Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 6931
Jeg lurer på om noen kan vise meg noen flere?

Eksempel på et slikt bevis:

a=b I x a
a^2=ab I -b^2
a^2-b^2=ab-b^2
(a-b)(a+b)=b(a-b) I :(a-b)
a+b=b
a+a=a I fordi at a=b
2a=a I :a
2=1

Beklager smilyen, det skal være : så ( ikke en smiley =P
Sist endret av meitemark; 9. mars 2012 kl. 14:43. Grunn: Det er en flott funksjon for å skru av smileyer når man lager posten "Slå av smilefjes i teksten".
a=b I x a
Vis hele sitatet...
altså mener du a = b x I x a? eller
Trådstarter
11 1
Tusen takk =)

Letet på google, men fant ikke noe.
Kan noen forklare dette til en som fikk 2-er i matte på videregående?
Trådstarter
11 1
Det som står etter (I) betyr bare at du gjør det samme på begge sider av = tegnet.

Du deler på null fordi a-b = a-a=0.

a=b dermed blir a-b=0.
Sitat av Aminox Vis innlegg
Det som står etter (I) betyr bare at du gjør det samme på begge sider av = tegnet.

Du deler på null fordi a-b = a-a=0.

a=b dermed blir a-b=0.
Vis hele sitatet...
Jeg blir mer og mer overbevist om at jeg ikke burde gå dataingeniør når jeg ikke forstår en døyt dritt av hva du snakker om.. :P
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
De fleste av de jeg har sett baserer seg i hovedsak på å dele på null eller ta kvadratroten og kun presentere den ene av røttene. Med denne informasjonen kan du kanskje klare å lage dine egne til og med.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Jeg blir mer og mer overbevist om at jeg ikke burde gå dataingeniør når jeg ikke forstår en døyt dritt av hva du snakker om.. :P
Vis hele sitatet...
Det ser håpløst ut i åpningsinnlegget på grunn av dårlig viste potenser samt skillestrek (I i stedet for |), for ikke å snakke om at det ikke er tillatt med mer enn ett mellomrom her på Freak. Du hadde garantert skjønt det dersom du hadde fått det på papir (evt et bilde).
Sist endret av Realist1; 9. mars 2012 kl. 13:29.
Sitat av Aminox Vis innlegg
Det som står etter (I) betyr bare at du gjør det samme på begge sider av = tegnet.

Du deler på null fordi a-b = a-a=0.

a=b dermed blir a-b=0.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du man kan dele på null? Eller har jeg misforstått? Mange av disse triksene inneholder x/0 som ikke går.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av sondrebot Vis innlegg
Hvordan mener du man kan dele på null? Eller har jeg misforstått? Mange av disse triksene inneholder x/0 som ikke går.
Vis hele sitatet...
Poenget med beviset er jo å bevise noe umulig (2 = 1) ved å gjøre noe umulig (å dele på null), uten å gjøre det åpenbart at det er det man gjør.
Ad Absurdum,
dvs å bevise noe, ved å vise at det motsatte ikke kan være tilfelle
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Poenget med beviset er jo å bevise noe umulig (2 = 1) ved å gjøre noe umulig (å dele på null), uten å gjøre det åpenbart at det er det man gjør.
Vis hele sitatet...
Haha, da så.. Min feil
just a speck of dust
Sitat av Aminox Vis innlegg
Eksempel på et slikt bevis:

a=b I x a
Vis hele sitatet...

er dette en imaginær I ?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Jeg blir mer og mer overbevist om at jeg ikke burde gå dataingeniør når jeg ikke forstår en døyt dritt av hva du snakker om.. :P
Vis hele sitatet...
At du ikke forstar en samtale mellom to itialeienere, er ingen grunn til a ikke leare seg italiensk. o.O
Sist endret av Bombasa; 9. mars 2012 kl. 14:44.
Sitat av DogheadPenguin Vis innlegg
er dette en imaginær I ?
Vis hele sitatet...
Nei, det er bare et skilletegn. Det betyr:
a er lik b ...... deretter ganger du med a på begge sider av likhetstegnet.
den andre multiplikasjonen "-b^2";
Skal det være en parantes der? Ellers gir det lite mening,

- * - = +
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
den andre multiplikasjonen "-b^2";
Skal det være en parantes der? Ellers gir det lite mening,

- * - = +
Vis hele sitatet...
Det er ikke multiplikasjon, men subtraksjon.
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
den andre multiplikasjonen "-b^2";
Skal det være en parantes der? Ellers gir det lite mening,

- * - = +
Vis hele sitatet...
Du trekker fra kvadratet av b. Resultatet ser du på neste linje. Gir fint mening, spør du meg.
Hero of Time
bronze's Avatar
Fordi matematikken er vanskeleg å lese i førsteinnlegget:
http://dl.dropbox.com/u/11211513/zerodivision.jpg
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du trekker fra kvadratet av b. Resultatet ser du på neste linje. Gir fint mening, spør du meg.
Vis hele sitatet...

Synd du bare er 25 min etter at snuskatten,
som i motsetning til deg klarte å lese posten min OG forklare hvor jeg tenkte feil.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Jeg blir mer og mer overbevist om at jeg ikke burde gå dataingeniør når jeg ikke forstår en døyt dritt av hva du snakker om.. :P
Vis hele sitatet...
Det er ikke så forferdelig komplisert egentlig, om du bare tar også skrur av tv'en, mobilen og dataen litt, legger dvd samlinga med Gode og onde dager innerst i den nederste skuffen, stumper jointen i askebegeret å stapper ørepropper/klassisk musikk i ørene med trynet godt planta i boka bak en låst dør.
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Synd du bare er 25 min etter at snuskatten,
som i motsetning til deg klarte å lese posten min OG forklare hvor jeg tenkte feil.
Vis hele sitatet...
Jeg leste posten din fint. Du forsto ikke den matematiske notasjonen, så jeg skrev ned hva som faktisk skjer i regnestykket.

Snuskatten skrev forøvrig "Det er ikke multiplikasjon, det er subtraksjon", noe som er en sannhet med modifikasjoner. Det er både multiplikasjon OG subtraksjon. Men hvis dette var nok til å få forståelsen din på rett gang, så er jo det fint. Ingen grunn til å være sarkastisk.
http://www.wolframalpha.com Nyttig nettside på sånne ting tror jeg
Noen som kan forklare hvorfor bevise 3=0 ikke funker på siden her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_fallacy
Sitat av Gardmeister Vis innlegg
http://www.wolframalpha.com Nyttig nettside på sånne ting tror jeg
Vis hele sitatet...
Nja, ikke til akkurat disse tingene, men til veldig, veldig mange andre matematikk- og realfagsrelaterte ting så er den kjempenyttig, ja. Fin link.

Sitat av Stenvik team Vis innlegg
Noen som kan forklare hvorfor bevise 3=0 ikke funker på siden her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_fallacy
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke det beviset på den siden... Hvor fant du det?
beklager fant bevise for at 3=0 på den norske versonen av wikipedia siden altså på siden her: http://no.wikipedia.org/wiki/Ugyldige_bevis

Har nok noe med at tredjerota av 1 gir fler enn en løsning, men disse løsningene kan ikke defineres på vanlig måte, men jeg forsto iallefall ingenting av den forklaringen til wikipedia.
Sitat av Stenvik team Vis innlegg
beklager fant bevise for at 3=0 på den norske versonen av wikipedia siden altså på siden her: http://no.wikipedia.org/wiki/Ugyldige_bevis

Har nok noe med at tredjerota av 1 gir fler enn en løsning, men disse løsningene kan ikke defineres på vanlig måte, men jeg forsto iallefall ingenting av den forklaringen til wikipedia.
Vis hele sitatet...
Tredjerota av 1, om vi begrenser oss til de reelle tallene, er naturligvis bare 1. Men tredjeroten av 1, om vi skal se på alle mulige løsninger, krever at vi går inn i det komplekse tallplanet der vi får to komplekse løsninger i tillegg til den reelle. Det er disse to komplekse løsningene som gir oss løsningene på den opprinnelige likningen x^2+x+1 = 0 (den har ingen reelle løsninger), men ved innsettingen gjort på wikipedia har vi introdusert en tredje løsning, nemlig x = 1, som ikke er gyldig. Det er altså i steg nummer 5 vi har brutt ekvivalensen mellom likningene.

Vi har egentlig ikke gjort noe fundamentalt feil her, annet enn at vi har introdusert en overfladisk løsning som følge av ekvivalensbruddet mellom likningene. Ofte er det lønnsomt å transformere likninger for å gjøre dem lettere å hanskes med, men som også risikerer at vi introduserer overfladiske løsninger. Konklusjonen er bare at vi har dratt med oss en ekstra ugyldig løsning i tillegg til de to riktige, og følgelig at 3 ikke er lik 0.
Sist endret av Sky; 12. mars 2012 kl. 21:46.
True phreak.
Sitat av Stenvik team Vis innlegg
beklager fant bevise for at 3=0 på den norske versonen av wikipedia siden altså på siden her: http://no.wikipedia.org/wiki/Ugyldige_bevis

Har nok noe med at tredjerota av 1 gir fler enn en løsning, men disse løsningene kan ikke defineres på vanlig måte, men jeg forsto iallefall ingenting av den forklaringen til wikipedia.
Vis hele sitatet...
Generelt sett er vel problemet at mange ikke forstår hva likhetstegnet betyr, og hvordan enkle aritmetiske regler brukes (å dividere med null gir ikke gyldig svar, f.eks). I noen tilfeller (som f.eks det du nevner) kan svaret virke rett på overflaten, men røtter gir flere løsninger, og som blir nevnt over her, noen av de ligger i det komplekse plan.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av bronze Vis innlegg
Fordi matematikken er vanskeleg å lese i førsteinnlegget:
http://dl.dropbox.com/u/11211513/zerodivision.jpg
Vis hele sitatet...
Det å ta :-b^2 er ikke mulig. Du må multiplisere eller dele, derfor er dette matte stykket bare tull.

da får du -a^2b^2=-ab^3
noe som gir mening når a=b.



Glem det, ser nå hva de mente.
True phreak.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Det å ta :-b^2 er ikke mulig. Du må multiplisere eller dele, derfor er dette matte stykket bare tull.

da får du -a^2b^2=-ab^3
noe som gir mening når a=b.



Glem det, ser nå hva de mente.
Vis hele sitatet...
Man kan da trekke fra eller legge til hva man ønsker så lenge man gjør det på begge sider av likhetstegnet.
Nå merker jeg antydning til varmgang i toppen - er virkelig alt fra videregående glemt?
Noen som kan gi en kjapp forklaring? På enklest mulig måte - føler meg som en retard når jeg leser dette for jeg skjønner virkelig ingenting.
Sist endret av random67489; 20. mars 2012 kl. 11:18.
True phreak.
Når man i utgangspunktet sier at a=b, vil det si at (a-b)=0. Dvs. at man deler på null, og det er ikke særlig vel ansett i matematikken.
Hmm åssen var det igjen?
Flytte positiv b til annen side av = tegn gjør den negativ altså a-b?
Da er jo ligningen sann - hvorfor ikke dele på null? Hva er det som er lite ansett med den fremgangsmåten?
True phreak.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Hmm åssen var det igjen?
Flytte positiv b til annen side av = tegn gjør den negativ altså a-b?
Da er jo ligningen sann - hvorfor ikke dele på null? Hva er det som er lite ansett med den fremgangsmåten?
Vis hele sitatet...
Altså, ligningen er sann på sett og vis, da ingen av enkeltstegene er feil. Det er helheten som gjør beviset feilaktig. Det er ikke feil å dele med (a-b), men når det er gitt at a=b blir saken en ganske annen. Det gir ingen mening å dele med null. For å si det litt mer forståelig: det denne likningen sier er at 2x0=1x0, derfor er 2=1. Alle med grunnleggende matematiske ferdigheter bør forstå at dette ikke er sant. I grenseverdiberegninger løser vi denne problemstillingen ved å derivere (L'Hôpitals regel), men når det er snakk om likninger vil ikke det fungere.
Sist endret av Orph; 20. mars 2012 kl. 12:19.
Sitat av Orph Vis innlegg
Altså, ligningen er sann på sett og vis, da ingen av enkeltstegene er feil. Det er helheten som gjør beviset feilaktig. Det er ikke feil å dele med (a-b), men når det er gitt at a=b blir saken en ganske annen. Det gir ingen mening å dele med null. For å si det litt mer forståelig: det denne likningen sier er at 2x0=1x0, derfor er 2=1. Alle med grunnleggende matematiske ferdigheter bør forstå at dette ikke er sant. I grenseverdiberegninger løser vi denne problemstillingen ved å derivere (L'Hôpitals regel), men når det er snakk om likninger vil ikke det fungere.
Vis hele sitatet...
Så man argumenterer for noe man i utgangspunktet vet er feil?
Skjønner ikke tanken bak Reductio ad absurdum. Er poenget å bevise noe matematisk eller er poenget å bevise at bevisene er oppkonstruerte?, om du skjønner hva jeg mener.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Så man argumenterer for noe man i utgangspunktet vet er feil?
Skjønner ikke tanken bak Reductio ad absurdum. Er poenget å bevise noe matematisk eller er poenget å bevise at bevisene er oppkonstruerte?, om du skjønner hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Denne ligningen har ikke noe med reductio ad absurdum å gjøre. Trikset er at man gjør en "ulovlig" operasjon(deler på null), men skjuler den for leseren ved hjelp av å bruke variabler i stedet for tall.


Når det gjelder reductio ad absurdum, funker det slik:

Man vil bevise at utsagnet P er sant.

Anta at P er usann
vis at dette fører til en selvmotsigelse
derfor må antakelsen være feil, altså er P sann.


Et godt eksempel på et slikt motsigelsesbevis er beviset for at kvadratroten av 2 er et irrasjonalt tall.
http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_b...uare_root_of_2
Sist endret av vretsjd; 20. mars 2012 kl. 13:29. Grunn: la til eksempel
True phreak.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Så man argumenterer for noe man i utgangspunktet vet er feil?
Skjønner ikke tanken bak Reductio ad absurdum. Er poenget å bevise noe matematisk eller er poenget å bevise at bevisene er oppkonstruerte?, om du skjønner hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Tja, det er ikke godt å si om personen som konstruerte dette beviset var klar over at det han gjorde var feil eller ikke (jeg vil dog anta at vedkommende var fullstendig klar over det). Men dersom

Ser ikke helt hvor Reductio ad absurdum spiller inn her, men hvis du mener på generelt grunnlag vil jeg egentlig anbefale å bruke google. Der blir det forklart mye bedre enn jeg kan (eller gidder).
Reductio ad absurdum

For meg virket de like - håper ikke det sier mest om meg og matte

Sitat av vretsjd Vis innlegg
Denne ligningen har ikke noe med reductio ad absurdum å gjøre. Trikset er at man gjør en "ulovlig" operasjon(deler på null), men skjuler den for leseren ved hjelp av å bruke variabler i stedet for tall.
Vis hele sitatet...
Kan du vise et eksempel med utregning. Henger ikke helt med.

Sitat av vretsjd Vis innlegg
Når det gjelder reductio ad absurdum, funker det slik:

Man vil bevise at utsagnet P er sant.

Anta at P er usann
vis at dette fører til en selvmotsigelse
derfor må antakelsen være feil, altså er P sann.


Et godt eksempel på et slikt motsigelsesbevis er beviset for at kvadratroten av 2 er et irrasjonalt tall.
http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_b...uare_root_of_2
Vis hele sitatet...

Kan du forklare dette eksemplet:

Den følgende samtale er et eksempel på reductio ad absurdum:

A — All tro er av lik validitet og kan derfor ikke benektes.
B — Hvis det er korrekt, vil C ha rett i sin tro, selv om C tror på noe nesten ingen andre tror på, slik som at jorden er flat.
A — Sant.
B — Da kan enkelte former for tro benektes.
Vis hele sitatet...
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Reductio ad absurdum

For meg virket de like - håper ikke det sier mest om meg og matte

Kan du vise et eksempel med utregning. Henger ikke helt med.

Kan du forklare dette eksemplet:
Vis hele sitatet...
Reductio ad absurdum går ut på å finne absurde resultat av ein hypotese, som igjen indikerer at hypotesen er feil. I dømet er hypotesen at all tru er er like gyldig. Person B påpeikar at dette impliserer at ei tru på at jorda er flat er ei like "gyldig" tru som ei tru på at ho er rund, som er ein absurd påstand. Implikasjonen blir at påstanden "all tru er like gyldig" må vere feil.
Sist endret av bronze; 20. mars 2012 kl. 14:48.
Nei nå er det overload så jeg får heller se på dette igjen etter en natts søvn. Utrolig hvor tregt det snurrer i toppen når en ikke har sovet på et par dager.
Jeg har foreløpig bare R2-matte fra videregående så jeg har ikke peiling på komplekse tall og denslags. Men jeg satt og leste om Eulers formel i går, og jeg oppdaget en "umulighet" mens jeg lekte meg litt med formelen.

Formelen sier:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/no/math/7/2/e/72e3cd9be3215cc942b834b07e2eca23.png

Vi setter x= 2*pi. Siden sin(2*pi)=0 og cos(2*pi) = 1 får vi:

e^(2*pi*i) = 1

Videre tar vi den naturlige logaritmen på begge sider:

ln(e^(2*pi*i)) = ln(1)

(2*pi*i)*lne = 0

2*pi*i = 0

Så deler vi på 2*pi på begge sider:

i = 0 ?

Dette er galt da tallet "i" er definert som kvadratroten av (-1).

Selvfølgelig må det være noe galt her, men i så fall har du et "bevis som ikke er bevis". Hadde forresten vært morro om noen kunne forklare meg hvorfor dette ikke stemmer.

Edit: Når jeg tenker meg om, så må jo 2*pi*i=0 stemme. Vi vet at e^(2*pi*i) = 1. Men for å få noen som er opphøyd i noen til å bli lik 1, så må jo eksponenten være lik 0. F.eks er: 1^0 = 2^0 = 3^0 = n^0.... = 1.

Da må 2*pi*i være lik 0, siden e^(2*pi*i) = 1.

Nei, jeg skjønner visst ikke dette.

Edit2: Jeg er jo helt ukvalifisert til å synse om dette, men det eneste forklaringen jeg kan komme på selv er:

2*pi*i representerer verdien 0 på den reelle tall-aksen, mens tallet representerer verdien 2*pi*i på den imaginære tallaksen. At siden det ikke en noe reellt tall plusset på 2*pi*i, så strekker den seg ikke utover den reelle tallaksen og dermed har også den den "reelle" verdien 0 og den "imaginære" verdien 2*pi*i med utstrekning 2*pi.
Du har rett i "edit 2", siden den reelle delen er null, og den imaginære delen er 2iπ.
Det vil si at du har en linje som er 2π lang, med 90 graders vinkel, altså i y-retning (som er positiv imaginærakse i det komplekse planet).
Det stemmer det ja? Men hvis da alle tall langs den positive imaginære aksen har den "reelle" verdien 0 tenker jeg at f.eks e^(pi*i) også burde vært 1 (eller hvilket som helst annet tall foran i for den saks skyld). Men det ser jeg jo at ikke stemmer i følge formelen.

Nei, jeg får vel lure litt til jeg skal lære mer om det hele. Det er bra jeg skal studere matematikk og fysikk kjenner jeg.
Det skjærer seg når du tar logaritmen på begge sider av likningen. Komplekse logaritmer gir ikke entydige svar, men gir et "grunnsvar" pluss ik2π. Det er fordi svaret sirkulerer i det komplekse plan: ei·x gir samme svar som ei·(x+k2π) hvor k er et vilkårlig heltall. Dette viser seg også i de trigonometriske funksjonene sinus og cosinus: cos(x) gir samme svar som cos(x+k2π). Prinsippet viser seg også for eksempel i andregradslikninger, som også har to svar. Derfor har ikke funksjonene et en-til-en-forhold, og det er derfor ikke gitt at ln(1)=0 så lenge du opererer med komplekse tall – det er flere muligheter.

Den komplekse logaritmen fungerer som ln(r·e)=ln(r)+iφ+ik2π. Altså ln(ei2π)=i2π+ik2π, hvor k fortsatt er et vilkårlig heltall. Svaret kan altså være i2π, i4π, i6π, eller også 0, -i2π, -i4π også videre i et uendelig antall løsninger. Videre er også 1=ei0, og vi må behandle det som et komplekst tall siden vi gjør det på den andre siden av likhetstegnet. For komplekse logaritmer, altså: ln(1)=0+ik2π, og dette svaret har også uendelig antall løsninger.

Du kan altså si at løsningsmengden for ln(ei2π) er lik løsningsmengden for ln(1), gitt komplekse logaritmer, men du kan som du sikkert nå skjønner ikke trekke likhetstegn mellom hvilke som helst spesifikke løsninger av de to. Akkurat som du ikke kan si at -x=x bare fordi de kvadrert gir samme svar.
Sist endret av Provo; 24. mars 2012 kl. 11:23.
Takk, det var en god forklaring! KP.

Blir på samme måte som når f.eks sinx=1 --> x=π/2 + n2π, hvor n er et vilkårlig heltall ja. Du kan ikke sette x=π/2 uten videre fordi det er et uendelig antall løsninger, i og med at vi kan rotere et uendelig antall ganger.
Sist endret av Pinneknurk; 24. mars 2012 kl. 12:04.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Denne listen er mindre seriøs en WP sin liste, og inneholder ting som "Proof by being a nice person", "Proof by intimidation" og "Proof by beautiful typesetting".

School of Mathematics and Statistics - Invalid techniques of proof