Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2310
For ikke så lenge siden, solgte jeg noen virtuelle penger til en norsk person, som nå nekter og betale for seg.
Han skylder meg nå 1900 kr, og det jeg lurer på er;

Er det noen lover i Norge angående virtuelle kjøp og salg, som jeg kan true han med?

Vet det ikke er snakk om så mye, men jeg vet at jeg ikke er den eneste han har svindlet. Og vil helst ha en slutt på det
Betalte han ikke for seg når du solgte det? Uansett, selv om det var snakk om ekte penger er det ingen lov som kan hjelpe deg med mindre du har en skriftlig kontrakt (men muntlig "kontrakt" kan i noen tilfelle funke har jeg hørt).
Regner med det handler om BTC? Jeg vet lite om transaksjoner med det. Men hva slags dokumentasjon har du på denne handelen? Du burde jo ha noen beviser på at han har mottatt dette fra deg, uten at du har fått noe tilbake. og kanskje en skriftlig kommunikasjon mellom dere angående handelen? Slike ting vil være viktig.

Og hva vet du om personen du solgte til?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Regner med det handler om BTC? Jeg vet lite om transaksjoner med det. Men hva slags dokumentasjon har du på denne handelen? Du burde jo ha noen beviser på at han har mottatt dette fra deg, uten at du har fått noe tilbake. og kanskje en skriftlig kommunikasjon mellom dere angående handelen? Slike ting vil være viktig.

Og hva vet du om personen du solgte til?
Vis hele sitatet...
Han betalte ikke for seg.
Jeg har veldig god dokumentasjon, ettersom alt dette forgikk skriftelig via Skype. Dette handler ikke om BTC, men om runescape gold , ettersom jeg har quittet. Jeg har beviser for at han har mottat pengene.
Jeg vet hvor han bor, hva han heter osv osv. Så tenkte jeg skulle sende en sms til en av hans foreldre, og fortelle hvordan han holder på. Men er usikker på om det er noen lover for virtuelle handler
Sist endret av Rypas11; 5. november 2013 kl. 02:03.
§ 270. For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning
(1) ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for, eller
(2) ved bruk av uriktig eller ufullstendig opplysning, ved endring i data eller programutrustning eller på annen måte rettsstridig påvirker resultatet av en automatisk databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.
Straffen for bedrageri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Om de er virtuelle eller ikke spiller ingen rolle. Tror nok politiet vil henlegge saken, men dette bør nok skremme han nok til å betale tilbake.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
§ 270. For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning
(1) ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for, eller
(2) ved bruk av uriktig eller ufullstendig opplysning, ved endring i data eller programutrustning eller på annen måte rettsstridig påvirker resultatet av en automatisk databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.
Straffen for bedrageri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Om de er virtuelle eller ikke spiller ingen rolle. Tror nok politiet vil henlegge saken, men dette bør nok skremme han nok til å betale tilbake.
Vis hele sitatet...
Takk, det var dette jeg trengte
Det er vel ikke lov å selge RS gold? Jeg vet ikke da jeg ikke spiller det, men det burde vel være samme regler rundt det som med World of Warcraft!
Sist endret av Kimstah; 5. november 2013 kl. 02:51.
Dette er jo regler i selve spillet, det er ikke relevant for Norges lover, har han ikke betalt for seg så er det norsk lov han har brutt, politiet bryr seg ikke med reglene i spillet.
Send faktura: Conta-faktura.no

Betaler han ikke, send til inkasso.
Sitat av nikita Vis innlegg
Send faktura: Conta-faktura.no

Betaler han ikke, send til inkasso.
Vis hele sitatet...
Kan ikke se TS har nevnt alder på vedkommende, men vil ikke faktura --> Inkasso kun fungere om han er over 18? Og om kjøper motstrider kravet, va må TS frem med?
jeg har solgt mye rs gold opp gjennom tidene. Du burde ikke gått først. Kjøper skal "gå først" vanligvis. Du kunne solgt til en offisiel nettside, da hadde du vært garantert å fått pengene, men dårlig kurs. Ellers kunne du brukt playerauctions og funnet en middel mann som har flere 1000 positive feedbacks, det hadde vært det beste. Måten du gjorde dette på var elendig. Det er ulovlig å selge runescape gold og DU har gjort noe galt her egentlig. Men siden du kjenner denne fyren er det mye enklere. Du få bare si at du vet hvem han er og at du krever de pengene. Ellers kan du kontakte foreldrene hans ja, de vil ikke forstå helt hva dette dreier seg om, men at sønnen deres har lurt deg og da får du nok pengene av han.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
§ 270. For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning
(1) ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for, eller
(2) ved bruk av uriktig eller ufullstendig opplysning, ved endring i data eller programutrustning eller på annen måte rettsstridig påvirker resultatet av en automatisk databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.
Straffen for bedrageri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Om de er virtuelle eller ikke spiller ingen rolle. Tror nok politiet vil henlegge saken, men dette bør nok skremme han nok til å betale tilbake.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ingen anelse om hva det som er salgsvaren her faktisk er, men det burde holde å henvise til kjøpsloven. Å henvise til straffelovens §270 er vel ikke akkurat første steg.

Kapittel VI og VII i kjøpsloven blir vel det mest relevante i første omgang.
Tror ikke du kan bruke statens maktapparat til dette. De kommer neppe til å prioritere det, om du har juridisk grunnlag i det hele tatt, så dette må ordnes privat.

Du snakker om å ta kontakt med foreldrene hans. Det kan jo være en mulighet om han er mindreårig, så viser du dem chatloggen om du har muligheter for det.

Faren er vel stor for at de også driter i det, men det er kanskje den beste muligheten din akkurat nå om du ikke ønsker å komme med voldstrusler og drive med torpedovirksomhet.

Kanskje det er like greit å bare glemme hele saken og dra lærdom av det. Du bør være ekstremt forsiktig med penger, selv ovenfor gode venner. Det sies jo at penger er roten til alt ondt og det er litt sannhet i det.
Du kan true han med og fortelle til jagex at du solgte han rs gold vis han ikke gir deg pengene.
Sitat av Doktor Hodebry Vis innlegg
Du kan true han med og fortelle til jagex at du solgte han rs gold vis han ikke gir deg pengene.
Vis hele sitatet...
smart, han vet nok også at trådstarter melder seg selv inn om han sier at han selger gull til jagex.... så kommer nok ikke langt med den
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
smart, han vet nok også at trådstarter melder seg selv inn om han sier at han selger gull til jagex.... så kommer nok ikke langt med den
Vis hele sitatet...
Hva gjør dette visst han har slutta?
Det spiller vel ingen rolle hva in-game reglene til spillet sier. Som dere kan se i loven bloodshotEyes fant frem spiller det ingen rolle om det er virtuelle penger eller hva som helst annet, så lenge man svindler noen så er det ulovlig. Du kan helt fint sende faktura og inkasso dersom dere har en klar avtale om handelen, og eventuelt politianmelde han dersom du ønsker. Etter min mening bør det være helt rutine å politianmelde svindlere, for sånne folk vil vi ikke la løpe fritt rundt i landet.