Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 13234
http://www.side2.no/aktuelt/article3697639.ece
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6929114.ece

Selvsagt kjipt at ulykker skjer, men syns det er synd at de må finne noen å skylde på, spesielt de som lager filmer og/eller spill. En kan jo tross alt ikke gå rundt å lure på om det man gjør eller lager, medfører at noen bestemmer seg for å gjøre noe de ikke burde gjøre, i virkeligheten.

Er vel bare snakk om tid før GTAV anses som årsaken til noen drap rundt omkring.

Gjertsen lagde en film som omhandlet selvmord, med lenke til Mental Helse Norge. Lenken til Mental Helse medførte også at de krevde videoen fjernet, noe den nå er.

Er det eventuelt noe mer bak, som ikke er nevnt i artiklene?
Jeg tror jeg fikk kreft av den artikkelen... Folk har ikke humor, tror 13ringen ikke ville "ekspremintere" men faktisk heller ta sitt eget liv, det var bare en tilfeldighet at det første som kommer opp når man søker "selvmord" på youtube er JG sin video.

Gutten var trolig deppa og ønsket seg en vei ut, å skylde på JG sin video blir feil. Når jeg var 13 viste jeg at man døde av å henge seg samt hårføner i badekarret.
"Før videoen starter, advares det mot å forsøke å kopiere noen av eksperimentene". Ler meg nesten i hjel.. Hva for noen tullinger er det som skriver disse tingene? Hvis det er noe som er høl i hodet så er det disse artiklene.
Det hele er ytterst tåpelig, og jeg anser det ikke som noe annet enn Darwins verk. Trist at man tar selvmord, men er man faktisk så dum at man presterer å etterligne selvmordsforsøk i en alder av 13 så får gutten ingen sympati fra meg, familien derimot - de fortjener støtte.
Man søker ikke opp selvmordsguider og setter de til verks uten at man har ønske om å ende livet, selv en 13 åring vet det.

Det er klart det må være veldig traumatisk å finne sin 13 årige sønn etter han har prøvd ut deler av "rådene fra denne videoen". Men å legge skyld i filmen, som er ment som satire, ikke noen guide, syns jeg er helt feil!
Her burde man heller tenke seg etter om man det sto bra til med guttens psyke.

Hele saken minner meg litt om Gta5, våpenlov og USA. Syke mennesker dreper andre, og tar sitt eget liv. Ikke friske mennesker som ser film og spiller videospill.

Videoen er ikke lenger å finne på Lasse Gjertsens Youtube konto.
Sist endret av ZELDUR; 18. oktober 2013 kl. 22:21.
Alle dødsårsakene i Lasse sin video vet jo alle at man kan dø av. Det er ikke som om Lasse lærte han en hemmelig måte å dø på.. Så det er merkelig at de bruker ordet "eksperiment". Eksprimenterte han med å kutte pulsåren, skyte seg i hodet eller et tau rundt nakken? Nei, han visste godt hva han gjorde og at lassegg var i browser historien hans er vel enten fordi han søkte på selvmord eller kanskje han trengte å se noe humor i det for å fullføre.. Trist sak, men ikke Lasse's feil.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Alle dødsårsakene i Lasse sin video vet jo alle at man kan dø av. Det er ikke som om Lasse lærte han en hemmelig måte å dø på.. Så det er merkelig at de bruker ordet "eksperiment". Eksprimenterte han med å kutte pulsåren, skyte seg i hodet eller et tau rundt nakken? Nei, han visste godt hva han gjorde og at lassegg var i browser historien hans er vel enten fordi han søkte på selvmord eller kanskje han trengte å se noe humor i det for å fullføre.. Trist sak, men ikke Lasse's feil.
Vis hele sitatet...

Du ordla deg perfekt, mate.


Att dette overhodet kan anses som Lasse sin feil er heeelt på trynet, mer humor i den filmen enn tragedie med selvmord. Forstår familien vil ha noen å skylde på, men det er nok helt klart den stakkars gutten som møtte veggen so to speak. Verste er jo att folk som begår selvmord gjerne ikke får det så mye bedre med gode venner rundt seg, dette vet jeg personlig fra kjæresten til den avdøde som nå er sort of kjæresten min.


Trist sak anyway, men helt feil å skule stygt og peike på Lasse Gjertsen.
Sist endret av Mozzie; 18. oktober 2013 kl. 23:36.
Vis gutten hadde selvmord i tankene, ville han nok gjort om han hadde sett filmen eller ikke..
Og ta den filmen seriøst i seg selv er jo galskap, det oser humor av den, og når man ser de andre filmene hans, er det ikke vanskelig og forstå at humor er stikkordet.

Men jeg skjønner at man vil ha noe og legge skylden på, er nok "lettere" og komme over det som har skjedd da.

Er synd på familien til gutten også, men er nok endel mer som ligger bak, er jo ikke akkuratt hverdags kost at 13åringer tar livet sitt.
Sist endret av tmortenk; 18. oktober 2013 kl. 23:51.
13 åringer har sikkert aldri hørt om selvmord før, så han MÅ jo ha fått det fra LG?
Sitat av Kriis Vis innlegg
13 åringer har sikkert aldri hørt om selvmord før, så han MÅ jo ha fått det fra LG?
Vis hele sitatet...
Jo, tydeligvis. Tanken på å ta selvmord ligger mye dypere enn å bli så inspirert av en selvmordsvideo. Videoen er ikke årsaken.
Sist endret av boblesaft; 19. oktober 2013 kl. 02:38.
Eksperimentere og teste ut selvmord?

Man begår selvmord. Virker som de vrir og pynter på realiteten for å trykke mest mulig skyld på Gjertsen. Kjip sak uansett.
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Det er jo selvfølgelig trist at en 13 åring bestemmer seg for å ta livet sitt, men filmen til Lasse har ligget på Youtube i rundt 7 år nå før den ble fjernet med flere hundretusen avspillinger så det er ikke noe nytt folk har sett. At denne gutten bestemte seg for avslutte alt er ikke Lasse Gjertsen sin feil og jeg syntes det er dumt av familien å slenge beskyldninger til en uskyldig person som sikkert nå har fått en bra skyldfølelse og har en gjeng med sure folk puste i nakken på han. Istedet for å komme med anklager hadde det vært bedre om dem hadde forsøkt å finne en løsning på hvorfor han gjorde det han gjorde. Jeg skjønner at familien har det vondt og ikke vil innse at sønnen hadde et psykisk problem, men han viste godt hva han gjorde og gjennomførte det.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det er som alle her har skjønt åpenbart ikke Lasse Gjertsen sin feil at gutten tok selvmord.

Spørsmålet mitt er egentlig bare hvordan det var gutten døde, for hvis de virkelig mener at han ble inspirert av Lasse sin video så måtte han jo ha prøvd å gjøre mange forskjellige selvmord på en gang. Hvis han "bare" har hengt seg feks så er jo ikke det noe nytt som Lasse har funnet opp akkurat.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Det er som alle her har skjønt åpenbart ikke Lasse Gjertsen sin feil at gutten tok selvmord.

Spørsmålet mitt er egentlig bare hvordan det var gutten døde, for hvis de virkelig mener at han ble inspirert av Lasse sin video så måtte han jo ha prøvd å gjøre mange forskjellige selvmord på en gang. Hvis han "bare" har hengt seg feks så er jo ikke det noe nytt som Lasse har funnet opp akkurat.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er hva hans mor ønsker å tro. Det er lettere å tro at han eksperimenterte og at dette førte til en ulykke, enn at han faktisk tok selvmord. Foreldre har ofte det med å bare tro det beste om barna sine.
Sist endret av Fuzzybossen; 19. oktober 2013 kl. 06:10.
Syns det er veldig frekt av folk og media å skylde på Lasse her. Stakkars fyren har da ingenting med dette selvmordet å gjøre.
Virker også som et stygt eksempel på at familien prøver å legge skyld på noen andre enn dem selv. Åpenbart at kidden hadde tatt livet sitt uansett. Istedet velger familien og skylde på filmen, mye enklere og forklare til naboen at "Nei han var en så glad gutt med så mye potensiale og hadde aldri tatt sitt eget liv hadde det ikke vært for denne FÆLE og grusomme filmen!" Så nå kan dem fraskrive seg alt ansvar som foreldre og spørsmål som depresjon, livsituasjon og lignende blir utelukket. Det eneste jeg vet er at jeg i hadde i allefall oppdratt MITT barn til å skjønne at dette ville du dø av. Jeg ville også ha hatt såpass åpenhet og nærskap til mitt barn at jeg ville ha reagert på om mitt barn var deprimert og muligens hadde selvmordstanker. Nei legg alt skylda på Lasse, jævla idioter. Syns skikkelig synd på at han skal klandres for dette.
Enkle mennesker trenger enkle løsninger. Ved å legge skylden over på denne filmen kan moren spare seg for å måtte tenke på hva som faktisk ligger bak, og kan bare rette pekefingeren mot syndebukken i stedet. Bare kjipt det går utover alle oss andre som ser/lager slike videoer på youtube uten at det får konsekvenser
Sist endret av Detectable; 19. oktober 2013 kl. 10:34.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Døde av den artikkelen og bloodshoteyes ordla det hele perfekt.
Kan være at han virkelig bare ville teste. Kanskje spesielt dette med bensin og en bombe med spiker. Men blir for dumt å spekulere, en 13 åring er død.
Det er ganske hårreisende å se dere uttale dere så bastant om ting dere ikke har peiling på. At en video som beskriver hvordan man begår selvmord faktisk får folk til å begå selvmord er helt åpenbart og henger soleklart sammen. Det er ikke for morroskyld at pressen generelt sett ikke skriver om selvmord, eller unngår å nevne dødsårsaken i selvmordsaker, det er nettopp for å unngå smitteeffekten som faktisk oppstår ved at man feks. skriver om det eller viser det på tv. At en video som dette faktisk kan få folk til å begå selvmord er ikke latterlig, det er godt dokumentert og fakta, det kalles for Werther effekten. Skjerp dere, dere framstår som totalt kunnskapsløse idioter.
http://no.wikipedia.org/wiki/Werther-effekt
Sist endret av Mith; 19. oktober 2013 kl. 13:11.
Så Mith, vi skal bannlyse alle filmer/spill der det eksisterer selvmord i, fordi noen kan ta livet sitt direkte pga dette?

Jeg tror ikke denne videoen er skyldig i denne guttens dødsfall. Her kom foreldrene lett unna.
At du ikke klarer å forstå selv relativt enkle tekster du "leser" er rimelig klart utifra hvordan du tolker både mitt innlegg og artikkelen i åpningsinnlegget.
Sitat av frø Vis innlegg

Jeg tror ikke denne videoen er skyldig i denne guttens dødsfall. Her kom foreldrene lett unna.
Vis hele sitatet...
Her kommer foreldrene lett unna? Ja, barnet deres tok livet sitt. Easy way out for foreldrene?
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ganske hårreisende å se dere uttale dere så bastant om ting dere ikke har peiling på. At en video som beskriver hvordan man begår selvmord faktisk får folk til å begå selvmord er helt åpenbart og henger soleklart sammen. Det er ikke for morroskyld at pressen generelt sett ikke skriver om selvmord, eller unngår å nevne dødsårsaken i selvmordsaker, det er nettopp for å unngå smitteeffekten som faktisk oppstår ved at man feks. skriver om det eller viser det på tv. At en video som dette faktisk kan få folk til å begå selvmord er ikke latterlig, det er godt dokumentert og fakta, det kalles for Werther effekten. Skjerp dere, dere framstår som totalt kunnskapsløse idioter.
http://no.wikipedia.org/wiki/Werther-effekt
Vis hele sitatet...
Copycat selvmord er ikke noe nytt nei, men man må jo kunne se på enkelttilfeller uten å bli stemplet som idiot.
Denne videoen hadde vært på Youtube i mange år, og fått over en million visninger, men ikke før nå har noen linket den til et ekte selvmord.

Da må vi spørre oss selv, er det virkelig filmen vi skal skylde på, og skaperen bak? Eller er det for dårlig oppfølgning av noens mentale helse?
For foreldrene er det naturligvis utenkelig at deres barn skulle ta selvmord, og det enkleste er å skylde på noe utenfra.

Ikke i noen artikler om copycat selvmord klarer jeg å finne noe som tyder på at helt friske mennesker tar selvmord bare pga mediadekning. Heller mennesker som allerede er i faresonen.

"Since suicide clusters are most commonly seen in people under the age of 25 or younger, most research studies and literature reviews focus on that age range. There are other high-risk groups however, including psychiatric inpatients, members of minority groups experiencing economic or cultural discrimination, prison inmates. Most recently, we’ve seen a sharp rise among U.S. soldiers deployed on extended missions in remote settings such as Iraq and Afghanistan"

Vi har ca 530 registrerte selvmord i året, og ja, det trenger ikke absolutt ikke å presses på oss i media, den mentale helsen her til lands har bare forverret seg de siste årene.

Jeg ser poenget ditt, Mith, men å ta en satirisk youtube video under samme kam som kjendisselvmord, alternative metoder, og lederskikkelser som får mye mediadekning syns jeg blir feil.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Easy way out for foreldrene?
Vis hele sitatet...
Det å skylde på en ekstern kilde.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Men hva er alternativet? Sensur?

Som flere her vil jeg heller påstå at filmen var den siste dråpen i begeret som var allerede fyllt til randen, hvem fyllte begeret, eller hva?
Det kan jeg bare spekulere i, men å konsentrere seg om den utløsende faktoren blir for meg feil.
Psykisk helse er desverre et tabu i dagens samfunn enda, det er ikke lett å bli tatt på alvor heller, når man først er ute for f.eks depresjon.
Jeg synes dette her minner en smule om hvordan Marilyn Manson fikk skylda for Columbine eller alle de gangene GTA-spillene har fått skylda for et eller annet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ganske hårreisende å se dere uttale dere så bastant om ting dere ikke har peiling på. At en video som beskriver hvordan man begår selvmord faktisk får folk til å begå selvmord er helt åpenbart og henger soleklart sammen. Det er ikke for morroskyld at pressen generelt sett ikke skriver om selvmord, eller unngår å nevne dødsårsaken i selvmordsaker, det er nettopp for å unngå smitteeffekten som faktisk oppstår ved at man feks. skriver om det eller viser det på tv. At en video som dette faktisk kan få folk til å begå selvmord er ikke latterlig, det er godt dokumentert og fakta, det kalles for Werther effekten. Skjerp dere, dere framstår som totalt kunnskapsløse idioter.
http://no.wikipedia.org/wiki/Werther-effekt
Vis hele sitatet...
Hvem faen er det du prater til? Har ikke sett en person si at videoer som dette aldri kan pushe noen over grensen, poenget er at om en person lar seg selv bli pushet av en fuckings humorvideo på youtube er det HANS ansvar, ikke Lasse.

Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Jeg synes dette her minner en smule om hvordan Marilyn Manson fikk skylda for Columbine eller alle de gangene GTA-spillene har fått skylda for et eller annet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror selv Mith er enig i at MM eller GTA ikke kan holdes ansvarlig, men han greide vel ikke frastå fra å være Freak's orakel, så han begynte å motargumentere mot et standpunkt ingen i tråden hadde tatt (at Lasse (eller GTA) aldri kan påvirke personer som allerede er svake/syke).
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ganske hårreisende å se dere uttale dere så bastant om ting dere ikke har peiling på. At en video som beskriver hvordan man begår selvmord faktisk får folk til å begå selvmord er helt åpenbart og henger soleklart sammen. Det er ikke for morroskyld at pressen generelt sett ikke skriver om selvmord, eller unngår å nevne dødsårsaken i selvmordsaker, det er nettopp for å unngå smitteeffekten som faktisk oppstår ved at man feks. skriver om det eller viser det på tv. At en video som dette faktisk kan få folk til å begå selvmord er ikke latterlig, det er godt dokumentert og fakta, det kalles for Werther effekten. Skjerp dere, dere framstår som totalt kunnskapsløse idioter.
http://no.wikipedia.org/wiki/Werther-effekt
Vis hele sitatet...

Er delvis enig i noe av det du sier. For eksempel når det går verdensomspennde dekning av for eksempel terroraksjoner og selvmordsbombere så vil det jo alltids være noen som henger seg på og prøver å gjennskape dette. Kan aldri huske å ha sett at en av disse copycatene eller folkene som gjenskaper og utfører disse handlingene som en average Joe.
Som regel er dette personer med psykiske lidelser og personer med en helt annen virkelighetsoppfatning enn resten av samfunnet. At media kan trigge dem til å utføre tanker dem allerede har? Ja, absolutt.
Fortsatt er det jo ikke media sin feil at dem begår handlingene. Som andre har kommentert blir det akkurat som å si at du er mer utsatt for å utføre vold om du spiller GTA eller terror hvis du spiller cod osv. Det blir jo helt feil. De fleste mennesker i moderne samfunn blir utsatt nesten daglig for et eller annet media som viser vold, terror, ran, mord og what not. At et par individer prøver å gjennskape handlingen kan ikke media klandres for? Disse personene hadde hørt hjemme på en psykiatrisk avdeling.
Så nå legger folk skylden på Lasse og dersom du leser alle kommentarene på vg og andre nyhetsider så kan du se at majoriteten klandrer nettopp, Lasse Gjersten. Er det rettferdig? I så fall er det media sin feil at flere begår terrorhandlinger fordi dem aktivt formidler nyhetene og dermed skaper interesse og en trigg for "psykisk" utsatte mennesker.
Sist endret av Khallifa; 20. oktober 2013 kl. 01:38.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvem faen er det du prater til? Har ikke sett en person si at videoer som dette aldri kan pushe noen over grensen, poenget er at om en person lar seg selv bli pushet av en fuckings humorvideo på youtube er det HANS ansvar, ikke Lasse.
Vis hele sitatet...
Du mener vel foreldrene hans?
Sitat av nudo Vis innlegg
Du mener vel foreldrene hans?
Vis hele sitatet...
Når man er 13 år må man nesten få lov til å bruke internett, og du kan vel ikke forvente at foreldrene skal stå og se på hver eneste ting han gjør der? Eller lese browser historien hans hver dag?

Ser nå at du kanskje mente at de ikke fulgte opp den mentale helsen hans godt nok. Men om man planlegger selvmord, er det siste man gjør å "hinte" det for foreldrene sine. Det vil bare føre til enda større skyldfølelse for dem.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ganske hårreisende å se dere uttale dere så bastant om ting dere ikke har peiling på. At en video som beskriver hvordan man begår selvmord faktisk får folk til å begå selvmord er helt åpenbart og henger soleklart sammen. Det er ikke for morroskyld at pressen generelt sett ikke skriver om selvmord, eller unngår å nevne dødsårsaken i selvmordsaker, det er nettopp for å unngå smitteeffekten som faktisk oppstår ved at man feks. skriver om det eller viser det på tv. At en video som dette faktisk kan få folk til å begå selvmord er ikke latterlig, det er godt dokumentert og fakta, det kalles for Werther effekten. Skjerp dere, dere framstår som totalt kunnskapsløse idioter.
http://no.wikipedia.org/wiki/Werther-effekt
Vis hele sitatet...
Vi er eksponert for drap, tortur, voldtekter og alle mulige mishandlinger hver eneste dag. Er det da ikke smittsomt å se drap på tv? Såvidt jeg vet er det ikke funnet noen sammenhenger der? Hva gjør selvmord anderledes? Kanskje fordi vedkommende ikke er "smittet", men fordi de allerede hadde tankegangen, vanskelig tema og her er det nok mange variabler i hver sak. Kilden din var jo ganske håpløs, i tillegg er det et fenomen. Kanskje det bør kanskje forskes mer på, egentlig bryr jeg meg ganske lite uansett hva utfallet hadde vært\er. Mulig det allerede er forsket mye på det. Jeg syntes videoen av Lasse var morsom og underholdene og er noen syke i hodet sitt nok til å ta livet sitt for noe sånt, so be it. Mulig det er kynisk sagt, men vi kan ikke legge plysjputer på gatene fordi man kanskje kan falle. Jeg burde vel faktisk ikke være nødt til å nevne ytringsfrihet engang, da faller plutselig innlegget ditt som verdiløst.

Og btw, du kan gjøre lurt å i ikke fremstå som en kvalm, bedrevitende drittsekk med mindreverdighetskomplekser. For det er sånn du fremstår med en sånn tone.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Når man er 13 år må man nesten få lov til å bruke internett, og du kan vel ikke forvente at foreldrene skal stå og se på hver eneste ting han gjør der? Eller lese browser historien hans hver dag?

Ser nå at du kanskje mente at de ikke fulgte opp den mentale helsen hans godt nok. Men om man planlegger selvmord, er det siste man gjør å "hinte" det for foreldrene sine. Det vil bare føre til enda større skyldfølelse for dem.
Vis hele sitatet...
Det handler kanskje mer generelt om kommunikasjon mellom foreldre og barn? Ikke om å fotfølge internetttrafikken til vedkommende, de fleste klarer fint å se svart humor uten å måtte prøve det på seg selv, de fleste av oss har følelsen av at noe er galt bare ved å se filmen, selv om det også er litt spennende å se den.
Skal tråkke forsiktig her nå siden det tross alt er snakk om ett selvmord. Men om gutten ikke skjønte at de tipsene i videoen har stor risiko for fullført selvmord. Da manglet det kanskje en basis opplæing på ett eller annet nivå i forhold til farlige ting. Når jeg var 6 så visste jeg allerede at kniver, bensin osv var farlig. Men man lærer kanskje ikke om sånt i barnehagen for tiden at ting er farlig?

For all del mine kondolanser til foreldrene men å angripe en youtube video på dette viset spesielt en som er så lite grafisk på dette viset blir feil. Hadde det vært en av de utenlandske som skal finnes der som viser slik vold mye mer grafisk så kan jeg kanskje skjønne det.

Det kan ikke tenkes at dette var ett desperat rop om hjelp ifra en som ble plaget mye på skolen eller på fritiden fra mobbere da? Som fikk veldig galt utfall. Jeg bare spør.
Relativt mange teorier og hypoteser ute og går. Hva om gutten rett og slett var en idiot? "Ikke prøv dette hjemme" på godt norsk burde da være godt nok forståelig for de fleste.