Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2717
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Har lyst til å dyrke min egen magiske sopp. I den forbindelse trenger jeg sporer.

Er det stor sjanse for suksess hvis jeg bare kjøper noe sopp av en på DNM og samler alt pulveret som er i den pakka med tørka sopp og injiserer dette i substratet?
Det går ikke. Det er visstnok mulig å ta en bit av soppen og prøve å dyrke det frem på agar. Problemet er at den biten inneholder mye annet, veldig mye annet. Det blir tidkrevende å isolere myseliumet fra all den andre driten som følger med.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dyrk en bit på agar. Kutt med steril kniv og ta ut en liten bit av soppen. Blir det forurenset så skjer ut en bit av det friske og legg på ny agar. Fult mulig.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men når en sopp tørker så slipper den jo sporene. Hvordan kan man da unngå å ikke få med masse sporer i en slik pakke med tørka sopp?
Tror du burde lese litt. I den pakken ligger det jo nemlig ikke bare sporer. Men mugg, sopp, bakterier og annet faenskap. Du gir myseliet så mange andre konkurrenter at det blir håpløst. Tviler også på at det er liv i de sporene.
Denne tråden gir deg et innblikk i hva du vurderer:
https://freak.no/forum/showthread.php?t=92997
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Det går ikke. Det er visstnok mulig å ta en bit av soppen og prøve å dyrke det frem på agar. Problemet er at den biten inneholder mye annet, veldig mye annet. Det blir tidkrevende å isolere myseliumet fra all den andre driten som følger med.
Vis hele sitatet...
Det største problemet med å kultivere mycelie fra tørket sopp på agar er vel at soppen må være fersk og levende. Men om man er bittelitt hygienisk og har det nogenlunde rent hjemme er det null problem å isolere mycelium på agar fra fersk sopp.
Digital nomade
trippy's Avatar
Når man dyrker sopp for salg tørker man de med dehydratorer med varme opptil 70 grader, dette dreper trolig sporene. Er mye eldre diskusjon om det temaet på shroomery.org hvor folk har prøvd å få liv i sporer fra sopp som er tørket.

Den ene personen som selger på dnm vet jeg har sporer så du kan jo bare spørre om sporer så slipper du alt det styrer.
Sitat av trippy Vis innlegg
Når man dyrker sopp for salg tørker man de med dehydratorer med varme opptil 70 grader, dette dreper trolig sporene. Er mye eldre diskusjon om det temaet på shroomery.org hvor folk har prøvd å få liv i sporer fra sopp som er tørket.

Den ene personen som selger på dnm vet jeg har sporer så du kan jo bare spørre om sporer så slipper du alt det styrer.
Vis hele sitatet...
Hmm. Nå er det veldig vanlig å bare lå soppen ligge å tørke da. Det er akkurat den tråden jeg mener å ha lest på shroomery. Fant den ikke, men søkte ikke så altfor mye heller. Husker du hva de konkluderte med?
Problemet på dnm er at de ruger på sporene. I frykt for at folk bare skal dyrke selv istedenfor å kjøpe, noe som gir mening egentlig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Hmm. Nå er det veldig vanlig å bare lå soppen ligge å tørke da. Det er akkurat den tråden jeg mener å ha lest på shroomery. Fant den ikke, men søkte ikke så altfor mye heller. Husker du hva de konkluderte med?
Problemet på dnm er at de ruger på sporene. I frykt for at folk bare skal dyrke selv istedenfor å kjøpe, noe som gir mening egentlig.
Vis hele sitatet...
Har selv dyrket store mengder sopp tidligere og kjenner flere som fortsatt gjør det. Hvis du dyrker til eget forbruk funker det kanskje greit å tørke 50-200g fersk sopp uten tørkemaskin men når du må tørke flere kg med fersk sopp i uka sier det seg selv at det er ganske tåpelig å la dette ligge rundt når du heller kan kjøpe 3 tørkemaskiner som du får plass til ca 500g fersk sopp per masking så har du knusktørr sopp på under 24t.

Har snakket en del med denne personen som selger sopp på dnm og jeg veit h*n selger sporer i perioder men det er ikke noe de prioriterer da det ikke er så mye etterspørsel (ifølge h*an selv iallefall) og de tjener minimalt på det.
Sitat av trippy Vis innlegg
Har selv dyrket store mengder sopp tidligere og kjenner flere som fortsatt gjør det. Hvis du dyrker til eget forbruk funker det kanskje greit å tørke 50-200g fersk sopp uten tørkemaskin men når du må tørke flere kg med fersk sopp i uka sier det seg selv at det er ganske tåpelig å la dette ligge rundt når du heller kan kjøpe 3 tørkemaskiner som du får plass til ca 500g fersk sopp per masking så har du knusktørr sopp på under 24t.

Har snakket en del med denne personen som selger sopp på dnm og jeg veit h*n selger sporer i perioder men det er ikke noe de prioriterer da det ikke er så mye etterspørsel (ifølge h*an selv iallefall) og de tjener minimalt på det.
Vis hele sitatet...
Ehm okei. Sikkert tungvint visst du bor i et kott. Ett par kilo fersk tørker fint på ett par kvadrat. På under en uke.
▼ ... flere år senere ... ▼
TrollmannenOz
2 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dyrk en bit på agar. Kutt med steril kniv og ta ut en liten bit av soppen. Blir det forurenset så skjer ut en bit av det friske og legg på ny agar. Fult mulig.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men når en sopp tørker så slipper den jo sporene. Hvordan kan man da unngå å ikke få med masse sporer i en slik pakke med tørka sopp?
Vis hele sitatet...
Ikke begynn med Agar selv ikke om du skal lage masse. Start med LC og lag PF kaker. Lag de i små litt avlange plastbokser som tåler varme. Lag deg et kammer som holder 27 grader. Koloniser i 10-14 dager.