Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2449
Hei!

Jeg har ikke hengt med på TV-utviklingen i det hele tatt på mange år, og trenger nå hjelp til å orientere meg litt.

Jeg har hatt en Samsung F9005 nå i snart 6 år, og kjøpt Evolution Kits for å prøve å henge med underveis, men nå er jeg litt «fed up» med hvordan Samsung driver på med dette her. (Nyeste Evolution Kit må seriekobles med forrige Evolution Kit, så det blir flere og flere bokser, og til 3000,– pr stk...)

Hva er det man må se etter nå for tiden?

Jeg har en liten samling 4K HDR Blu-rays, så TV-en må vel da ha støtte for HDR10+ og Dolby Vision og denslags. Er dette standard på alle TV-er i dag, eller noe jeg må passe på når jeg kjøper?

Er HDMI-versjoner noe tema, eller er alt nytt i dag godt nok? Ser at BD-spilleren min sier MINST v2.0, men helst v2.1.

Hva annet er verdt å tenke på?

Ser for meg enten 55" eller 65" (eller noe imellom). Ser de finnes i et stort prisspenn, og jeg klarer ikke nødvendigvis å se den store forskjellen mellom specs på en TV til 6000,– og en til 30.000,– nå for tiden, så jeg trenger litt hjelp her. Hvor langt har bransjen kommet de siste 5-6 årene? Er det slik nå at ALT vil være bedre enn TV-en min som kostet 30.000,– i 2013, eller må jeg fremdeles punge ut med en god slump for å ta et steg opp?

Ingenting hadde vært bedre enn å oppdage at TV-er til <10k er nok til å «blåse meg avgårde», men budsjettet kan strekkes et stykke dersom det er nødvendig for å få den gode filmopplevelsen.

Tusen takk for innspill!
Sørg for at det er 4K tv, og at den leverer faktiske 100hz eller mer. Kjøpte en 65’’100hSony til 18K.prutet ned til 14. virkelig en stor upgrade. Vil tro nesten alt du kjøper vil være bedre en 2003 specs.

https://www.elkjop.no/product/tv-og-...art-tv-kd55af8

Her er tv’n.
Kjempe fornøyd med farge å dybde ,konstrast. Utrolig bra fps. Veldog enkel å bruke, programvaren er utrolig genial.
Sist endret av alboo; 13. mars 2019 kl. 02:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
LG OLED tv’er er veldig bra også. Har et 55’ fra 2017, knallbilde og skikkelig sortnivå. B8 ligger vel på rundt 13 laken. Har B7 selv. HDR10 og Dolby Vision. (Ikke HDR10+, men Dolby Vision skal være mer fremtidsrettet og minst like bra https://www.howtogeek.com/364609/what-is-hdr10/)
Tror ikke jeg hadde kjøpt en led tv i dag, etter å ha hatt OLED i snart to år. 65 tommeren er vel 10 laken mer tror jeg.

B9 kommer vel i 2019 though. Om den kommer med HDR 10+ er jeg usikker på...B8 hadde ikke +...
Sist endret av TommyL; 13. mars 2019 kl. 02:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Grunnen til at jeg kjøpte led TV var vel at jeg ikke setter pris på innbrenning... Oled minner meg litt om plasma problematikken. Med småbarn i hus var det enklere å holde seg unna. Og ikke si at det ikke er ett problem, leser om det støtt og stadig på nettet, og vet av nøyaktig kun en som har rukket å anskaffe seg ett Oled TV, gjett hva som skjedde med hans TV..

Bilde er sikkert veldig bra, tviler ikke på det, men jeg ville gi det litt mer tid før jeg "kastet" tusenlappene ut vinduet. Er storfornøyd med TV jeg kjøpte, sier ikke at det ikke finnes bedre men hvorfor betale nesten 20.000 kr mer når jeg allerede er fornøyd?
Burn in på 7 LG OLED’s blir testet her https://www.rtings.com/tv/learn/real...d-burn-in-test . Testen er ongoing.
Jeg vet ikke, men etter halvannet år med daglig bruk ca 6 timer om dagen kan jeg ikke se antydning til det.
Men bruker det ikke til PC, og ser lite på kanaler med faste ticker bars (f.eks CNN)
Sist endret av TommyL; 13. mars 2019 kl. 13:45.
Trådstarter
Takk for svar, dere.

Etter å ha utforsket litt mer, har jeg funnet ut at Panasonic ila. året kommer til å slippe verdens første TVer som støtter både Dolby Vision og HDR10+ (dvs det finnes ingen som gjør det pr i dag). Pris på disse GZ-modellene er ikke kjent ennå (så vidt jeg vet), men da blir det i alle fall noe å vurdere. Om de blir for dyre, så kommer nok uansett fjorårets modeller til å falle i pris med den nye modellens inntreden.

Hvem vet, kanskje NRK-lisensen bortfaller snart også? Sitter nok på gjerdet litt til, men tar fremdeles gjerne i mot tips til gode kjøp!