Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 11234
Jeg bruker stål..

sjekk databladet - tror den fungerer på alt av metall...
kanskje magnetisme også.. men du må nok lese deg fram..
Jammen faen i helvete satan. Unnskyld språket, men FAEN altso. Induktiv hall sensor meg her og optosensor meg med kvit stripe der. Kvifor kan du faen ikkje bruke turtallsutgangen på dynamoen? Eller så er det nok kanskje laga til eit hol for montering av pickup på svinghjulshuset. Er det ein ny motor du skal ha, så er det heilt sikkert eigen pickup med på motoren.

Det er forskjell på å male kornet sjølv eller å kjøpe brødet i butikken.
Sitat av Grinder Vis innlegg
Kvifor kan du faen ikkje bruke turtallsutgangen på dynamoen? Er det ein ny motor du skal ha, så er det heilt sikkert eigen pickup med på motoren.
Vis hele sitatet...
Kan du komme med forslag til programmeringen og kobling av dette?

Jeg spør ikke for å være kverulant, men for å lære.
Bruk et multimeter som kan måle frekvens, mål på turtallsutgangen og finn ut hvor mange pulser det kommer per sekund ved et gitt turtall (hvis du ikke har turteller på båten så må du forstå sånn ca hvilket turtall den ligger på).

Hvis du får ca 16 pulser per sekund ved tomgang som du vet er nære 1000 rpm, så vet du at turtallsutgangen gir en puls for hver hele rotasjon på drivakselen (fordi 16,6 pulser per sekund er 1000 pulser per minutt).

Hvis ikke du kan noe om programmering av en mikrokontroller så vil du heller ikke forstå noe når jeg sier hvordan du skal gjøre det. Men du må passe på at turtallsignalet ditt fra dynamoen ikke går over 5 volt når det er høyt, og er under logisk 0 når det er lavt (hvilket betyr helst under 1 volt). Du må også bruke en motstand i serie med turtallssignalet for å forsikre deg om at det ikke går noen høye strømmer inn på mikrokontrolleren. Jeg vet ikke hvor høyt og lavt signalet fra dynamoen din går, men noe sier meg at det ikke er digitalt i noen forstand, og at det er ingen pene kurver Si at det varierer mellom 0 og 12 volt i en ujevn sinusbølge, da bruker du en schmittrigger eller komparator som gir logisk høy (5v) når bølgen er over en viss amplitude (mellom 4-6 volt kan passe) og 0v når spenningen på dette signalet går under den verdien (4-6v). I det tilfellet ville jeg satt motstanden før schmitt/komparator kretsen, siden utgangen på logiske brikker aldri vil levere så mye strøm at det er fare for en mikrokontroller, som regel, men putt en motstand der og :P

Hvis utgangssignalet fra dynamoen er en pen firkantpuls mellom 12 og 0 volt så bruker du kun en spenningsregulator som kan switche så fort som 9000 pulser per minutt, eller hvor høyt turtallet på motoren din går (eller det dobbelte hvis dynamoen gir f.eks 2 pulser per rotasjon. OSV OSV OSV. Selve programmeringen tar vi når du har noe å programmere, og vet hva du måler. Uansett synes jeg dette er en mye enklere løsning enn å begynne å lage turtallsgiver selv!
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Uansett synes jeg dette er en mye enklere løsning enn å begynne å lage turtallsgiver selv!
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette hørtes litt tungvint ut, men det virker som om du har litt peiling på dette Takk for hjelpen
Men hvilke signaler får du ut fra dynamoen ved 0 - 30 rpm? hva med 30-100?
Hvis du vil ha bekreftelse på at det er bevegelse, så kan du konstantere at motoren
"turner" alt for sakte, og sette en alarm/feilkode og avslutte starteforsøket..

Også med eget "triggesystem" vil du kunne oppdage hvis turtallet under turning/starting synker plutselig = dårlig batteri.

Samt så er dette noe du vil kunne ha nytte av i uendelig mange sammenhenger framover i livet!

Men klart, det er mange veier til Rom..

edit:

Hvis dette er slik motor som du tenker på :http://newimages.yachtworld.com/2/1/7/9/8/2179884_42.jpg?1280883903000
Så kan du sette inn skruer med litt store hoder i reimhjulet, og lage deg et feste for sensoren.

BOM/utstyrsliste : sensor, 2/4 skruer, materiale for å lage sensorfeste.. = 300 kr max!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har overhalt en Briggs & Stratton gresslippermotor, og jeg tenkte jeg kan begynne i det små å leke meg litt med den. Siden det ihvertfall 8 måneder til jeg får meg ny båt. Har dere forslag til hva jeg kan ha på den? Motoren skal ikke spesielt brukes til noe så bare kom med forslag.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Er på leting etter en sånn motor selv jeg
Jeg skal sette turbo på den..
Har ikke noe håp om å få noe effekt ut av det, men jeg skal gjøre bare fordu det er morro..
Elles går det jo an å lage dampmaskin av det, det hjorde jeg jeg for flere år siden...
Kult Om du bor i nærheten av Oslo området, så er det Ekebergmarkedet 7. mai. Der har jeg kjøpt mange Briggsmotorer. Jeg har 3 stykker nå. Kanskje jeg skal modifisere 2 av de til å lage en rekke 2'r?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Rekke 2er er jo tøft, prøv det..
må lage deg innsug og eksos manifoil da!
Mulig jeg har en å selge snart

Jeg kontakter deg på IM hvis jeg selger en motor.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Liten update her. Båten har jeg ikke fått kjøpt enda, men jeg har en Briggs & Stratton motor jeg skal prøve alt på først. Jeg har en god nabo, som ga meg disse to tingene: Ett svinghjul til mercedes 180 motor, med tilhørende turtallssensor som leser av svinghjulet av når hver sylinder skal tenne. Her er noen bilder:

Denne delen her i bunn av sensoren er en stålprikk som er magnetisk. Da regner jeg med at det er en halleffektsensor eller noe i den dur.



Slik skal sensoren lese av.


Så, hva synes dere ? Jeg skal prøve å montere dette svinghjulet B&S motoren, og se hva jeg klarer å få lest av. Har dere tips ?
Hvordan skal du prøve å lese av signalet?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvordan skal du prøve å lese av signalet?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg må vite hvordan sensoren virker.
Prøv slik jeg har beskrevet tidligere, bruk et multimeter og finn ut hvilken som er +, - har du i chassis, så prøver du å måle frekvensen på den andre pinnen. Enten det eller mål spenningen over den. Begge deler ved forskjellige turtall så klart.
Så, hva synes dere ? Jeg skal prøve å montere dette svinghjulet B&S motoren, og se hva jeg klarer å få lest av. Har dere tips ?
Vis hele sitatet...
B&S-motorene fra ca 1980 og nyere har en sensor under svinghjulet som måler når stemplet er på topp, er det ikke bedre å bruke den?

Disse motorene har en sentrifugal regulator for turtallet, regner med den ikke vil fungere særlig bra om du setter på et tyngre svinghjul. Fra egen erfaring tåler ikke denne motortypen særlig overturtall før stempel og veiv nekter å samarbeide.
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
B&S-motorene fra ca 1980 og nyere har en sensor under svinghjulet som måler når stemplet er på topp, er det ikke bedre å bruke den?

Disse motorene har en sentrifugal regulator for turtallet, regner med den ikke vil fungere særlig bra om du setter på et tyngre svinghjul. Fra egen erfaring tåler ikke denne motortypen særlig overturtall før stempel og veiv nekter å samarbeide.
Vis hele sitatet...
Tyngre svinghjul vil bare gi større dreimoment på motoren. Den mekanismen har jeg koblet ut(plastikk staget, knagg under demontering, så jeg bruker det ikke mer ).

Det er ikke noen sensor på min B&S motor. Jeg har ikke sett det heller på andre som er nyere enn 1980. Min er fra 2004.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden din, men noe av det øverste på denne siden sa du at speed sensoren skal bestemme når hver sylinder skal tenne? Dette stemmer vell ikke helt?
Sitat av Niveum Vis innlegg
Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden din, men noe av det øverste på denne siden sa du at speed sensoren skal bestemme når hver sylinder skal tenne? Dette stemmer vell ikke helt?
Vis hele sitatet...
Jo det et slik det var da den var på den Mercedes motoren. Den skal måle hvor svinghjulet står. Men jeg skal skal bare bruke den til å måle turtallet på en motor.
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Jo det et slik det var da den var på den Mercedes motoren. Den skal måle hvor svinghjulet står. Men jeg skal skal bare bruke den til å måle turtallet på en motor.
Vis hele sitatet...
Ehm, det er akslinga inni motoren som "bestemmer" når hvert stempel i sylinderene skal tenne, ikke speed sensoren.

Speed sensorer er som oftest magnetiske, induktive eller optiske, den du har er nok induktiv eller magnetisk, siden du sier den har en metallende.
Speed sensoren måler kun turtall, og vet ikke hvor tannhjulet står.


Ønsket bare å klare opp dette, hvis det i det heletatt var til noe hjelp.
Forklarer gjerne nærmere om du ikke tar meg på ordet.
Sitat av Niveum Vis innlegg
Ehm, det er akslinga inni motoren som "bestemmer" når hvert stempel i sylinderene skal tenne, ikke speed sensoren.

Speed sensorer er som oftest magnetiske, induktive eller optiske, den du har er nok induktiv eller magnetisk, siden du sier den har en metallende.
Speed sensoren måler kun turtall, og vet ikke hvor tannhjulet står.


Ønsket bare å klare opp dette, hvis det i det heletatt var til noe hjelp.
Forklarer gjerne nærmere om du ikke tar meg på ordet.
Vis hele sitatet...
veivakslinga i motoren den har orden på hvor stemplene står. Denne sensoren min, den leser av antall "hakk" på svinghjulet og da utregner motorens ECU når tenningstidspunktet skal være. Motorer trenger forskjellige tenningstidspunkter etter temp, turtall, belastning osv. Du tror sikkert at denne saken jeg har er bare for turtall , men nei. Det er ett punkt på svinhjulet hvor det mangler tenner, så motoren kan lese av eksakt hvor svinghjulet står til enhver tid. Uten denne sensoren, virker ikke motoren. Om svinghjulet blir sveivet på når sensoren er koblet i fra, så har du ett stort problem.
Styreenhet kan motta tenningssignal fra forskjellige givere, på forskjellige plasser. Både i form av veivavlesing(TDC) og tannkrans blandt noen. Når tenningspunktet inntreffer kommer ann på flere parametere en en givers signal, det er et styreenhet som bruker signal til å regne ut dette.
Okey, så nå ut som den kun ville gi ett 1 0 1 0 1 0 1 0 signal, men det er altså ett unikt punkt der/referanse punkt?
Sensoren vil gi 10101010101010101000010101010101 osv. Ett punkt på svinghjulet mangler det tenner. Utifra det punktet teller styringsenheten antall tenner og vet til enhver tid hvor stemplene er.
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Sensoren vil gi 10101010101010101000010101010101 osv. Ett punkt på svinghjulet mangler det tenner. Utifra det punktet teller styringsenheten antall tenner og vet til enhver tid hvor stemplene er.
Vis hele sitatet...
Det MÅ ikke mangle tenner på krans for et referansepunkt, kan også være triggerpinne på krans.
Sitter med et slikt svinghjul nå, kan prøve finne en måte få lagt ut bilde.
Er et Fidanza Alu Svinghjul.
Sist endret av Troennes; 18. mai 2011 kl. 18:23.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Det MÅ ikke mangle tenner på krans for et referansepunkt, kan også være triggerpinne på krans.
Vis hele sitatet...
Da lærte jeg noe nytt i dag også Mercedes motorene regnet også antall omdreinger utifra kamakslene også. jeg skal kutte bort alle unntatt en tann, så jeg får ut eksakt turtall istedenfor turtallet *50 eller hvor mange tenner det er. Jeg tror ikke jeg skal bruke svinghjulet uansett, men greit å bruke til å øvE på

Takk for svar alle sammen. Og takk for hjelpen hittil.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gløde trenger du ikke før om vinteren...Så helt unødvendig å ha 10 sec gløde rundt sommerstid.

PLS er veldig lett å koble opp og bruke. legge opp et program på pc-en tar 5 min og ikke lange tiden å koble opp heller. Men derimot PLS boksen som kan koste en del kr. Legge inn timer er et møst
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Gløding er helt klart noe man bør ha, selv på sommeren, spesielt på litt eldre motorer!


Hvofor bruke en dyr PLS når man kan bruke en billig Arduino?
Retox er inne på noe, det var vel ikke gløding på din japaner?

De fleste av dagens motorer, gløder uansett når de skal starte, men så er det superrask gløding på noen. Bare få sekunder.

Men nå er det faktisk klart til å kjøpe båt, så da skal jeg holde dere oppdaterte

Mvh
Kaptein Fredrik
▼ ... over en uke senere ... ▼
skal du gå for en pls er siemens "logo" ganske rimelig... rundt 1-1,5k i forhold til noen av de dyrere... (har sett pls'er som koster rundt 15-20k)
Da er båten innkjøpt og da bilder av motoren kommer. Er forresten en solenoid som en bruker for å stoppe motoren, så kanskje den kan også brukes til noe artig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Her er motoren. Den skal glødes i 10-30 sek står det i manualen.

http://www.youtube.com/watch?v=LVpw79V3N3g
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ser jo ut som du har en flott båt.
Har alltid hatt lyst på en gammel sabb motor. Ensylindret og skikkelig dunk-dunk.
Ville ikke hatt den i båt jeg da
Ser veldig bra ut..
På reimhjulet på veiva er det jo 3 store bolter som du kan trigge på, for å lese turtall..
Plankekjøring!
Takk takk

Er jo også en turteller på motoren. Hvilket signal som kommer ut, det aner jeg ikke.
Jeg må prøve i dag og bare holde sensoren inntill boltene på reimhjulet på veiva. Har ikke noe slikt frekvensmultimeter, men har ett med turteller. Jeg tror det må kobles på coilen.
De fleste multimeteret i dag har valget "Hz" for å måle frekvens, men skal ikke påstå at du har et for det. Noe jeg aldri har hørt om er multimetere med turteller. Du har jo egne testapparater som måler rpm, men det skjer stort sett optisk.
Jeg vet hva frekvens er på multimeter. Har ikke det. Jeg har bare Tachometer. Det er ett multimeter for bilmekanikere. Man bare kobler testpinnen inn på coilen og vil da få vite turtall
Overskuddsmateriell
Første du linker til mangler mulighet for å måle frekvens, siste derimot er finfint til det
Jeg tror det var denne du mente wanna-b

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Mal...lt-multimeter/

Har sett litt på sensoren. Jeg kappet av plastikk på den for å få loddet på kabel



Og jeg lagde en enkel brakett av noe stål jeg hadde liggende



Her er mitt multimeter



Turteller:


Tenkte meg en tur til båten i dag og prøve å se hvor jeg kan montere sensoren.