Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2199
Jeg vil først henvise til det siste innlegget i denne tråden:

https://freak.no/forum/showthread.php?t=334503

For å sitere det viktigste:

Hovedbanken min har sperret bankkortet mitt og det nye vil ikke kunne bli brukt til netthandel, kun til vanlig kjøp i matbutikker og lignende. Jeg har ikke brutt noen lover eller regler. Ikke som de har opplyst meg om i alle fall.

De har også sperret min BankID på ubestemt tid. Min eneste måte å logge inn i nettbanken på nå blir med uten BankID.

Jeg mistenker de har gjort dette for å "hevne" seg på meg for at jeg har brukt deres bank til å kjøpe og selge kryptovaluta.
Det finnes ingen andre logiske grunner som jeg kan komme på.

Jeg planlegger nå å kontakte advokat og evt. Føre en sak mot de (dersom jeg har loven på min side).

Noen forslag til nettsteder som f.eks. legelisten.no, men for advokater, hvor jeg kan finne en å rådføre meg med og evt. Bruke til å kunne gå til sak?

Jeg tenker da på advokatsider som f.eks. Denne:

https://tjenestetorget.no/advokater/...caArmYEALw_wcB

Hvilke sider anbefaler dere?
For ordens skyld så bor jeg selv i Bergensområdet.
Sist endret av einsteindragon; 9. desember 2022 kl. 21:23.
Håper du har mye penger vist du skal kjempe mot storebror i retten. Værste man kan kjempe i retten mot er staten. På en god andre plass kommer vell banken. Vær forberedt på en sak som vil dra seg over flere år
Bytt bank. Det er mye billigere enn advokat. Advokater tar minst 2500 kr i timen. En rettsak kan fort koste deg flere hundre tusen.

Før du evt kontakter advokat så bør du få en skriftlig begrunnelse fra banken på hvorfor de har sperret kortet og bank-id. Det er først da advokaten kan vurdere om du har en sak eller ikke.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Håper du har mye penger vist du skal kjempe mot storebror i retten. Værste man kan kjempe i retten mot er staten. På en god andre plass kommer vell banken. Vær forberedt på en sak som vil dra seg over flere år
Vis hele sitatet...
Det er heldigvis snakk om en liten lokalbank.
Ja, det er mye jeg må finne ut av først.

Jeg har lite penger, men er villig til å pådra meg stor gjeld visst det kan ende med at jeg får "rettferdighet".

Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Bytt bank. Det er mye billigere enn advokat. Advokater tar minst 2500 kr i timen. En rettsak kan fort koste deg flere hundre tusen.

Før du evt kontakter advokat så bør du få en skriftlig begrunnelse fra banken på hvorfor de har sperret kortet og bank-id. Det er først da advokaten kan vurdere om du har en sak eller ikke.
Vis hele sitatet...
Bank skal jeg bytte, det har jeg allerede bestemt meg for.

God ide det med skriftlig begrunnelse. Skal absolutt forsøke å få til det.
Sist endret av einsteindragon; 9. desember 2022 kl. 22:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan du si hva slags bank du hadde?
Hvorfor gidder du? Er du virkelig så hevngjerrig at du er villig til å bruke titusenvis av kroner på "rettferdighet", når du bare kan registrere deg hos en annen bank, og dermed løse problemet? BankID er et eksternt selskap, og er egentlig bare en identifiseringstjeneste banken (og mange andre) benytter seg av. Dersom den er sperret på alle mulige andre sider ville jeg prøvd å kontakte de direkte.

Og en ting til. Har du legitimert deg med pass etter finanstilsynets krav for et par år siden? Utrolig mange som ikke har gjort det, tross gjentatte purringer. Hvis det er det som er tilfellet har du kun deg selv å takke.
Det at han får lov å bruke BankAxept, men ikke netthandel, kan vel tyde på at det er VISA som ikke vil røre fyren, og da kommer han ikke langt i andre banker heller, da må han nesten bare feie for egen dør og rydde opp i eget rot
Hevne seg på deg for kjøp og salg av krypto?
Rettigheter?
Søksmål?
Wtf...
Du skriver at «du mistenker» det er fordi blabla…

Kan du ikke heller ringe dem og spørre hvorfor de har sperret, for å finne ut om du i det hele tatt har en sak her?
Du burde nok ansette en advokat fra et forretningjuridisk firma. Feks, Wikborg Rein, Wiersholm, BAHR, Sands, Arntzen de Bersche osv…
De fakturerer gjerne 4-6k i timen. Og du taper helt garantert saken.


Regn med å bruke flere hundre tusener av kroner + å måtte betale banken sine utgifter.

Er nok enklere å bytte bank.

Kan finne advokater her også: https://www.advokatguiden.no/avtale-...-advokat/norge
Sitat av MOIST Vis innlegg
Hvorfor gidder du? Er du virkelig så hevngjerrig at du er villig til å bruke titusenvis av kroner på "rettferdighet", når du bare kan registrere deg hos en annen bank, og dermed løse problemet?
Vis hele sitatet...
Ja, og dessverre så er min erfaring at de fleste bankene er veldig like når det kommer til motstanden mot krypto.

Denne typen jobb er også den eneste formen jeg kan ha pga. Mine psykiske lidelser som bla. Aspergers syndrom.

Jeg er uføretrygdet og må ha en jobb hvor jeg bestemmer arbeidstidene og hvordan eller hvor jeg skal kunne jobb.

Her er krypto relatert jobbing helt perfekt. I alle fall når det kommer til lovlige jobber.

Sitat av eXplode Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har fått med meg denne saken, dessverre. Er det virkelig like ille nå idag også?

Tross alt, alt jeg ber om er å få kjøpe og selge krypto på samme måte som en butikk kjøper inn matvarer fra fabrikker og så selger de videre.

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Kan du si hva slags bank du hadde?
Vis hele sitatet...
Sier jeg navnet på banken så forteller jeg dere også hvor jeg bor. Men det er en vanlig liten sparebank som kun har ett kontor i kommunen min.

Sitat av MOIST Vis innlegg
BankID er et eksternt selskap, og er egentlig bare en identifiseringstjeneste banken (og mange andre) benytter seg av. Dersom den er sperret på alle mulige andre sider ville jeg prøvd å kontakte de direkte.
Vis hele sitatet...
Det visste jeg ikke, får kontakte de direkte da.

Sitat av MOIST Vis innlegg
Og en ting til. Har du legitimert deg med pass etter finanstilsynets krav for et par år siden? Utrolig mange som ikke har gjort det, tross gjentatte purringer. Hvis det er det som er tilfellet har du kun deg selv å takke.
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke gjort. De har heller ikke gitt et lite hint engang om at jeg burde eller må gjøre dette.
Får sende de en email om dette og spørre.

Sitat av sjuken Vis innlegg
Du skriver at «du mistenker» det er fordi blabla…

Kan du ikke heller ringe dem og spørre hvorfor de har sperret, for å finne ut om du i det hele tatt har en sak her?
Vis hele sitatet...
Har allerede sendt mail med spørsmål om dette uten å ha fått svar.
Sist endret av einsteindragon; 11. desember 2022 kl. 04:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med bare å slutte med krypto? Stort sett hele samfunnet betrakter det som kriminelle penger, og det høres jo ut som det er slik du blir behandlet av banken.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hva med bare å slutte med krypto? Stort sett hele samfunnet betrakter det som kriminelle penger, og det høres jo ut som det er slik du blir behandlet av banken.
Vis hele sitatet...
Er vell ganske mange som har tjent store penger på krypto. Og sikkert enda flere som har tapt enorme summer. og si at stort sett hele samfunnet betrakter det som kriminelle penger er vell en uttalelse du får stå for selv. Handler ikke selv med krypto men ser ikke på det som noe kriminelt