Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 6997
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Altså, at personen i psykosen er overbevist om at han er innsatt av Gud, eller er en frelser. Og at venner/regjering konspirerer mot deg.

Er det umulig for personen å vite at noe er «Off»?

Synes det er interessant, så gjerne kom med personlige erfaringer!
Har selv gått igjennom Delirium Tremens etter alkoholslutt, og kan si at iallefall jeg innså raskt at noe var galt, at jeg var syk og rett og slett trengte hjelp. Så det er nok veldig inviduelt og avhengig av typen psykose.
Vet generelt lite om dette så ta det jeg skriver med en klype salt. Det er sikkert mulig for en psykotisk person å ha perioder med 'klarhet', som i at personen skjønner at tankene hen hadde for noen øyeblikk siden var vrangforestillinger. Samme konsept som alzheimers-pasienter, men kan godt hende jeg tar feil.
Jeg vil tippe at viss en person har erfaring med psykose fra før så kan de tenkes at personen fort kan skjønne at noe er galt kontra de som får førstegangspsykose, men igjen som Gelemannen sier, ta de jeg også sier med en klype salt da jeg ikke har noe spesielt god peiling på dette feltet!
Har selv gått igjennom en rusutløst psykose, som varte godt å vel 14dager-3 uker.
Jeg var sikker på at alle viska å tiska om meg, selv folk jeg passerte på gata snudde seg å viska å pekte, dette var 100% ekte for meg, busssjåfører, trikkeførere stirra på MEG i speilet, med mistenklige blikk.
Husker det som om det skulle vært igår, pådro meg PTSD etter den runden som var helt jæævlig i mange år etterpå.
En psykose er en tilstand, der du IKKE kan skille virkelighet fra fantasi.
I ettertid har jeg blitt flink(ere) til og skille mellom tanker som er way off, å virkelighet om hue er slitent,det skjer. Men er du først psykotisk, så klarer du ikke å skille mellom netopp virkelighet, å fantasi.

Endte med at jeg begynte å isolere meg selv, slutta å dra på fester, slutta å dra å danse, eneste trygge havna jeg følte jeg hadde, var mitt eget hjem.
Sliter enda den dag i dag, 13 år etter.
Redselen jeg gikk med under psykosen forsvant ikke etter jeg "landa", men plager meg fremdeles.

Hadde du sagt det til meg under psykosen, hadde jeg aldri trodd deg, men heller mistrodd deg, å vært sikker på at du var med på hele greia om å fucke meg.
Sist endret av Eyeamare; 23. februar 2018 kl. 17:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Har selv gått igjennom en rusutløst psykose, som varte godt å vel 14dager-3 uker.
Jeg var sikker på at alle viska å tiska om meg, selv folk jeg passerte på gata snudde seg å viska å pekte, dette var 100% ekte for meg, busssjåfører, trikkeførere stirra på MEG i speilet, med mistenklige blikk.
Husker det som om det skulle vært igår, pådro meg PTSD etter den runden som var helt jæævlig i mange år etterpå.
En psykose er en tilstand, der du IKKE kan skille virkelighet fra fantasi.
I ettertid har jeg blitt flink(ere) til og skille mellom tanker som er way off, å virkelighet om hue er slitent,det skjer. Men er du først psykotisk, så klarer du ikke å skille mellom netopp virkelighet, å fantasi.

Endte med at jeg begynte å isolere meg selv, slutta å dra på fester, slutta å dra å danse, eneste trygge havna jeg følte jeg hadde, var mitt eget hjem.
Sliter enda den dag i dag, 13 år etter.
Redselen jeg gikk med under psykosen forsvant ikke etter jeg "landa", men plager meg fremdeles.

Hadde du sagt det til meg under psykosen, hadde jeg aldri trodd deg, men heller mistrodd deg, å vært sikker på at du var med på hele greia om å fucke meg.
Vis hele sitatet...
Word, akkurat samme skjedde meg for noen år siden, etter psykosen tok det meg et helt år å ro meg i land og den dag i dag føler jeg kun trygghet rundt familien, det er kjipe greier.
Interessant tema. Trollanon og Eyeamare, dere nevner det fortsatt plager dere i hverdagen, med redsel, angst og lignende.
Fikk dere oppfølgning fra spesialisthelsetjeneste eller en annen form for terapeutisk behandling? Psykolog og lignende?
Kjenner en del som har hatt og flere som har gjentatte psykoser men noen av dem klarer å innse hvor usannsynlig enkelte av vrangsforestillingene dem har er, og dermed avkrefter dem selv at ufoene ikke lander i hagen for å spionere på dem osv.
Men det dere nevner angående at alle konspirer imot dere, føler dere det var vanskeligere å prate med noen ansikt til ansikt som dere hadde sett før eller det enklere å "stole" på anonyme folk på feks et forum som dette? Siden det du nevner at man konspirer mot folk som egentlig forsøker å hjelpe er jo en gjenganger og lurer på om dere føler det er enklere å feks snakke/stole på noen over en anonym platform kontra det å stole på en psykolog som dere kan sette et aniskt på?

Siden jeg har flere venner fra barndommen av som både har rusutløste psykoser og noen er rett slett bare schizofren så merker jeg det sjeldent hjelper å forsøke å avkrefte hallisunasjonene/vrangsforestillingene samtidig som jeg forsøker å ikke gi antydning til at jeg bekrefter at det er helikopter fra fbi utenfor huset dems. Spør ofte hvorfor feks amerikansk fbi skulle komme til norge for å følge med på hva dem gjør og lignende, føler det har hjulpet mer å høre dem helt ut og verken avkrefte eller bekrefte disse oppfatningene de har. Har forsøkt å få dem til å innse selv hvor usannsynlig det er med å stille spørsmål om hvorfor fbi/random person/politi/gud you name skulle overvåke akkurat deg og ingen andre. De fleste har ikke gjort noe ulovlig, men merker at et fåtall faktisk klarer å skille mellom virkelighet og fantasi bare dem får tiden til å tenke logiskt selv. Slik at personen får tid/ro til å tenke seg om istede for å si at "Nei det finns ikke ufo" men hvorfor er dem ute etter deg? Hvorfor tror du dem vil ha deg? Hvordan følelser får du når du opplever dette? Dette er jo selvsagt veldig inviduelt, noen tror jo at siden at dem la snusen i søppelet at renovasjonsetaten skal komme med torpedoer på døren siden dem ikke sorterer søppel og tilfeldig kastet en i feil sorteringspose. Men føler jeg klare å få mer tillit til venner som har det, med å høre ut hele historien også på slutten spørre om hvor mange ansatte dem har på renovasjonsetaten også sir dem et tilfeldig tall, og hvor mye søppel plukker disse opp på en dag? hvor mange tror du sorterer feil? Hvorfor er det akkurat din snus som skal gi slike konsekvenser? Går så langt at vi havner ned på hva det koster tjenesten å bruke så mye ressurser på at 1 person kaster en snus, ofte innser dem at beløpet blir noe helt hinsides høyt og at det er flere som kaster fel og dermed dem ikke alene utsatt. Dette med variabel hell, noen går det greit med andre ikke.
Derfor lurer jeg på hva dere følte var enklest? Siden man blir paranoid og tror at alle konspirer imot dere.
Brukere dere beroligende nå for å overleve angsten? Jobber dere?

Dere trenger selvsagt ikke svare om det ble for personlig spørsmål. Håper dere overkommer de utfordringene dere har i dag.
Det er mulig for personen å vite at noe er off, men man ikke får gjort noe med det og forblir psykotisk samt vite at man er det til man evt. får til å ta til seg hjelp eller kommer ut av psykosen på annet vis.
Sist endret av sykoa; 23. februar 2018 kl. 22:11. Grunn: add
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan behandler man psykose egentlig? Er det anti psykotiske medikamenter så vipps er det borte? Får man alltid kurert det?

Også lurer jeg på om man f.eks kan opptre normalt i ulike sosiale settinger? - Uavhengig av styrkegrad på psykosen
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan behandler man psykose egentlig? Er det anti psykotiske medikamenter så vipps er det borte? Får man alltid kurert det?

Også lurer jeg på om man f.eks kan opptre normalt i ulike sosiale settinger? - Uavhengig av styrkegrad på psykosen
Vis hele sitatet...
Har hatt rusutløst pskyose selv, og for meg hjalp det med antipsykotika og mye hvile.

Jeg hadde ikke greid å oppført meg normalt. Hadde ikke taklet en sosial setting på noen som helst måte. Vanskelig når man har samtaler med folk som ikke er til stede, ser ting som ikke er der men likevel tror det er 100% ekte. Objekter også forsåvidt, jeg opplevde å ta etter en gjenstand, for så å se den forsvinne bokstavelig talt opp i røyk mellom fingrene på meg.

Jeg ble også traumatisert av dette, men hadde PTSD fra før. Det er på topp 5 av de jævligste tingene jeg har opplevd. Det aller verste var øyeblikket jeg innså at jeg faktisk var psykotisk. Da raknet det virkelig.
etter min mening så har ikke antipsykotika noe effekt, annet enn at man får fæle abstinenser om man slutter. jeg tar heller amfetamin, haha.
om du ikke ikke er obs på selv at du kan ha psykosesymptomer så er det ikke sikkert det er like enkelt å opptre normalt i sosiale settinger
Sitat av sykoa Vis innlegg
etter min mening så har ikke antipsykotika noe effekt, annet enn at man får fæle abstinenser om man slutter. jeg tar heller amfetamin, haha.
om du ikke ikke er obs på selv at du kan ha psykosesymptomer så er det ikke sikkert det er like enkelt å opptre normalt i sosiale settinger
Vis hele sitatet...
Psykoser kommer gjerne når du har for mye dopamin på visse steder i hjernen, og amfetamin er det værste du kan gjøre i et slikt tilfelle.
Vil tro at en person med uten emosjonelle følelser med kun evne til å tenke logisk vil ha denne evnen om de vet om psykosen fra før, ligende vil en person som ikke bryr seg om de rundt seg, seg selv eller verden kunne gjøre det samme... En arrogant person vil også ha denne evnen i redusert kapsitet, til de bryter sammen av stresset.
Altså, man må allerede ha en spesiell form av mentalitet for å kunne gå i mot en psykose.
Dette er såklart basert på mine egne hypoteser og har intet teoretisk grunnlag bak seg.
Sist endret av Ridge; 24. februar 2018 kl. 13:35.
Sitat av sykoa Vis innlegg
etter min mening så har ikke antipsykotika noe effekt, annet enn at man får fæle abstinenser om man slutter. jeg tar heller amfetamin, haha.
om du ikke ikke er obs på selv at du kan ha psykosesymptomer så er det ikke sikkert det er like enkelt å opptre normalt i sosiale settinger
Vis hele sitatet...
Skulle til å skrive at dette er det dummeste jeg har hørt, helt til...

Sitat av Ridge Vis innlegg
Vil tro at en person med uten emosjonelle følelser med kun evne til å tenke logisk vil ha denne evnen om de vet om psykosen fra før, ligende vil en person som ikke bryr seg om de rundt seg, seg selv eller verden kunne gjøre det samme... En arrogant person vil også ha denne evnen i redusert kapsitet, til de bryter sammen av stresset.
Altså, man må allerede ha en spesiell form av mentalitet for å kunne gå i mot en psykose.
Dette er såklart basert på mine egne hypoteser og har intet teoretisk grunnlag bak seg.
Vis hele sitatet...
.. Jeg leste det dette.


Altså okei. Hæ? Jeg er sterkt uenig på alle punkter.

Amfetamin hjelper aldeles ikke mot psykose.. Hvor har du det fra?

Det hjelper ikke om man er klar over at man er psykotisk, når det står en person som ikke finnes 1 meter bak deg og roper navnet ditt konstant, eller når det kommer et swat team fra politiet som skal drepe deg.

Kom tilbake å skriv etter dere har prøvd å hatt amfetaminpsykose.
Nå var min psykose mer på det generelle planet, trodde ikke FBI, politi, å slikt var ute etter meg.
Var mer personlig enn som så.
Det gjorde det kanskje enda mer skremmende.
Jeg var sikker på at selv BUP kontakten min, var ute etter å fucke hue mitt.
Det varte som sagt 14dager 3uker, men jeg sa aldri noe, å fikk derfor ikke hjelpen jeg kanskje burde unt meg selv.
Jeg trodde alle hata meg, å ville meg vondt, jeg var sikkert det værste mennesket som gikk på kloden, i mitt eget hode, der å da.

Innen jeg landa, var skaden allerede skjedd, asosial å tilbaketrukken, livredd sosiale settings, å PTSD`n som fulgte i flere år etterpå, gjode det ikke enkelere.

Det eneste jeg kunne gjøre for å ta tilbake litt av kontrollen, var å isolere meg, silte all kontakt med andre, siden jeg ikke stolte på noen, ikke meg selv heller for den saks skyld, det beviste jeg jo for meg selv under psykosen. Enkelt å se i ettertid, men i psykotisk tilstand er det værre med det.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Skulle til å skrive at dette er det dummeste jeg har hørt, helt til...



.. Jeg leste det dette.


Altså okei. Hæ? Jeg er sterkt uenig på alle punkter.

Amfetamin hjelper aldeles ikke mot psykose.. Hvor har du det fra?

Det hjelper ikke om man er klar over at man er psykotisk, når det står en person som ikke finnes 1 meter bak deg og roper navnet ditt konstant, eller når det kommer et swat team fra politiet som skal drepe deg.

Kom tilbake å skriv etter dere har prøvd å hatt amfetaminpsykose.
Vis hele sitatet...
jeg har vært innlagt på psyk utallige ganger pga. psykose. var stamgjest på avdelinga i mange år. psykosen ble utløst av hasjrøyking. etter jeg fikk meg uføretrygd og kjøpt meg kåk og fikk utskrevet benzoer og sovemedisin er jeg helt fin og har fått hele psykiatrisk på avstand. amfetamin bruker jeg for å få tiden til å gå når jeg sitter hjemme. og psykose får jeg alltid etter noen dager våken. da er det bare å ta seg en zopiklon og sove det bort.
og husk det er millionsvis av forskjellige typer psykoser etter som at det er individuelt.
Sist endret av sykoa; 24. februar 2018 kl. 18:51.
Sitat av sykoa Vis innlegg
jeg har vært innlagt på psyk utallige ganger pga. psykose. var stamgjest på avdelinga i mange år. psykosen ble utløst av hasjrøyking. etter jeg fikk meg uføretrygd og kjøpt meg kåk og fikk utskrevet benzoer og sovemedisin er jeg helt fin og har fått hele psykiatrisk på avstand. amfetamin bruker jeg for å få tiden til å gå når jeg sitter hjemme. og psykose får jeg alltid etter noen dager våken. da er det bare å ta seg en zopiklon og sove det bort.
og husk det er millionsvis av forskjellige typer psykoser etter som at det er individuelt.
Vis hele sitatet...
Ok, beklager hvis du oppfattet innlegget mitt som frekt. Jeg synes dette innlegget fra deg var bedre enn det første

Det finnes mange grader av psykose ja, helt klart. Men jeg trodde ikke TS mente den mer alvorlige graden
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hatt en ‘borderline psykose’ Altså hvor paranoiaen min under kraftig stress gikk litt vel langt, ble tvangsinnlagt. Trodde at folk skulle drepe meg, løp rundt med kniv for å beskytte meg. Selv da jeg begynte å komme til meg selv og «bare» hadde de typiske tankene om at Gud snakket til meg og jeg oppførte meg tilsynelatende normalt greide jeg ikke å se at noe var «off».

Har perioder hvor jeg er generelt paranoid, og at folk skal snakke meg til fornuft virker mot sin hensikt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
...Har perioder hvor jeg er generelt paranoid, og at folk skal snakke meg til fornuft virker mot sin hensikt.
Vis hele sitatet...
derfor det ikke alltid er like enkelt å ta til seg hjelp
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Min verste psykose varte nesten i en uke og jeg var totalt uvitende om at jeg ikke var tilstede. Det var som om lyset var på, men ingen var hjemme. Fullt oppegående og våken, men i en helt annen realitet enn de rundt meg.

Var på hotellet med kjæresten den uken og skulle i mitt eget bryllup og var 6 andre byer i min lille psykotiske verden. Var åltsp alle andre plasser psykisk enn på det hotellet med kjæresten. Men det var der jeg hadde vært. Og kun der

...men jeg skulle egentlig ikke i noe bryllup og jeg ante ikke engang selv at jeg var i en psykose. Helt rart det der hva mennesket er i stand til
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Har selv gått igjennom en rusutløst psykose, som varte godt å vel 14dager-3 uker.
Jeg var sikker på at alle viska å tiska om meg, selv folk jeg passerte på gata snudde seg å viska å pekte, dette var 100% ekte for meg, busssjåfører, trikkeførere stirra på MEG i speilet, med mistenklige blikk.
Husker det som om det skulle vært igår, pådro meg PTSD etter den runden som var helt jæævlig i mange år etterpå.
En psykose er en tilstand, der du IKKE kan skille virkelighet fra fantasi.
I ettertid har jeg blitt flink(ere) til og skille mellom tanker som er way off, å virkelighet om hue er slitent,det skjer. Men er du først psykotisk, så klarer du ikke å skille mellom netopp virkelighet, å fantasi.

Endte med at jeg begynte å isolere meg selv, slutta å dra på fester, slutta å dra å danse, eneste trygge havna jeg følte jeg hadde, var mitt eget hjem.
Sliter enda den dag i dag, 13 år etter.
Redselen jeg gikk med under psykosen forsvant ikke etter jeg "landa", men plager meg fremdeles.

Hadde du sagt det til meg under psykosen, hadde jeg aldri trodd deg, men heller mistrodd deg, å vært sikker på at du var med på hele greia om å fucke meg.
Vis hele sitatet...

Det du føler der, er litt godt for en annen å lese. Akkurat samme har jeg det, ganske psykisk belastende det greiene der.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sier meg enig med Shreddy
Er det noen her som vet forskjellen på psykose og schizofreni?
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyket meg gradevis inn i en psykose når Spice og diverse fortsatt var lovlig. Tror det startet med sosial paranoia, men kan ikke helt sette fingeren på når det glapp. Over en tid på flere måneder isolerte jeg meg mer og mer. Jeg trodde folk baksnakket meg og hadde en agenda mot meg hele tiden.

Noen ganger hadde jeg lyspunkter hvor jeg tenkte at det ikke var så farlig eller at jeg bare var paranoid og så lo jeg av hele greia og tenkte ikke noe mer på det. Men det kom sigende tilbake hver gang.

Etterhvert fikk jeg falske minner. Jeg kunne huske helt spesifikke hendelser som aldri hadde skjedd. Jeg husket for eksempel at jeg hadde slått ned en klassekamerat så han knakk nesa og blodet silte. Jeg husker også at jeg hadde blitt konfrontert med at jeg hadde voldtatt ei veninne og at jeg hadde lovet at jeg skulle ta mitt eget liv så lenge de ikke røpet at jeg hadde gjort dette. Dette gjorde selvsagt at jeg ikke turte vise meg på skolen, og ikke egentlig følte jeg hadde rett til å leve i det heletatt.

Må nå bare si at alt dette bare var i mitt hode og når jeg kom tilbake på skolen igjen så lo folk litt og lurte på hvor jeg hadde vært de siste ukene, ingen hadde brekt noen neser eller blitt voldtatt.

Det hele toppet seg en kveld jeg lå gjemt under senga hjemme, med lyset av og kniv i hånden mens jeg ventet på at "de" skulle komme for å drepe meg. Jeg var helt skråsikker på dette, og har aldri vært mer redd noengang.

Plutselig fikk jeg et av disse lyspunktene mine igjen, hvor jeg bare så hvor absurd dette var og jeg tenkte at "dette kan bare ikke stemme, jeg er en snill person, jeg kunne aldri gjort noe sånnt". Jeg ringte opp en kamerat jeg ikke hadde pratet med på lenge, men som var veldig nær back in the day. Dette var midt på natten en ukedag, men han skjønte heldigvis at noe var veldig feil og kom å hentet meg.

Vi pratet en lang stund og han forsikret meg om at jeg aldri kunne ha gjort noe sånnt. Tårene rant og jeg følte meg veldig lettet. Samtidig hadde jeg kniv i beltet for jeg var sikker på at det var et bakholdsangrep og at jeg kom til å dø.

Spylte alt dop jeg hadde etter det og tvang meg på skolen igjen en dag senere. Ble gradevis bedre etter det.

Tenkte mye på det i flere år etterpå, og det hente noen ganger etterpå at jeg fikk en type korte flashbacks hvor jeg ble veldig usikker på meg selv og alt.

Søkte aldri profesjonell hjelp for dette.
Forskjellen er rett og slett at psykose er et symptom, og schizophreni er en psykisk lidelse, som kan være en underliggende grunn til eventuelt psykose. Psykose er en sinnstilstand som folk kan få av forskjellige årsaker og schizophreni er en diagnose en person får, basert på flere kriterier en må oppfylle.
Sitat av stealthcat Vis innlegg
Er det noen her som vet forskjellen på psykose og schizofreni?
Vis hele sitatet...
Deagleflyndre forklarte hovedforskjellen. Schizofreni er utenom psykotiske episoder også preget av noe som kalles "negative symptomer". Følelser er ofte veldig flate og personen blir preget av tiltaksløshet i livet kort fortalt. Dette er ofte verre enn selve psykosen for en del personer med schizofreni når det gjelder å skape livskvalitet på tross av diagnosen.
Man kan ha vrangforestillinger og hallusinasjoner uten å være psykotisk. Psykose innebærer at det foreligger en realitetsbrist. Mange opplever fra tid til annen å høre stemmer uten at man er psykotisk av den grunn. Og hallusinerer man på sopp for eksempel og er klar over at dette skjer er man ikke psykotisk. Men man kan selvfølgelig bli psykotisk på diverse rusmidler, psykosen må da vare i minst 48 timer for at det skal kunne kalles en rusutløst psykose. Varer de psykotiske symptomene kortere enn 48 timer etter rusinntak anses det ikke som en psykose i diagnostisk forstand, men som effekt av et rusmiddel.

Psykose utløses av en eller annen form for stress (søvndeprivasjon, omveltninger i livet, svangerskap og fødsel, ekstreme påkjenninger, rus etc), og man antar at alle mennesker kan bli psykotiske, men at den individuelle sårbarheten for psykose naturligvis er ulik, både på grunn av gener og miljø.

Schizofreni er en psykoselidelse som i henhold til ICD-10 (diagnosemanualen vi bruker i Europa) krever følgende symptomer med varighet på minst en måned:
1. Et eller flere førsterangssymptom (tankepåvirkningsopplevelser som for eksempel tankefradrag, tankepåføring, tankeutspredning eller tankehørighet, tredjepersons hørselshallusinasjoner som for eksempel kommenterende stemmer, diskuterende stemmer eller styringsopplevelser som for eksempel påførte handlinger, påførte viljesimpulser eller påførte følelser) eller vedvarende «bisarre» vrangforestillinger (bisarre betyr fysisk umulige - som ved for eksempel romvesen)
ELLER
To eller flere av følgende:
a) vedvarende hallusinasjoner med vrangforestillinger uten affektivt innhold
b) språklige tankeforstyrrelser
c) kataton atferd
d) negative symptomer (treghet, sløvhet, affektavflatning, initiativløshet, passivitet, språkfattighet, kontaktforverring, manglende fremdrift eller interesser, tom eller formålsløs atferd, å synke inn i seg selv og sosial tilbaketrekning eller isolasjon)

Schizoaffektiv lidelse og organisk etiologi må utelukkes for å kunne stille en schizofrenidiagnose. Diagnosen bør heller ikke stilles ved tilstedeværelsen av depressive eller maniske symptomer, med mindre schizofrenisymptomene var til stede før den affektive lidelsen. Diagnosen bør heller ikke stilles ved åpenbar cerebral lidelse, tilstander med psykoaktivt stoffbetinget intoksikasjon eller stoffbetinget abstinens.

Man MÅ altså ikke ha negative symptomer for å få en schizofrenidiagnose. Det finnes flere subtyper av schiizofreni; paranoid schizofreni, hebefren schizofreni, kataton schizofreni, udifferensiert schizofreni, post-schizofren depresjon, residual schizofreni, enkel schizofreni, andre typer spesifisert schizofreni (cenestopatisk schizofreni og schizofreniform lidelse) og uspesifisert schizofreni.

Ved eksempelvis paranoid schizofreni, som er den vanligste formen for schizofreni, må allmenne kriterier for schizofreni (som listet over) være oppfylt. Vrangforestillinger og hallusinasjoner må være dominerende, mens negative symptomer som affektavflatning eller -inkongruens, katatone symptomer og desorganisert tale, ikke kan være fremtredende.
Sitat av Malapropos Vis innlegg
Man MÅ altså ikke ha negative symptomer for å få en schizofrenidiagnose. Det finnes flere subtyper av schiizofreni; paranoid schizofreni, hebefren schizofreni, kataton schizofreni, udifferensiert schizofreni, post-schizofren depresjon, residual schizofreni, enkel schizofreni, andre typer spesifisert schizofreni (cenestopatisk schizofreni og schizofreniform lidelse) og uspesifisert schizofreni.

Ved eksempelvis paranoid schizofreni, som er den vanligste formen for schizofreni, må allmenne kriterier for schizofreni (som listet over) være oppfylt. Vrangforestillinger og hallusinasjoner må være dominerende, mens negative symptomer som affektavflatning eller -inkongruens, katatone symptomer og desorganisert tale, ikke kan være fremtredende.
Vis hele sitatet...
Det er helt sant at man ikke må ha negative symptomer. Vet bare at blant de som har det er dette ofte noe av det mest hemmende med å få et godt eller fungerende liv med diagnosen mer enn de "positive symptomene" selv med god medisinering. Er derfor mange schizofrene må ha veldig tett oppfølging i flere år med bostøtte osv. selv når de ikke er psykotisk. Ville få fram det vs. andre diagnoser/grunner til psykose.

Skal sies at det finnes de som har blitt omtrent helt frisk og fungerende på tross av schizofreni, men det er ikke den mest kostbare lidelsen i hele samfunnet vårt uten grunn.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har fått diagnosen paranoid shizofreni... Begynte med en psykosediagnose og nå har det viss blitt shizo... Jeg har nå gått av medisiner til tross for sterke anbefalning av min psykolog om å fortsette. Jeg er selv ikke enig i diagnosen, iom at jeg mener mine 7 innleggelser ikke var nødvendige, bortsett fra de to første, muligens. Mener at døgn på lukket avdeling er alt for ødeleggende for meg til at det veier opp... Har lest journalen min og har inntrykk av at "restsymptomer" blåses opp i det uendelige. Er det slik at jeg kan forvente å bli psykotisk nå? Har vært syk i 2 år, vært av medisiner i 3 uker. Har det helt bra.

Det sies at man kan bli frisk av schizofreni, selvom det har vært alment kjent i medisinfaget at det er umulig å bli frisk til nå de siste årene. 1/3 blir frisk, 1/3 lever bra med diagnosen og 1/3 har det ikke bra. La oss si at jeg ikke blir syk, og blir friskmeldt, selv uten medisiner. Vil ikke det da trosse biologiens "lover", og da være en indikasjon på at jeg kun hadde en psykose?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis du har fått en schizofrenidiagnose har du sannsynligvis oppfylt kriteriene for diagnosen på det tidspunktet du fikk den, men det betyr ikke at du ikke kan bli frisk. Hvis du har sluttet på medisiner mot behandlerens anbefaling ville jeg vært nøye med å leve et sunt liv hvis jeg var deg. Hold fokus på å sove godt om natta, ha normal døgnrytme, spise sunt, trene og hold deg laaangt unna weed og amfetamin, ville egentlig holdt meg unna de fleste rusmidler hvis jeg var deg. Husk at du er mer sårbar enn andre for alle typer belastninger. Lykke til <3
Store deler av befolkningen/milliarder av mennesker har en slags psykisk annerledes.

Hvis en person har hatt en psykotisk episode er det sannsynlig at personen har en sårbarhet for psykose. Akkurat hva dette betyr er ikke så godt å si. Sårbarheten trenger ikke å være genetisk, men av traumer og andre ting som vender verden opp ned... Hvis man blir lagt inn til behandling så vil garantert behandleren spørre om du har opplevd traumer. Etter traumer kan man pådra seg, som det også kommer fram ovenfor, PTSD/angst. Det vil da være et spektrum av hvor påvirka man blir av PTSD. Noen vil kanskje trenge lenger tid/behandling før de kommer seg over det enn andre, i verre tilfeller vil man muligens ikke kunne bli frisk.

Det er et spektrum av symptomer/alvorlighetsgrad innen all sykdom. En med schizofreni kan ha et helt annet symptomspektrum en andre schizofrene.

Ingen har alle symptomer man bruker i psykiatrien, alle har noe og dette gjelder for befolkningen som helhet. Dersom symptomene blir plagsomme og man opplever ubehag av dem, kan det være lurt å kontakte helsevesenet. Der vil man se på symptomer og sette en diagnose, selv om dagens sykdomsbegrep i psykiatrien trenger en overhaling. Noe av det viktigste i terapi er å gå tilbake inn der det gikk galt og sende det en runde rundt i systemet slik at man kan komme seg videre. Det er vanskelig å forholde seg til det som skjedde på en nyansert måte når man er alene.

Forskjellen på psykose og shizofreni har å gjøre med at schizofreni er en slags kronisk psykoselidelse, men dette betyr ikke at shizofrene går rundt og har psykose hele tiden. I en psykose er man følelsesmessig og tankemessing ganske ute av det, som det er i annen alvorlig psykisk ubehag, men det foreligger en realitetbrist/vrangforestilling også. De fleste med schizofreni har flere psykoser. Sikkert lett for en lege å sette schizofreni når han ser en person for syvende gang, "inne" på et sykehus. Sosiale roller eller hva?..

Når det gjelder å bli frisk eller ikke, så vil jeg si at "god gammeldags" schizofreni, der pas virkelig hallusinerer og hører stemmer, har en vanskeligere jobb/lenger vei enn en som kun er tankeforstyrra.



Spørsmål:

Medisiner brukes for å endre kjemibalansen i hjernen. Hvordan virker det? La meg dra litt på dette. Medisiner, med vidt forskjellige virkestoffer kan begge bli beskrevet som beroligende. Hva er beroligende for en lege med tanke på Hvordan et beroligende tankemønster fungerer, naturlig eller stoffstimulert. Hva skjer i hjernen og kroppen?
<3
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hatt en rusutløst psykose og jeg skjønte at noe var off ja. Men jeg var alikevel overbevist om at de tankene jeg hadde var riktige uavhengi av hva andre sa til meg.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har også opplevd en rusutløst "psykose", men iom. at den oppstod rett etter inntak av et nytt stoff forsto jeg jo hva som foregikk. Skjønner egentlig ikke hvordan noe annet er mulig, men folk er vel forskjellig disponert. Fikk ekstrem paranoia og så/hørte sammensvergelser overalt. Måtte bare minne meg selv på inntaket/årsaken og at jeg ikke var verdens sentrum i omtrent ei uke før det gradvis gikk over.
Nei, ikke umulig å vite at noe er off. De gangene jeg har hatt psykose/vrangforestillinger som følge av en kombinasjon av rus og mangel på søvn/mat, så har jeg innsett at noe var galt med en gang. Nå teller jeg ikke med de gangene jeg bare har hørt/sett ting, da har jeg alltid klart å holdt et grip om virkeligheten under hele episoden. Det er når redselen setter inn og eskalerer tankene mine slik at jeg lager en alternativ virkelighet som jeg setter meg inn i at jeg får alvorlige problemer med å komme meg tilbake på egenhånd.

De to episodene jeg hadde mest vansker med å innse at jeg var psykotisk var absolutt de mest absurde. En blanding av kraftige hallusinasjoner og vrangforestillinger fikk meg til å tro at jeg var en diplomat på reise i Russland som hadde blitt tatt til fange, anklaget for å være spion. Endepunktet med dette var at jeg skulle bli henrettet med en kanon. (Fy faen )

Den andre episoden så var jeg en terrorist som ble jaktet på, hvorfor fikk jeg for meg dette? Jo, jeg begynte å se plakater rundt i huset mitt med dusører på, med en beskrivelse. Endte opp under dynen med en machete resten av kvelden med "skyggemennesker" som tittet inn vinduene. Innså ikke at ting ikke hang helt på greip før utenpå morgenkvisten.

En episode jeg klarte å bryte selv involverte at jeg hadde narko-gjeld (noe jeg ikke har) og at disse folkene var ute etter å ta meg, de brukte da ett eller annet super-knark våpen som gjorde at jeg fikk hvite tråder hengende ut i fra kroppen, disse trådene "dro" de i, slik at de snøret seg rundt organene mine og skar i dem. Den smerten jeg greide å få for meg at jeg hadde var helt sinnssyk. Dette var den siste episoden, heldigvis klarte jeg å tenke litt lenger enn hva den forestilte smerten jeg hadde klarte å skremme meg fra. Jeg samlet de "hvite trådene" med hendene og prøvde å surre dem rundt gjenstander for å velte dem, etter jeg innså de ikke var der så forsvant det helt. Ble sittende med en usunn høy puls og en nervøs latter etterpå.

Drugs are bad, mkay.
Sist endret av Marriese; 9. januar 2019 kl. 19:52.