Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3281
http://www.imarkedet.no/php/art.php?id=275894

SV vil gi 300.000,- i året i sosialhjelp. I praksis 5000,- kroner mer i måneden enn en REMA1000 ansatt.

Her kan vi se hvor galt det kunne gått dersom SV fikk igjennom sine forslag ifjor.

Helt seriøst. Hva tenker SV med egentlig? Jeg blir oppgitt.
Det kommer ikke akkurat som noe sjokk. Ta mest mulig fra de som jobber, la det lønne seg å ikke jobbe..
Ikke faen om jeg hadde jobbet da
Du er min venn
niigu's Avatar
Hvor i alle dager er logikken?
Sitat av niigu
Hvor i alle dager er logikken?
Vis hele sitatet...
Det kan du spørre om. Hos Høyre kanskje?
Sitat av FlyingVeeVee
http://www.imarkedet.no/php/art.php?id=275894

SV vil gi 300.000,- i året i sosialhjelp. I praksis 5000,- kroner mer i måneden enn en REMA1000 ansatt.

Helt seriøst. Hva tenker SV med egentlig? Jeg blir oppgitt.
Vis hele sitatet...
For de som vet noe om sosialhjelp, så vet man at dette betyr at Rema 1000 ansatte vil ha
krav på å få 5000 kroner i sosialhjelp hver måned. Sosialhjelp er ikke noe du får fordi du ikke jobber, men noe som sørger for at du kan leve akseptabelt. Sosialhjelpen er forøvrig alltid behovsprøvd. Det at SV vil øke satsene betyr ikke at alle som mottar sosialhjelp får 5000 kroner mere i måneden. Det vil fortsatt være slik at man er nødt til å dokumentere hver eneste krone man bruker dersom man skulle være så uheldig havne på sosialhjelp.
Turamann: Men de fleste vet jo at systemet i Norge er lett å lure, og hvis de skal få enda mere cash så prøver flere å lure systemet.
Det er helt grusomt. Tenk hvis SV hadde sittet helt for seg selv i regjeringa. Med SV sin politikk så kan alle sitte på ræva og ikkje gjøre en dritt å alikevel tjene like mye som en som sliter seg gjennom en jobb. Å bare tenk på dem som vil bygge en kariere med høy utdanning. Med SV bak styrespakene så gir det en liten motivasjon til arbeidslyst.

Død over SV!
Sist endret av Apelsinsatan; 10. oktober 2005 kl. 16:09.
Når vi først er inne på tallene var vel 300.000 startlønn for en nyutdannet Sivil-ingeniør (5-års utdannelse) for et par år siden. Det er trist å si at dette langt ifra kommer som en overraskelse. Misunnelsespartiet SV har jo lenge stått for en politikk som oser "trygd fremfor arbeid".
Jeg håper bare landets befolkning tar til fornuften og styrer unna venstresiden før Norge går enda mer på trynet, økonomisk og sosialt.
SV hadde jo lagt ut et spill for barn og ungdom på sine nettsider hvor de skulle gå rundt å skyte med en laser pistol (røde stråler selvsagt) på advokater og direktører. Hva har sosialistene i mot høy-utdannede folk som kanskje har tatt et par år ekstra på skolen? Skal de få svi? Du blir i dag kallt kapitalist for alt verdens ting du gjør. Å den 6-timers arbeidsdagen...herregud. Med et fortsatt sosialistisk styre kommer vårt land til å knekke med en dårlig arbeidsmoral.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Ikke døm sosialister for hva SV sier. Jeg dømmer ikke Høyre for hva FrP sier, f.eks.
Dere har vel glemt at SV fortsatt ikke er i flertall i regjeringen, så et slikt forslag vil uansett ikke komme igjennom. Det er forskjell på å sitte i regjeringen og det å bestemme.
FrP og Høyre er to forskjellige parti. Så det er jo logisk å ikke dømme den ene for hva den andre sier.
SV = Sosialistisk Venstreparti... Tabbe å omtale dem som sosialister da.. Ikke sant
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Apelsinsatan: Til opplysning er det slik her i landet at jo høyere utdanning du har, desto større sjanse er det for at du stemmer SV. Det var iallfall slik for noen år siden, og situasjonen er nok ikke så veldig annerledes i dag.

Så må jeg spørre: Hvorfor er det en negativ ting at SV vil øke sosialhjelpen? Er dere virkelig så stokk dumme at dere tror det vil føre til at folk slutter å jobbe? Ser at noen av dere kunne tenke dere det, men det sier mer om dere enn om den generelle trenden i befolkningen (folk som går arbeidsledige over lengre tid har det ikke videre kjekt med seg selv - det ender ofte med psykiske problemer grunnet manglende utfordringer og mulighet til selvrealisering). Tar jeg ikke feil ville mange av dere jublet for det samme forslaget dersom det hadde kommet fra et annet hold (les: FRP).

Jeg er ikke ute etter å verken forsvare eller kritisere SV her - men nok en gang ser jeg at visse medlemmer utmerker seg med sin evne til å ukritisk benytte enhver mulighet til å kritisere SV.
skikkelige sosialister har mange gode poenger,
sv derimot har en så lite gjennomtenkt politikk at det faktisk skremmer meg.
tenk at slike folk skal være med å styre landet. heldigvis blir de kontrollert av ap(håper jeg)

det som hadde vært ønskesituasjonen var om hele regjeringsprosjektet går i dass pga krangel om norske styrker i utlandet.

et annet tankekors er at høyresiden faktisk fikk flest stemmer i norge tilsammen. mandater i distrikter er en god ide, men i dette tilfelle fucker dette systemet opp hele landet(se: sv i regjering)
Sitat av aybara
Apelsinsatan: Til opplysning er det slik her i landet at jo høyere utdanning du har, desto større sjanse er det for at du stemmer SV. Det var iallfall slik for noen år siden, og situasjonen er nok ikke så veldig annerledes i dag.
Vis hele sitatet...
For å få sagt det så betaler mange av de som har gått samme retning som meg alt for mye skatt. Vi snakker høye prosenter her. Sv og Ap er ikke akkurat for større skattelette nei.
Sist endret av Apelsinsatan; 10. oktober 2005 kl. 16:29.
Sitat av snoopg
et annet tankekors er at høyresiden faktisk fikk flest stemmer i norge tilsammen. mandater i distrikter er en god ide, men i dette tilfelle fucker dette systemet opp hele landet(se: sv i regjering)
Vis hele sitatet...
Det kommer an på om man definerer FrP som et høyreparti, egentlig. Jeg anser ikke FrP som et "ekte" høyreparti siden de først og fremst er populister. Det tror jeg lederene i Høyre og Venstre mener også.
Sitat av aybara
Apelsinsatan: Til opplysning er det slik her i landet at jo høyere utdanning du har, desto større sjanse er det for at du stemmer SV. Det var iallfall slik for noen år siden, og situasjonen er nok ikke så veldig annerledes i dag.
Vis hele sitatet...
Hvilke "kilder" har du? Kunne vært interessant å sett.

Siste jeg hørte var at flest SV velger var: Kvinner under 30 i Oslo, gjerne i "omsorgs"-yrker...
Men har ikke fakta liggende..

IvI: Du må nesten anse det som et høyreparti hvis du tar partiprogrammet i betraktning. Det er dog ikke så konservativt som Høyre..
Sist endret av utmeldt; 10. oktober 2005 kl. 16:34.
Sitat av IvIoyner
Det kommer an på om man definerer FrP som et høyreparti, egentlig. Jeg anser ikke FrP som et "ekte" høyreparti siden de først og fremst er populister. Det tror jeg lederene i Høyre og Venstre mener også.
Vis hele sitatet...
populister ja.. men alikevel sterk høyrepolitikk uansett åssen du vrir og vender på det
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Apelsinsatan: Du, og stort sett alle andre innbyggere i Norge har det best av samtlige 6,5 milliarder som lever i verden i dag. Her i landet roper folk ut om de et år bare har råd til én syden-tur, og atpåtil må vente til neste år med å kjøpe ny bil og bygge på hytta. Samtidig dør tusenvis av underernæring hver dag, uten av vi ofrer dem en tanke - enten fordi vi tror at de 0,7% av BNP vi bruker på bistand har mye større virkning enn den faktisk har, eller fordi vi (mest sannsynlig) rett og slett ikke bryr oss en døyt om folk i Afrika dør. At noen i det hele tatt vurderer å klage på skattenivået, etter alle de milliardene Bondevik-regjeringa brukte på skattelette er en skam.
Sitat av aybara
Apelsinsatan: Du, og stort sett alle andre innbyggere i Norge har det best av samtlige 6,5 milliarder som lever i verden i dag. Her i landet roper folk ut om de et år bare har råd til én syden-tur, og atpåtil må vente til neste år med å kjøpe ny bil og bygge på hytta. Samtidig dør tusenvis av underernæring hver dag, uten av vi ofrer dem en tanke - enten fordi vi tror at de 0,7% av BNP vi bruker på bistand har mye større virkning enn den faktisk har, eller fordi vi (mest sannsynlig) rett og slett ikke bryr oss en døyt om folk i Afrika dør. At noen i det hele tatt vurderer å klage på skattenivået, etter alle de milliardene Bondevik-regjeringa brukte på skattelette er en skam.
Vis hele sitatet...
så la oss heller bruke penger på de som trenger det i stede for å øke sosialen og gi 6timers arbeidsdag
Utviklinga her i landet vil ikkje gå framover dersom politikarane skal legga puter under armane på folk, og la folk komme gjennom livet uten å måtte kjempa og jobba litt. Norges befolkning hadde blit totalt bortskjemte dersom SV hadde fått styre med sin politikk aleine. Eg er glad for at dei har andre parti som kan passe på litt i svingane, sjølv om eg helst ville sett det andre alternativet styre. Men valgt er valgt, og me får leve med dei i 4 år, ikkje mykje å gjera med det.

Edit: ser det er snakk om folk som døyr i u-land her, og vil bare smette inn at KRF hadde som eit slagord i valgkampen "Verden trenger folk som har større drømmer enn billig bensin..."
Sist endret av One_ar; 10. oktober 2005 kl. 16:47.
Hvem er det som er populister, se link.
Må da være noen som står for SV sin politikk...
Sitat av aybara
Samtidig dør tusenvis av underernæring hver dag, uten av vi ofrer dem en tanke
Vis hele sitatet...
For det første, hva er da vitsen med politikk her i landet hvis vi skulle drite i alt annet en liv og død. Jeg vet at det e viktigere ting i verden enn skattelette og hvor ofte bussen passerer forbi der du bur men det er alikevel politikk. Det du kommer med her er mildt sagt forbanna barnsligt. Og hva faen vet du om hva jeg gjør for å hjelpe sultende barn nede i Afrika. Vet at det ikke er nåkk men har sendt ned mer en en tanke ned dit for å si det.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
windozer: Orker ikke lete lenge for å finne artikkelen der det sto, men jeg fant et par andre ting:

"Går vi nærmere inn på ulike utdanningsgrupper og kohorter, finner vi også en markert tendens til at de som var unge/studenter på 70-tallet og som flyttet til indre by da de var 20-29 år, i større grad enn andre sympatiserer med venstrepolitiske partier, og dette gjelder særlig de som har høyere universitetsutdanning. I denne gruppen er det hele 67 prosent som sier de vil stemme Ap, SV eller RV; 33 prosent vil stemme SV og 23 prosent vil stemme RV. Dette er som forventet." Kilde.

Denne artikkelen gjelder riktignok ikke hele landet, men den bekrefter trenden som var for et par år siden (som sagt - jeg vet ikke hvordan det ville sett ut i dag). Kom også over denne, i tilfelle noen vil vite mer om hva næringslivstopper og andre i sentrale posisjoner stemmer på.

EDIT:

For å få sagt det så betaler mange av de som har gått samme retning som meg alt for mye skatt. Vi snakker høye prosenter her. Sv og Ap er ikke akkurat for større skattelette nei.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hvilken retning? SVs skatteforslag gjør faktisk at alle med lav og gjennomsnittelig inntekt får en skattelette, mens de rikeste må betale mer.

Når jeg drar inn sultkatastrofer andre steder i verden vet jeg godt at det ikke er relevant i forhold til skattepolitikken, men jeg er så forbanna lei alle som roper og skriker for å få mer skattelette, billigere alkohol, billigere bensin, billigere hva faen det måtte være. Skal vi bruke penger innenlands, bør de brukes på å bedre velferdsstaten og å redusere forskjellene som finnes i samfunnet - ikke støtte opp under nordmennes unødvendige, og fra før overdådige luksus.
Sist endret av aybara; 10. oktober 2005 kl. 17:03.
4 av 10 tjener under 300 000kr,å forsvare sv her blir rett og slett for dumt!Politikerne burde heller bruke mer penger på å få folk ut i arbeid igjen.Alt for mange her i landet går på sosialen,og dette er meget destruktivt for vår økonomi!Selvfølgelig finnes det mange som ikke kan arbeide og som må ha sosialhjelp,men disse kan man hjelpe på andre måter.
Som da jeg var på danskebåten i høstferien snakket jeg med en fyr..
alle politikerene var noen kjempe koper hele gjengen!
bruker penger i vilden sky osv..

Når SV vil gi 300 000 til fattige her i norge, så vil de heller gå på sosialen enn å begynne å jobbe, da starter alle med det og de som faktisk er kloke og klarer å tenke (de som f.eks. oppretter egne bedrifte og driver günder virksomhet ol.) blir bare tappet for mer og mer penger..

go karli, go karli, go karli!
Ja greit, alle er enige i at SV ikke kan gjøre dette, og de vil aldri i verden få det igjennom i systemet. Kanskje SV kun har gjort dette for å sette litt mer lys på fattigdomsproblemer i Norge...

Sitat av snoopg
et annet tankekors er at høyresiden faktisk fikk flest stemmer i norge tilsammen. mandater i distrikter er en god ide, men i dette tilfelle fucker dette systemet opp hele landet(se: sv i regjering)
Vis hele sitatet...
Bullshit! Les dette!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Dette er vel igrunnen bare tall tatt ut fra dagsavisen som de selv har beregnet seg frem til. Det er riktig nok basert løslig på SV sine politiske løfter, men det er altså ikke noe som kommer til å skje selv med SV i regering.

jeg tror ikke SV mener at 40% av norge tjener for lite. Jeg har i allefall tilgode å se en SV talsmann si noe slikt.
Sitat av aybara
Apelsinsatan: Til opplysning er det slik her i landet at jo høyere utdanning du har, desto større sjanse er det for at du stemmer SV. Det var iallfall slik for noen år siden, og situasjonen er nok ikke så veldig annerledes i dag.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk totalt feil. Det har alltid vært slik at de med høyest utdannig i landet stemmer Høyre. Grunnen til at du surrer inn SV i dette var at i fjor var det en periode hvor SV begynte å få litt høyere stemmetall blandt de høyt utdannede. Dette sank likevel igjen.

edit: eks: http://www.adressa.no/nyheter/innenr...icle515662.ece
Sist endret av Marken; 10. oktober 2005 kl. 19:50.
Det fineste med dette systemet er at man faktisk kommer til å ende opp med folk som ikke har RÅD til å begynne å jobbe fordi de da vil gå ned i inntekt...
for det første, så er dette feil. Hvis dere går på Sv sine hjemmesider så kan dere lese forklaringen. Jeg meiner likevell at det ikke hadde vært noe problem at de som gårpå sosialen får mer penger. Jeg veit at arbeidsløsheten,som etter Bondevikregjeringa er alt for høy, er et av de største sosiale problemene vi har. Mennesker som ikke jobber og som ikke får bdra til samfunnet bli ofte deppresive og når mange i tillegg har mye av sitt sosiale liv tilknytta jobben tror jeg faktisk folk flestønsker å jobbe.

Det er folk som går på sosialen liksom skal tjene mer en folk som er i arbeid, sier ikke nødvendigvis bare noe om sosialen, men også noe om arbeidsplassen. Fordi det er folk ute i arbeidlivet som har dårlig lønn, betyr ikke det at vi må gjøre det skikkelig jævlig å gå på sosialen. Dette handler om å la mennesker få beholde verdigheten og leve et anstendig liv.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Marken: Ok, da må jeg beklage påstanden min. Høyre har hele tiden vært størst blant akademikere, og SVs oppslutning har gått kraftig tilbake de to siste årene (men det gjelder jo hele befolkningen - ikke bare akademikerne, så det er kanskje ikke så rart?). Uansett har dette egentlig ikke noe med denne diskusjonen å gjøre, men jeg følte jeg måtte svare Apelsinsatan når helt uten grunn trekker inn en medieflause SV gjorde under valgkampen.
Sitat av arisnaub
for det første, så er dette feil. Hvis dere går på Sv sine hjemmesider så kan dere lese forklaringen. Jeg meiner likevell at det ikke hadde vært noe problem at de som gårpå sosialen får mer penger. Jeg veit at arbeidsløsheten,som etter Bondevikregjeringa er alt for høy, er et av de største sosiale problemene vi har. Mennesker som ikke jobber og som ikke får bdra til samfunnet bli ofte deppresive og når mange i tillegg har mye av sitt sosiale liv tilknytta jobben tror jeg faktisk folk flestønsker å jobbe.

Det er folk som går på sosialen liksom skal tjene mer en folk som er i arbeid, sier ikke nødvendigvis bare noe om sosialen, men også noe om arbeidsplassen. Fordi det er folk ute i arbeidlivet som har dårlig lønn, betyr ikke det at vi må gjøre det skikkelig jævlig å gå på sosialen. Dette handler om å la mennesker få beholde verdigheten og leve et anstendig liv.
Vis hele sitatet...
Her blander nok også du tall. Da Stoltenberg og AP gikk av i 2001 var arbeidsledigheten økende. Dette er skyld i de høye arbeidsledighetstallene i sentrum/høyre-regjeringens første år. Når denne regjeringen gikk av nå i år var arbeidsledigheten meget synkende.
Jeg vet ihvertfall det at hvis man kan få en trygd på 300 000 brutto i året ved å ikke jobbe, så er jeg der med en gang! om jeg kan få 10-15 kr i måneden uten å jobbe er det verdt det.. Man kan jobbe svart, drive egen bedrift på smarte måter.. mye man kan gjøre på å spe på inntekten sin, og alt man kan få "gratis" av staten er jo kjempebra.

Hvis vi likevel skal bruke alle olje milliardene våre så skal faen meg jeg ha en bit av de i min lomme! :P
I like turtles
Skyfex's Avatar
windozer: Høyre og FrP er i mine øyne på samme side når det gjelder økonomi.

Marken: Ja, men arbeidsledigheten har gått opp totalt i Bondevik sin periode. Å se på økning/stigning på slutten av perioden er idiotisk, da politikere har lett for å gjøre ekstra innsats i enkelte felter før et valg.

Også var det snoopg da:
1: Du kan ikke telle FrP når det gjelder regjeringen, siden de ikke var villige til å samarbeide.
2: Hvis du skal ta med FrP må du ta med RV. Og da tipper det over igjen.

Også var det snoopg da:
1: Du kan ikke telle FrP når det gjelder regjeringen, siden de ikke var villige til å samarbeide.
2: Hvis du skal ta med FrP må du ta med RV. Og da tipper det over igjen.
Vis hele sitatet...

hehe, jeg har gitt meg på den saken
hadde håpa litt på at kristin halvorsen ikke skulle bli finansminister, selv om jeg stemte sv.
Sitat av Marken
Her blander nok også du tall. Da Stoltenberg og AP gikk av i 2001 var arbeidsledigheten økende. Dette er skyld i de høye arbeidsledighetstallene i sentrum/høyre-regjeringens første år. Når denne regjeringen gikk av nå i år var arbeidsledigheten meget synkende.
Vis hele sitatet...
Makan til Høyrevalgkampretorikk har jeg da ikke sett siden , hmmf. valgkampen? Den er nå over marken og det greit at du viser hvilken platform du hører til. Men og agitere høyrepolitikk basert på faktafeil synes du skulle gjøre deg bedre en.

Når det gjelder denne tallkrigen mellom bondevik regjeringen og venstresiden i norge angående arbeidsledighet, har det noe med at Bondevik "og gjengen" bruke tall fra AETAT alene , som ikke er trend-justerte tall , dvs. Skjult arbeidsledighet er ikke med beregnet inn overhode. Tallene fra aetat er ikke på langt nær nøyaktige nok , og derfor benytter man(vi/ap/sv/etc) seg av det statlige statistiske sentralbyrå som har disse tallene:
http://www.ssb.no/emner/06/01/akumnd...5-09-23-02.png <-
http://www.ssb.no/emner/06/01/akumnd...-09-23-02.html <-
Her ser du klart at arbeidsledigheten har gått opp under bondevik. Så slutt våseriet ditt.

Når det gjelder dagsavisens beregninger for sosialhjelpsatsene og forslaget fra sv er disse tatt helt ut av kontekst. og er mildt sagt generalisert. Sosialhjelpen i norge er behovsprøvd og fungerer rett og slett ikke slik det gies utrykk for i overnevnte påstand. De som ønsker og lese mer om SV's forslag om tilltak til sosialhjelpssatsne foreslår jeg leser hva de har faktisk har skrevet på www.sv.no

Sv er en av få partiet i norge som er villig til og ta fattigdommen på alvår , på godt lag med Arbeiderpartiet. Det er mer en hva vi kan si om Bondevikregjeringen. Det ble 25% mer fattige i norge fra 2001-2005. Og dette _ER_ og forblir fakta.

Kilder: www.ssb.no
Arbeidskraftundersøkinga. Sesongjusterte månadsvise tal, juli 2005
http://www.ssb.no/emner/06/01/akumnd/
Forklaring om div termer innen arbeidsledighet (For de som _trenger_ det)
http://www.statsbudsjettet.dep.no/20...rbeidsledighet
Sist endret av stiansj; 17. oktober 2005 kl. 00:34.
bra sagt stiansj