Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5547
Etter en stor fight da min samboer har prøvd å nå meg på tlf uten at jeg har noen ubesvart - ønsker han nå å kaste meg ut. Han er på jobb langt borte og vi har vært lenge fra hverandre. Uansett, det har blitt litt kaos og jeg har prøvd bevise for han at jeg ikke hadde noe ubesvart.
Han eier leiligheten her og jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. Trist han ikke tror meg og trist han nå vil kaste meg ut. kan han kaste meg ut på dagen ?
Visst han eier leiligheten alene så kan han kaste deg ut på sekundet.
Kjedelig å høre.

Noe usikker på rettigheter mtp at han eier leiligheten, men om krangelen kommer fra av at du ikke svarte på telefon en periode og han ikke tror på deg når du sier du ikke fikk anropene så ville jeg nok kanskje vurdert at flytte er det beste.
Sånn jeg ser det er det ikke veldig sunt å være i et forhold hvor tilliten er så lav at dette kan utløse å bli "kastet ut".

Ville forsøkt å løse med en dialog om at du eventuelt flytter snart, men at du i hvert fall får noe tid til å løse noe midlertidig.
Sitat av superwhite Vis innlegg
Visst han eier leiligheten alene så kan han kaste deg ut på sekundet.
Vis hele sitatet...

Det er ikke nødvendigvis så enkelt. Men hvor kjip bitch ønsker man egentlig å være når man er uønsket?

Hvis du kan sannsynligjøre noe mer enn at du bare er en random hookup, ONS så er det ikke bare å kaste deg ut. Hvis du har dokumentasjon på betalte faste utgifter kan du være å anse som samboer og har du betalt leie så kan du sannsynligjøre en leieavtale. Her må vi vite mere og uansett er nok den desidert enkleste løsningen å lette på ræva og flytte ut.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis så enkelt. Men hvor kjip bitch ønsker man egentlig å være når man er uønsket?

Hvis du kan sannsynligjøre noe mer enn at du bare er en random hookup, ONS så er det ikke bare å kaste deg ut. Hvis du har dokumentasjon på betalte faste utgifter kan du være å anse som samboer og har du betalt leie så kan du sannsynligjøre en leieavtale. Her må vi vite mere og uansett er nok den desidert enkleste løsningen å lette på ræva og flytte ut.
Vis hele sitatet...
Jo, det er nok så enkelt. Uansett om det forelå en håndfast leieavtale så vil ikke feks politi blande seg i en slik privatrettslig sak. Så i praksis kan han kaste henne ut på dagen.

Og hva hjelper det å bli ansett som samboer? Hvilke juridiske rettigheter får TS ovenfor et hus hun ikke eier?
https://www.advokatsmart.no/guide/ut...e-av-leietaker
I de tilfeller der leiekontrakten ikke inneholder noen fravikelsesklausul, eller man har en leietaker uten kontrakt, er det tvangsfullbyrdelsesloven som utgjør tvangsgrunnlaget. Det følger av § 4-1 i loven at de alminnelige tvangsgrunnlagene, blant annet, er dom, rettsforlik eller annen avgjørelse.
Vis hele sitatet...
For at utleier skal få slikt tvangsgrunnlag må leietaker som oftest finnes skyldig i det som kalles et “vesentlig mislighold”. Det finnes ingen klar definisjon på hva som utgjør et vesentlig mislighold, men det kreves som regel noe mer enn en enkeltstående hendelse. Det holder, for eksempel, ikke at leietaker er for sen med betalingen én gang, men det må skje flere ganger over flere måneder.
Vis hele sitatet...
Det finnes også andre typer mislighold enn at leietaker ikke betaler leie, blant annet ulovlige endringer av leieobjektet, skader på og manglende vedlikehold av leieobjektet, eller at leietaker ikke overholder ordensreglene. Små overtredelser, som husbråk, kan det være vanskelig å vinne frem med, men hvis det skjer ofte og utleier har klaget og gjort leietaker oppmerksom på at dette er uønsket, kan det utgjøre et vesentlig mislighold.
Vis hele sitatet...
BRAND ∞ STRONG
Har man vært samboere i mer en to år kan man kreve midlertidig bruksrett til boligen i en overgangsfase.
Dette kan vel i så fall dokumenteres med hvor man har hatt folkeregistrert adresse.

Uten en husleieavtale kan huseieren i teorien be deg om å flytte ut straks, men hvis du ikke kan eller
vil etterkomme oppfordringen om å flytte, kan du i praksis ikke bli satt på dør umiddelbart.
Selvtekt er ikke tillatt. Tvangsfravikelse mot din vilje kan bare skje via namsmannen.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jo, det er nok så enkelt. Uansett om det forelå en håndfast leieavtale så vil ikke feks politi blande seg i en slik privatrettslig sak. Så i praksis kan han kaste henne ut på dagen.

Og hva hjelper det å bli ansett som samboer? Hvilke juridiske rettigheter får TS ovenfor et hus hun ikke eier?
Vis hele sitatet...
Politiet er ikke så veldig begeistret for selvtekt.
Sist endret av Dough; 31. mai 2022 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Politiet er ikke så veldig begeistret for selvtekt.
Vis hele sitatet...
Problemet er at de ikke klarer å ta stilling til saken.
Om typen bytter lås så kommer ikke politiet og slår inn døra.
Om det var tilfellet så kunne jeg ha printet ut en leiekontrakt til naboens hus og bedt de komme å låse meg inn.

Så du kan bli kastet ut på dagen uten at noen gjør noe, du må gå til en advokat og ta saken derfra dersom du mener du har rett til å være der. Men det er ikke noe som skjer på dagen.

Så du kan være 100% sikker på at politiet ikke vil bryte inn om det er snakk om et samboerforhold som har gått i oppløsning.
Jeg snakker av erfaring.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Problemet er at de ikke klarer å ta stilling til saken.
Om typen bytter lås så kommer ikke politiet og slår inn døra.
Om det var tilfellet så kunne jeg ha printet ut en leiekontrakt til naboens hus og bedt de komme å låse meg inn.

Så du kan bli kastet ut på dagen uten at noen gjør noe, du må gå til en advokat og ta saken derfra dersom du mener du har rett til å være der. Men det er ikke noe som skjer på dagen.

Så du kan være 100% sikker på at politiet ikke vil bryte inn om det er snakk om et samboerforhold som har gått i oppløsning.
Jeg snakker av erfaring.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis bryte seg inn. Men en leieavtale er oftest signert av begge parter.

Jeg har og erfaring med en utleier som begikk selvtekt og byttet lås. Da bistod politiet med å få ut tingene mine, det var ikke noe alternativ å fortsette leieforholdet. Som over også det jeg har presisert. Det er jo ikke en krig man er anbefalt å ta.
Sitat av Idc198712 Vis innlegg
Etter en stor fight da min samboer har prøvd å nå meg på tlf uten at jeg har noen ubesvart - ønsker han nå å kaste meg ut. Han er på jobb langt borte og vi har vært lenge fra hverandre. Uansett, det har blitt litt kaos og jeg har prøvd bevise for han at jeg ikke hadde noe ubesvart.
Han eier leiligheten her og jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. Trist han ikke tror meg og trist han nå vil kaste meg ut. kan han kaste meg ut på dagen ?
Vis hele sitatet...
høres ikke ut som dette forholdet kommer til å vare særlig mye lenger uansett.

0g hvis man først har truet med å kaste ut folk en gang, så kommer sannsynligvis slike trusler flere ganger også.

hva med å se på nye steder å flytte til, først som sist?
Sitat av Dough Vis innlegg
Ikke nødvendigvis bryte seg inn. Men en leieavtale er oftest signert av begge parter.

Jeg har og erfaring med en utleier som begikk selvtekt og byttet lås. Da bistod politiet med å få ut tingene mine, det var ikke noe alternativ å fortsette leieforholdet. Som over også det jeg har presisert. Det er jo ikke en krig man er anbefalt å ta.
Vis hele sitatet...
Å hente ut eiendeler er jo irrelevant i denne situasjonen og er vel det eneste de kan hjelpe med også.
Poenget er at politiet ikke vil kunne avgjøre om en underskrift er ekte på stedet så i en situasjon der noen blir kastet ut av en leilighet hvor to samboere bor og den andre står som eier så vil ikke politiet foreta seg noe såfremt det ikke er 30 minusgrader ute, klokken er 23:45 og den som blir kastet ut må sove på gata.
Men da vil de i beste fall mekle for å finne en midlertidig løsning.

Så svaret til TS er fortsatt; Ja, du kan bli kastet ut på dagen.
Flytt. Du er ikke ønsket og du bør finne deg en annen plass og bo og en type som stoler på deg.

Har du svin på skogen kan du takke deg selv.

Lykke til!
Om noen ikke ønsker meg i leiligheta si hadde jeg fyki derifra fort som fy.

På samme måte, hvis noen er i leiligheta mi og jeg sier at se skal gå ut, så tar jeg ikke noen diskutering som alvor. Er jeg der drar jeg de ut. Hvis ikke ringer jeg politiet.

Skjønner det er en kjip situasjon for deg ts. Men kom deg ut før det eskalerer og så kan dere ha en mer fruktbar samtale når ting har roa seg litt og du ikke bor hjemme hos han.
IdC87
Trådstarter
17 2
Sitat av Relevant Vis innlegg
Om noen ikke ønsker meg i leiligheta si hadde jeg fyki derifra fort som fy.

På samme måte, hvis noen er i leiligheta mi og jeg sier at se skal gå ut, så tar jeg ikke noen diskutering som alvor. Er jeg der drar jeg de ut. Hvis ikke ringer jeg politiet.

Skjønner det er en kjip situasjon for deg ts. Men kom deg ut før det eskalerer og så kan dere ha en mer fruktbar samtale når ting har roa seg litt og du ikke bor hjemme hos han.
Vis hele sitatet...


Ligger så mye mer bak det enn nevnt dessverre..
Er sånn at det hadde gått til H for lenge siden når han ringte barnevern på meg i full rivotril-rus .. han hadde ikke peil selv på hendelsen , bare vage minner :/ lang story - kort ; ble uten bopel da min huseier skulle flytte hjem -- avogpåtypen reiser på jobb , skylder meg en big time - låner meg leilighet - klikker fordi tillitsproblemer - skal ha meg ut...
Jeg kan «bekrefte» at politiet ikke ser mellom fingrene på rettsmessige utkastelser. Er det hans leilighet, så kan han kaste deg ut, og politiet kommer til å bistå om han spør dem.

Jeg var i Bergen på besøk hos en ny venn. Vennen ble akutt syk, og både politi / ambulanse kom for å behandle ham. Politiet fordi ambulansen kjenner til tidligere voldshistorikk (eller hva det var han sa det het).

Denne gangen ble det jo ikke noe vold, han var fysisk syk denne gangen, ikke psykisk. Jeg reddet livet hans ved å kontakte nødetatene da han plutselig falt om halvt bevisstløs.

Poenget mitt? Da han ble sendt på sykehus i ambulansen, så stod jeg igjen i hans leilighet. Jeg skulle overnatte her, hadde til og med alle tingene mine på gjesterommet. Det var helt tydelig at her skulle jeg overnatte.

Dessverre, mens han var ute av stand til å samtykke til / bekrefte at jeg kunne bli i leiligheten mens han var på sykehus, så kunne ikke politiet la meg bli i leiligheten. Jeg ble kastet ut og havnet i Bergens gater uten noe sted å være.

Prøvde alt annet gratis / billig før jeg til slutt sjekket inn på hotell og betalte 1,2k for den ene natta.

Politiet var ikke til å rikke den gangen. Det var ifjor. Å diskutere med dem hjalp ikke, jeg skulle ut av leiligheten uansett hva. Fikk 3 minutter til å komme meg ut, så jeg pakket ned alle tingene mine og stakk.

Dagen etter møtte jeg ham. Viser seg at han har Diabetes, og at det er den typen som er så skummel (type 1?). I kombinasjon med alkohol som påvirker blodsukkeret, så var altså tilstanden hans knyttet til blodsukkeret. Jeg ante ingenting om det før dagen etterpå. Jeg kunne ha løst problemet selv om jeg hadde visst hvordan det fungerer.

Denne hendelsen gjorde meg svært, svært, imponert over politiet i Bergen. De gikk gjennom en lang og frustrende diskusjon med meg, drita, og frustrert over å måtte pelle meg ut av leiligheten.

Begeret ville rent over for min del svært raskt under diskusjonen, men de to politibetjentene jeg snakket med? De forholdt seg svært profesjonelle og tålmodige!!! Jeg var så sikker på at de kom til å bli lei og slenge meg i håndjern (gratis overnatting i arresten), men nope. Profesjonelle hele veien. Jeg har ikke vært borti så frustrende og tidskrevende situasjoner med politi fra andre steder i Norge, bare så det er sagt.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Å hente ut eiendeler er jo irrelevant i denne situasjonen og er vel det eneste de kan hjelpe med også.
Poenget er at politiet ikke vil kunne avgjøre om en underskrift er ekte på stedet så i en situasjon der noen blir kastet ut av en leilighet hvor to samboere bor og den andre står som eier så vil ikke politiet foreta seg noe såfremt det ikke er 30 minusgrader ute, klokken er 23:45 og den som blir kastet ut må sove på gata.
Men da vil de i beste fall mekle for å finne en midlertidig løsning.

Så svaret til TS er fortsatt; Ja, du kan bli kastet ut på dagen.
Vis hele sitatet...
Det du sier her er at tross en leieavtale så kan du bli kastet ut på dagen fordi politiet ikke kan avgjøre om en underskrift er ekte? Gjelder det bare i tilfeller med samboere eller i andre bo/leieforhold også? Dette er jo veldig tvilsomt og blir det en idiotisk diskusjon på et detaljnivå vi ikke kan fortsette uten å vite mer konkret om denne saken eller en hypotetisk sak.

Du trenger heller ikke leiekontrakt, en muntlig leieavtale er en bindende husleieavtale og da gjelder lov om husleieavtaler. Så argumentet med gyldigheten av underskrift er ganske syltynt. Og for leieavtaler er husleieloven ufravikelig.

Er det lov å kaste ut samboeren?

Rett til utkastelse - men ikke umiddelbart!
Hvis dere ikke har en husleieavtale, så er det dessverre ingen rettsregler som kommer deg til unnsetning. Huseieren kan be deg om å flytte ut straks. Hvis du ikke kan eller vil etterkomme oppfordringen om å flytte som snarest, kan du i praksis ikke bli satt på dør umiddelbart. Selvtekt er ikke tillatt. Tvangsfravikelse mot din vilje kan bare skje via namsmannen.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hvor vanlig det er i dag skal jeg ikke uttale meg om men det er heller ikke uvanlig i dag at samboere har en leieavtale hvis det ikke er felles eiendom.

Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg kan «bekrefte» at politiet ikke ser mellom fingrene på rettsmessige utkastelser. Er det hans leilighet, så kan han kaste deg ut, og politiet kommer til å bistå om han spør dem.
Vis hele sitatet...
Du var på besøk hos en "venn" da er det naturligvis rettmessig utkastelse. Her er det snakk om samboere. Boligen til TS gitt det som kommer frem av tråden.
Sist endret av Dough; 2. juni 2022 kl. 10:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det du sier her er at tross en leieavtale så kan du bli kastet ut på dagen fordi politiet ikke kan avgjøre om en underskrift er ekte? Gjelder det bare i tilfeller med samboere eller i andre bo/leieforhold også? Dette er jo veldig tvilsomt og blir det en idiotisk diskusjon på et detaljnivå vi ikke kan fortsette uten å vite mer konkret om denne saken eller en hypotetisk sak.

Du trenger heller ikke leiekontrakt, en muntlig leieavtale er en bindende husleieavtale og da gjelder lov om husleieavtaler. Så argumentet med gyldigheten av underskrift er ganske syltynt. Og for leieavtaler er husleieloven ufravikelig.

Er det lov å kaste ut samboeren?



Nøyaktig hvor vanlig det er i dag skal jeg ikke uttale meg om men det er heller ikke uvanlig i dag at samboere har en leieavtale hvis det ikke er felles eiendom.



Du var på besøk hos en "venn" da er det naturligvis rettmessig utkastelse. Her er det snakk om samboere. Boligen til TS gitt det som kommer frem av tråden.
Vis hele sitatet...
Det med underskriften var bare et eksempel for å vise hvorfor politiet ikke kan gjøre så mye der og da.

Det er forskjell på å ha rett og å få rett.
Du referer til masse greier du finner på google om hvordan det fungerer i en perfekt verden.

Politiet løser ikke utleie tvister på stedet. Om min utleier har vært å byttet lås mens jeg var på jobb så gjør politiet ingenting uansett hvor mye jeg henviser til lover og regler rundt selvtekt.

Du må gå til advokat og ta veien via rettsvesenet om du mener utkastelsen er i strid med loven, først da vil politiet bistå dersom det er behov for det.

Så igjen, du kan bli kastet ut på dagen uten at noen kan gjøre noe som helst der og da.

Og lykke til med å vise til en muntlig leiekontrakt når du står der foran en dør med nye låser.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Og lykke til med å vise til en muntlig leiekontrakt når du står der foran en dør med nye låser.
Vis hele sitatet...
Det var heller aldri poenget mitt og iht mitt første innlegg: "og har du betalt leie så kan du sannsynligjøre en leieavtale."

Men det er klart at hvis poenget er at politiet ikke vil gjøre en dritt...