Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4269
God kveld!
jeg lurer på en ting`

Jeg har kjøpt en lommelykt fra biltema Denne: http://www.biltema.no/no/Fritid/Fril...LED-spotlight/

Den bruker 3W og har ett batteri som er på 12V DC, 300mA.


Så det jeg lurer på er hvor lenge varer batteriet?
Det står i opplysningene at den gir 3 timer lys. Er det svar godt nok ? Ellers vil jeg tro at dette er en generell opplysning. Det er jo en del faktorer, som eksempel temperatur, som vil påvirke varigheten.
Det står da vitterlig i linken:
"Med 3 W lysdiode. 6 V/2,3 A oppladbart batteri og AC/DC-adapter medfølger."

3W 6V på et 2,3A(antar det skal være Ah?) batteri

P=U*I
P/U=I

3W/6V = 0,5A
2,3Ah/0,5A = 4,6 h

omtrent
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
2,3Ah/0,5A = 4,6 h

omtrent
Vis hele sitatet...
Det er dessverre sjelden at en slik utregning gir et riktig svar i praksis. Utladningstiden, som regel oppgitt i Ah, avhenger egentlig av en del faktorer som hvor mye strøm du trekker fra batteriet, samt batteriets temperatur. Ofte oppgis utladningstiden ved optimale forhold, og ethvert avvik vil senke tiden det tar før batteriet er tomt. Tiden som er oppgitt i produktbeskrivelsen er nok mer pålitelig, gitt at lykten brukes i temperaturer rundt romtemperatur. Kaldere eller varmere omgivelser vil sannsynligvis medføre at batteriet tømmes raskere.
Derav- "omtrent"
Sist endret av Gerbizzle; 12. september 2011 kl. 12:27.