Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3233
Jeg lurer på hva som er forskjellen mellom pinex forte og paralgin forte? Har ekstreme plager med kroppen, spesielt ryggen. Fikk skrevet ut pinex forte av fastlegen min, men har ikke åpna pakka en gang for jeg er redd for å bli avhengig av slikt. ( ja jeg har prøvd det meste jeg kan få som ikke er vanedannendes)

Og et spørsmål til; fikk en mulighet av legen til å få prøve tramadol. Hvordan er de? Er de mildere eller sterkere enn pinex forte og paralgin forte? Er helt løk når det kommer til sånt, så derfor jeg spør
Tatt fra rustelefonen:

"Både Paralgin Forte og Pinex Forte er analgetikum. Pinex Forte inneholder Kodeinfosfathemihydrat 30 mg og Paracetamol 500 mg, mens Paralgin Forte inneholder Kodeinfosfatsesquihydrat 30 mg og Paracetamol 400 mg. Begge preparatene har altså blant annet kodein og paracetamol som virkningsstoffer. Under egenskaper for Pinex Forte og Paralgin Forte i Felleskatalogen står det «Svak sentral analgetisk effekt. Den analgetiske effekten av kodein skyldes biotransformasjon til morfin. Kodein har vist effekt ved akutt nociseptiv smerte, spesielt i kombinasjon med andre analgetika som paracetamol». Om Paralgin forte står det «Sentral analgetisk effekt på µ-opioidreseptorer». Som du ser står det at de to medikamentene har litt ulike egenskaper selv om de har mange av de samme virkningsstoffene. Vil du vite mer om dette anbefaler vi deg å ta kontakt med en lege eller farmasøyt."

Når det gjelder tramadol er min erfaring at det er meget god smertelindring av de, men personlig blir jeg veldig susete av 100mg og rimelig kjørt i magen dagen etterpå. I tillegg blir jeg ekstremt trøtt og sovner rimelig raskt, våkner bestandig opp nøyaktig etter 2 timer å er lys våken. Dette trenger selvfølgelig ikke å gjelde deg eller andre
Sist endret av junkrat; 7. mai 2019 kl. 23:56.
Pinex Forte: Kodeinfosfathemihydrat 30 mg, paracetamol 500 mg
Paralgin Forte: Kodeinfosfatsesquihydrat 30 mg, paracetamol 400 mg

https://www.felleskatalogen.no/medis...actavis-585975
https://www.felleskatalogen.no/medis...-pharma-562630

Samme gjelder tramadolhydroklorid hvor det forskjellige produsenter, med alt fra Nobligan Retard, Tramadol Actavis og Tramagetic Retard. Noe forskjellig innhold, men virkestoffet tramadolhydroklorid går igjen. Samme med strl på pillene og pris. Det kan være at enkelte typer passer bedre for andre, hva som er tilgjengelig og pris.
Selv har jeg vært plaget med smerter store deler av livet, men da jeg har mye betennelser i ledd samt artrose, er det som for meg gir mest effekt, betennelsesdempende (NSAIDs).
Jeg får innimellom smerter som mine vanlige medisiner ikke tar, da har jeg brukt Tramadol, men jeg er ikke noe begeistret for disse.
Tramadol hjelper mot smerter, ja, men for meg er bivirkningene så plagsomme at jeg kun tar de hvis jeg er nødt, f.eks. for å i det hele tatt klare å sove.
Nå har jeg kun brukt Tramadol i 2 maks 3 dager av gangen, så bivirkninger som kvalme, døsighet og svimmelhet blir nok mindre om man går på det over en lengre periode, men det er jo ikke ønskelig.
Jeg har omtrent samme erfaring med Pinex og Paralgin forte, men med dårligere til ingen smertelindring mot mine smerter.

Hva slags smerter er du plaget med, er det muskelsmerter/muskelspenninger eller sitter det mer i leddene?
Sist endret av Veggen; 8. mai 2019 kl. 00:28.
Paralgin og pinex-forte dr det bare 100 mg paracetamol forskjell.

Tramadol har en svak binding til ú-reseptoren for smertelindring(ca. 100 ganger mindre enn Morfin).

Etter egen erfaring er tramadol det værste jeg seponerte, selv om jeg roterte til Palexia.
Hadde 1-2 uker med SSRI/SNRI seponeringsproblematikk. Tramadol påvirker Serotonin og Noradrenalin og dopamin(correct me if im wrong).

Det serotoninen gjør, er og gjøre deg "happy", slik at du får generelt mindre smerter.
Noradrenalinet kontrollerer fight or flight mekanismen i hjernen og noe av dette blir gjort om til adrenalin som gjør at enkelte føler seg energisk og får søvnvansker. Var verre og trappe ned 150 mg oksykodon enn og rotere Tramadol, selv om jeg gikk over til et A preparat.

Mitt råd er: Hold deg til Paralgin Forte, eller Kodein 25 mg med Paracet i tillegg VB, så slipper du at det blir leversvikt pga paracetamolen.

Trenger du noe sterkere, ikke bruk tramadol, be heller om ekvipotent dose med OxyContin + OxyNorm VB, som du kan trappe opp sakte men sikkert. Men ha respekt for oksykodon o.l. Mange som blir hooked med en gang, pga ruspotensialet. Men som smerteleger sier; Så lenge man har en diagnosert, avklart smertetilstand er det mindre sjangse for avhengighet siden man forbinder tablettene med smerte.