Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4613
Hei.
Har fått sparken fra den ene jobben jeg hadde for en liten stund tilbake, som følge av at jeg hadde fått meg ny jobb og rett og slett glemte den gamle jobben litt mtp. arbeidstider og slikt. Derfor lurer jeg rett og slett bare på om jeg fortsatt har krav på de feriepengene jeg har tjent inn det foregående året, og om når jeg eventuelt får de?

10 poeng til alle korrekte svar. Prøvde forresten å søke - kom ingen vei.
du kan kreve dem med en gang du slutter...

ring eller skriv brev og be dem føre over kr så fort som mulig
Sitat av poehzler Vis innlegg
Hei.
Har fått sparken fra den ene jobben jeg hadde for en liten stund tilbake, som følge av at jeg hadde fått meg ny jobb og rett og slett glemte den gamle jobben litt mtp. arbeidstider og slikt. Derfor lurer jeg rett og slett bare på om jeg fortsatt har krav på de feriepengene jeg har tjent inn det foregående året, og om når jeg eventuelt får de?

10 poeng til alle korrekte svar. Prøvde forresten å søke - kom ingen vei.
Vis hele sitatet...
Ja, det var en litt spesiell historie. Du har krav på feriepengene dine, men du skal allikevel være obs på at din tidligere arbeidsgiver kan kreve økonomisk kompensasjon for ditt manglende oppmøte.
Ja nå vet jeg ikke om sparken men regner det går under det samme, minner å ha lest noe om det.
Sitat fra samfunn fag lærebok :P:
Når du slutter i jobben, har du krav på å få utbetalt feriepenger du har til gode.
Vis hele sitatet...
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Ja, det var en litt spesiell historie. Du har krav på feriepengene dine, men du skal allikevel være obs på at din tidligere arbeidsgiver kan kreve økonomisk kompensasjon for ditt manglende oppmøte.
Vis hele sitatet...
Hvor mye er det snakk om? Er det snakk om min timesbetaling for eventuelle timer jeg skulle ha møtt opp jeg trekkes for, eller har man en eller annen syk formel som baseres på tapt inntekt fordi jeg ikke var der?
Sitat av poehzler Vis innlegg
Hvor mye er det snakk om? Er det snakk om min timesbetaling for eventuelle timer jeg skulle ha møtt opp jeg trekkes for, eller har man en eller annen syk formel som baseres på tapt inntekt fordi jeg ikke var der?
Vis hele sitatet...
Det er jeg ikke skikker på, men mest logisk er det jo å få kompensasjon for tapt inntekt? lønn har du allikevel ikke fått for disse dagene.
Anbefaler deg å lese "lov og rett i næringslivet".
Fant også dette på lovdata
Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.
I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988.
- http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html#11 (§11)
Vis hele sitatet...
Så regner med det gjelder når du har fått sparken også. Kanskje du finner noe mer nytting info her?
http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html
Sitat av Shudo Vis innlegg
Fant også dette på lovdata


Så regner med det gjelder når du har fått sparken også. Kanskje du finner noe mer nytting info her?
http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html
Vis hele sitatet...
Takk for et nyttig svar!
Av ren nysgjerrighet... Hvordan glemmer man en jobb man har fått sparken fra?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Du glemte jobben din!?
Vis hele sitatet...
er vel like normalt som når store firmaer glemmer sine ansatte
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet... Hvordan glemmer man en jobb man har fått sparken fra?
Vis hele sitatet...
Han fant seg ny jobb, og glemte den andre, og derfor fikk han sparken.

Vet ikke om det er forskjell på å få sparken og å slutte i slike tilfeller, men i de jobbene jeg har hatt, har jeg alltid fått utbetalt feriepenger til vanlig "feriepengetid", altså om sommeren,og ikke da jeg sluttet. Men pengene har du krav på uansett.

Nå vet jeg ikke hvilken type jobb du hadde, og hvor mye den bedriften kan ha lidd økonomiske tap på grunn av ditt fravær, men det er nok noe du bør vurdere hvis du skulle finne på å kontakte bedriften ang. feriepenger. Om bedriften for eksempel kan bevise en sammenheng mellom deg og tap på 100 000,- kan det godt være du er bedre tjent med å la det ligge.
Skyt meg gjerne om jeg tar feil her, men slik har jeg oppfattet det:

Blir du sagt opp eller sier opp har du krav på feriepengene dine. De som ble opparbeidet før 31.1.11 er skattefrie, alt etter det skal skattes for som vanlig lønn, men du kan med bedriftens velvilje få dem utbetalt nå. Hvorvidt du blir sagt opp eller sier opp selv betyr egentlig ikke så mye for noe annet enn CVen din (ser dårlig ut på den) og karantenetiden for dagpenger fra NAV.

Kilde har jeg ikke, men det er mine erfaringer etter 12 år i arbeidslivet.
Sist endret av Rippler; 27. januar 2012 kl. 01:54.
Alle har rett på lønn for den tiden de har arbeidet. Med mindre annet er avtalt med arbeidsgiver. Du har derfor rett på feriepenger fra arbeidsgiver. Dette blir enten utbetalt med sluttoppgjøret. Altså siste lønning. Eller til vanlig tid sommeren etter.

Med mindre selskapet er veldig lite/useriøst så skal dette gå automatisk hos lønn/HR avdelingen. Men om du jobba i en liten sjappe og du er på dårlige termer med din tidligere sjef så kan han holde igjen pengene. Dette er ulovelig, men kan bety at du må kjempe litt for å få de.

For dette har man fagoforeninger. Som alle som er vanlige arbeidstakere å bli med i!
Sitat av arnekjell Vis innlegg
er vel like normalt som når store firmaer glemmer sine ansatte
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å glemme å sende meldekort til NAV og det å faktisk glemme jobben sin.
Det er på ingen måte normalt, men snarere noe man burde skamme seg over.
Helt ærlig talt, glemte den gamle jobben din?

Enten så er ditt nivå av intelligens ufattelig lavt eller så må du lide av mental sykdom.

Du hadde ikke fortjent å fått de feriepengene. Burde heller vært bøtelagt.
For de som ønsker svar på det, så glemte jeg da ikke selve jobben.
Jeg glemte arbeidstidene som følger av at jeg gikk inn i en ny jobb hvor jeg jobbet ganske mye i den første perioden.
Skal også sies at de tidene jeg glemte var en deltidsstilling, hvor jeg da i den nye jobben hadde heltid.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av poehzler Vis innlegg
For de som ønsker svar på det, så glemte jeg da ikke selve jobben.
Jeg glemte arbeidstidene som følger av at jeg gikk inn i en ny jobb hvor jeg jobbet ganske mye i den første perioden.
Skal også sies at de tidene jeg glemte var en deltidsstilling, hvor jeg da i den nye jobben hadde heltid.
Vis hele sitatet...
Det er jo ingen unnskylding, du glemte jobben din!
Du burde skjemmes!!
Til trådstarter; alt du trenger står her; http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

"Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før fratreden. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.
Avtale /tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt."

Sitat av Bacterius Vis innlegg
Helt ærlig talt, glemte den gamle jobben din?

Enten så er ditt nivå av intelligens ufattelig lavt eller så må du lide av mental sykdom.

Du hadde ikke fortjent å fått de feriepengene. Burde heller vært bøtelagt.
Vis hele sitatet...
Og hvilken sykdom er det du lider av som skal prakke ned på trådstarter slik på den måten? Feriepengene han har opptjent har han selvfølgelig fortjent, selv om det kan være diskutabelt det som skjedde i ettertid.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er jo ingen unnskylding, du glemte jobben din!
Du burde skjemmes!!
Vis hele sitatet...
Du burde skjemmes for å forsøple tråden for andre gang uten å komme med NOE nyttig til trådstarter.
Skjer med moraliseringen..?

Jeg tror du har krav på feriepenger, men ikke fra den tiden du glemte å dra på jobb. Siste arbeidsdag ellerno.
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er forskjell på å glemme å sende meldekort til NAV og det å faktisk glemme jobben sin.
Det er på ingen måte normalt, men snarere noe man burde skamme seg over.
Vis hele sitatet...
he he ja, men nå er det like vanlig å bli glemt der du jobber, kuttet bort for å spare penger, eller er et nummer i kontorskuffen

det var før i tiden, og noen få firmaer i dag som husker sine ansatta
Leste gjennom Ts sin post en gang til.

Du har såklart rett på feriepenger i fra 2011. Disse blir vanligvis utbetalt i sommermånedene.

Mange hvite riddere her. Håper det kommer noen og belønner dere for deres heroisme over nettet.
Sist endret av LowRider; 27. januar 2012 kl. 10:28.
Tullete at så mange begynner å rope om at du burde skamme deg. Overdramatisk. Ja, litt tulling å glemme arbeidstidene, men jeg skjønner absolutt at det kan skje når fokuset er på jobb nr 2.

For øvrig tror jeg ikke arbeidsgiver kan kreve økonomisk kompensasjon for dagene du ikke møtte opp. Tror det bare er om du forårsaker økonomiske tap for bedriften som kan måles realistisk. Er ikke 110% sikker på dette

Men du har 100% garantert rett på feriepengene dine, uansett om du får fyken eller ikke
Trådstarter skal ha lønn for dagene som det faktisk ble jobbet. Dette er skattepliktig inntekt, og disse er en del av feriepengegrunnlaget. Man skal derfor ha utbetalt full lønn og feriepenger for tiden man jobbet, inkludert overtid. De timene det ikke ble jobbet, selv om det var avtalt at man skulle jobbe, skal man ikke ha lønn for.

Når det gjelder trekk i disse pengene så kan arbeidsgiver ikke trekke noe uten rettslig dom eller avtale. Det som kan være aktuelt her er økonomiske utlegg arbeidsgiver har hatt i forbindelse med fraværet. For eks tapt omsetning, vikar og lignende. Dette kan trekkes fra, men ikke uten avtale med arbeidstaker eller en rettskraftig dom.