Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2302
Hei,

Har blitt sagt opp pga nedbemanning og har nå fått tilbud om å kjøpe ut telefon. Den er under et år gammel, så i følge personalhåndbok skal jeg betale 80% av kostpris for firma.

Min problemstilling er at jeg betalte litt av mobilen selv for å få en dyrere telefon enn det arbeidsgiver dekte. De nekter å tilbakebetale noe av det hvis jeg leverer inn tlf. Jeg har ikke råd til å kjøpe ut telefonen, så mitt eneste alternativ er da å levere inn telefon uten å få noe av det jeg betalte tilbake.

Har arbeidsgiver lov til å gjøre dette?
Selvsagt har de lov til dette. Det er ikke arbeidsgiver som har skylden for telefonens ekstrapris, den er din. Du kan ikke forlange at arbeidsgiver skal betale for eksrautgifter, som du har gitt dem.
Å la deg kjøpe ut mobilen er et minefelt jeg ikke kan forstå at tidligere arbeidsgiver ønsker å begi seg ut i. De må forholde seg til forbrukerkjøpsloven i et eventuelt salg til deg. Det kan bli ganske kostbart om du har problemer med telefonen de neste fem årene. Spesielt når den er utenfor garanti, om et år til.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Å la deg kjøpe ut mobilen er et minefelt jeg ikke kan forstå at tidligere arbeidsgiver ønsker å begi seg ut i. De må forholde seg til forbrukerkjøpsloven i et eventuelt salg til deg. Det kan bli ganske kostbart om du har problemer med telefonen de neste fem årene. Spesielt når den er utenfor garanti, om et år til.
Vis hele sitatet...
Sikker? Forbrukjerkjøpsloven gjelder bare når selgeren "opptrer i næringsvirksomhet" (forbrkjl. § 1 annet ledd) – altså ikke generelt når selgeren er en juridisk person som driver næring, men når salget i seg selv inngår i næringsvirksomheten. Jeg får ikke sjekket kommentar på det nå, men vil anta at hvis arbeidsgiver bare vil ha dekket egne kostnader så vil det falle utenfor denne definisjonen, slik at det bare er allmenne deklaratoriske kjøps- og avtalerettslige reguleringer som gjelder. Men som sagt har jeg ikke gått dypt inn i materien på dette spørsmålet konkret, så det kan være jeg bommer.
Sist endret av Snillorg; 21. februar 2023 kl. 12:27.
Det er mulig du har rett. Hvis det stemmer så vil du hvertfall ikke kjøpe ut mobilen, da sitter du på bar bakke når garantien løper ut.
Hvis firmaet har handlet har du begrenset garanti. Hvor mye taper du på å levere tlf tilbake?
Kan du ikke spør om og evt ta den på avbetaling.
Hvilken telefon er det snakk om?

Synes 80% av nypris virker mye jeg. Personlig ville jeg ikke betalt mer enn 50% for en brukt telefon.
Hvis det er snakk om mange tusen ville jeg heller brukt pengene på en ny telefon og heller latt firmaet brenne inne med den. Ikke logg den ut av icloud hvis det er en apple :-) så ringer de sikkert opp med et bedre tilbud til deg
Sitat av Reite95 Vis innlegg
Den er under et år gammel, så i følge personalhåndbok skal jeg betale 80% av kostpris for firma.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Synes 80% av nypris virker mye jeg. Personlig ville jeg ikke betalt mer enn 50% for en brukt telefon.
Vis hele sitatet...
Som du ser, 80% av kostpris for firma. TS har betalt en del av kostnaden. Det er dillemaet her.

Hvis firmaet dekker 5.000,- og telefonen koster 10.000,- må han betale ut 80% av kost for firma som er 4.000,-
Vi har samme opplegg på jobben i forhold til ekstra betaling over x kroner osv, men i praksis gjør dette slik at utkjøp av telefon i ettertid blir bare rot og brukere bare får beholde telefonen uten noen kost.

Og selvsagt skal du ha tilbake pengene som er betalt ekstra om ikke du kan bare beholde telefonen uten noe utkjøp.
Siden det står i personalhåndboken hvordan de interne rutinene er på dette, så virker det for meg rart å stille spørsmål i ettertid. Dette burde du heller gjort i forkant. Du visste hva du gikk til.

Men det endrer ikke det faktum at det er en dårlig deal for deg - spesielt mtp at du har kun to års reklamasjon på telefonen, da dette opprinnelig er et næringskjøp.
Kjøp en tilsvarende ødelagt telefon på Finn.no billig. Og lever den istedenfor.