Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5454
Hei!

jeg flyttet nylig inn i et bofellesskap. Vi er 6 stykker og det er et helt nytt bofellesskap. Han som har vært her lengst er jeg veldig ukomfortabel med. Fyren er fra Irak, veldig agressiv holdning. Typ: Står på kjøkkenet og lager mat, mens jeg vasker grønnsaker i vasken kommer han bort og "tar vasken fra meg" og gjør det han skal. Når jeg blir irritert og ser bort på han svarer han med å flytte ansiktet sitt nærmere mitt og vise meg sine traumatiserte øyne i en kamp om makt.

Armene hans er også fylt opp med synthol og veldig opphovna.

Vil ikke bo med han. Dette er mitt første møte med fyren.. Hva i all verden gjør jeg?
Flytter ut
Fikser du bilde av disse "Synthol" armene?
Sitat av liasis Vis innlegg
Flytter ut
Vis hele sitatet...
Kontrakt med bindingstid på 3 mnd.
Si ifra vel.. Han vet kanskje ikke at du syns han oppfører seg merkelig, de har jo ett litt annet syn på ting. Hjelper kanskje med dialog
Skriv ned alt som skjer og selg det som en sitcom.
Sist endret av Bothrops; 20. oktober 2018 kl. 18:24.
Nei vet ikke helt, flytte ville være det naturlige valget.

Ser ikke for meg at traumatiserte øyne å symboler på armen er grunnlag for å vurdere en utkastelse.
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Kontrakt med bindingstid på 3 mnd.
Vis hele sitatet...
Hvor nylig flyttet du inn? Kan hende du er innenfor angrefristen. Eventuelt kan du få til en løsning med utleier.

Sitat av G86NO Vis innlegg
Si ifra vel.. Han vet kanskje ikke at du syns han oppfører seg merkelig, de har jo ett litt annet syn på ting. Hjelper kanskje med dialog
Vis hele sitatet...
Hva tenker du på når du sier "de"?
Sitat av Conflicted Vis innlegg
Hvor nylig flyttet du inn? Kan hende du er innenfor angrefristen. Eventuelt kan du få til en løsning med utleier.



Hva tenker du på når du sier "de"?
Vis hele sitatet...
Tenkt til å dra rasismekortet så fort?
Hvordan kan han ha bodd der lengst om kollektivet er helt nytt? Har du forsøkt å snakke med han? Åssen vet du at han er traumatisert?
Sitat av Conflicted Vis innlegg
Hva tenker du på når du sier "de"?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig utlendinger, i dette tilfelle de som er fra Irak.
Ikke gi etter neste gang? Du har like stor rett på fellesarealer som han. Du kan prøve å spørre han om han har faste tider han lager mat på? Sett ett eksempel for integritet og innled en samtale.

Eller flytt ut
Sitat av Conflicted Vis innlegg
Hvor nylig flyttet du inn? Kan hende du er innenfor angrefristen.
Vis hele sitatet...
angrefrist på leid bolig??
Si at du har en onkel i UDI og lett kan få han på ei liste.
Stire tilbake, ikke vær den første som bryter øyekontakt da dette er et tegn på svakhet, fyren er tydeligvis helt på tryne med en enormt lav selvtillit (syntholarmer.. really? Kan man synke lavere?)
Veldig mye urelevante svar her.

Jeg forventet f.eks. noen som hadde studert juss eller vært litt lignende situasjoner og kunne komme med faktiske tips jeg får nytte av.

Dette har ingenting med rasisme å gjøre. Jeg er ikke keen på diskutere hva jeg kan gjøre praktiske sett, som å snakke med han eller stirre tilbake. Jeg vil ha han ut, dersom det er mulig(?)
Det du gjør, er at du argumenterer for at dette er et kontraktsbrudd, og at du ønsker kortere oppsigelsestid. Du er forhindret fra å benytte deg av de godene du ble forespeilet. Dette kan være utleiers risiko.
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Veldig mye urelevante svar her.

Jeg forventet f.eks. noen som hadde studert juss eller vært litt lignende situasjoner og kunne komme med faktiske tips jeg får nytte av.

Dette har ingenting med rasisme å gjøre. Jeg er ikke keen på diskutere hva jeg kan gjøre praktiske sett, som å snakke med han eller stirre tilbake. Jeg vil ha han ut, dersom det er mulig(?)
Vis hele sitatet...

Du vil ha ham ut? Men har han gjort noe som bryter kontrakten? Slik du legger fram saken så har han neppe gjort noe som er alvorlig nok til at du får ham ut. Hva skal du skrive i oppsigelsen? "Grunnet at du gjentatte ganger har stirret på meg med dine traumeøyne, samt at du har hovne armer"?

Det er nok ikke de som har svart i tråden som er problemet, det virker som du er problemet. Du har urealistiske forventninger om at det er en magisk måte å få fyren ut på, selv når han ikke har gjort noe alvorlig nok til å bli kastet ut.

Den kjøkken episoden feks, du skriver at han stod på kjøkkenet og laget mat. Kanskje du selv kunne ventet til han var ferdig før du gikk igang med å vaske grønnsaker?

Eller kanskje du burde tatt tak i saken der og da, snakket til fyren om at du ikke likte det som skjedde? I et bofellesskap så må det være litt takhøyde og det må snakkes om ting som skaper problemer. Dere kan feks fikse dette med fastsatte tider til matlaging, eller finne andre praktiske måter å løse slikt på som passer for alle. Man løser ikke slikt med å kaste ut vedkomne. Det funker ikke å kaste ut en fyr fordi han har "traume øyne" og "utfordrer deg med blikket sitt".

Om dette blir veldig vanskelig for deg så tenker jeg at da er det kanskje du som burde flytte ut. For om du ikke evner å forsøke løse problemet med en samtale så passer du kanskje best til å bo alene?
Sist endret av random67489; 21. oktober 2018 kl. 00:45.
Sitat av Tommsern92 Vis innlegg
Tenkt til å dra rasismekortet så fort?
Vis hele sitatet...
Nei, hvordan det?

Sitat av DSlhm Vis innlegg
angrefrist på leid bolig??
Vis hele sitatet...
Gikk litt for fort i svingene her, tenkte på noe helt annet
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Det du gjør, er at du argumenterer for at dette er et kontraktsbrudd, og at du ønsker kortere oppsigelsestid. Du er forhindret fra å benytte deg av de godene du ble forespeilet. Dette kan være utleiers risiko.
Vis hele sitatet...
Men er det kontraktsbrudd? Jeg kan virkelig ikke se for men at en kontrakt skal være så omfattende at den dekker slikt. Og uansett ville det jo ikke vært grunn til utkastelse. Dette er jo en liten sak, en sak som løses med en prat og en runde på hva man forventer og kan forvente i et bofellesskap.

Fyren har jo ikke kommet med trusler. Så det er jo ikke noe kontraktsbrudd. Ikke slik saken er lagt frem her.

Da gjenstår få muligheter. Enten å forsøke å løse saken med en samtale eller et fellesmøte, evt. alltid være den som tilpasser seg og eller bare å flytte ut. Og vil man ikke ta diskusjonen når ting oppstår så må man nesten bare være dørmatte eller flytte.
Istedet for å konspirere om å få fyren kasta ut fordi han stirra på deg og har bola armer, hva med å stå opp for deg selv og faktisk snakke til han neste gang han behandler deg som sin bitch? Fyren bare tok over vasken mens du holdt på med ditt og det eneste du gjorde var å se litt stygt på han? Ikke rart han svarte med å stirre tilbake! Forhåpentligvis vil han respektere ballene dine og ikke angripe deg fysisk om sier ifra til han
ok, seriøst svar denne gangen. Neste gang han konfronterer deg, spør helt ærlig hva han vil, -har vi et problem? -går det bra? Spør du oppriktig og ikke truende, så må han forklare seg, eller eskalere. Eller backe ned og furte. Eskalerer han har du muligens en grunn til å få han ut, eller i det minste en forklaring på hvorfor han stadig er opp i trynet ditt.
Sorry, så ikke at du leita etter en paragraf istedet for kommunikasjon

Må kanskje legge til at det spørs hvilket kjønn du er da. Motivasjonen for intensiteten kan variere avhengig av det. Si han er hypp på deg og klag på sexpress, det er en helt i oss alle.
Sist endret av Bothrops; 21. oktober 2018 kl. 03:09.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Men er det kontraktsbrudd? Jeg kan virkelig ikke se for men at en kontrakt skal være så omfattende at den dekker slikt. Og uansett ville det jo ikke vært grunn til utkastelse. Dette er jo en liten sak, en sak som løses med en prat og en runde på hva man forventer og kan forvente i et bofellesskap.

Fyren har jo ikke kommet med trusler. Så det er jo ikke noe kontraktsbrudd. Ikke slik saken er lagt frem her.

Da gjenstår få muligheter. Enten å forsøke å løse saken med en samtale eller et fellesmøte, evt. alltid være den som tilpasser seg og eller bare å flytte ut. Og vil man ikke ta diskusjonen når ting oppstår så må man nesten bare være dørmatte eller flytte.
Vis hele sitatet...
En kontrakt behøver ikke å dekke alle tilfeller som kan være kontraktbrudd for at et kontraktbrudd skal foreligge.

Det er for lite informasjon til å kunne konstatere kontraktbrudd eller ikke på bakgrunn av fremlagte fakta her. Vet ikke hvor du har det fra at uttrykkelige trusler skal være et krav for at det foreligger kontraktbrudd i slike tilfeller.

Jeg la frem et mulig argumentasjonstema, som han kan ta opp med huseier. Ville aldri begitt meg ut på å konstatere kontraktsbrudd eller ikke basert på så lite faktum. Det antar jeg at du heller ikke burde.
Hovedproblemet i ett bofellesskap er når folk faktisk ikke klarer å sette seg ned å snakke om ting, det å bli enige om en generell kjøreplan for hvordan de skal ha det, hvilke regler skal gjelde osv. Dette kalles å håndtere probleme på en voksen og normal måte, dette ser det ikke ut til at TS har fosøkt på engang, istedenfor så bare klager h*n og vil kaste ut utlendingen.

Har møtt en haug med kurdere/irakere, de er ikke så forbanna forskjellige fra oss og de fleste er det helt uproblematisk å snakke med om ting.

Synes også brorparten av svarene her bærer preg av at det er "utlendingen" det er noe feil med, jeg kan peke på masse nordmenn som også ikke er særlig kule.


Liker du ikke typen? Synd, finn deg et annet sted å bo. Derimot om det virkelig er noe galt med han så burde det vel strengt talt være 4 andre som synes det samme som deg.
Fortsatt så gjelder samme regler, snakk sammen, er ikke det forsøkt så er det meningsløst å komme her å klage.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
En kontrakt behøver ikke å dekke alle tilfeller som kan være kontraktbrudd for at et kontraktbrudd skal foreligge.

Det er for lite informasjon til å kunne konstatere kontraktbrudd eller ikke på bakgrunn av fremlagte fakta her. Vet ikke hvor du har det fra at uttrykkelige trusler skal være et krav for at det foreligger kontraktbrudd i slike tilfeller.

Jeg la frem et mulig argumentasjonstema, som han kan ta opp med huseier. Ville aldri begitt meg ut på å konstatere kontraktsbrudd eller ikke basert på så lite faktum. Det antar jeg at du heller ikke burde.
Vis hele sitatet...
Første person som svarer på det jeg spør om, takk!

Jeg har tenkt på det, men det er selvfølgelig ikke nok å si at han har traumatiserte øyne, leker idiot og har opphåvna armer.

Da jeg kom inn i gården her på fredag var 3 sivilpoliti som avhørte naboen og en til.
Da jeg var på visning i leiligheten hvor han bor(samme eier) ga jeg tydelig beskjed om at jeg ikke ønsket å bo med slike folk, da jeg så at han var rusmisbruker. Han viste meg deretter nabo-kollektivet, som jeg bor i nå.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
En kontrakt behøver ikke å dekke alle tilfeller som kan være kontraktbrudd for at et kontraktbrudd skal foreligge.

Det er for lite informasjon til å kunne konstatere kontraktbrudd eller ikke på bakgrunn av fremlagte fakta her. Vet ikke hvor du har det fra at uttrykkelige trusler skal være et krav for at det foreligger kontraktbrudd i slike tilfeller.

Jeg la frem et mulig argumentasjonstema, som han kan ta opp med huseier. Ville aldri begitt meg ut på å konstatere kontraktsbrudd eller ikke basert på så lite faktum. Det antar jeg at du heller ikke burde.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke konstatert noe som helst. Heller ikke mtp trusler, akkurat det var nok litt dårlig formulert fra min side. Det jeg forsøkte å få frem er at det er jo ikke noe konkret og håndfast å vise til slik saken er lagt fram her. Og du rådet ts til å påberope seg kontraktsbrudd;

Det du gjør, er at du argumenterer for at dette er et kontraktsbrudd, og at du ønsker kortere oppsigelsestid. Du er forhindret fra å benytte deg av de godene du ble forespeilet. Dette kan være utleiers risiko.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan dette på noen som helst måte være kontraktsbrudd? Er ingen jurist men ærlig talt - det ts opplever er at en annen leieboer som slik jeg forstår det brukte kjøkkenet først bruker vasken selv om ts benytter den og deretter stirrer tilbake på ts når ts ser på vedkomne.

Er ts forhindret fra å benytte fellesgodene pga stirring? Den kjøper jeg ikke, baklager. Og kan man i det hele tatt påberope seg kontraktsbrudd om man ikke forsøker å løse saken selv først? Har denne mannen av nektet ts å bruke kjøkkenet eller vasken eller noe som helst? Han romkameraten har nok utvist litt korte sosiale antenner og dårlig folkeskikk men med mindre huseier er en fullstendig pushover så kan jeg aldri tenke meg at ts slipper ut av kontrakten uten å betale fult ut på bakgrunn av det som er lagt fram om saken her.

ts den greia med sivilsnut gjelder jo en annen leilighet om jeg forstår deg rett, så da hjelper det jo ikke saken din at noen bruker droger der. Selv om det er sammen eier på leilighetene så har jo ikke et potensielt lovbrudd i naboens leilighet eller av noen som bor der noe med deg å gjøre, ei heller vil det påvirke saken din. Nå bor ikke med knarkere, som du også ønsket da du var på visning. Du ble jo ikke lovt å bo med noen helt kjemisk fri for enhver konflikt?
Sist endret av random67489; 22. oktober 2018 kl. 03:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av random67489 Vis innlegg

Fyren har jo ikke kommet med trusler. Så det er jo ikke noe kontraktsbrudd. Ikke slik saken er lagt frem her.
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
Nå har ikke konstatert noe som helst.
Vis hele sitatet...
Uansett: klart nok vil ikke et enkeltstående tilfelle være nok til å konstatere kontraktsbrudd. Men om dette skulle fortsette, så kan man kanskje hevde at man i praksis er hindret fra å bruke husrommet som forutsatt. Pågår dette lenge nok, vil jeg ikke bli forundret om man med tyngde kunne hevdet at man ikke har fått kontraktsmessig oppfyllelse.
Om ts føler seg truet er det hannes følelser. Det må han få lov til å uttrykke. Det kan godt hende at det er en kulturklinsj her. Da må man i så fall ta praten. Hvis det ikke ordner seg og ts har problemer med den andre leieboeren og ikke omvendt så er det desverre ts som må flytte ut og betale ut oppsigelsestiden dersom huseier ikke er medgjørlig nok til å la ham gå på dagen. Om det foreligger kontraktbrudd klarer jeg ikke å lese av det som står i tråden
Ts må gjerne hevde kontraktsbrudd så mye han vil, huseier vil jo vurdere en slik henvendelse og enten akseptere aller avslå. Blir det avslag hva gjør ts da? Tar saken til husleienemda? Og sier hva? Han blir stirret på av andre i bofellesskapet? Eller at ts føler han ikke får brukt fellesarealer til tross for at ingen har nektet ham det?

Dette koker jo ned til at dette er noe ts føler og det er hans tolkning av situasjonen. Det har ikke vært noen som fysisk eller verbalt har hindret ham fra noe som helst i fellesareal. Og når vi faktisk snakker om hvordan ts tolker situasjonen så betyr det jo at dette er ts subjektive oppfattelse. Den forståelsen trenger jo ikke være korrekt, og det er jo også nærmest umulig for ts å bevise at det han sier stemmer. Som nøkkelost sier så kan det godt tenkes ts føler seg truet, men selv om den følelsen oppstår betyr det jo ikke at hans tolkninger er korrekte. En prat ville kanskje avdekt om det er missforståelse, kulturkrasj eller et kalibreringsproblem.

Helt ærlig så tror jeg ikke ts skal kaste bort særlig mye tid på dette, for jeg kan aldri se at dette går hans vei. Jeg vil heller gjenta meg selv og be ts om å ta dette opp med vedkomne. Enten som en apropos det som skjedde samtale, eller kanskje heller ta det direkte der og da om en slik situasjon skulle oppstå igjen.
Sist endret av random67489; 22. oktober 2018 kl. 20:24.