt forsøk.
Vis hele sitatet...
Nå er det allerede presisert at vi bruker ordet avhengighet helt feil her, og dette går igjen.

6mnd med pain = problemfritt
Virkelig? Fortell mer.

Sitat av Kråke123456 Vis innlegg
Litt forskjellig tilbakemeldinger her.

Men ja, er nok ikke redd for å bli direkte avhenging, men mer redd for suget som folk snakker om her.

Er ikke en som drikker veldig mye. Typ null til daglig og kun fest. Og fest er det ikke veldig ofte.
Så vil vel redusere suget/faren noe vil jeg tro.

Men er vedlig delt i hodet.
Ene siden sier jeg bare skal gjøre det, bli ferdig og prøv.
Er ikke såå farlig.

Den andre sier jeg skal holde meg langt unna. Er en mulighet det er så fett jeg bare må ha mer.

Får jeg suget er det noe jeg ville takle..



Det er dette jeg frykter mest...
Lever lykkelig uviten idag.



Så du har ikke suget idag?
Eller erstattet kokain med noe anna?
Var 6mnd med selvkontroll så var det over?
Vis hele sitatet...
Du skriver selv at du lever lykkelig uviten i dag, og er redd for hvordan suget er. Skriver om at du og venninda på fest fort kan bli dårlig påvirkning for hverandre.

I tråden lurer du på om man man kan bli avhengig, og i samme tråden skriver du "Får jeg suget er det noe jeg vil takle" er dette en påstand, eller vil du ha tips til å takle suget?

Nok en gang, du får 6 mnd med stålkontroll over et konstant russug til å høres ut som barnemat selv om du selv sier du er lykkelig uvitende.

Ja det kan gå bra. Men det kan ikke bli særlig billig. Hva gir det deg i det store og hele? Et hvitt pulver til bortimot tusenlappen som du etter hvert vil ha mere av hvis du gjør det til vane.

Dette er noe jeg har problemer med å forstå.
Jeg forstår at folk røyker hasj, jeg forstår at noen ønsker å utforske psykedelika.
Jeg kan forstå at noen blir avhengige av opiater etter bruk til f.eks smertelindring.
Men at noen syntes det er verdt risken for avhengighet ved å leke med en verdenskjent stimulant ved kallenavnet "the white bitch"(ikke uten grunn) skjønner jeg ikke... Hva har man igjen for det etterpå bortsett fra trangen til mer(selv om det "går bra med noen")?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Nå er det allerede presisert at vi bruker ordet avhengighet helt feil her, og dette går igjen.

6mnd med pain = problemfritt
Virkelig? Fortell mer.



Du skriver selv at du lever lykkelig uviten i dag, og er redd for hvordan suget er. Skriver om at du og venninda på fest fort kan bli dårlig påvirkning for hverandre.

I tråden lurer du på om man man kan bli avhengig, og i samme tråden skriver du "Får jeg suget er det noe jeg vil takle" er dette en påstand, eller vil du ha tips til å takle suget?

Nok en gang, du får 6 mnd med stålkontroll over et konstant russug til å høres ut som barnemat selv om du selv sier du er lykkelig uvitende.

Ja det kan gå bra. Men det kan ikke bli særlig billig. Hva gir det deg i det store og hele? Et hvitt pulver til bortimot tusenlappen som du etter hvert vil ha mere av hvis du gjør det til vane.

Dette er noe jeg har problemer med å forstå.
Jeg forstår at folk røyker hasj, jeg forstår at noen ønsker å utforske psykedelika.
Jeg kan forstå at noen blir avhengige av opiater etter bruk til f.eks smertelindring.
Men at noen syntes det er verdt risken for avhengighet ved å leke med en verdenskjent stimulant ved kallenavnet "the white bitch"(ikke uten grunn) skjønner jeg ikke... Hva har man igjen for det etterpå bortsett fra trangen til mer(selv om det "går bra med noen")?
Vis hele sitatet...

Skrev 6 mnd NESTEN problemfritt.
Det jeg mente er vel om du får et sug i 6mnd og det blir borte, så virket det mindre "skummelt" enn å ha suget resten av livet.


Glemte noen tegn der ja...

Får jeg suget, er det noe jeg vil takle?

Skulle det være. Og det vet jeg jo ikke.

Tror nok jeg ikke kommer til å teste det.
Er bare lei argumentet som kommer heletiden:
Du har ikke prøvd vet ikke hvordan det er..

Så tenkte heller. Ok. Da tester jeg og så kan jeg si: det er kjipt, forstår ikke hvorfor du bruker.
Eller ja, kult skjønner hvorfor du tar det.
Sist endret av Kråke123456; 18. mars 2018 kl. 15:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kråke123456 Vis innlegg
Skrev 6 mnd NESTEN problemfritt.
Det jeg mente er vel om du får et sug i 6mnd og det blir borte, så virket det mindre "skummelt" enn å ha suget resten av livet.


Glemte noen tegn der ja...

Får jeg suget, er det noe jeg vil takle?

Skulle det være. Og det vet jeg jo ikke.

Tror nok jeg ikke kommer til å teste det.
Er bare lei argumentet som kommer heletiden:
Du har ikke prøvd vet ikke hvordan det er..

Så tenkte heller. Ok. Da tester jeg og så kan jeg si: det er kjipt, forstår ikke hvorfor du bruker.
Eller ja, kult skjønner hvorfor du tar det.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte over at du skreiv nesten, men følte at hele ordet ble irrelevant slik som situasjonen om å føle et sug ble bagatellisert.
Du kommer jo til å ha et minne resten av livet om sånn ca hvordan opplevelsen var, det er ikke noen magisk grense på 6mnd

Om du har prøvd det, kommer det ikke til å forandre andre menneskers adferd.
Du behøver ikke prøve kokain bare fordi de ikke lytter til argumenter med mindre du gjør det samme som de gjør.

Ja du forstår ikke følelsen, men er du sikker på at du vil gå mann av huset og kaste tusenlapper etter folk for litt pulver...?

Jeg kan forstå at du er lei av argumentet, men det er bare noe som blir sagt for å slippe å svare på ditt argument. Så ikke ta deg så nær av det, det er mere for å forsvare seg selv, enn å presse deg
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg tenkte over at du skreiv nesten, men følte at hele ordet ble irrelevant slik som situasjonen om å føle et sug ble bagatellisert.
Du kommer jo til å ha et minne resten av livet om sånn ca hvordan opplevelsen var, det er ikke noen magisk grense på 6mnd

Om du har prøvd det, kommer det ikke til å forandre andre menneskers adferd.
Du behøver ikke prøve kokain bare fordi de ikke lytter til argumenter med mindre du gjør det samme som de gjør.

Ja du forstår ikke følelsen, men er du sikker på at du vil gå mann av huset og kaste tusenlapper etter folk for litt pulver...?

Jeg kan forstå at du er lei av argumentet, men det er bare noe som blir sagt for å slippe å svare på ditt argument. Så ikke ta deg så nær av det, det er mere for å forsvare seg selv, enn å presse deg
Vis hele sitatet...

Tror nok også det er en forsvarsmekanisme for å slippe å innse hvor avhengig hun selv er kanskje.
Lettere å si at jeg ikke kan forstå fordi jeg aldri har prøvd, en å jobbe selv for å komme ut. Hun vil jo ikke ut av det heller. Har kontroll. (Påstår hun).

Men dette skal ikke bli en tråd på hennes brukervaner. Så please ikke start noe på det.

Var mer jeg som lurte på avhengiheten av det.
Har blitt tilbudt før og takket nei. Og vil nok fortsette med det.
Sist endret av Kråke123456; 18. mars 2018 kl. 16:26.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror det er veldig forskjellig. Akkuratt som at noen lettere kan bli alkoholikere enn andre.

Kjøpte 1.5g kola for 3-4 uker siden som jeg delte med 2 andre. Vi greide oss fint på 1g alle 3 hele natta.

Nå skal det sies at det er den heftigste kolaen jeg har prøvd noengang.

Uansett nå ca 1 måned senere har jeg fortsatt 0.5 igjen, uten at jeg har blitt frista til å ta noe.

Men det kan jo også skyldes at jeg heller ikke har vært ute å drukket på den tiden heller��.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Coke er greit for "vanlige folk" da det ikke gir noe supervoldsom effekt. Folk er forskjellige. Selv synes jeg ikke coke er noe særlig, men kan ta meg en lisse i godt lag.
Har prøvd cola en - to håndfull ganger nå, der jeg har fått kvalitet fra å dra 1 gram opp nesa i en tidsperiode på en liten time uten å oppnå en merkbar rus. Til kvalitet der 0.025 gets me started. God cola er digg og chill, og suget kom defintivt da. Hadde fryktelig lyst på ei lisse de neste ukene, og ikke minst dra stripe etter stripe i nuet. Etter gangene med dårlig cola, får jeg kun suget etter bedre cola. Å prøve en liten gang får deg nok aldri i livet hekta, med mindre du har en helt elendig psyke, og da mener jeg helt udugelig elendig psyke, noe det virker som du ikke har. Eventuelt avhengighet potensielle rissa inn i blodet. Selv da er sjansen for å bli avhengig liten, men plutselig kjører du en stripe her, så en der. Plutselig har rusen fått et godt grep på deg, og tenker ikke å gi slipp med det første. Ikke prøv noe du ikke ønsker å prøve, det er ikke mye vits i, spesielt ikke noe som potensielt kan gjøre livet ditt kjipere.
Sist endret av TheBean; 19. mars 2018 kl. 15:22.
Sitat av Kråke123456 Vis innlegg
Ja, det vil jeg tro. Men alkohol har nok mindre fare for å gjøre deg avhenging.
Men er nok mange som skulle ønske de ikke tok sin første dram ja.



"Problemet" her er jo at hun jenta jeg er glad har jo lett tilgang på det.
Så hvis jeg først går ned den veien og det blir et problem, så må jeg jo kutte henne ut også. Hvis suget er der, skal nok myye viljestyrke til å holde seg unna når du vet hun går på badet og tar en linje og du er i stua på samme fest.
Eller om de legger opp på bordet.

Og bra du ikke ble hektet da. Må jo si det.
Viser jo at det KAN gå bra også.
Har ikke lyst å leve et liv hvor det å ta seg en fest blir et strev for å holde seg unna kokain... er det 6 mnd med pain før det gir seg helt så er det jo et nesten problemfritt forsøk.
Vis hele sitatet...
Faktisk; så er heroin, kokain og alkohol de mest avhengighetsskapende stoffene vi har, jeg MENER at alkohol ligger på rundt 27-28%
mens heroin ligger litt under og kokain på topp. MEN det er en av de mest avhengighetsskapende vi har
Sitat av 420master Vis innlegg
Faktisk; så er heroin, kokain og alkohol de mest avhengighetsskapende stoffene vi har, jeg MENER at alkohol ligger på rundt 27-28%
mens heroin ligger litt under og kokain på topp. MEN det er en av de mest avhengighetsskapende vi har
Vis hele sitatet...
27-28% hvaforno?
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nei. Én gang kan ikke gjøre deg avhengig. Avhengighet er noe man bygger opp gjennom repetisjon. Det kan imidlertid være starten på et bruksmønster som fører til avhengighet.
Vis hele sitatet...

Helt feil. Ble avhengig førte gang jeg skjøyt heroin og første gang jeg skjøyt kokain.

Begge de følslebe og spiselt sammen tenker jeg enda på.

Jeg av meg rusen og glemmer aldri fleste gangen. Det et en av hovedgrunnene til jeg sprekker

Vil du ha en dame med rusproblemer gjør det klar for hun kan sprekke når som helst. Tilogmed etter dere får barn.

Det er fort gjort og er ikke noe bedre selv. Klarer meg greit men mye problemer så si må være klar for å takle det.

Begynner du selv blir ting enda mer vanskelig. HADDE ikke begynt med rus pga en jente. Det er ganske slitsomt om du blir avhengig og mange blir det av kokain. Særlig viss du har litt lavt selvbilde osv.

Anbefaler ingen å starte.

Det er veldig gøy men sjangerne for misbruk viss du har en partner eller kommende partner som har fast tilgang på stoffet er stor.

Sex på kokain er fantastisk så blir dere sammen blir det nok mye cola puling som er digg. Men også stor sjanger for å utvikle misbruk.

Snakker fra leveren. Vær forsiktig og vær klar over at et forhold med henne kan bli turbulent. Men selvfølgelig verdt det om du elsker henne.

Pass på deg selv å jenta di!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av iamaddict Vis innlegg
Helt feil. Ble avhengig førte gang jeg skjøyt heroin og første gang jeg skjøyt kokain.
Vis hele sitatet...
Du kan ha blitt hekta på det, men neppe mentalt eller fysisk avhengig. Det er skilnad på at eg har lyst på ei øl no, og at eg ha ei øl no for å få sove i kveld, eller for å unngå delirium.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Avhengighet er ifølge meg selv når tanken om stoffet fyller hele hverdag og hverdagen blir styrt av tankene om å få det stoffet i seg.

Så ifølge min avhengighet skala ble jeg det første gang.

Fysisk avhengig blir jeg så smått 3. 4. Dagen på opiater.

Heftige nedtur etter 7-14dager.

Jeg snakker da forbruk på 1-1.5g heroin IV daglig. Litt mer når det er røyking. Men mengde stoff varierer veldig.


Avhengighet er en spirituell sykdom som sitter i skallen. Du kan bli avhengig veldig fort. Det er tankene som styrer deg til stoffet og vekk fra alt annet som i mitt hode er avhengighet.

Abstinenser takler mann. Men tankene er værre. De får meg fort på dypt vann. Men er veldig stabil nå heldigvis. Viss ikke hadde jeg ikke orket skrive her en gang. Hehe
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
27-28% hvaforno?
Vis hele sitatet...

Statistisk sett vil så mange % bli avhengige. Tommelfinger regel, men ja.
Sitat av 420master Vis innlegg
Statistisk sett vil så mange % bli avhengige. Tommelfinger regel, men ja.
Vis hele sitatet...
Så du påstår at omtrendt 27-28% av de som tar seg en dram eller en cola stripe ender opp som avhengig?
Synes dette hørtes veldig mye ut. Er dette synsing eller finnes det kilder bak dette?
Sitat av 420master Vis innlegg
Statistisk sett vil så mange % bli avhengige. Tommelfinger regel, men ja.
Vis hele sitatet...
Da ville verden hatt en mye større andel avhengige misbrukere av ett eller flere stoffer.
Vil gjerne vite hvor du har fått denne informasjonen fra?
Sitat av livsnyter Vis innlegg
Så du påstår at omtrendt 27-28% av de som tar seg en dram eller en cola stripe ender opp som avhengig?
Synes dette hørtes veldig mye ut. Er dette synsing eller finnes det kilder bak dette?
Vis hele sitatet...
Er nok synsing. Med mindre rundt 24% av den voksne befolkningen er alkoholikere.
https://www.google.no/url?sa=t&sourc...oR6_ij9njA8UJf
(Ble en vodsomt lang link. Er en PDF om en AUDIT-test fra 2007)
Dette er vel det nærmeste man kommer en avklaring:
Tall for Norge: 30% av menn og 12,6% kvinner har "risikofylt alkoholforbruk"
Da var ikke 420master så langt unna?
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er stor forskjell på at 21% har økt risiko for å utvikle misbruk og at 27-28% vil bli misbrukere.
Å bruke mye cola er dødsdom hvertfall. Hadde en kompis som hadde vært nærkis hele livet sitt, brukt alt mellom himmel og jord. Men de siste åra datt han skikkelig ut på cola å brukte det hver dag. Etter 2-3år med cola-bruk døde han av at hjertet stoppa.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aldri begynn å bruke ett narkotisk stoff pga en dame, plutselig er hun nykter å jesusfrelst mens du sitter igjen avhengig å kjører ditt liv i dass.
Ikke verdt det.
Heroin: mellom 26/28%
Alkohol: rundt 25/29%
cannabis: 9%
LSD: 3%

husker ikke hvilken dokumentar jeg så, faktaene skal være greit innafor

Det som menes da, er at hvis man sitter 100 stk til å bruke forskjellige rusmidler HVER dag i en mnd, vil 9 stk av hundre for eks KUNNE oppleve en avhengighet (Da for cannabis i dette eksempelet

Og en annen ting, syns dere tallet er høyt? Dere er klar over at det ikke er blåbær det er snakk om?!

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke endre innleggene mine lenger, https://drogriporter.hu/en/dose-of-s...bstance-abuse/

Er ikke dokumentaren jeg så og her stemte noe av det jeg hørte men ikke alt. Jeg tror ikke de tallene er så langt fra sannheten. Tror egentlig veldig mange går rundt og på et nivå enten fysisk eller psykisk er på det beste litt semi-avhengig uten at de helt skjønner det selv
Sist endret av 420master; 21. mars 2018 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.