Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1524
Nesten alle jeg kjenner har forskjellig mening man kommer til dette spørsmålet.
Jeg spør om kapitalsime eller kommunisme ikke om hva dere syns om mellomting som sosialdemokrati?
Selv tror jeg på kapitalismen siden vi bor i et veldig kapitalistisk samfunn og har det veldig bra og siden der jeg har sett har kommunismen feila...
Bare så det er sagt, så har det ikke eksistert èn eneste stat hvor kommunisme har vært gjennomført slik Marx og Engels beskrev det i Det kommunistiske manifest. D.v.s. "ekte" kommunisme.
Trådstarter
Ja jeg vet også det ettersom jeg var kommunist i min ungdom... men jeg forstår ikke hvorfor f.eks planøkonomi som etter det jeg vet er noe marx støtta skal funke noe bedre nå en som det funka før
Kommunisme er en bra tanke,men den fungerer rett og slet ikke!Menneskets natur strider i mot,kapitalisme er derfor mye bedre enn noe som ikke fungerer i det hele tatt.
Sitat av Named
Ja jeg vet også det ettersom jeg var kommunist i min ungdom... men jeg forstår ikke hvorfor f.eks planøkonomi som etter det jeg vet er noe marx støtta skal funke noe bedre nå en som det funka før
Vis hele sitatet...
Planøkonomi har jeg ikke tro på selv. Og det stemmer vel det du sier - det var vel Stalin som oppfant planøkonomien.
Trådstarter
Hvis ikke marx så var det vel lenin men tror det var marx
Vel, kapitalismen feiler av samma grunn som kommunismen, egentlig: Folk.

Bare se på USA og England, med de lovene som innføres der, beveger de seg mer og mer mot fascisme. Og den dagen det går for langt og folk bestemmer seg for å gjøre noe, får man inn et nytt fritt samfunn, som nok en gang vil bevege seg bort fra sine grunnverdier. Lather, rinse, repeat.
Sitat av k3n
Kommunisme er en bra tanke,men den fungerer rett og slet ikke!Menneskets natur strider i mot,kapitalisme er derfor mye bedre enn noe som ikke fungerer i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett! Det har jeg og alltid sagt! Idealen Kommunisme er jo i bunn å grunn helt suveren, men det strider som sagt mot menneskers natur, og den Ideelle kommunismen kommer _aldri_ til å bli gjennomført så lenge ikke hele verden er med på det(noe som _aldri_ vil skje).

Jeg er verken kapitalist eller kommunist, jeg er vel mer en realist, og realisten i meg sier at man klarer ikke få det bedre enn demokrati desverre. Tanken om kommunismen er bedre en kapitalismen, men den kan bare ikke bli gjennomført!
Trådstarter
Men det som er litt småkjipt med kapitalisme er at vi gjør alt for å tjene penger ikke mennesker....
Men kommunismen pleier ikkke funke så derfor støtter jeg kapitalisme
Av naturen menneske er ikkje egoist, men det er lettare å hate enn å elske! kanskje lit bløt, men sant.
Vi har som eksempel Che guevara, ein person som gav absolutt alt for frihet og medlidenhet for andre menneske. Han sjølv kom fra ein rik familie og han kunne vere kem som helst egentlig. Derfor vi må ikkje gløyme han , for kva han står for som revolusjonær og menneske.
Better than thou.
Kan noen vennligst forklare meg hvordan kommunisme strider mot menneskets natur? Finnes det et eller annet egoist-gen jeg ikke har hørt noe om? Fordi vi er oppfostra på å ha størst, eie mest, og være bedre enn andre betyr ikke at mennesket er ondt.

Kommunisme kan fint gjennomføres. End of fucking discussion.
En ekstrem løsning er ikke en god løsning.
Jeg liker ikke tanken på at alt skal skyves under staten, men at alt skal på anbud er enda verre.
Sitat av Carlo
Kan noen vennligst forklare meg hvordan kommunisme strider mot menneskets natur? Finnes det et eller annet egoist-gen jeg ikke har hørt noe om? Fordi vi er oppfostra på å ha størst, eie mest, og være bedre enn andre betyr ikke at mennesket er ondt.

Kommunisme kan fint gjennomføres. End of fucking discussion.
Vis hele sitatet...
Problemet er at enkelte mennesker er utstyrt med et alpha gen,noe som gjør dem til ledertyper!de med dette genet kan du dele opp i 2 grupper: psykopater og de med empati,men uansett er disse to ledertyper og vill ikke bli tillfredstilt med å ligge på lik linje som alle andre!Dette har naturen sørget for!
Sitat av Carlo
Kommunisme kan fint gjennomføres.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg gjerne høre fra deg, hvordan kommunismen kan fint gjennomføres? Når du sier "fint gjennomføres" da håper jeg du mener uten flere millioners liv gå tapt.

Stalin prøvde jo å innføre kommunismen(les: prøvde, han klarte jo ikke innføre idealen kommunisme slik jeg har forstått av dagens kommunister), men det vet jo alle ble helt mislykka. Det var vel bare rundt 50 millioner mennesker som døde under han i den perioden for å innføre kommunismen.
Sist endret av Sabbi; 14. september 2005 kl. 20:18.
Kan dere slutte å starte tråder om ideologionani hele tiden? Hvis dere vil snakke om kapitalisme mot kommunismen finnes det tusenvis av tråder om emnet, og det finnes tusenvis av emner som er sporet av til denne diskusjonen.