Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2875
Halla Folkens...

Jeg lurer på om det finnes noen regler for bruk av Fm-Sendere?

Har en greie der jeg har skulle ha sendt lyd til flere biler... da må vel det enkleste være å sende ut et fm signal som vær bil kunne tatt inn med vanlig radio...

Men er usikker på hvor jeg kan kjøpe/låne en slik sender? å om det overhodet er lovlig å bruke Fm-Sendere privat?? PÅ grunn av offentlig radio å slikt.

Håper noen kan gi meg et svar....
Du får jo kjøpt fm sendere til å bruke i egen bil. Ganske geniale greier om du ikke har mulighet for aux på spilleren din.
Senderen kobles til sigarettenner uttaket og rett i mp3 kilden så får du det inn på radioen din.
Slike får du kjøpt på Biltema bla.
Om det finnes noe slikt for bruk i flere biler samtidig det vet jeg ikke.
Har vært borti slike ipod sendere for en stund siden ja. Men er i litt større skala det jeg er ute etter ja... Jeg vet heller ikke riktig om det overhodet er mulig å skaffe en slik sender...:S

Dårlig tittel... Moderator kan slette den... har lagt den ut på rett sted og med riktig tittel nå....
Nei!
For å kunne sende på fm-båndet må du konsesjon til dette. For mer informasjon om hvordan man får konsesjon kan du lese på Post- og teletilsynet's sider.
Sist endret av Rindae; 28. september 2011 kl. 01:32.
Takk Rinde... Da må man finne andre muligheter... Har du noen tips??
Sist endret av Johnnyblaze85; 28. september 2011 kl. 01:35.
Hvorfor andre muligheter? På NPT sine sider ser det ut til at en søknad for midlertidige FM-sendinger er alt som må til, og det tar da ikke så lang tid å formulere? Kontra å bruke ytterligere tid på å undersøke alternativer, hva som må til av utstyr osv osv. En FM-sender med akkurat tilstrekkelig signalstyrke virker jo absolutt som den klart enkleste (og sannsynligvis billigste) løsningen...
Høres ut som den beste metoden det ja Epifant... Skal sjekkes i morgen.

Er litt usikker på ditt forslag Srbija. Kan fort komme 50 - 100 biler... Og tror mange ville klagd på den løsningen da dette er tenkt til et arrangemang det blir krevd penger for....
Om dette er et drive-in scenario blir jo plutselig lipsynk viktig. Selv en ytterst liten forsinkelse ødelegger hele filmen, ihvertfall for meg.

Tenk deg så at det blir kluss med avspillinga av MP3-fila, og du må spole for å nå igjen filmen. Neh...
aha

nei vet da ikke

men jeg jobba med oversettelsesutstyr som senddte på rf , og der så kunne man koble til eksternt kilde der alle fikk hodetelefoner og streame fra ! Du kan prøve det

http://www.fotophono.no kan du kontakte og be om å snakke med nils på utleie avdelingen , for han som kan best om det !
du får kjøpt FM sendere på ebay på 15Watt. Så lenge du holder deg unna frekvensene det sendes radiokanaler på så er det ikke stor fare for å bli oppdaget.
Mekk din egen, ligger guide på forumet.
hvorfor ikke sammarbeide med en lokal radio stasjon. Det gjøres vertfall hjemme når det er drive inn kino. Det kan jo væra godt alternativ enn og gå til inkjøp av utstyr og lisenser fra PT.
15Watt er jo veldig mye da!
På jobben har jeg en på 0.5Watt, den sender 4-5oo meter å åpent terreng.
Blir noe kortere av vegger og sånn da! Med større antenne sender du lenger.
Her finner du den jeg har, og fler til. Veldig bra kvalitet
Sitat av Johnnyblaze85 Vis innlegg
Da må man finne andre muligheter... Har du noen tips??
Vis hele sitatet...
Sende på AM? er det noen regler på det?
Om du velger en ledig frekvens, og ikke sender midt oppe i ett bolifelt er det ikke noen stor fare.
Jeg har sent musikk i 2 år nå, ikke noe problem.
Senderen jeg har er på 0.5watt, tipper det er passe sor deg og.

Jeg vil ikke anbefale noe ulovlig, men jeg bare sier att dette er en veldig god løsning!
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sist gang det ble arrangert noe slikt i byen fikk de med en lokal radiokanal på kalaset. Det vil jeg tro er den enkleste løsningen, ettersom de har konsesjon og utstyr.