Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4674
Hei, er det noen her som kan anbefale noen skjønnlitterære bøker om norsk organisert kriminalitet?
Tusen takk på forhånd
"Kuppet" - Rolf J. Widerøe og Hans Petter Aass.
"Politi og røver" - Kjetil Stensvik Østli.
"Mafia i Norge" - Stein Morten Lier
"På innsiden" - Eirik Jensen.
"Hell's Angels" - Hunter S. Thompson
"Vår korrupte hovedstad" - Erling Folkvord.
"Blodig brorskap" - Per Asle Rustad
Hunter S. Thompson skrev vel neppe om Norsk kriminalitet. Men klart, Hell's Angels opererer jo i Norge.
Bøkene poppis nevner er vel strengt tatt ikke skjønnlitterære? Kommer bare på cash triologien, som er svensk. Ellers har du jo den siste revejakta (organisert kriminalitet før norsk kriminalitet ble organisert?) Sikkert en masse krim som går innunder det du leter etter....

Snakker vi sakprosa vil jeg på det sterkeste anbefale "kronvitne". Men den er sgu dansk
Sist endret av EazyA; 16. september 2015 kl. 21:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen som har noe mer å tilføye her?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Noen som har noe mer å tilføye her?
Vis hele sitatet...
Disse er dokumentarer og ikke skjønnlitterære, men det er også flere som er nevnt tidligere, f.eks "Kuppet".

Operasjon gamma
Norske tilstander

Begge av Ståle Økland
Sist endret av goraboy87; 9. desember 2022 kl. 00:49.
Har akkurat vært på mitt lokale bibliotek og lånt med meg en trilogi skrevet at Sigbjørn Mostue og Johnny Brenna som følger to spanere i SO. Lest første bok og det virker lovende.

Operasjon Helena
Operasjon Føniks
Operasjon Hydra


Siden du spør spesifikt etter norsk org.krim så regner jeg med at Johnny Brenna ikke trenger noen introduksjon


Edit: Etter et raskt google søk er det også en fjerde bok i den serien som heter Operasjon Hades
Sist endret av Rautrii; 9. desember 2022 kl. 15:37. Grunn: Mer info
Badboy. Jørn Lier Horst.
Norsk mafia - organisert kriminalitet i Norge

Av Ole Martin Kristiansen


Finnes det kriminelle miljøer i Norge som kan kalles norsk mafia? Det er utgangspunktet for denne boken, hvor forfatteren retter søkelyset mot kriminelle gjenger og organisert kriminalitet i Norge. Ha I hvilke grad finner vi organisert kriminalitet i Norge? Og hvilken tilknytning har eventuelle kriminelle norske miljøer til hverandre eller til andre internasjonale kriminelle? Er det mafiaen som styrer utelivsbransjen i Norge? Vi får et innblikk i en spennende og hemmelig underverden. Rett under våre føtter.

Likte denne.
Sist endret av 5FDP; 10. desember 2022 kl. 00:30. Grunn: Endret
Gudfaren boka om Ghulam Abbas. Kan anbefales.
Sitat av Fashen Vis innlegg
Gudfaren boka om Ghulam Abbas. Kan anbefales.
Vis hele sitatet...

Han var på "Avhørt" podcasten. Det virker ikke som han selv hadde lest boken da han ikke kunne svare på noen ting. Bør ta boka med en klype salt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Harald Medbøe sin Shit syns jeg fortjener en mension..