Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4563
Jeg og naboen har tenkt å dele på altibox. Vi bor såpass nær ca 20-25 meter. Han har altibox fra før og vi tenker at jeg skal koble meg på han og vi deler regningen.

Data er ikke min sterke side og helt sikkert flere av dere her som vet hvordan vi kan få gjort det, helst enklest mulig og hva utstyr som jeg trenger å kjøpe for å få gjort det.
Har en kollega som har pratet om netgear orbi men når jeg leste om det ble jeg litt usikker om det er det rette.
Hvilken type kabel må jeg eventuelt ha for å koble meg innpå hans modem eller router?
Kabel fra han til deg er nr1. Også mulig å gjøre det trådløst men det er langt bedre med kabel mellom husene. Om han kun bruker WiFi har nok alle Altibox hjemmesentralene/routerene en kablet utgang. Da kan du bare koble inn der.

Om han bruker kabel kan det være dere må ha en switch hos han for å få nok kablede utganger. Du har så egen WiFi router i ditt hus. Dette blir trolig ikke plug&play, må konfigureres på deres hjemmesentral. Da får dere to forskjellige WiFi med forskjellig navn/passord. Dere vil derimot trolig dele IP-adresse.
Fenwick's Avatar
Trådstarter
49 4
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Kabel fra han til deg er nr1. Også mulig å gjøre det trådløst men det er langt bedre med kabel mellom husene. Om han kun bruker WiFi har nok alle Altibox hjemmesentralene/routerene en kablet utgang. Da kan du bare koble inn der.

Om han bruker kabel kan det være dere må ha en switch hos han for å få nok kablede utganger. Du har så egen WiFi router i ditt hus. Dette blir trolig ikke plug&play, må konfigureres på deres hjemmesentral. Da får dere to forskjellige WiFi med forskjellig navn/passord. Dere vil derimot trolig dele IP-adresse.
Vis hele sitatet...
Blir det noe issue eller problem med å dele IP adresse?
Og kunne du lagt ut en link til en switch så vet jeg hva det er
Jeg må sikkert få tak på noen som kan gjøre jobben da kompetansen hos meg ikke er sprek
Kabel!

Du må legge en nettverkskabel mellom husene og sette opp ett eller flere aksesspunkt i hus nr 2.

Du får 1000Mbit på kat 5e/6 opptil 100m. Bruk egnet kabel for jord eller innendørskabel i rør.
Fenwick's Avatar
Trådstarter
49 4
Sitat av plohg Vis innlegg
Kabel!

Du må legge en nettverkskabel mellom husene og sette opp ett eller flere aksesspunkt i hus nr 2.

Du får 1000Mbit på kat 5e/6 opptil 100m. Bruk egnet kabel for jord eller innendørskabel i rør.
Vis hele sitatet...
Toppers! Da skal jeg se hva jeg får tak i
En switch er som et grennuttak/padde for internett, ser slik ut. Om det er problematisk å dele IP med naboen er vel litt opp til deg. Det har vært tilfeller hvor advokatfirmaer har sendt regninger til de som har piratkopiert filmer. Om noen i din husholdning hadde piratkopiert hadde da dette brevet blitt adressert til naboen din da IP adressen dere vil dele står på han. Sjansen for dette er astronomisk liten, og det vare bare å bestride kravet om man fikk et slikt brev.
Er det bare snakk om internet eller er det tv også?
Om det er snakk om tv må du ha en switch egnet til det

Eksempelvis denne https://www.komplett.no/product/9053...switch-altibox

Er vel snakk om IGMP snooping man må ha for tv.
(Correct me if im wrong)
Sist endret av Mrlarsen; 31. mars 2020 kl. 20:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du fri sikt til naboen? I så fall: drit i kabel. Bruk trådløs, f.eks. https://www.komplett.no/product/9869...hnical-details

Det er enklare enn å dille med kabel.
Uvaksinert 👍
Bruk optisk kabel hvis du skal strekke kabelm, man kan få problemer med forskjellig jordingspotensiale og mye rare feil med vanlig nettverkskabel.
Sitat av daffe Vis innlegg
Bruk optisk kabel hvis du skal strekke kabelm, man kan få problemer med forskjellig jordingspotensiale og mye rare feil med vanlig nettverkskabel.
Vis hele sitatet...
mener da at ethernet by design er galvanisk skille i. Hvordan får en problemer med forskjellig jordingspotensiale da?
Er ikke rare strekket så jeg ville gått for kabel for stabilitetens skyld, kjøp en bunt med 20mm korrugert rør og trekk kablene i denne og terniner i begge ender, en for internett og en for tv og skulle sentralen hans mangle port for tv er det bare å sette på en switch da det også fynker på tv signalet, nå vet jeg ikke om det er plen mellom dere men prøv uansett å få den ned i bakken slik at den ikke ligger utsatt til
Sist endret av freebird; 1. april 2020 kl. 02:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av freebird Vis innlegg
Er ikke rare strekket så jeg ville gått for kabel for stabilitetens skyld
Vis hele sitatet...
Trådlaust er dønn stabilt, så lenge du bruker skikkelig utstyr.
Sitat av freebird Vis innlegg
Er ikke rare strekket så jeg ville gått for kabel for stabilitetens skyld, kjøp en bunt med 20mm korrugert rør og trekk kablene i denne og terniner i begge ender, en for internett og en for tv og skulle sentralen hans mangle port for tv er det bare å sette på en switch da det også fynker på tv signalet, nå vet jeg ikke om det er plen mellom dere men prøv uansett å få den ned i bakken slik at den ikke ligger utsatt til
Vis hele sitatet...
To kabler er unødvendig. Han trenger en kabel, en switch som støtter IGMP-snooping og ev. et trådløst aksesspunkt. Dette er plug-and-play og behøver ingen konfigurasjon.