Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1598
Hei
Jeg skal prøve å få ned noen detaljer slik at jeg kan få et så bra svar som mulig. Beklager at alt er skrevet i et men jeg bruker mobilen. Nok om det. Jeg er 25år gammel og rusmisbruker, jeg er for tiden på avrusning og skal videre på utredning også til langtids døgnbehandling som varer i 12 måneder med et ettervern som varer i 2år. Jeg har aldri hatt en egen bolig. Hvem sin feil dette er, er nok en god blanding av min feil og dårlig oppfølging fra sosialkontoret. Nå skal jeg inn i LAR ( LEGE ASSISTERT REHABILITERING, med andre ord skal jeg begynne med subtex) og de krever at man har bolig. Det er forsåvidt et greit krav men problemet er jo at jeg ikke har en bolig i det store og hele. Jeg har ikke noe jeg kan kalle "hjem". Jeg søkte om kommunal bolig men JEG fikk avslag fordi at boligkontoret ikke hadde noen kommunale boliger ledig. Jeg vet de ikke kan trylle frem noe til meg men jeg har da krav på bolig fordet om. Det vet jeg. Men er det noen som vet om noen konkrete lover/paragrafer jeg kan henvise til. Jeg har for tiden rehabiliterings penger som inntektskilde. Er takknemmelig for svar send gjerne en pm
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ut fra sosialtjenesteloven § 3-4 skal sosialtjenesten medvirke til å skaffe boliger til vanskeligstilte av ulike årsaker. Jeg går ikke nærmere å drøfter hvorvidt du faller inn under denne bestemmelsen.
Denne bestemmelsen sier bare at den skal medvirke.

Går man inn på stjl. § 4-5 plikter imidlertid sosialtjenesten til å finne midlertidig husvær for dem som ikke klarer dette selv. Sammen med stjl. § 11-1 er kommunen lovpålagt å sørge for de nødvendige bevilgninger som kommunen har ansvaret for etter stjl.
Det kan riktignok forekomme ressursknapphet i kommunene. Da må kommunen i hvert fall kunne sikre et minimumstilbud. Dette kommer blant annet frem i dom fra høyesterett kalt fusa-dommen i rt-1990-874.
Dersom du får avslag på slik lovpålagt ytelse fra kommunen kan dette klages inn til fylkesmannen jf. stjl. § 8-6