Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2344
Hoi

Sliter med å finne en ny ruter jeg har lyst på, lite tester av interesse.

Noen kriterier:

4G og WAN
God og stabil Wi-Fi dekning
Stabilt nettverk for ymse enheter.
4 Ethernetporter, minimum 2
Portabel (Ikke sånn mini uten antenner men heller ikke ubegrenset stor)

Ser litt mot industrielle f.eks Teltonik rutx11 er jo skikkelig nice.
Sierra er dyrere.
Ubiquiti har ikke 4G

I forbruker markedet er det absolutt ingenting som skiller seg ut.
Sist endret av Dough; 5. mars 2020 kl. 23:50.
Det er ganske mye utstyr som støtter 4G-dongles. Men det er gjerne ikke helt optimalt for failover siden det ikke opererer som et helt vanlig nettverksinterface. Ville lest meg litt opp før jeg valgte en i det minste. Problemet ditt er nok at du har en kravspec som er litt utenom det normale for forbrukere og proffmarkedet. F.eks. er det ikke noe vanskelig å finne routere med (flere) 4G WWAN til backup link, men ingen av dem kommer med trådløst nett. Det er liksom ikke et behov de fleste med slikt utstyr har.

Det nærmeste jeg kan tenke på er APU3C4 med f.eks. Huawei 909u-12 for 4G/LTE og wle900vx for trådløst nett. Problemet er at du kun har en radio for trådløst nett, og ikke plass til en ekstra, så du må enten kjøre 2,4Ghz eller 5Ghz. Eller kjøpe to, slik jeg tenker å gjøre.

Jeg har selv en APU2E4 og wle600vx (brukes til 2,4Ghz) og wle900vx (brukes til 5Ghz). Vurderer å oppgradere til en ekstra APU2D0 til standalone access point så jeg kan bruke et Huawei 909u-120 til 4G backup i routeren. Men det ligger på rundt 8000 (frakt og mva inkludert), så ikke akkurat billig. En perk med dette oppsettet er at du har en ledig slot i routeren til f.eks. enda en wle900vx, som du kan sette opp med 801.11r/k for fast roaming.
Takk for interessant svar utover hva jeg har sett på. Desverre så ser jeg nok etter å unngå en sånn open source løsning, selvom det var interessant så vil nok det med meg som operatør gå på bekostning av driftsikkerhet...

Er og noe med at det skal være portabelt å tåle å settes opp, ned i sekk o.l.

Forslag til å lesestoff?
Sist endret av Dough; 6. mars 2020 kl. 12:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg syntes ikke du skal undervurdere deg selv eller kvaliteten på disse løsningene.

OpenWRT er bunnsolid og angrepsflaten er ikke så stor. Jeg har f.eks. satt management interface på eget nettverk så selv om noen skulle være på nettet mitt så har de ikke tilgang til noe særlig. For den typen 0-day RCE du er nødt til å ha for å ta en slik boks da så tror jeg ikke du skal være så veldig bekymret. Da snakker vi om sårbarheter i ganske gjennomprøvde ting som DNS eller DHCP.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Problemet ditt er nok at du har en kravspec som er litt utenom det normale for forbrukere og proffmarkedet. F.eks. er det ikke noe vanskelig å finne routere med (flere) 4G WWAN til backup link, men ingen av dem kommer med trådløst nett. Det er liksom ikke et behov de fleste med slikt utstyr har.
Vis hele sitatet...
Problemet mitt er ikke nødvendigvis at det ikke finnes alternativer, men finner lite tester og anbefalinger. Mange om ikke nødvendigvis alle 4G/LTE WiFi-rutere har også Wlan mulighet. Jeg sliter bare med å velge. Industrielle så skiller nok Teltonika seg ut hvis ikke det er andre jeg har oversett. Men hva med forbrukermarkedet, der er det ikke noe som skiller jeg kan se. Jeg kan og strekke det ned til 2 stk RJ 45. Wlan/Lan og Lan gir noen flere muligheter. Det er vel særlig Wifi dekning som er vanskelig å bedømme. Flere har også eksterne antenner for 4G men ikke WiFi (intern). Ideelt sett kunne jeg ønsket meg interne antenner men finnes det noen som i det hele tatt er noe å vurdere?

Formålet litt tydeligere er først og fremst mitt eget WiFi-nettverk og ruter med Ethernet-LAN. Mulighet for 4G internettforbindelse på dette og WLAN der det kan være aktuelt.
Sist endret av Dough; 7. mars 2020 kl. 10:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har begrenset erfaring med mer profesjonelle løsninger, men den lille erfaringen jeg har er at det er noe drit. Det er stort sett ubrukelig software som sjeldent eller aldri mottar noen oppdateringer, og du kan tenke deg selv hva kvaliteten på modemet er når hele løsningen i seg selv koster like mye som et modem fra f.eks. Sierra.

Så lenge du ikke er helt solgt på en proprietær løsning så kan jeg varmt anbefale OpenWRT-baserte enheter. Det finnes masse lesestoff på nettet for kompatibel hardware, men selv falt jeg som nevnt tidligere på APU fra PC Engines. En fordel med x86-64 er at det meste kjører helt fint på det. Om den bruker 10W eller 3W utgjør ikke akkurat den store forskjellen.

Det er mange off-the-shelf routere som støtter USB-basert 4G-nettverk, men felles for alle er at de ikke funker særlig bra. F.eks. Asus har en egen liste over støttede enhter på deres routere. Men jeg hadde ikke stolt på at det funket til automatisk failover.