Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2330
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må man absolutt ha brukernavn og passord for å kunne lese de fleste dommene? Noen som vet om det er mulig å lese de uten?

Koster jo typ 10.000 for et år...
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du finner alle dommer på https://rettspraksis.no/wiki/Forside helt gratis
Om det er en spesifikk dom du er på utkikk etter, kan du sende meg en PM, så kan jeg sende den til deg, dersom rettspraksis.no ikke skulle gi resultater.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du finner alle dommer på https://rettspraksis.no/wiki/Forside helt gratis
Vis hele sitatet...
Takk for link, jeg visste ikke om de nettsiden. Men hvordan lager en bruker der inne? Er jo nesten umulig å finne frem dommer når det ikke går ann å sortere dommene etter dato osv..
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner ikke greia med rettspraksis sida. Lovdata har altså saksøkt dem, fordi de mener at informasjon som ellers bare advokat, justis og fullmektige har ubegrenset tilgang til, skal være offentlig. Nå ligger alle dommer gratis offentlig for alle norske borgere i ett år etter dommen. For mange er det i seg selv et personvern problem. Personlig syns jeg et år offentlig er for lenge. Greit nok at Rettspraksis.no syns at avgjørelser fra retten skal være offentlig lenger og ikke bak betslingsmur. Men hva er viktigst, at noen nysgjerrigperer kan snoke i andres privatliv og dommer, eller at straffedømtes personvern og sikkerhet ivaretas? Jeg vil si definitivt det siste.
Er navn på de dømte også der?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skjønner ikke greia med rettspraksis sida. Lovdata har altså saksøkt dem, fordi de mener at informasjon som ellers bare advokat, justis og fullmektige har ubegrenset tilgang til, skal være offentlig.
Vis hele sitatet...
Det er ei forenkling som forenkler så mykje at det er direkte misvisande.

Dommer er ikkje beskytta av opphavsrett. Du kan mao. kopiere og publisere dei fritt (med mindre dei er klausulerte).

Det lovdata prøvde for retten var databasevernet, dvs. opphavsretten på ei samanstilling av informasjon, der kvar enkelt informasjonsbit ikkje nødvendigvis er verna av opphavsrett.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå ligger alle dommer gratis offentlig for alle norske borgere i ett år etter dommen. For mange er det i seg selv et personvern problem. Personlig syns jeg et år offentlig er for lenge.
Vis hele sitatet...
No er dommane såpass godt anonymiserte stortsett at du i straffesaker neppe veit kven partane er, med mindre du kjenner til saka frå andre stader. Unntak finst, men det er nettopp unntak.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hva er viktigst, at noen nysgjerrigperer kan snoke i andres privatliv og dommer, eller at straffedømtes personvern og sikkerhet ivaretas? Jeg vil si definitivt det siste.
Vis hele sitatet...
Dommar, spesielt frå lagmannsrett og høgsterett, seier noko om korleis domstolane vurderer lover og forskrifter. Det er ein vesentleg del av rettskjeldene, og p.t. den einaste delen som ikkje er offentleg tilgjengeleg for alle. Det er viktig for demokratiet at dommar er tilgjengelege.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
To kjappe innspill:

1) Ville også inn og lese i fjor og har et AS. Jeg fikk 1 eller 2 måneder prøveabbonnement når jeg tok kontakt og det tilbyr de visst alle. Kjenne man noen med et AS/ENK så tar det bare 2 minutter for dem å be om prøveabb. og det går automatisk ut på dato uten noe oppfølging eller mas.

2) Det er vedtatt at alle dommer skal bli offentlige og gratis tilgjengelige for alle på lovdata. Dette skal (visstnok) gjennomføres i år (avsatt 1.5 MNOK til prosjektet i 2020-budsjettet):
https://www.aftenposten.no/norge/i/2...gelig-for-alle
Sitat av Fuxurious Vis innlegg
Er navn på de dømte også der?
Vis hele sitatet...
Nei det er de ikke, men kjenner du noe til navnene å saken så er det ikke problem å hente ut dommene fra enten tingrett, eller evt lagmannsretts domstolene