Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1967
Hei jeg har en stasjonær gaming pc, kjøpte den for ca. et halvt år siden. Nå som jeg har hatt den en stund har jeg lagt merke til at i toppen av kabinettet så kommer en sånn skurrende/vibrerende lyd. Men det kommer og går, dunker jeg borti stopper det. Er ikke viftene for det har jeg sjekket, men virker som det kommer fra de USB tilkoblingene i toppen av kabinettet. Kabinettet kommer fra MSI og heter Codex. Har åpnet pcen for å prøve å fikse det men aner ikke hvordan og har ikke lyst til å betale for at noen skal gjøre det for meg hvis det er en jobb jeg kan gjøre selv. Så da lurer jeg på om noen har noe tips eller vet hva problemet er som kunne forklart hva jeg burde gjøre?
1: Feilsøk til du finner hvilke to metallkomponenter som kommer i kontakt og lager lyd ved vibrasjon.

2: Legg noe dempende materiale mellom komponentene (eventuelt fest det, dersom det er noe som kan skrus fast).
Garantert harddisken. Hadde akkurat det samme problemet med min PC. Kasta hele disken!
Lil_Bug's Avatar
Trådstarter
2 0
Greit takk for hjelpen, skal se hva jeg får til
▼ ... noen uker senere ... ▼
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Høres ut som et harddisk-problem ja. Jeg ville forsøkt å ta ut harddisken, forutsatt at du har en annen disk til system osv, og hørt om det blir bedre. Dersom ja: Disken er problembarnet her, dersom nei: Fortsett feilsøk.
Har du sjekket vifta på strømforsyningen? Sjekk om skruene på strømforsyningen er godt skrudd til. Det er sannsynligvis en transformator der som kan gi opphav til vibrasjoner hvis den ikke er godt nok festet.
Det kan være harddisk, strømforsyning eller faktisk en vifte. Pc kabinetter er jo kjent for å virke som resonanskasser. Du må nesten bare forsøke igjen. Åpne kabinettet og forsøk å plassere henda på forskjellige ting som du tenker kan vibrere. Det er jo ikke engang sikkert at det er en bevegelig del som nevnte hdd, psu el vifte som går i fatisk står å vibrerer. Det kan være alt i kassen som ikke er boltet fast. Typ clip-on deksler, deksler til ubrukte pci spor, pyntedeksler til fronten av pc, etc. Det er ikke overkommelig å finne hva som vibrerer, du må bare åpne pc'n og gå igang straks lyden er der.
Støtter forslaget til random67489.
Jeg har et Fractal R4 kabinett og er stort sett kjempefornøyd med kabinettet, men... Støvfilteret som sitter bak dekselet til kabinettviften i front, er festet på en måte som gjør at det til tider vibrerer og lager lyd i en ellers nesten lydløs PC. Min low tech løsning på problemet er så enkel som å bruke en liten bit mykt tørkepapir som jeg jeg bretter til passende tykkelse og "kiler" fast støvfilteret.
Sist endret av Veggen; 12. mai 2019 kl. 00:23.