Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2615
Det har seg slik at en på internatet mitt har bestemt seg for å bli stor (Han er ganske høy og tynn fra før, så målet i seg selv er greit). Så når han kom tilbake etter høstferien hadde han med seg to gigantbokser med proteinpulver og karbohydratpulver, samt en boks med kreatin. Han har ikke undersøkt noen om hvordan pulveret fungerer, eller om han i det hele tatt trenger det med det kostholder vi har på skolen (noe vi vet at han ikke trenger...). Vi har mobbet han en del for dette, og vil nå ta spøken to the next level

Han har ikke begynt å ta det enda, så vi har tenkt å bytte ut pulveret med ett eller annet som ligner. Kreatinen ligner på melis, men det blir kanskje litt rart når man blander det ut. Har også tenkt litt på XL1-pulver eller noe slikt. Det vi sliter litt med er hva vi kan bytte ut protein og karbo -pulveret med, for dette skal shakes med vann/melk og bli milkshake konsistens. Smaken må også være jordbær.
Målet er at han ikke skal merke at vi har byttet ut pulveret (selvsagt), og etter noen måneder skal vi begynne å gi han komplimenter om hvor stor og sterk han begynner å se ut. Og han kommer garantert til å skryte produktene sine opp i skyene, siden vi har snakket så mye drit om det.

Noen som har noen tips om hva vi kan bytte pulveret ut med?

(Vi vil selvsagt oppbevare orginalpulveret slik at det ikke blir ødelagt. Og dette er ikke en diskusjon om slikt pulver fungerer eller ikke, eller om planen er kul eller ikke...)

-Bauer
Sist endret av GeirBauer; 7. november 2005 kl. 13:17.
Litt morsomt hvis han begyner og skryte veldig av pulveret da..
Målet er å bevise placeboeffekten...

Men over til topic. (Hva kan vi bytte ut pulveret med?)
usertitle import
bleh's Avatar
Hva med å bytte ut proteinpulveret med sjokoladepulver og bare overbevise han om at de har satt feil etikett på produktet? Det finnes vel et eller annet slags jordbærpulver (sjokkopulver lookalike), men vet ingen steder man kan få tak i det i Norge iallefall.
Kreatin kan vel byttes ut med potetmel eller lignende, har ikke så mange ideèr.

Bare en liten ting: Tenk på at hvis dere bytter ut protein/karb pulveret med noe som inneholder mye sukker/salt/whatever så får han i seg veldig mye av dette. Dette kan ha en negativ effekt på kroppen hans.
Ministry of Love
sptz's Avatar
finnes det ikke oboy med jordbærsmak? mener det fantes en gang. Det ser likt ut og smaker en smule bedre. Kanskje blande i litt mel for å få en mer troverdig smak.
Nåvel, hadde dere gjort dette med meg, så hadde jeg sannsynligvis donert noen smultringer dere kunne ha rundt øynene.

2 "gigantbokser" - regner da 3kg med proteiner koster minimum 500kr stk
karbohydratene er ikke forferdelig dyre, men dyre nok, og kreatinet ligger fra rundt 150-400kr avhengig av type, så tenk litt på det økonomiske først.

Ellers er det bare å finne oboy med sjokoladesmak som erstatning for proteinene iallefall, men han BØR merke at smaken blir sinnsykt mye kvassere med de doseringene som står på pakken.

Tror igrunnen dette er et prosjekt som passer best på hylla.
JEg tar selv proteinpulver og kreatin. Og det er jævlig dårlig gjort å bytte ut pulveret til personen.

Men men, etpar pekepinner.

Proteinshaken smaker anerledes enn vanlige produkter, og kreatin har også sin egen lille smak og konsistens.

For å si det sånn, ejg hadde merket det fort hvis noen hadde byttet ut min rkeatin med melis. Da jeg tar kreatinet i små kjøkkenglass med vann.
Dei kosttilskuddene du nemnet har vel ingen placebo effekt? Om dei blir brukt riktig vil det hjelpe deg å øke muskelmasse på kortere tid. Om du ikkje spiser rett når du trener vil kroppen bryte ned muskler i stede for å bygge dem opp. Siden kropper mister masse viktige næringsstoff når du trener hardt.

Vil anbefale deg å lese litt om kosthold før du drar placebo inn i bildet. Men eg må sei meg enig i at dette ville vært eit artig eksperiment! Men eg vil foreslå at du ikkje kaster ut det han har kjøpt siden det er kostbare saker.
Sitat av GeirBauer
(Vi vil selvsagt oppbevare orginalpulveret slik at det ikke blir ødelagt. Og dette er ikke en diskusjon om slikt pulver fungerer eller ikke, eller om planen er kul eller ikke...)

-Bauer
Vis hele sitatet...
Kan dere ikke bare holde dere ONTOPIC og spare han for bedrevitersnakk og moralprekener når han faktisk ber om det! Er jo faen meg bare det dette forumet inneholder... (Hmm, det ble vel offtopic og bedrevitersnakk med moralsk innhold det der )


Jeg ville gått for jordbæroboy om det enda finnes, men tynn det ut med ett eller annet. Siden han aldri har smakt dette før er vel egentlig smak så veldig viktig. Du må finne et pulver som kan blandes med melk/vann, men protein/karbo-pulver er ikke übert og blande med(der blir klumper etc) så dette er heller ikke så viktig. Ta mel for min del .
kreatinen kan dere som sagt bytte ut mot potetmel.
Protein greiene smaker fysj og fy. spørs jo egentlig veldig på hva slags merke du har
Men det jeg tenker på er at oboy pulveret blir alt for fint til at det skal ligne på protein shake ting. Derfor må dere ha noe som er like fint som protein pulveret. Finnes vel noen nye greier dere kan sjekke ut
Oboy jordbær pulver + melis pulver?
Sitat av thomaseh
kreatinen kan dere som sagt bytte ut mot potetmel.
Protein greiene smaker fysj og fy. spørs jo egentlig veldig på hva slags merke du har
Men det jeg tenker på er at oboy pulveret blir alt for fint til at det skal ligne på protein shake ting. Derfor må dere ha noe som er like fint som protein pulveret. Finnes vel noen nye greier dere kan sjekke ut
Vis hele sitatet...
må legge til at det er vanskelig å løse opp kreatinet i vann, må somregel være i bevegelse når man drikker det.

Men hvis han har kjøpt kreatin der det er 5-dagers oppladningsfase, kan dere råde han til å overskride doseringen 2x, da får han garantert løs mage de dagene han holder på.
Sitat av grever
Vil anbefale deg å lese litt om kosthold før du drar placebo inn i bildet.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk undersøkt en del rundt slike ting da jeg vurderte å prøve det selv da jeg trente ganske hardt. Men jeg kom frem til at jeg fikk mer enn nok karbo og protein i meg gjennom vanlig kosthold. Og på denne folkehøyskolen spiser vi nesten hver 3 time, og man får overdose av karbo og protein, så at vi fjerner det vil garantert ikke få noen konsekvenser for muskelbyggingen. Han trener bare 3 dager i uken i tillegg. Og har sett doseringsplanen hans, og vi vurderer selvsagt nøye hvor lenge vi kan la spøken gå.

Sånn, nå har jeg forklart litt til dere som presterte å skrive fine moralprekener som tatt ut fra boka i en tråd jeg bad særlig om at ikke det skulle skje, for da ville det blitt spamet av folk som "åh, det er ikke nok proteiner i en boks med tunfisk, buhu!".
Så svar på topic, eller la være!

Topic:

Var på Prix og sjekket i dag, og fant ikke noen oboy med jordbærsmak. Husker det var da jeg var liten. Da husker jeg til og med det var shake med, slik at man fikk oboyshake. Noen som har sett dette i noen butikker?
det som ligner mest på kreatin er vell melis går jeg ut i fra. hadde merka forskjell selv vis noen hadde gjort dette med meg, men er ikke sikkert han gjør det vis han ikke har vært borti dette før.
håper du får deg en på tryne av han når han oppdager hva du har gjort ;P
Sjekk flere butikker, større sjangs for å finne det du vil ha. MEN! som nevnt tidligere er det nok forskjell i hvor grovkornet pulveret er så jeg ville ha brukt en morter til å få et fiiiiint pulver. MEN! (Igjen) pass på at han ikke ser deg, kan bli litt... friksjon mellom dere da. MEN! (atter en gang) Gi oss staus rapport! Gjerne over lengre tid! Det hadde vært fett om han faktisk fikk en placebo effekt av pulveret.
fins vel jordbær nesquick og om jeg ikke husker helt feil, er ikke så mange år siden jeg har sett det, er også flere år siden jeg har drukket det så ser ikke akkurat etter det så for alt jeg vet finnes det fortsatt
Spørsmålet er vel om han har begynt å bruke det, altså smakt det greiene? Hvis ikke er det piece of cake å bytte ut ^^

EDIT: leste nå at han IKKE har begynt med det, da ville jeg satsa på jordbær-nesquik
Kul ide :P
Sist endret av Viva la Opium; 8. november 2005 kl. 20:07.
Smaker ikke så veldig godt av sånn protein greier og sånt med jordbærsmak, så trur ikke det er så lurt å bytte ut med nesquick, for det smaker jo godt i forhold...
Var det ikke sånn at fyrn ikke hadde tatt noe av det? Da kan han jo ikke vite hvordan det smaker så spiller ingen rolle hva det smaker da, så lenge det som er beskrevet smak på pakka stemmer med det som du bytter ut med.
Syns egentlig denne spøken var litt i det slemmeste laget, du ødelegger jo tross alt for treningen hans om du skal døtte i fyrn masse sukker!
Jordbær shake er jo godt, spesielt med H-melk er det sjokolade protein så er det nesten like fint som oboy Men særiøst.. å fylle han med sukker istedet er DÅRLIG gjort!
Hadde jeg vært i deres sted ville jeg vurdert om hvor lenge dere burde dra denne spøken. Kan virke veldig negativt på han om han trener som en galmann i 3 måneder og får skryt for å se stor ut, men samtidig selv ikke føler han går noe videre raskt opp i vekter. Og som nevnt tidligere, må dere tenke nøye gjennom hva dere bytter pulveret ut med, da for mye sukker f.eks ikke er en god idè.

Ikke ta meg feil, jeg synes denne spøken virket utrolig morsom, og hadde nok gjennomført den selv. Men bare ikke dra det over uttalige måneder.
Jeg har sett jordbær pulver tidligere på Meny men vet ikke om de tar det inn lenger,Lidl er vært å sjekke ut.Eller så kan du ta en tur til en helsekost sjappe å sjekke om de har noe du kan bruke.
vel for å sei det sånn...........
sukker = Karbohydrater.
ein person tar opp 30 gram protein kvart måltid... spiser fyren rett mat etter kvert måltid vil han få eit bra proteinopptak uansett, og bytter du ut proteinshaken med sukkerholdig produkt, så vil det berre gjere at han resturerer musklane enda bedre pga at sukker er carbo.
hehe så kan hende du driter deg ut no, at han faktisk VOKSER på det, men det vil bli ein del fett også... karbo + protein = muscles! Selv pleidde jeg å drikke 2ss med druesukker etter trening før og det fungerte effektivt!
Nå har jeg ikke lest igjennom alle postene, men hva med mel?
Jeg aner ikke hvordan man bruker disse pulverne, men det er kanskje et problem å blande mel med f.eks. vann? klumper osv.
Sitat av gæærn
Nå har jeg ikke lest igjennom alle postene, men hva med mel?
Jeg aner ikke hvordan man bruker disse pulverne, men det er kanskje et problem å blande mel med f.eks. vann? klumper osv.
Vis hele sitatet...
Les de første postene og se at mel allerede er foreslått.
Tviler på at det er praktisk gjennomførbart å gjenskape hverken smak eller konsistens, så han kommer nok til å merke det med en gang uansett.
Seriøst, dette er dårlig gjort gutta. Fyren har brukt møye peng, og planlegger tydeligvis å legge mye svette inn i dette prosjektet sitt også. Kosttilskudd er vitenskapelig bevist virkning, ettersom de inneholder "byggeklossene" kroppen trenger for å restaurere muskulaturen. Den eneste placebo effekten den kan få er psykisk, at han trener hardere og dermed oppnår gode resultater. Men han vil uansett få bedre resultater med rett bruk av kosttilskuddet og kosthold. Si det iallefall til han etter en måneds tid

Forresten, hjelper det om du sier hvilken produsent han har kjøpt produktene fra..er mange forskjellige konsistenser ute på markedet idag. Vurdert å blande oboy jordbær med litt mel? Kunne fått en rett konsistens og smak med det.
Sist endret av bygg_bob; 15. november 2005 kl. 14:07.
Bauer, selvfølgelig hjelper protein og karbohydrater.. Hvis folkehøyskolen din har det PERFEKTE ernæringstilbudet til idrettsutøvere, hvorfor inn i helvete er ikke skolen full av muskelfjell da? Tenk deg litt om.

Når man trener anaerob trening aktivt, så kan man nesten ikke få nok protein; og om man gjør det, så bare pisser man det ut. Jeg har selv trent hard anaerob trening selv, og vet at kroppen klarer å oppta ca 30 gram protein i timen. Trener du aktivt, så trenger du 180-200 gram proteiner hver dag; noe som f.eks tilsvarer 2 liter melk. Problemet med melk er at du også får med deg en del fett og karbohydrater; derfor spiser man pulver istedenfor, fordi da får man "rent protein".

I tillegg til dette trenger du store mengder karbohydrater like etter trening, for å gi kroppen energi til å restituere.

Da har vi dekket behovet for protein og karbohydrater. I tillegg har en seriøs utøver behov for aminosyrer og kreatin; som taes i pille- og pulverform.

Når du påstår at kostholdet ved din skole tar høyde for alle disse faktorene, så må jeg si jeg lurer jævlig på hva slags folkehøyskole du egentlig går på.

Mitt råd: Slutt å oppføre dere som små unger, og la gutten trene i fred. Det høres ut som han har mer peil enn dere uansett.
Sitat av Stormen
Når man trener anaerob trening aktivt, så kan man nesten ikke få nok protein; og om man gjør det, så bare pisser man det ut. Jeg har selv trent hard anaerob trening selv, og Mitt råd: Slutt å oppføre dere som små unger, og la gutten trene i fred. Det høres ut som han har mer peil enn dere uansett.
Vis hele sitatet...
OK. For det første så trener han ikke anaerob trening, og for det andre trener han ikke aktivt. Han er i den tro at han bare kan spise pulveret og bli stor og sterk. Selvfølgelig kan det være nødvendig for enkelte med slikt tilskudd, men for han er det ikke nødvendig. De gangene han trener, trener han sånn at han blir ferdig til middag. Så da får han så mye mat han vil med enten kjøtt, fisk eller bønner de dagene vi ikke har kjøtt. + grønnsaker og poteter.
Alt det jeg har sagt om at ikke tillskudd er nødvendig, gjelder ikke alle, men han!
Og han har faktisk ikke peiling på hva han tar i seg, annet enn at proteiner bygger muskler...
Sist endret av GeirBauer; 15. november 2005 kl. 17:21.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Om gutten ALDRI har drukket slike proteiner før eller om det er snakk om en ny type så tror jeg godt han kan bli lurt.

Alle merkene er VELDIG forskjellige i smak. Personlig drikker jeg ProtFab med Sjoko, og det kunne fint vært byttet ut med vanlig sjoko uten at jeg hadde merket stort. Ang. Kreatin så KUNNE også dette vært byttet ut med ProtFab Carbs Neutral, det eneste som har noe å si er konsistensen though.

Peace out

Edit: Hold oss oppdater på prosjektet da .. kan bli VELDIG morsomt

Edit2: Alle som mener proteintilskudd ikke funker er noen skrotinger. Alt fungerer ved riktig bruk
Sist endret av letigr3; 29. mai 2006 kl. 17:41.
Prosjektet ble skrinlagt. Vi orket ikke alt styret:P
Fyren har forresten ikke lagt på seg noen ting, tross inntak av alt pulveret. Så det hjelper ikke bare med inntak. Man må trene også...Og da legger man jo uansett på seg, om man bruker pulver eller ikke.
Sånt pulver hjelper godt det, hvis du trener "riktig" og alt sånt. Derimot - trener du "riktig", uten å spise "riktig", så vokser du faktisk ikke.
Sist endret av atomet; 30. mai 2006 kl. 01:52.