Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1671
Hei. tenkte å sile 40-42% av 95 + -. har ei 1.5m langt rør, 10 liters dunk i toppen og 6 kaffe filter lagt dobbelt i bunnen. renner litt for fort syns jeg. å % synker langt under 40 når det er færdig sila.


noen ideer?
Du blander vel ned spriten før siling?
Type rør og diameter?
ø40-50 pvc er ok, personlig har jeg brukt noe lengre rør men 1.5m vil nok holde.
Jeg brukte 1.5l brusflaske i toppen, ikke noe poeng å lage for mye trykk. I bunn brukte jeg finmasket bomull i 3-4 lag.
Hvilket kull brukes?
aktiv kull. skal være rett mm, er så lenge siden jeg kjøpte det så husker ikke helt, det er vasket som vist på denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=hUAL...w&index=2&t=0s



ja skal blande ned før siling. men usikker på % jeg skal bruke, kjedelig å blande ned til 50 å sitte igjen med 20.

noen spesiell temp man bør ha på kullet/spriten?
Det der er helt unødvendig. Fyll opp filteret med kull og la et par liter vann sile igjennom over natten.

Neste dag kaster du det vannet som er kommet igjennom så siler du spriten, personlig blandet jeg den ned til 45%. Hvor mange % du sitter igjen med er avhengig av hvor lite sprit du siler, mer enn 5 liter så er det nok ikke merkbar forskjell.

Ta vekk ferdig silt sprit og hiv på nytt et par liter vann igjennom filteret så er det klart til neste økt.
Husk å skylle igjennom med rent vann først. Det vil være mye vann i kullet etterpå som ikke kommer ut, dette gjør at når du begynner å helle på sprit så vil prosenten være lav, og den vil stige mer og mer ettersom du heller på med sprit. Sørg for å skyve unna den utvannede spriten som kommer først. Du må heller ikke helle på sprit for fort slik at kullet begynner å flyte og går rundt kornene istedenfor igjennom. Det er veldig mistenkelig at det renner ut for raskt, husk at det skal kun dryppe. Prøv å hell en halv desiliter hvert 30 sekund til du har fått helt et par liter. Deretter venter du til dagen etter før du skifter ut samlebøtta og gjør det samme. Det ville også ha hjulpet å vite størrelsen på kornene dine. For store korn kan få det til å renne for raskt igjennom slik at spriten ikke blir skikkelig renset.

Forøvrig så er 95% pluss en helt sinnsyk prosent, er dette altså gjort på en vanlig spiralbrenner? Hvordan testet du det?
Sist endret av Relevant; 21. juni 2019 kl. 23:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.