Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6078
La oss si du er så uheldig at barnevernet finner ut at du røyker en bønne i ny og ne. Kan dette være nok til at de tar fra deg ungen?
Ja.. Hadde en kompis som opplevde det, (moren som tipset de). Han ser ungen sin nå kun 1 dag i måneden, under oppsyn og må ta urinprøver i ny og ne. Han kan ikke søke om foreldrerett før han har vært clean så så lenge, noe som aldri blir å skje kjenner jeg han rett.
Sist endret av kn^tte; 10. desember 2013 kl. 16:08.
De vil nok garanert ta deg med i en møte og observere litt rundt ungen. Er ikke kjent med barnevernet, men regner med at dette er nokså en ganske vanlig rutine.
Ganske sykt egentlig. De forholdene unger og ungdom vokser opp i i barnevernet. Ny skole, nye familier hel tiden. 70% av barnevern barn går det ikke bra med. Så her har jeg mitt egen leilighet til nesten 3 mill. Fast jobb og oppegående samboer. Så hvis du røyker en bønne for å chille litt så kan du miste barnet... Det er jo helt sykt. Hva med foreldrene som drikker en flaske rødvin vær kveld? Eller 6 øl for å få sove. Samt de som får benzoer og Z hypnotika... Herregud..
Det er nok ingen automatikk i a ta barna greatness. Jeg både håper og tror at barnevernet gjør individuelle vurderinger hvor rus bare vil være en av delene som må vurderes.

Essensen er vel at det skal vurderes om en forelder er i stand til å ta vare på sine barn, ikke de individuelle handlingene noen gjør. Uansett lovlig eller ikke lovlig rusmiddel så må man passe seg så man ikke inntar det på en måte som skader andre. Dog er det mer akseptert å drikker vin foran barne en å røyke cannabis.
Sier jo litt hvis du blir tatt, hvis du røyker i kontrollert miljø så er sannsynligheten aldri (uten tips).
Om du blir tatt pga tips, så har du ikke vært forsiktig nok
Tror nok det er ganske stor automatikk i det når foreldre bruker ulovlige substanser, spesielt om foreldre har splittet lag, er det nok lettere å ta fra den ene retten og gi den andre full foreldrerett. Det er for øvrig ingenting "galt" med kompisen min ellers. Han har fast jobb, leilighet til 2 millioner og tjener rundt 600 000 i året. Han bare liker å chille etter en hard dag på jobb. Moren til barnet er crazy som faen, så egentlig rart at hun får beholde foreldreretten og ikke han.

Lovverket er nå den gang sånn. Om vi ønsker å endre lovverket må vi nesten være litt mer aktive for å liberalisere cannabis og gjøre det mer sosialt akseptabelt.
Barnevernet kan finne på sånt ja.. Tullete gjeng det der.

Kjenner flere barn som har fått større problemer av omplassering enn de hadde fått av å være med sine foresatte.

Men utifra det du sier så tror jeg ikke du skal være altfor bekymret, i tanke på hvor oppegående dere ser ut til å være!
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Lovverket er ikke legitimt. Å røyke (så fremt det ikke direkte går utover andre, som i form av passiv røyk) hva enn du vil kan aldri bli en legitim form for kriminalitet. Det eneste "autoriteter" kan gjøre er å true deg med vold og fengsel hvis du ikke gjør som de sier, for så å følge det opp. Så lenge man har slik respekt for illegitime lover vil man ikke se mye forandring.

Heldigvis er det mange som ikke har denne respekten, og selv om det har blitt snakket om i flere årtier, så virker det endelig som om det sakte men sikkert går mot stadig større aksept for rusmidler på global basis, spesielt med nyere og mer moderne tenkemåter, og den fullstendig mislykkede og kontraproduktive krigen på rusmidler.
Ja, barnevernet er virkelig fantastiske i arbeidet sitt. Røyker du cannabis, uansett mengder, forsvinner ungene dine før du rekker å si Mary Jane. Drikker du deg delirisk, dumper barnet ditt hos bekjente hver bidige helg for å drikke deg sanseløs samt terrorisere og drapstrue til det punktet der resten av familien må flykte midt på natten... det er helt greit. For det har jo ikke skjedd noe! Og hvilket lite barn er i stand til å fortelle eller huske episoder som er relevant? De gjør pokker meg så dårlig jobb at jeg heller vil ha Onkel på kaffe og småkaker. Jeg hadde bare flaks som lever, og det er pokker ikke deres arbeid som sørget for det.

Jeg sier heller; Takk mamma.
Sist endret av Lucy In The Sky; 10. desember 2013 kl. 17:00.
Har ei venninne som nesten mista ungen etter hun ble tatt for røyking, men det gikk bra. På mange måter var det vel for det beste, da hun var på vei nedover en dårlig sti.
Sitat av greatness Vis innlegg
Ganske sykt egentlig. De forholdene unger og ungdom vokser opp i i barnevernet. Ny skole, nye familier hel tiden. 70% av barnevern barn går det ikke bra med. Så her har jeg mitt egen leilighet til nesten 3 mill. Fast jobb og oppegående samboer. Så hvis du røyker en bønne for å chille litt så kan du miste barnet... Det er jo helt sykt. Hva med foreldrene som drikker en flaske rødvin vær kveld? Eller 6 øl for å få sove. Samt de som får benzoer og Z hypnotika... Herregud..
Vis hele sitatet...
Du har gode poeng.

Det kan nok både angripes og forsvares, alt du skriver.

Alkohol er lovlig fordi det er lettere å holde -ett- rusmiddel under kontroll, enn to. Det er lettere å belære og kontrollere folks rusvaner, om vi lovliggjør ett rusmiddel, enn to. Frigjør vi hasjen, så er det plutselig regjeringens ansvar at folk får psykiske problemer på grunn av hasjen, og ikke folks egne problemer. I samme situasjon så ser jeg at individet er uansett ansvarlig.

Angående medisinene du beskriver, så er det jo leger som skal bruke sin faglige bakgrunn, før de skriver ut medisiner til folk. Det er så lett å sitte og mene at "den og den personen får det bare fordi---" - men ofte så har den personen diagnoser vi ikke vet om.

Samtidig - ut fra hva jeg har sett og har av erfaring av folk som røyker - så er det ikke noe som helst mer farlig enn at noen sitter og drikker en kveld.

Èn eneste grunn kan jeg komme på. Det er at når man fysisk røyker marijuana eller røyker tobakk, så har man jo en sjans for at ungen opplever passiv røyking. Altså, hvis ungen er i hus, så får den i seg røyken.
Men jeg regner med at personen du beskriver er oppegående nok til ikke å engang la ungen komme i nærheten av dette, før han eventuelt er voksen nok til å bestemme og finne ut av det selv.

Barnevernspolitikken i Norge er kanskje litt utdatert. Jeg har vært på fest hvor mennesker som jobbet i barnevernet sniffet kokain. Det vitner om at noe er feil ett eller annet sted.


Du har også poenget om at mange barn som kommer inn i barnevernet, kommer fra hjem som er mye verre enn det du beskriver. Da må de kjøre nulltoleranse på rus, for å i det hele tatt ha en sjans til å få folk på rett kjør. Da må man bare innfinne seg med reglene.
Sist endret av Taurean; 11. desember 2013 kl. 00:38.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Man kommer tilbake til problemet, i hvertfall som jeg ser det, at siden alkohol er lovlig så gir folk egentlig faen om du drikker deg under gulvet, for det er jo lovlig.

Hvilken tankegang det er vet ikke jeg, men vettig er den i hvertfall ikke.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Man kommer tilbake til problemet, i hvertfall som jeg ser det, at siden alkohol er lovlig så gir folk egentlig faen om du drikker deg under gulvet, for det er jo lovlig.

Hvilken tankegang det er vet ikke jeg, men vettig er den i hvertfall ikke.
Vis hele sitatet...
Sånn er trenden as. Før var du kjeltring, sjøman eller militær hvis du hadde tatovering. Nå er det en utrolig akseptabel måte å uttrykke seg på. Det er nesten mer normalt å ha tatovering enn å ikke ha.

Alt blir mer akseptert som tiden går. Om Alkohol vs Jointen diskusjonen kommer til å gå et skritt frem eller to tilbake kan bare tiden vise.

Heller en mor som tar seg tre glass rødvin og fire øl i uken enn en som røyker par tre ganger i uka. Sånn fra barnets side... Eller min egen side.

Folk reagerer forskjellig på ting, det beste for barnet er rusfrie dager hele jævla året. Samtidig kan vi ikke skjerme barnet for den virkelige verden.

heartslava.
Før eller siden tror jeg alle rusmidler vil bli tillatt. Jeg tror ruspsykiatrien, og informasjonsalderen vi er i, vil sørge for at folk før eller siden lærer seg å kontrollere rusinntaket sitt til det sunne. Men det vil ta utrolig lang tid.

Det ER jo blitt bedre med årene. Folk eksperimenterer mer, og det er jo et sterkt psykisk helsevern i Norge.

Det er kun ved å prøve og feile som samfunn at man kan finne ut hva som fungerer i det store og hele.
Du får ta en enkel risikoanalyse; er det verdt å "chille med en bønne" og kanskje miste barnet? Jeg håper virkelig svaret er nei, og at du legger det på hylla. Ikke fordi jeg er imot stoffet i seg selv, men fordi du nå har noe å ta vare på som er enda viktigere enn deg selv - barnet ditt.
Sitat av greatness Vis innlegg
Ganske sykt egentlig. De forholdene unger og ungdom vokser opp i i barnevernet. Ny skole, nye familier hel tiden. 70% av barnevern barn går det ikke bra med. Så her har jeg mitt egen leilighet til nesten 3 mill. Fast jobb og oppegående samboer. Så hvis du røyker en bønne for å chille litt så kan du miste barnet... Det er jo helt sykt. Hva med foreldrene som drikker en flaske rødvin vær kveld? Eller 6 øl for å få sove. Samt de som får benzoer og Z hypnotika... Herregud..
Vis hele sitatet...
Det er helt sykt, og verre skal det vel bli i bakvendtland. Fornuftig er det ikke, moralsk er det ei, hverken overfor barn eller foreldre - det det imidlertid er, er en total hypernevrotisk benektelse, samt manglende respekt for, det man i de få etiske systemer som tilsynelatende fortsatt har noe til overs for mennesker, som faktiske, biologiske og konkrete, handlende vesener, ville kalt situasjonens egenart.

Kanskje er det ikke like ille som jeg skisserer (selv om jeg mener samfunnsstrukturene våre i stor grad nettopp, og paradoksalt nok, er ekstremt menneskefiendtlige) - man får da inderlig håpe at en prosess og inspeksjon med henblikk på scenarioet du legger frem vil være "trinnløst", altså med mulighet for finjustering og fintfølelse overfor situasjonen. Uten at det ville forundre meg nevneverdig om det snarere er stikk motsatt: at det faktisk kan komme en autoritetsfigur på døren, splitte opp familien din og å gi bort barnet ditt til ukjente mennesker fordi du tok et par gode trekk av den søte bønne.

Blir ikke noe Jack og bønnestengelen lenger da, hverken for deg eller pode når dere begge på magisk vis blir ført ut av den trygge, familiære verden.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Du får ta en enkel risikoanalyse; er det verdt å "chille med en bønne" og kanskje miste barnet? Jeg håper virkelig svaret er nei, og at du legger det på hylla. Ikke fordi jeg er imot stoffet i seg selv, men fordi du nå har noe å ta vare på som er enda viktigere enn deg selv - barnet ditt.
Vis hele sitatet...
Og ja, dette.
Sist endret av Cormorant; 11. desember 2013 kl. 01:57.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Problemet er ikke stoffet du røyker, problemer er at du bryter loven. Man kan snakke i lange baner om hvor teit det er å miste barnet og få bot osv for cannabisrøyking, men sannheten er enda den at du bryter loven.

Finner barnet plutselig ut at foreldre har røyket cannabis så tenker kanskje barnet at det ikke er så ille å bryte loven. Foreldrene bryter jo loven så hvorfor kan ikke ungen stjele fra venner og lignende?

Skal man være såpass ansvarlig at man mener at man kan oppfostre et barn så burde man kunne være ansvarlig nok til å holde seg lovlydig, det være seg om man er enig eller uenig med loven.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Problemet er ikke stoffet du røyker, problemer er at du bryter loven. Man kan snakke i lange baner om hvor teit det er å miste barnet og få bot osv for cannabisrøyking, men sannheten er enda den at du bryter loven.

Finner barnet plutselig ut at foreldre har røyket cannabis så tenker kanskje barnet at det ikke er så ille å bryte loven. Foreldrene bryter jo loven så hvorfor kan ikke ungen stjele fra venner og lignende?

Skal man være såpass ansvarlig at man mener at man kan oppfostre et barn så burde man kunne være ansvarlig nok til å holde seg lovlydig, det være seg om man er enig eller uenig med loven.
Vis hele sitatet...
Her er det vel nettopp det med situasjonens egenart igjen, da. Du bryter faktisk loven når du kjører over fartsgrensen også, men det skal vel en del til før det kommer noen velmenende mennesker på døren for å frata deg ungen til tross for at å kjøre for fort, for ikke å snakke om å oppholde seg i trafikken generelt, setter deg, barnet og de andre i mye større fare enn om en fyr tar seg en fyr på fredag. Dette istedenfor å kave etter cava, smugle en vin for mye fra sverige, proppe seg full av valium, antideppresiva og andre ting, som kan være like ille. Nå er vel i praksis bare én av de ulovlige, men du tar sikkert poenget. Syns du for eksempel at å røyke en joint i kontrollerte omstendigheter er verre enn å kjøre uforsvarlig i trafikken? Like ulovlig er de begge.

Du fokuserte spesielt på det legale aspektet ved slike saker, men jeg tviler på at du mener at alle lovbrudd er like ille? Hvis det ikke er en absolutt linje, kan ikke det moralske aspektet være helt utelukket heller, da det først og fremst burde handle (og handler?) om hvorvidt du er en god og forstandig foresatt med midlene til å gi barnet en verdig, vellykket utvikling til å bli sin egen herre. Kan godt hende jeg tar feil eller er for trøtt, men det kan da umulig være så svart/hvitt?

Sitat av Skeetonez Vis innlegg

Finner barnet plutselig ut at foreldre har røyket cannabis så tenker kanskje barnet at det ikke er så ille å bryte loven. Foreldrene bryter jo loven så hvorfor kan ikke ungen stjele fra venner og lignende?
Vis hele sitatet...
Hvis vi følger formen i argumentasjonen din videre her, kan man jo for så vidt stille seg spørsmålet om ikke det å kjøre for fort i trafikken vil utgjøre en større trussel for samfunnet som helhet (hvis man nå kan slutte seg til monkey see/monkey do-logikken du er inne på, og ungen ukritisk tar til seg eksakt samme egenskaper som foreldrene), i kraft av uforsvarlig/dårlig kjøring tar mange liv i trafikken hvert år. Miljøet nyter jo heller særlig ikke godt av det. Det er i så fall et reelt problem med mye grovere og hardtslående konsekvenser med dårlige trafikk- (og da mellommenneskelige) verdier enn individuelle preferanser i forhold til ruserfaringer som ikke på langt nær er like skadelige, men bare tabu.

Dette er uansett rimelig uinteressant. Skillelinjene mellom hva som godtas og ikke i forhold til lovbrudd og forseelser er imidlertid det - jeg tror det er et mer komplekst forhold mellom moralitet og legalitet enn det du nå gir uttrykk for, som videre åpner for mange viktige spørsmål og problemstillinger.
Sist endret av Cormorant; 11. desember 2013 kl. 02:51.
Sitat av greatness Vis innlegg
La oss si du er så uheldig at barnevernet finner ut at du røyker en bønne i ny og ne. Kan dette være nok til at de tar fra deg ungen?
Vis hele sitatet...
Virker jo som det ikke bare er hasj du driver med da, hvis man ser på de trådene du har startet tidligere, så kanskje ikke så rart bv lurer på om du er egnet som far? Et barn fortjener foreldrene som er 100% tilstede, ikke rusa på mdma og alt mulig annet dritt. Tenker du ikke på at du kan ta en overdose, eller komme i psykose? Så da mister ungen din faren sin fordi du var så egoistisk å skulle ruse deg. Blir kvalm av folk som velger å sette barn til verden, men ikke trer inn i rollen som forelder.
Jeg har en bakgrunn med mye eksprimentering. Men nå er jeg helt rus fri. Har god peiling på det meste av rus utenom opiater og GHB som jeg aldri har prøvd. Etter at jeg ble far har jeg ikke brukt noe form for rus. Selvsagt tatt meg noen turer på byen for å drikke. Setter stor pris på mange GODE svar av dere. Og selvfølgelig tenker jeg på barnet fremfor mitt behov/lyst på en rus i ny og ne. Har ingen problemer med å la vær. Jeg lurte bare på det jeg startet tråden med. Ingenting kommer før mitt barn, barnet er mitt alt og jeg tenker på det før meg selv. Men dette med rus og barnevern og hva som burde vært lov og ikke kan debatteres i evigheten. Men jeg er tilfreds med svarene dere har gitt og min konklusjon er at jeg lar vær. Vil ikke ta de sjangsene,.. :-) elsker mitt barn og det har hjulpet med utrolig mye å bli far. Fått ett helt nytt synspunkt på livet. Måtte bare forsikre meg. Alle kan være enig at når en hard uke på jobb er over og man bare vill slappe skikkelig av med dama så er en fyrings veldig behagelig men får vente en god del år da. Både hjerne og kropp har bare godt av det uansett. Og om jeg skulle finne på å fyre opp. Hadde jeg gått langt vekk fra leiligheten og for å skjerme ungen for passiv røyk. Men det skjer nok ikke. Grunnen til at jeg har nevnt benzoer amf cola og mdma i andre tråder er bare fordi jeg liker å diskutere slike ting for jeg har god erfaring. Driver dog ikke på med noe av dette lengre :-) barnet kommer uansett først:-)

Sitat av Ninanit Vis innlegg
Virker jo som det ikke bare er hasj du driver med da, hvis man ser på de trådene du har startet tidligere, så kanskje ikke så rart bv lurer på om du er egnet som far? Et barn fortjener foreldrene som er 100% tilstede, ikke rusa på mdma og alt mulig annet dritt. Tenker du ikke på at du kan ta en overdose, eller komme i psykose? Så da mister ungen din faren sin fordi du var så egoistisk å skulle ruse deg. Blir kvalm av folk som velger å sette barn til verden, men ikke trer inn i rollen som forelder.
Vis hele sitatet...
Skal sies at det kun har vært ett tilfelle av død av REN mdma i Norge og det var en 17 år gammel jente i år 2000... Man skal være ganske dum og uoppmerksom hvis man går på en så kraftig mdma smell. Men er helt enig i det du skriver på slutten av innlegget ditt :-)

Til slutt vill jeg tilføye at hvis du siterer til noen av benzo trådene mine. Så har jeg siden jeg var 13-14 år ledet av alvorlig angst og panikk angst. Eneste er at legene har prøvd kognitiv terapi i 13 år på meg og NEKTER å gi meg medisiner. Jeg har deb bror som er farmasøyt. Så jeg fikser av og til små mengder benzo svart og får min bror til å skrive ned hvordan jeg skal bruke dem riktig. Har ikke rust meg på piller på 5 år. Tar kanskje 2-3 benzoer i uken på kvelden når barnet har lagt seg :-) det er helt nødvendig for at jeg skal kunne mestre div. Ting i verdien

Ting i hverdagen mener jeg***
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Tror nok det er ganske stor automatikk i det når foreldre bruker ulovlige substanser, spesielt om foreldre har splittet lag, er det nok lettere å ta fra den ene retten og gi den andre full foreldrerett. Det er for øvrig ingenting "galt" med kompisen min ellers. Han har fast jobb, leilighet til 2 millioner og tjener rundt 600 000 i året. Han bare liker å chille etter en hard dag på jobb. Moren til barnet er crazy som faen, så egentlig rart at hun får beholde foreldreretten og ikke han.

Lovverket er nå den gang sånn. Om vi ønsker å endre lovverket må vi nesten være litt mer aktive for å liberalisere cannabis og gjøre det mer sosialt akseptabelt.
Vis hele sitatet...
Har nå sett hvertfall 4 forhold hvor far røyker en bønna én gang i uka eller månden - og barnet havner hos en psyko mor og kunne sikkert hatt det bedre med far.

Men har også sett fedre som tar en linje amf på fest, og klarer ikke oppføre seg i det heletatt. Likevel har de barnet hver helg, og hver 4 uke..
Ja Jeg ble tatt bort uten noe skjellig grunn for å si det sånn,alt saksbehandleren min sa var ''mistanke om rus''.Hun hadde ingen gyldige bevis på at jeg rusa meg,men dette var visst god nok grunn for å ta meg bort fra familien min.Har du røyka ei bønne som du skriver blir det helt sikkert iverksatt et tiltak først som heter MST som skal styrke og hjelpe deg og familien din med å ikke la deg flytte hjemmefra.Det som skjer når du har dette tiltaket er at dem skal hjelpe deg med å velge riktig miljø , snakke om rusproblemet ditt o.l ,men dette er da ulikt fra plass til plass.
Imawesome, ble DU satt i et fosterhjem fordi DU kanskje hadde ruset deg?? Går det an? Da må vel foresatte ha sagt at de ikke klarte å hjelpe deg med evt rusproblem, eller noe? Shitz, det er sykt.

Ellers så har jeg null respekt for foreldre som drikker seg fulle sammen med barna sine. Husker så utrolig mange kvelder jeg vokste opp at foreldrene mine drakk hardt og ropte og skreik i glede og latter, men jeg satt på avstand og prøvde å ikke bry meg. fuck, det kommer litt tilbake når jeg begynner å tenke på det. Om de hadde fyret en jonas etter jeg hadde lagt meg ville vært no biggie for min del, men drikkingen dems begynte jo rundt middagstider.
Sist endret av FlipMcFlop; 15. desember 2013 kl. 06:07.