Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2261
Hei!
Jeg sover ofte veldig dårlig om natten, våkner 5+ ganger iløpetav 8t "søvn".
Satt og så på smartklokken til en venn der han hadde en graf som viste hvor mye av natten som gikk til dyp og lett søvn og hvor mange ganger han våknet.

Er ute etter den absolutt billigste klokken som har denne funksjonen, er ikke interresert i noe annet.
Skal være rimelig og må kunne overvåke søvn.

Håper noen her har erfaring med slikt, jeg har ikke hatt klokke siden barneskolen
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Hei!
Jeg sover ofte veldig dårlig om natten, våkner 5+ ganger iløpetav 8t "søvn".
Satt og så på smartklokken til en venn der han hadde en graf som viste hvor mye av natten som gikk til dyp og lett søvn og hvor mange ganger han våknet.

Er ute etter den absolutt billigste klokken som har denne funksjonen, er ikke interresert i noe annet.
Skal være rimelig og må kunne overvåke søvn.

Håper noen her har erfaring med slikt, jeg har ikke hatt klokke siden barneskolen
Vis hele sitatet...
Hvor pålitelig må den være? Og hva er rimelig i denne settingen?
Du får sikker noe til en hundrelapp på aliexpress om du skal ha det billigst mulig.

Selv har jeg en Polar klokke til rundt 1300,- som måler ganske bra.
Jeg har testet den mot en klokke til 3-4k og begge viste tilnærmet likt søvnmønster.
Jeg kjøpte meg en slik idag faktisk og har ikke rukket å prøvd den enda. Tenkte å måle det samme selv.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvor pålitelig må den være? Og hva er rimelig i denne settingen?
Du får sikker noe til en hundrelapp på aliexpress om du skal ha det billigst mulig.

Selv har jeg en Polar klokke til rundt 1300,- som måler ganske bra.
Jeg har testet den mot en klokke til 3-4k og begge viste tilnærmet likt søvnmønster.
Vis hele sitatet...
Er viktigere for meg at den er nøyaktig en at den er billigst mulig. Tenkte rundt 1000,- og kan gå opp til 1300,- om den er bedre.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg kjøpte meg en slik idag faktisk og har ikke rukket å prøvd den enda. Tenkte å måle det samme selv.
Vis hele sitatet...
Likte prisen på denne om den måler like godt som andre

EDIT:
Takk for svar folkens, blir en dag eller to før jeg kjøper en, hadde vert fint om du kunne komt med en liten oppdatering når du har fått testet den litt NokErNok
Sist endret av utepaanordnes; 15. mars 2023 kl. 17:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jepp skal prøve å huske det. Skal sjekke søvn inatt og hvordan den registrerer puls imorgen når jeg trener. Den skal også varsle om ujevn hjerterytme noe blodtrykksmålern min har meldt ifra om 1 gang tidligere hehe.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Bruker galaxy watch 3 selv til å holde styr på søvnen min, har fungert bra for meg med ADHD!
Det finnes også apper som skal kunne måle søvnkvalitet bla. ved å lytte til puste mønsteret ditt.
Noen av de kan også registrere bevegelser om telefonen ligger i senga.

https://www.sleepscore.com/sleepscore-app/

Jeg er usikker på hvor nøyaktige de er.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av kamelia Vis innlegg
Bruker galaxy watch 3 selv til å holde styr på søvnen min,..
Vis hele sitatet...
Bare for å tallfeste det eller bruker du de dataene til å justere søvnen med tanke på
f.eks. når du legger deg/står opp, inntak av medisiner osv.?
Sist endret av vindaloo; 15. mars 2023 kl. 20:39.
Bruker huawei watch gt2 til registrering av søvn, skritt og puls kontinuerlig, med 14 dagers batteri tid er denne gull verdt.
Andre jeg kjenner må jo lade klokka nesten daglig, kan også svare samtaler og ha tlf på lydløs og at det heller vibrerer i klokka.
Er TruSleep™ 2.0, ikke vet jeg hva det betyr men høres fancy ut
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Bare for å tallfeste det eller bruker du de dataene til å justere søvnen med tanke på
f.eks. når du legger deg/står opp, inntak av medisiner osv.?
Vis hele sitatet...
Bruker den til å vekke meg, samt holde styr på søvnen. Sjekker den kontinuerlig for å vite at jeg ikke sover for lite eller for mye. Jeg fungerer like dårlig etter 4 timer søvn som 14 timer søvn, det å kunne passe på at jeg ikke sover for lenge på dårlige dager hvor jeg ikke klarer å følge med på tid eller henge med hjelper meg å fungere på dager hvor jeg er utbrent av all slags stimuli fra jobbuken eller andre årsaker.
For å ikke lage egen tråd, finnes det noen klokker som har mulighet for å holde deg våken også? Type vibrering, alarm og kanskje strøm? Trenger mer enn lyd for å våkne/holde meg våken . For å hindre at man sovner etter en utslitt dag? Og samme funksjon for å vekke deg? Trenger en løsning for å holde rutinene igang.
Sitat av knaskræv Vis innlegg
For å ikke lage egen tråd, finnes det noen klokker som har mulighet for å holde deg våken også? Type vibrering, alarm og kanskje strøm? Trenger mer enn lyd for å våkne/holde meg våken . For å hindre at man sovner etter en utslitt dag? Og samme funksjon for å vekke deg? Trenger en løsning for å holde rutinene igang.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du fort ignorerer en vibrerende alarm, det du behøver er en skikkelig støkk.

https://www.scientificamerican.com/a...wn-creativity/
Har testa den i nesten 24t og jo lengre jeg bruker den jo mer nøyaktig vil den nok være. Høy hvilepuls som jeg hadde mistanke om og den virker å måle det nøye nok etter mitt behov. Virker ikke som den har fått med all søvn men kanskje fordi jeg ikke har brukt den nok enda.
Sovna igår rundt 18.30-18-45 og våkna rundt 19.45. Gikk da å la meg med engang og lå våken kanskje 1-1,5t før jeg sovna igjen. Våkna etter det ca klokka 00 og lå våken ca 1,5t før jeg sovna og våkna da rundt klokka 6 på morninga.
Da sto jeg opp og sovna igjen rundt 07-07.30 og våkna pånytt ca 08.15.

Sånn leste den søvn



Veldig lite dyp søvn som kanskje forklarer hvorfor jeg de siste 6 ukene har sovet opptil 3-4 ganger på dagtid og er konstant trøtt og sliten. Skal se hvordan den måler søvn imorgen igjen, om den er mere korrekt da.
Sist endret av NokErNok; 16. mars 2023 kl. 13:35.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Har testa den i nesten 24t og jo lengre jeg bruker den jo mer nøyaktig vil den nok være. Høy hvilepuls som jeg hadde mistanke om og den virker å måle det nøye nok etter mitt behov. Virker ikke som den har fått med all søvn men kanskje fordi jeg ikke har brukt den nok enda.
Sovna igår rundt 18.30-18-45 og våkna rundt 19.45. Gikk da å la meg med engang og lå våken kanskje 1-1,5t før jeg sovna igjen. Våkna etter det ca klokka 00 og lå våken ca 1,5t før jeg sovna og våkna da rundt klokka 6 på morninga.
Da sto jeg opp og sovna igjen rundt 07-07.30 og våkna pånytt ca 08.15.

Sånn leste den søvn



Veldig lite dyp søvn som kanskje forklarer hvorfor jeg de siste 6 ukene har sovet opptil 3-4 ganger på dagtid og er konstant trøtt og sliten. Skal se hvordan den måler søvn imorgen igjen, om den er mere korrekt da.
Vis hele sitatet...
Jeg ser du sier at du har veldig lite dyp søvn, er du sikker på det?
Det er normalt å ha mellom 1 og 2 timer dyp søvn som en vanlig voksen person. Når du bikker 60 er du nede i 30 minutter dyp søvn.

Faktisk vil du ved søvnmangel ha mer dyp søvn i løpet av en natt, enn dersom du får nok søvn.

https://helse-bergen.no/nasjonal-kom...og-sovnstadier
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg ser du sier at du har veldig lite dyp søvn, er du sikker på det?
Det er normalt å ha mellom 1 og 2 timer dyp søvn som en vanlig voksen person. Når du bikker 60 er du nede i 30 minutter dyp søvn.

Faktisk vil du ved søvnmangel ha mer dyp søvn i løpet av en natt, enn dersom du får nok søvn.

https://helse-bergen.no/nasjonal-kom...og-sovnstadier
Vis hele sitatet...
Ah, ok. Da lærte jeg noe nytt idag også *tommel opp* Men søvn appen har målt kanskje 4-4,5t for lite søvn sånn grovt regna.
Sist endret av NokErNok; 16. mars 2023 kl. 14:38.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Har testa den i nesten 24t og jo lengre jeg bruker den jo mer nøyaktig vil den nok være. Høy hvilepuls som jeg hadde mistanke om og den virker å måle det nøye nok etter mitt behov. Virker ikke som den har fått med all søvn men kanskje fordi jeg ikke har brukt den nok enda.
Sovna igår rundt 18.30-18-45 og våkna rundt 19.45. Gikk da å la meg med engang og lå våken kanskje 1-1,5t før jeg sovna igjen. Våkna etter det ca klokka 00 og lå våken ca 1,5t før jeg sovna og våkna da rundt klokka 6 på morninga.
Da sto jeg opp og sovna igjen rundt 07-07.30 og våkna pånytt ca 08.15.

Sånn leste den søvn



Veldig lite dyp søvn som kanskje forklarer hvorfor jeg de siste 6 ukene har sovet opptil 3-4 ganger på dagtid og er konstant trøtt og sliten. Skal se hvordan den måler søvn imorgen igjen, om den er mere korrekt da.
Vis hele sitatet...
Fikset meg en i går, ble samme som deg. Har du prøvd gratisversjonen av premium appen? Når jeg trykker godta og subskribe kommer jeg videre til en skjerm der jeg må godkjenne med "BankID på mobil" eller "Uten BankID", BankID på mobil har jeg ikke (trodde den var utgått) og når jeg trykker på Uten BankID ber de meg om passord til nettbanken før jeg på neste skjerm blir bedt om en kode fra kodebrikken min, jeg taster inn men ingenting fungerer

Det er jo sikkert problem i google appen eller noe og ikke med FitBit, noen som vet råd?
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Fikset meg en i går, ble samme som deg. Har du prøvd gratisversjonen av premium appen? Når jeg trykker godta og subskribe kommer jeg videre til en skjerm der jeg må godkjenne med "BankID på mobil" eller "Uten BankID", BankID på mobil har jeg ikke (trodde den var utgått) og når jeg trykker på Uten BankID ber de meg om passord til nettbanken før jeg på neste skjerm blir bedt om en kode fra kodebrikken min, jeg taster inn men ingenting fungerer

Det er jo sikkert problem i google appen eller noe og ikke med FitBit, noen som vet råd?
Vis hele sitatet...
Ja, har aktivert den gratisversjonen av premium. Men helt ærlig husker jeg ikke prossesen
Kjøpte min Garmin instinct 2S til 1600 på finn for et halvt år siden. Litt over ditt budsjett men kanskje den er å få billigere nå, eller noen som selger en tidligere versjon. Syns søvn-overvåkningen på den er veldig bra.

Edit: Her, 750 spenn for den tidligere versjonen.
Sist endret av UncleSam; 21. mars 2023 kl. 22:18.
Ser jeg har en hvilepuls på ca 74-75 men det kommer kanskje av når jeg sover. For i våken tilstand har jeg stort sett 80-95 i puls når jeg sitter i ro og fprt litt over 100 når jeg reiser meg.
Er ikke dette litt høyt? Har ikke hatt så høy puls til vanlig før.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvis du leter etter den billigste klokken, vil jeg foreslå Amazfit T-Rex Pro. Amazfit T-Rex Pro tar også vare på søvnen din. Den har en søvnassistent som gjenkjenner ulike søvnforhold som lett søvn, dyp søvn og REM-søvn samt Power-nap. I denne registrerer den puls og eventuelle pusteproblemer ved for eksempel snorking.