Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 2271
Regjeringen tar inn 250 millioner kroner ekstra i egenandeler i år, men toppen 40 millioner går tilbake til de aller sykeste. Rune Kobbeltvedt i Bergen har fått egenandelssjokk på 20.000 kroner i året.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1726875.ece

Dette er på mange måter symptomatisk for regjeringens politikk. De har enormt fokus på skattelettelser, men øker hvert eneste år den mest usosiale skatter av dem alle; sykdomsskatten.

På mange måter er det de syke og funksjonshemmede som betaler regninga, mens vi f.eks. kan lese i media at Øystein Stray Spetalen i fjor håvet inn hele 228 millioner kroner uten å betale et øre i skatt.

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?id=192493

Vil vi ha det sånn?

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
For at vi skal stemme på SV, hva har dere tenkt å gjøre for at det ikke skal bli sånn?
Høyre har en god økonomisk politikk,no sv ikke har!Faktisk så har skattelettelsen til høyre ført til mere skatteinntekter totalt.Jeg registrerer at ikke alle har det bra i Norge,men med sv sin økonomiske politikk vill det bare ført til at flere i næringslivet hadde flagget ut og dermed mindre penger i kassa,ergo mindre vellferd!
k3n : Det er en myte at næringslivet ville flagge ut. Norge blir sett på som et skatteparadis i forhold til mange andre land, og et skatteskjerping blant de aller rikeste ville ført til store inntekter for staten, som igjen kunne gi større skatteletter for folk med vanlig lønn. De såkalte skattelettene som Høyreregjeringa har kommet med de siste åra har i all hovedsak vært for de rikeste, mens vanlige skattebetalere har fått smulene.

http://www.orapp.no/oversikt/Argang_.../rapport/23389
Jeg vet det ble litt enkelt det jeg sa der,men faktisk så er det slik at de røde har en agressiv holdning til de rike,det har nesten blitt slik at det er en skam å bli rik!Hva med å oppmuntre og støtte folk til å bli rike,da hadde vi faktisk fått inn mye mer penger enn nå!
Det er ingen på venstresida som mener det er feil å bli rik, men sånn som det er i Norge i dag bidrar "de rike" ofte med mindre til fellesskapet enn de burde. Det er det det rød-grønne alternativet (sier de) vil gjøre noe med.
et eks på at venstresiden har en negativ holdning til de rike:Venstresiden med ap i spissen vill innføre en innvisteringsavgift,begrunnelse:når man har nokk penger til å innvistere så har man nokk penger til å betale litt ekstra i skatt! Dette mener jeg blir feil, p.g.a hvis man heller ser det store bildet og får flere till å innvistere så vill man dermed skape nye verdier som igjen vill føre til mer penger i statskassa!
Sitat av moridin
For at vi skal stemme på SV, hva har dere tenkt å gjøre for at det ikke skal bli sånn?
Vis hele sitatet...
Svaret på dette kan bare bli et;

redusere "skatt" på sykdom (egenandeler på helse- og omsorgstjenester)
og øke skatten på rikdom (inntekter fra 500.000 og oppover).
Ehm.. Ønsker vi politisk propaganda på nFF? Nå skriver du Ivar her om relativt interessante emner og nevner ikke SV direkte. Men det hadde vært verre om alle partiene skulle begynt å skrive her slik.

Om saken: Personlig synes jeg at det burde være en makslønn, akkurat som det er en minstelønn. Det er latterlig hvor mye enkelte tjener. Det er folk som jobber minst like hardt som tjener mindre enn en promille av hva de gjør, bare fordi de ble født på feil side av byen. Skal nevnes at jeg ikke er kommunist, jeg tror kapitalismen har enkelte elementer vi trenger, og tror at vi trenger noen sosiale forskjeller for å kunne motiveres. Men det er INGEN som fortjener over 10 millioner i lønn.
Sitat av Ivar Johansen
Svaret på dette kan bare bli et;

redusere "skatt" på sykdom (egenandeler på helse- og omsorgstjenester)
og øke skatten på rikdom (inntekter fra 500.000 og oppover).
Vis hele sitatet...
Fagre ord, men du nevner ingen konkrete tiltak på hvordan denne "ta fra de rike, gi til de fattige"-planen skal kunne gjennomføres.

Om jeg tjener over 500000 betaler jeg allerede nesten halvparten av dette i skatt, vil dere øke skatteprosenten for de rikeste? eller vil det gjøres endringer for skatt på aksjeutbytte o.l ?

Og er det ikke samtidig symptomatisk at du, istedet for å fokusere på ditt eget partis saker og hvordan DERE kan gjøre Norge til et bedre samfunn, benytter enhver anledning til å poste emner om hva regjeringen gjør feil?
Sist endret av liasis; 6. september 2005 kl. 23:25.
Synes egentlig det er greit at han, og evt andre tar opp saker her som kan være av interesse, så lenge han/evt andre begynner med propoganda, utskjelling av andre partier/meninger.
Men det er mulig mitt syn her blir litt objektivt dog han representerer den siden av norsk politikk jeg sympatiserer med.
Uansett, Sånn som denne saken er synes jeg bare er forkastelig, at de som er syke må betaler mer i skatt, og de som er rike får skattelette.
For det første så er ikke 500.000,- i året rikdom. Det kalles en god årslønn, men langt ifra rikdom. For det andre så er det jo naturlig at de som tjener mest også får mest skattelette. Tjener man 100.000,- i året og får 2% i skattelette vil det si et skattelette på 2.000,-. Tjener man 1.000.000,- gir det skattelette på 20.000,-. Det er det eneste rettferdige.

Det som er skikkelig urettferdig er at min mor, som tjener 350.000,- i året, må betale toppskatt. Hvorfor må toppskatten komme inn på såpass lave inntekter?
Sitat av SkyFex
Om saken: Personlig synes jeg at det burde være en makslønn, akkurat som det er en minstelønn. Det er latterlig hvor mye enkelte tjener. Det er folk som jobber minst like hardt som tjener mindre enn en promille av hva de gjør, bare fordi de ble født på feil side av byen. Skal nevnes at jeg ikke er kommunist, jeg tror kapitalismen har enkelte elementer vi trenger, og tror at vi trenger noen sosiale forskjeller for å kunne motiveres. Men det er INGEN som fortjener over 10 millioner i lønn.
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt tenkt over det du sier? Skulle alle firmaer vært offentlig eid da? Eller skulle det vært sånn at man måtte gi bort overskuddet til sin private bedrift til staten?? Den verden vi kjenner idag hadde jo ikke eksistert hvis det var slik. Ingen hadde giddet å lage nye arbeidsplasser, og økonomien hadde kollapset. De som tjener store penger gjør det som oftest av en grunn. Nå vet jeg ikke helt hvor mange som jobber i den private sektor, men det er en ganske stor del av de arbeidsføre. Hvis det hadde vært en makslønn hadde jo veldig få giddet å etablere nye firmaer, da de bare ville ha måttet jobbe og risikere mye mer enn hvis de hadde tatt en utdanning og fått en "normal" jobb med makslønn. Altså, det ville ikke lønt seg å være gründer og å skape arbeidsplasser.
Veldig mange av de rike har tatt veldig store sjanser, og risikert å bli gjeldsslaver resten av livet for å oppnå det de har gjort. Og hvilken side av elven man kommer fra spiller ingen rolle. Alle kan komme opp med en god idè, for så å satse alt de eier og har på den.
Høyre har økt bunnfradraget kraftig i inneværende periode, noe som kun betyr noe for lavtlønnte men er en fis i fjøset for de med høy inntekt
Høyre har justert innslagspunktet for toppskatt, noe som betyr at sykepleiere, lærere og industriarbeidere betaler mindre skatt, for de høytlønnte utgjør det en fis i fjøset
Høyre har fjernet flyskatten, noe som er flott for absolutt alle
Høyre har sørget for en politikk som holder renta nede, slik at de med størst boliglån (typisk småbarnsfamilier) sparer mange titusener i året
Hvem av disse er velstående?
Hvem er "de rike"

Sosialistenes politikk derimot, vil være en enorm påkjenning, ikke bare for personer i høyinntektsgrupper (og da bruker jeg ikke SVs definisjon på dette som inkluderer nevnte industriarbeidere og sykepleiere). Det er også venstresidens ujevne skattepolitikk som i det hele tatt fører til at privatpersoner på død og liv vil unngå å skatte hit. Med flat skatt vil det bli mindre nødvendig med slike krumspring for å unngå regelrett tyveri. Det skal ikke straffe seg å eie! Videre vil jeg vise til det første innlegget mitt her
Sitat av moridin
Fagre ord, men du nevner ingen konkrete tiltak på hvordan denne "ta fra de rike, gi til de fattige"-planen skal kunne gjennomføres.

Om jeg tjener over 500000 betaler jeg allerede nesten halvparten av dette i skatt, vil dere øke skatteprosenten for de rikeste? eller vil det gjøres endringer for skatt på aksjeutbytte o.l ?
Vis hele sitatet...
Noen punkter:

Gjøre det motsatte av denne type kutt:

Kutt i barnetrygd
Kutt i ledighetstrygd
Økte egenandeler
Svekket sykelønnsordning
Kutt i uførepensjonsrettigheter
Tidsbegrensing av rehabiliteringspenger
Redusert inntektsgrense for bostøtte for barnefamilier
Kutt i SFO
Kutt i barnetilsyn for enslige foreldre
Kutt i arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede
Innføring av øv. grense for kostn. til yrkesrettet attføring

Sum usosiale kutt 7,6 milliarder

Gjøre det motsatte av denne type skattelettelser:

Avviklet utbytteskatt
Redusert boligskatt
Redusert toppskatt
Redusert formueskatt

Tilsammen 19,1 milliarder

SV vil øke skatten for de over 500.000, mens de under ca. 350.000 får lavere skatter. De mellom 350.000 og 500.000 får omtrent som nå.

Så vil en øke kapitalbeskatten, slik at dette tilnærmet blir beskattet som lønnsinntekt.

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Kan du vennligst forklare meg hvorfor SV er såpass store motstandere av at folk skal eie? Hvorfor skal man være nødt til å betale skatt av de samme pengene år etter år, kun fordi man enten har arvet, eller jobbet som en hest for å legge opp kapital til seg og sine? Verst av disse må vel dog være boligskatt. Det finnes utallige eksempler på enker som er tvunget til å flytte ut av boligene sine, kun fordi de ikke har råd til å betale boligskatt på et hjem deres mann reiste med sine egne hender. Jeg har virkelig problemer med å forstå hvordan dere klarer å kalle dere solidariske.
Sitat av SkyFex
Ehm.. Ønsker vi politisk propaganda på nFF? Nå skriver du Ivar her om relativt interessante emner og nevner ikke SV direkte. Men det hadde vært verre om alle partiene skulle begynt å skrive her slik.

Om saken: Personlig synes jeg at det burde være en makslønn, akkurat som det er en minstelønn. Det er latterlig hvor mye enkelte tjener. Det er folk som jobber minst like hardt som tjener mindre enn en promille av hva de gjør, bare fordi de ble født på feil side av byen. Skal nevnes at jeg ikke er kommunist, jeg tror kapitalismen har enkelte elementer vi trenger, og tror at vi trenger noen sosiale forskjeller for å kunne motiveres. Men det er INGEN som fortjener over 10 millioner i lønn.
Vis hele sitatet...

Fortjener ikke Bill Gates over 10 mill i lønn ?
Sitat av SkyFex
Om saken: Personlig synes jeg at det burde være en makslønn, akkurat som det er en minstelønn. Det er latterlig hvor mye enkelte tjener. Det er folk som jobber minst like hardt som tjener mindre enn en promille av hva de gjør, bare fordi de ble født på feil side av byen. Skal nevnes at jeg ikke er kommunist, jeg tror kapitalismen har enkelte elementer vi trenger, og tror at vi trenger noen sosiale forskjeller for å kunne motiveres. Men det er INGEN som fortjener over 10 millioner i lønn.
Vis hele sitatet...
Herregud...

Gå på rommet ditt og tenk over hva du nettopp sa. Makan til idioti. w00p har helt rett når han sier at økonomien ville kollapset hvis det hadde vært slik. Grunnen til at mange i det hele tatt gidder å stå på natt og dag for å skape en virksomhet, være gründere, er nettopp at det er en reell mulighet til å tjene store penger. Hvis ingen skulle tjent 10 millioner og over. Hvordan ville verden sett ut da? 10 millioner er ikke så masse penger. Alle investeringer i firmaer o.l. måtte gjøres av staten og det er en utvikling vi_ikke_vil ha.

Sitat av Ivar Johansen
Noen punkter:

Gjøre det motsatte av denne type kutt:

Kutt i barnetrygd
Kutt i ledighetstrygd
Økte egenandeler
Svekket sykelønnsordning
Kutt i uførepensjonsrettigheter
Tidsbegrensing av rehabiliteringspenger
Redusert inntektsgrense for bostøtte for barnefamilier
Kutt i SFO
Kutt i barnetilsyn for enslige foreldre
Kutt i arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede
Innføring av øv. grense for kostn. til yrkesrettet attføring

Sum usosiale kutt 7,6 milliarder

Gjøre det motsatte av denne type skattelettelser:

Avviklet utbytteskatt
Redusert boligskatt
Redusert toppskatt
Redusert formueskatt

Tilsammen 19,1 milliarder

SV vil øke skatten for de over 500.000, mens de under ca. 350.000 får lavere skatter. De mellom 350.000 og 500.000 får omtrent som nå.

Så vil en øke kapitalbeskatten, slik at dette tilnærmet blir beskattet som lønnsinntekt.

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Vis hele sitatet...
Med Høyre bak roret lønner det seg å jobbe. Med SV bak roret lønner det seg å sitte hjemme og heve trygd, eller jobbe 50% stilling som ufaglært. Staten betaler alt uansett.
Eller...for å se det på en annen måte...
Med Høyre bak roret MÅ man jobbe. Mye. Men ikke om man er rik fra før, da...det er bare det at det er umulig å få seg jobb...
Sitat av ninja5000
Eller...for å se det på en annen måte...
Med Høyre bak roret MÅ man jobbe. Mye. Men ikke om man er rik fra før, da...det er bare det at det er umulig å få seg jobb...
Vis hele sitatet...
Det er LANGT ifra umulig å få seg jobb. Selv uten noen form for utdanning kan man lett skaffe seg en jobb hvor man tjener opp til 200 i timen. Man må bare hoppe å drite i Aetat. De gjør null og niks. Noen er kanskje heldige, men skal man ha en jobb, gjør man det best selv. Bare å gå rundt og spørre der du mener du har noe å tilføre bedriften. Er du flink med data og salg? Elkjøp. Er du flink med barn? Assistent i barnehage. Folk som sier de sliter med å få jobb og klager på at de er arbeidsløse har bare ikke prøvd godt nok! Dette sier jeg fordi jeg ser hvor mye arbeidskraft som trengs innenfor de forskjellige arbeidsgrenene i samfunnet.
Sitat av ninja5000
Eller...for å se det på en annen måte...
Med Høyre bak roret MÅ man jobbe. Mye. Men ikke om man er rik fra før, da...det er bare det at det er umulig å få seg jobb...
Vis hele sitatet...
Under venstresidens siste regjering var arbeidsplassene hyppig synkende, Høyre har klart å snu dette. Ved å stimulere det private næringsliv har det aldri i nyere tid blitt opprettet så mange bedrifter som i 2004, og antall arbeidsplasser er sterkt stigende.
Sitat av FlyingVeeVee
Herregud...



Med Høyre bak roret lønner det seg å jobbe. Med SV bak roret lønner det seg å sitte hjemme og heve trygd, eller jobbe 50% stilling som ufaglært. Staten betaler alt uansett.
Vis hele sitatet...
La meg bare ta to eksempler på kutt:

Kutt i SFO
Kutt i barnetilsyn for enslige foreldre

Begge disse tiltakene er for aleneforeldre ofte en forutsetning for at den voksne kan komme seg i arbeid.

med hilsen

http://ivarjohansen.no
Sitat av mainer
Fortjener ikke Bill Gates over 10 mill i lønn ?
Vis hele sitatet...
Haha.. Beste eksempelet. Nei. En som kjøpte opp diverse programvare og lisensierte det ut til PC-produsentene (genialt bedriftstrekk.. ikke nødvendigvis det beste for IT industrien) fortjener heller ikke SÅ mye penger. Tenk over det.. det er folk som tjener 100'000. 10 millioner er 100 ganger så mye. Jeg synes geniene som faktisk har kommet med de teknologiske frembruddene fortjener mer enn "mellommannen" (Gates).

FlyingVeeVee, w00p: Problemene deres er at dere ser alt i dagens rammeverk. Nye ideer skaper nye problemer. Akkurat som kapitalismen har sine problemer har sosialistiske ideer sine problemer som også må løses.

Makslønn ville hemme motivasjon over et visst punkt, ja. Og det er en GOD ting. Hvis bedriftene ikke vokser over et visst punkt blir det større rom for konkurranse og mangfoldighet. Dessuten sier jeg ikke at alt du tjener over den lønnen skal gå til staten. Jeg er ikke imot at en bedrift skal kunne råde over mye penger.

Det vil kanskje hemme økonomisk vekst til en viss grad og. Men høy økonomisk vekst er ikke nødvendigvis positivt det heller. Peak Oil er et godt eksempel (Les "Oljekrisen"). Vi har kun en viss effekt (energi over tid) til rådighet her på*planeten, vi kan ikke ha økonomisk vekst for alltid.

Litt løse ideer kastet ut i rommet. Men ikke kall dem naive bare fordi jeg prøver å tenke annerledes. Jeg håper ikke noen tror systemet vi har nå er perfeksjon? Eller ren kapitalisme for den sakens skyld. DET er å være naiv.
Sitat av Marken
Kan du vennligst forklare meg hvorfor SV er såpass store motstandere av at folk skal eie? Hvorfor skal man være nødt til å betale skatt av de samme pengene år etter år, kun fordi man enten har arvet, eller jobbet som en hest for å legge opp kapital til seg og sine? Verst av disse må vel dog være boligskatt. Det finnes utallige eksempler på enker som er tvunget til å flytte ut av boligene sine, kun fordi de ikke har råd til å betale boligskatt på et hjem deres mann reiste med sine egne hender. Jeg har virkelig problemer med å forstå hvordan dere klarer å kalle dere solidariske.
Vis hele sitatet...
SV har intet i mot at folk eier sine boliger.

Hvordan stat og kommune skal hente inn sine inntekter til finansiering av felleskapsgoder er ei grei diskusjon det. Skatt, avgifter, egenandeler osv.
Og i den grad du ikke vil redusere eller nedlegge noen velferds- eller andre tilbud, må kutt i en type skatter eller avgifter hentes inn andre steder.

Til boligskatt:

Husk nå på at torsamfunnet har finansiert svært mange goder du som boligeier er fornøyd med og trenger: vei (som oftest), vann og kloakk fram til boligen, kanskje har du fått subsidert Husbanklån, kanskje har du tatt opp private lån og hatt ubegrensede rentefradrag på skatten.

Skaugeutvalget

har en god drøfting av dette tema.
Se pkt. 12.4.4.


med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Sist endret av Ivar Johansen; 7. september 2005 kl. 18:59.
Sitat av Ivar Johansen
SV har intet i mot at folk eier sine boliger.

Hvordan stat og kommune skal hente inn sine inntekter til finansiering av felleskapsgoder er ei grei diskusjon det. Skatt, avgifter, egenandeler osv.
Og i den grad du ikke vil redusere eller nedlegge noen velferds- eller andre tilbud, må kutt i en type skatter eller avgifter hentes inn andre steder.

Til boligskatt:

Husk nå på at torsamfunnet har finansiert svært mange goder du som boligeier er fornøyd med og trenger: vei (som oftest), vann og kloakk fram til boligen, kanskje har du fått subsidert Husbanklån, kanskje har du tatt opp private lån og hatt ubegrensede rentefradrag på skatten.
Vis hele sitatet...
SV mener tydeligvis det skal straffe seg å eie. Dersom du innehar formue skal du straffes. Eier du et hus skal du straffes. I verste fall kan SVs politikk føre til at ingen bygger nytt her i landet, nettopp fordi det straffes såpass hardt økonomisk for å ønske å stimulere til vekst. Det er kanskje greit for dere, som tydeligvis ønsker at Staten skal være allmektig og eie samt styre alt her i landet.

Når det gjelder husfinansiering gjennom lån ønsker jeg å sammenligne med rentenivået i landet under deres sengekamerat DNA:

31. August, 2001 var rentenivået på 9,05%. 1. Juli 2005, etter 4 gode år med en borgerlig regjering lå renten på 2%. Hva betyr dette i prakis? Dersom du under sosialistisk styre hadde 2.000.000 i gjeld, noe som slettes ikke er uvanlig for familier hvor de forsørgende har "ok-betalte" jobber, jobber som dere vil karakterisere som høyinntektsgrupper (lærere, sykepleiere), betalte du kr. 129.600 i årlige rentekostnader. Nesten 130.000!
Dersom du har denne gjelden nå betaler du til sammenligning under kr. 43.000! Kjære Johansen, dette er over 86.000,- kroner spart hvert eneste år! Den reelle følge blir at familiene, sammen med de andre, tidligere nevnte økonomiske endringene fra Høyre, får en betraktelig sterkere økonomi enn om sosialistene skulle fått leke matematikere i regjering.

Videre beundrer jeg deres manglende evne til å se er at det er fullt mulig å kutte i det offentliges utgifter uten å i det hele tatt røre velferdstilbud. Norge har verdens største offentlige sektor. Et rotete og enormt byråkrati som årlig sløser vekk millioner i ren papirdytting, millioner som kan komme trengende til gode. Statens oppgave, er i andre enn venstresidens øyne, å ta seg av de som ikke klarer å ta vare på seg selv. I Norge er dette hvor mange? 10%? Hvorfor i all verden skal vi ha en enorm offentlig sektor til å ta seg av stusselige 10% av befolkningen? Videre er det penger å hente dersom SV innser idiotien i gratis skolemat og gratis skolebøker til millionærbarn. Hvor er logikken?

med hilsen

Marken

http://jegkanogsåålagehyperlenkeriinnlegg.nu
Sist endret av Marken; 7. september 2005 kl. 20:45.
Sitat av Ivar Johansen
SV har intet i mot at folk eier sine boliger.

Hvordan stat og kommune skal hente inn sine inntekter til finansiering av felleskapsgoder er ei grei diskusjon det. Skatt, avgifter, egenandeler osv.
Og i den grad du ikke vil redusere eller nedlegge noen velferds- eller andre tilbud, må kutt i en type skatter eller avgifter hentes inn andre steder.


med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Vis hele sitatet...
Jeg ser gjerne at man reduserer statens og kommunens utgifter betraktelig. Ikke trenger det å gå utover de velferdsgodene vi har heller. Alle de byråkratene i offentlig sektor som ikke gjør noe annet enn å henvise til en annen offentlig instans, kan vi bare gi noe matnyttig å gjøre med en gang. DET er norges aller, aller største utgiftspost. Det er så vanvittig mye byråkrati her til lands at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Man kunne sikkert kvittet seg med halvparten av disse og fått et mer strømlinjeformet og effektiv styring. Det er HER jeg helst ser for meg at penger til vei, skole, helse, eldreomsorg, barnehage +++ skal komme fra. Sykt at det i det hele tatt skal koste så masse penger å drifte et land med bare 4,5 mill. innbyggere.
SV stuper som en stein nå. Har hørt rykter om veldig dårlig resultat på meningsmålingen som blir lagt ut i morra.

Appropos skatt. Det må jo være midt i blinken for SV. SV synes jo ikke skattenivået i Norge er høyt. Å ser ikke noe i veien med å øke det.
Sitat av windozer
Appropos skatt. Det må jo være midt i blinken for SV. SV synes jo ikke skattenivået i Norge er høyt. Å ser ikke noe i veien med å øke det.
Vis hele sitatet...
Tøv. SV synes skattenivået er høyt for de som har vanlige inntekter, og de synes nivået er altfor lavt for de med millioninntekter.

Hvis du skal argumentere får du argumentere rederlig.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenri...icle446018.ece
SkyFex: Snakker du om lønn eller utbytte? Mener du at en person som har aksjer til en verdi til 100 millioner, må selge seg ut over 10 år? Slik du fremstiller det er det totalt urealistisk fordi det ikke vil være rom for større nyinvesteringer. Det er helt feil at bedriftene bare vil vokse seg middels store. Det som vil skje er at noen få bedrifter vil vokse seg enorme fordelt på mange aksjonærer. Snart vil de være uten konkuranse fordi de har vokst seg så store at ingen har råd til å investere i en konkuransedyktig motbedrift.

Vi trenger noen rike personer som kan investere i nye bedrifter. Slik skaper vi arbeidsplasser. Jeg ser heller at vi har en andel rikinger som skaper arbeidsplasser, fremfor ingen rikinger og ingen arbeidsplasser. Ekstreme sosialister har en tendens til å heller være opptatt av at ingen skal være rike og bedre enn dem selv, fremfor at alle skal ha det best mulig. "Det viktigste er ikke at folk har det bra, bare at de har det like dårlig".

Penger er ikke alt i livet. En som tjener 400,000 kr i året kan ha et mye bedre liv enn en som tjener 50 mill. Slutt å mål livskvalitet opp mot penger. Samfunnet er tjent med å ha noen rikinger som kan investere og skape nye arbeidsplasser.
Jeg forstår ikke hvor folk har det fra at det å "investere" automatisk er det samme som å "skape verdier" og å "skape arbeidsplasser" for slik er det jaggu meg ikke bestandig.

Det finnes tusenvis av folk i Norge som kun har som "jobb" å flytte penger, kjøpe og selga valuta osv. De produserer ingenting, og det eneste man er ute etter er rask profitt på kort tid. Det finnes unntak, for all del, men hvis en investor tjener penger på å legge ned en bedrift gjør han i 99% av tilfellene heller det enn å redde arbeidsplassene.
RipZ: Aksjehandelen er en av de store problemene med det kapitalistiske systemet nettopp på grunn av det DonTomaso nevner. Hvis du ser på ting ut fra et fritt standpunkt, altså uten å*se det igjennom et politisk/økonomisk system virker akjsehandel ganske latterlig og ueffektivt. Mye menneskekraft som kunne vært brukt på mer nyttige ting.
Sitat av DonTomaso
Jeg forstår ikke hvor folk har det fra at det å "investere" automatisk er det samme som å "skape verdier" og å "skape arbeidsplasser" for slik er det jaggu meg ikke bestandig.

Det finnes tusenvis av folk i Norge som kun har som "jobb" å flytte penger, kjøpe og selga valuta osv. De produserer ingenting, og det eneste man er ute etter er rask profitt på kort tid. Det finnes unntak, for all del, men hvis en investor tjener penger på å legge ned en bedrift gjør han i 99% av tilfellene heller det enn å redde arbeidsplassene.
Vis hele sitatet...
Men hvis det er ingen som vil investere så vil det jo ikke bli skapt noe som helst!Å si at investeringer ikke skaper arbeidsplasser er bare tull!selfølgelig er det ikke sånn i alle tilfeller,men stort sett så er det sånn.Er dere foresten klar over hvor mange arbeidsplasser det har blitt skapt p.g.a at folk skal kunne drive med aksjer,valutta,nyheter fra markedet osv?Det er snakk om mange mange millioner arbeidsplasser over hele verden!
k3n: Jeg kan også lage arbeidsplasser slik. Hvis du lager et samlebånd som går i sirkel, hvor en i den ene enden setter sammen noe, og en i den andre enden tar det fra hverandre, så vips! Arbeidsplass for to! Repiter x antall ganger for å oppnå uendelig arbeidsplasser. Magi!

Jeg ser det samme i reklame. Informasjonsteknologien har gitt oss kraften til å gjøre reklame (som før var et informativt medium, men nå er kun appelativt) ubrukelig (se Amazon). Det kommer til å drepe MANGE arbeidsplasser, men det er unødvendige arbeidsplasser, og vi må bare ta konsekvensene og skape noen nyttige arbeidsplasser i stedet. Det er alltid noe man kan bruke grafiske designere til.
Sitat av SkyFex
k3n: Jeg kan også lage arbeidsplasser slik. Hvis du lager et samlebånd som går i sirkel, hvor en i den ene enden setter sammen noe, og en i den andre enden tar det fra hverandre, så vips! Arbeidsplass for to! Repiter x antall ganger for å oppnå uendelig arbeidsplasser. Magi!

Jeg ser det samme i reklame. Informasjonsteknologien har gitt oss kraften til å gjøre reklame (som før var et informativt medium, men nå er kun appelativt) ubrukelig (se Amazon). Det kommer til å drepe MANGE arbeidsplasser, men det er unødvendige arbeidsplasser, og vi må bare ta konsekvensene og skape noen nyttige arbeidsplasser i stedet. Det er alltid noe man kan bruke grafiske designere til.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nokk ikke du har forstått markedet helt,selv om markedet blir effektivisert som alt annet,vil det jo forsatt være behov for mange arbeidsplasser!Dessuten er aksjehandel en fin ting,den gjør at folk flest kan bli medeier i sitt eget firma,eller andre selskaper de har tro på!Hvis du mener det finnes en bedre løsning så kom med den,ikke bare rakk ned på ting som faktisk fungerer veldig bra.
k3n: Hvordan vet du at det fungerer veldig bra? Ja, det er et steg opp fra feudalisme. Og det er definitivt bedre enn Sovjetunionens og Kinas liksom-kommunisme. Men det har garantert sine problemer. Vi har egentlig større forskjell mellom rik og fattig enn under feudalismen, og mange av de fattige i dag har det like ille som da.. mens de rike er enda rikere.

Jeg er ikke for planøkonomi. Men jeg tror vi kan gjøre det økonomiske systemet mer effektivt på en måte som mange vil se på som sosialistisk (og derfor vil argumentere blindt mot, kun pga. ordet sosialisme). Som jeg tror jeg skrev tidligere er jeg interessert i ideen om et kooperativ, hvor alle som jobber i bedriften eier en del av den. Og hvor lønnen styres av variablene: Bedriftens overskudd (minstelønn til ansatt regnet som fast avgift), skatt, antall timer jobbet og utdannelse. Muligens også makslønn som jeg nevnte tidligere, men det vil nok mange kooperativer sette inn uansett slik at ikke alt av overskudd går til de ansatte, men heller tilbake til bedriften. Hva med styret? Vel.. Man har flere valg. Representativt demokrati, direkte demokrati, eller et styre av grunnleggerne.

Jeg sier ikke at jeg har en bedre fungerende løsning, men jeg prøver å komme med ideer her. Du har en fordel fordi du forsvarer et eksisterende system, så både du og jeg kjenner det bedre enn eventuelle nye systemer.
Sitat av DonTomaso
Tøv. SV synes skattenivået er høyt for de som har vanlige inntekter, og de synes nivået er altfor lavt for de med millioninntekter.

Hvis du skal argumentere får du argumentere rederlig.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenri...icle446018.ece
Vis hele sitatet...
Valgflesk. Du er ganske naiv viss du tror SV går inn for et lavere skattenivå. De har alltid ment at skattenivået i Norge gjerne kunne vært høyere. Men nå er det ikke så lett å vite hvordan man skal forholde seg til SV, når de SIER de går inn for lavere bensinpriser og går bort i fra det meste de har skrevet i partiprogrammet sitt. De mener vel noe sånn som "Å dele er å skape", "Skattelette vil gå på bekostning av økt satsing på offentlig velferd".. Det er ideologi. Høyere skatt for folk flest - SV Trenger ikke være mer saklig, fordi det er noe alle vet. Burde ha fått med seg i hvertfall.

"Skattelett for de rikeste", si det nok å det blir sant?
Sitat av windozer
Valgflesk. Du er ganske naiv viss du tror SV går inn for et lavere skattenivå. De har alltid ment at skattenivået i Norge gjerne kunne vært høyere. Men nå er det ikke så lett å vite hvordan man skal forholde seg til SV, når de SIER de går inn for lavere bensinpriser og går bort i fra det meste de har skrevet i partiprogrammet sitt. De mener vel noe sånn som "Å dele er å skape", "Skattelette vil gå på bekostning av økt satsing på offentlig velferd".. Det er ideologi. Høyere skatt for folk flest - SV Trenger ikke være mer saklig, fordi det er noe alle vet. Burde ha fått med seg i hvertfall.

"Skattelett for de rikeste", si det nok å det blir sant?
Vis hele sitatet...
Ap, SV og Sp har avgitt en krystall-klar og forpliktende erklæring;
det samlede skattenivå skal være som i 2004.

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Og i gårsdagens partilederdebatt i TV2 var de borgerlige partier svært tåkete når de ble utfordret på hvorvidt egenandelene skal økes framover. Da kan vi være trygg på en ting; sykdomsskatten skal økes.

De funksjonshemmede og syke skal betale for skattelettelsene.

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Sitat av Ivar Johansen
Ap, SV og Sp har avgitt en krystall-klar og forpliktende erklæring;
det samlede skattenivå skal være som i 2004.

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Vis hele sitatet...
...hvor lenge da?

Sitat av Ivar Johansen
Og i gårsdagens partilederdebatt i TV2 var de borgerlige partier svært tåkete når de ble utfordret på hvorvidt egenandelene skal økes framover. Da kan vi være trygg på en ting; sykdomsskatten skal økes.

De funksjonshemmede og syke skal betale for skattelettelsene.

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no
Vis hele sitatet...
Gudd å greit å rette søkelyset mot de "stakkars" funksjonshemmede. De som "lider" og "betaler" for alt der de kjører til banken i sin spesialtilpassede bil finansiert av staten. De som får omsorgsleilighet og personell som passer på dem... Jeg synes oppriktig SYND på dem Ivar.

Når man ser på partilederdebattene, er det ikke rart å skjønne at de borgerlige partiene kan virke som tåkete. Å diskutere politikk med venstresiden er som å krangle med et kvinnfolk. All logikk forsvinner som ved et trylleslag og det er om å gjøre å få motstanderen til å føle seg skyldig istedenfor å søke etter løsninger.
Sitat av FlyingVeeVee
Gudd å greit å rette søkelyset mot de "stakkars" funksjonshemmede. De som "lider" og "betaler" for alt der de kjører til banken i sin spesialtilpassede bil finansiert av staten. De som får omsorgsleilighet og personell som passer på dem... Jeg synes oppriktig SYND på dem Ivar.
Vis hele sitatet...
At du ikke "synes synd" på folk som har falt utenfor samfunnet, som ikke kan få vanlige jobber, og som lever på uførepensjon er selvsagt din sak, men det viser jo hvilken omtanke dere på høyresiden har. Heldigvis er det ytterst få som er enige med deg, kanskje bortsett fra noen idiot-neandertalere i Frp som synes billig bensin er verdens viktigste politiske sak.

Les denne artikkelen fra Handikapforbundet du, så får du kanskje et litt mer nyansert syn på saken.
Sitat av k3n
et eks på at venstresiden har en negativ holdning til de rike:Venstresiden med ap i spissen vill innføre en innvisteringsavgift,begrunnelse:når man har nokk penger til å innvistere så har man nokk penger til å betale litt ekstra i skatt! Dette mener jeg blir feil, p.g.a hvis man heller ser det store bildet og får flere till å innvistere så vill man dermed skape nye verdier som igjen vill føre til mer penger i statskassa!
Vis hele sitatet...
Det stemmer det med invisteringsavgiften. Den innebærer også at men må også betale skatt når man tar ut kapital som han selv tidligere har skutt inn i et foretak og dermed får mindre utbytte av dette. Det er for mye og er i feil retning en det vi har i dag.
Sitat av DonTomaso
At du ikke "synes synd" på folk som har falt utenfor samfunnet, som ikke kan få vanlige jobber, og som lever på uførepensjon er selvsagt din sak, men det viser jo hvilken omtanke dere på høyresiden har. Heldigvis er det ytterst få som er enige med deg, kanskje bortsett fra noen idiot-neandertalere i Frp som synes billig bensin er verdens viktigste politiske sak.

Les denne artikkelen fra Handikapforbundet du, så får du kanskje et litt mer nyansert syn på saken.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig synes jeg synd på dem som er funksjonshemmede. Men det får ikke et bedre liv hvis de får penger dyttet opp i ræva av staten. En av bestevenninnene til kjæresten min har Celebral Parese. Morsommere og mer hyggelig og livsglad jente skal man lete lenge etter.

Det de funksjonshemmede trenger er mer omtanke fra vanlige mennesker som deg og meg, ikke hundrevis av millioner kroner ekstra.
Men det er lettere å få venner, og folk er hyggeligere, hvis man har masse penger
Sitat av ninja5000
Men det er lettere å få venner, og folk er hyggeligere, hvis man har masse penger
Vis hele sitatet...
Neida ninja5000... Hvordan kan du tro noe slikt?