Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1130
Kan ingenting om alt
44 1
Heisann!
Har lenge hatt en interesse for å Skru/mekke det meste, har i det siste tengt på om det går an å nå tak i firmwaren til forskjellige ting. Det jeg har for øyeblikket er en brannsentral. Slik jeg ser det må denne kansje ha en form for innebygd "OS" har også endel gamle rutere og div.

Er det noen som har noe erfaring i å flashe/hacke/ta ut firmware fra ting å tang som kan lede meg i riktig retning?
Alt av elektronikk som er sånn har en "lagringsbrikke" Det kan være fra en mikroprossesor eller noe annet. Om du skal flashe/hacke det så må du kunne kode. Du må også ha en del elektronisk kunnskap for å vite hvordan du koblet deg til
Hvis du har brannsentral som vi hadde så kan man ikke gjøre en dritt med det enn å programmere direkt på displayet uten å kunne laste opp fra pcen.

Men du kan flashe mobilen din til custom rom hvis du har smartphone?

jailbreake iphone ? flashe custom android rom til android telefon ?
åpne opp symbian v3 sånt at du kan laste ned hacka programmer
flashe routere som støtter dd-wrt og tomato custom firmware?
modde xbox 360 dvd rom sånt at du kan game piratspill ? nyeste er 1.9lt btw

nei dunno å kødde med ting er blitt endel av hverdagen min. Hver gang jeg kjøper no så prøver jeg å finne hvordan jeg klarer å forbedre det xD
Mange elektriske kretser har ROM,EROM,EPROM osv.. Disse kan ofte leses uten problemer om du har rett programvare og utstyr for dette. Dette er en veldig viktig del av det med å få forståelse for elektronikk, og hvordan du kan lure den til å gjøre andre ting enn det dem er bygget for.

Ellers så er jo et kretsskema over kretsen ofte lurt, for å se hvordan ting henger sammen
Hvis du skal kunne lese av og endre minnet på elektronikk så må du være en kløpper til å lese binær/hexadecimal kode! Det finnes absolutt ingen måte å få "leselig" programkode ut av disse. Nå snakker jeg altså om firmware-koden på mikrokontrollere, "hjernen" i smart elektronikk. Les denne posten med et svar på hvordan man "konverterer" binær kode til assembly kode http://stackoverflow.com/questions/3...mbly-to-binary
Ikke for en nybegynner, med andre ord.

Eepromer, flash, ram og liknende kan leses rett ut med riktig verktøy. Noen kan ha lesesperre, hvor bare mikrokontrolleren kan "passordet", og informasjonen kan være kryptert