Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Vil du at ølsalget skal stenge senere enn 6 og 8?
Ja 285 71,43%
Nei 114 28,57%
Stemmegivere: 399. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  246 33904
Eller 8 i hverdager, randomly tidlig før helligdager og stengt hele helligdager. At Statoil ikke får selge sprit til de som er på vei hjem fra byen klokka 4 er nå greit nok, men at voksne mennesker ikke eier friheten til å kjøpe seg noen øl i butikken på ettermiddagen er bare helt absurd. Er den generelle befolkningen i det hele tatt enig i denne lovgivningen?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Tja, er ikke så vanskelig å komme seg ut av døra før kl 6 (eller 8) om man nå absolutt skal ha noe øl til seinere? Eventuellt kjøpe inn noen six-packs når du nå er på butikken.
Sitat av 8bit Vis innlegg
Tja, er ikke så vanskelig å komme seg ut av døra før kl 6 (eller 8) om man nå absolutt skal ha noe øl til seinere? Eventuellt kjøpe inn noen six-packs når du nå er på butikken.
Vis hele sitatet...
Er det vanskelig å komme seg ut døra før 5? 4? 3? Om det ikke finnes en god grunn til å stenge det så tidlig som 6 og 8, er det idiotisk.
Kunne greit vært 8 hver dag, hele uken. Ikke noe hellidagspiss, eller søndagstull, da reglene ikke har utgangspunkt i religiøse grunner. Bortsett fra det synes jeg vi skal ha en restriktiv ruspolitikk på alle områder. Reguler det, og skatt som faen.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Er det vanskelig å komme seg ut døra før 5? 4? 3? Om det ikke finnes en god grunn til å stenge det så tidlig som 6 og 8, er det idiotisk.
Vis hele sitatet...
Det er digg å se hvordan du bare ignorerer alt av forskning i trådene du deltar i og avfeier det som idiotisk. At inntaket øker med tilgangen er ikke noe du anerkjenner, eller?
Sist endret av Mith; 10. juli 2013 kl. 00:46.
Syns det rareste er at det stenger tidligere lørdager enn hverdager, alkoholikere er vel de som kjøper hver hverdag, ikke de som kjøper på lørdag
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er digg å se hvordan du bare ignonrer alt av forskning i trådene du deltar i og avfeier det som idiotisk.
Vis hele sitatet...
Vis meg gjerne forskning som beviser at å stenge ølsalget for eksempel 11 vil øke bruket. Såvidt jeg vet, har vi ikke annet enn Danmark å sammenligne oss med, og de selger jo sprit til enhver tid, noe jeg i førstepost påpekte ikke er en god idé. I tillegg er den dobbelt så billig. edit: digg å se at du kan edite postene dine uten at det vises. Jo, fullt klar over det.
Sist endret av bloodshotEyes; 10. juli 2013 kl. 00:48.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av 8bit Vis innlegg
Tja, er ikke så vanskelig å komme seg ut av døra før kl 6 (eller 8) om man nå absolutt skal ha noe øl til seinere? Eventuellt kjøpe inn noen six-packs når du nå er på butikken.
Vis hele sitatet...
Hvor er logikken i dette?
Du vet at noen folk har jobber som varer til over 18 eller 20?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Vis meg gjerne forskning som beviser at å stenge ølsalget for eksempel 11 vil øke bruket. Såvidt jeg vet, har vi ikke annet enn Danmark å sammenligne oss med, og de selger jo sprit til enhver tid, noe jeg i førstepost påpekte ikke er en god idé. I tillegg er den dobbelt så billig.
Vis hele sitatet...
Nå har jo Danmark betydelige større samfunnsskader av alkohol enn Norge også da. Så å sammenligne Norge med Danmark vil ikke akkurat styrke saken din.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hvor er logikken i dette?
Du vet at noen folk har jobber som varer til over 18 eller 20?
Vis hele sitatet...
Vel, jobber du 8-9 til 18-20 hver dag så ser jeg ikke helt når du skal ha tid til å drikke. Men ja jeg er ikke for loven, men slik er det og man trenger vel ikke klage på alt her i verden?
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Nå har jo Danmark betydelige større samfunnsskader av alkohol enn Norge også da. Så å sammenligne Norge med Danmark vil ikke akkurat styrke saken din.
Vis hele sitatet...
Ser at det kom litt feil ut. Det jeg mente var at folk vil sammenligne oss med Danmark, og at det er en dårlig sammenligning fordi de har både billigere øl, flere utsalgssteder og 24/7 stengetider på det.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av 8bit Vis innlegg
Vel, jobber du 8-9 til 18-20 hver dag så ser jeg ikke helt når du skal ha tid til å drikke. Men ja jeg er ikke for loven, men slik er det og man trenger vel ikke klage på alt her i verden?
Vis hele sitatet...
Poenget er vel kanskje også at folk som jobber til 20 slipper å gå innom butikken før jobb, eller på vei til jobb. Er undøvendig tungvindt.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ser at det kom litt feil ut. Det jeg mente var at folk vil sammenligne oss med Danmark, og at det er en dårlig sammenligning fordi de har både billigere øl, flere utsalgssteder og 24/7 stengetider på det.
Vis hele sitatet...
Da er jeg mer enig med deg! Sverige er vel et godt land å sammenligne med, da de er like strenge eller strengere som oss i oljelandet.
Sist endret av Screwdriver; 10. juli 2013 kl. 00:54.
Det har vel noe med den generelle strukturen i vårt samfunn. Hvis alt skal være åpent hele tiden, vil vi bli vant til at alt er tilgjengelig hele tiden. Det er ikke sunt for oss som mennesker. Vi vil tilvenne oss holdninger som ikke samsvarer med hvordan vi bør leve.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ser at det kom litt feil ut. Det jeg mente var at folk vil sammenligne oss med Danmark, og at det er en dårlig sammenligning fordi de har både billigere øl, flere utsalgssteder og 24/7 stengetider på det.
Vis hele sitatet...
Vel, danskene drikker ca. 4 liter mer ren alkohol (ca. 6.6l mot ca. 10.6l) i året enn nordmenn, noe som fører til mange flere alkoholrelaterte kostnader og skader. Tilgangen og medfølgende bruk er stort sett det som skiller landene. Det her er veldig enkelt, større tilgang = høyere forbruk.
Sist endret av Mith; 10. juli 2013 kl. 00:58.
Det finnes massevis av forskning som sier at økt tilgang gir økt forbruk og dermed økte konsekvenser av alkoholen. Dette vet også de politikerene som ønsker å liberalisere rusmiddellovgivningene. Denne saken er et godt eksempel på forskjellen på høyre- og venstresiden i politikken. Venstresiden gjør det man kan for å hindre de mange negative konsenvensene som rusmidler fører med seg og mener dette er viktigere enn folks frihet til å kjøpe øl til klokka elleve på butikken. Høyresiden (med unntak av enkelte ungdomspartier som knapt kan lese) vet så inderlig godt at økt tilgang gir økt forbruk, men synes folks frihet er viktigere enn de konsekvensene en mer liberal politkkk vil føre med seg.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vel, danskene drikker ca. 4 liter mer ren alkohol (ca. 6.6l mot ca. 10.6l) i året enn nordmenn, noe som fører til mange flere alkoholrelaterte kostnader og skader. Tilgangen er stort sett det som skiller landene.
Vis hele sitatet...
Tror du Norge er så mye bedre fordi ølsalget er stengt før helligdager, 18.00 og 20.00 istedenfor feks 23.00, eller er det prisen og at Statoil ikke selger når folk vurderer nach som er grunnen?
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Tror du Norge er så mye bedre fordi ølsalget er stengt før helligdager, 18.00 og 20.00 istedenfor feks 23.00, eller er det prisen og at Statoil ikke selger når folk vurderer nach som er grunnen?
Vis hele sitatet...
Det er helt soleklar sammenheng mellom alle tre og jo strengere det er jo mindre er bruken og derfor skadene. Dette er elementært.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det finnes massevis av forskning som sier at økt tilgang gir økt forbruk og dermed økte konsekvenser av alkoholen. Dette vet også de politikerene som ønsker å liberalisere rusmiddellovgivningene. Denne saken er et godt eksempel på forskjellen på høyre- og venstresiden i politikken. Venstresiden gjør det man kan for å hindre de mange negative konsenvensene som rusmidler fører med seg og mener dette er viktigere enn folks frihet til å kjøpe øl til klokka elleve på butikken. Høyresiden (med unntak av enkelte ungdomspartier som knapt kan lese) vet så inderlig godt at økt tilgang gir økt forbruk, men synes folks frihet er viktigere enn de konsekvensene en mer liberal politkkk vil føre med seg.
Vis hele sitatet...
Som sagt, vis meg forskning, eller et logisk argument for at ikke ølsalget skal stenge 11. Forskningen du tenker på kan da umulig ha tatt for seg alle døgnets tider man kan stenge det på, og hva med priser og utsalgssteder?
Sist endret av bloodshotEyes; 10. juli 2013 kl. 01:02.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det finnes massevis av forskning som sier at økt tilgang gir økt forbruk og dermed økte konsekvenser av alkoholen. Dette vet også de politikerene som ønsker å liberalisere rusmiddellovgivningene. Denne saken er et godt eksempel på forskjellen på høyre- og venstresiden i politikken. Venstresiden gjør det man kan for å hindre de mange negative konsenvensene som rusmidler fører med seg og mener dette er viktigere enn folks frihet til å kjøpe øl til klokka elleve på butikken. Høyresiden (med unntak av enkelte ungdomspartier som knapt kan lese) vet så inderlig godt at økt tilgang gir økt forbruk, men synes folks frihet er viktigere enn de konsekvensene en mer liberal politkkk vil føre med seg.
Vis hele sitatet...
ikke glem at hvis du ikke klarer å ha et lite lager med drikkevarer hjemme , eller gå i butikken før ølsalget stenger så kansje du ikke burde drikke i det hele tatt!
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Forskningen du tenker på kan da umulig ha tatt for seg alle døgnets tider man kan stenge det på, og hva med priser og utsalgssteder?
Vis hele sitatet...
Hehe, ja, det er selvfølgelig helt umulig at andre har tenkt som deg. Alkoholpolitikk er noe AP har dratt ut av ræva og bare er her for å nekte oss å kjøpe øl etter klokka 8. Må du gi deg og lese littegrann om det du starter tråder om, det er massevis av tråder du kan søke på her på forumet som har tall og forskning på dette.
Sist endret av Mith; 10. juli 2013 kl. 01:07.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Som sagt, vis meg forskning, eller et logisk argument for at ikke ølsalget skal stenge 11.
Vis hele sitatet...
Du har fått mange logiske argumenter. Forskning finner du selv på nettet. Du spør i det første innlegget ditt om befolkningen er enig i dagens lovgivning? Svaret er i all hovedsak ja. http://www.actis.no/no/nyhetsarkiv/a...b7C_wljMXV.ips
Velkommen til kommunist Norge!

Er i mine øyne helt latterlig å ha noe så dumt som "ølsalg"
Er man gammel nok til å kjøpe øl burde man selv bestemme hva man vil kjøpe så lenge butikken/kiosken er åpen.

Flatfylla til nordmenn kan man takke politikerne for. Vi har liksom så dårlig tid når vi skal ut på byen fordi vi må få i oss nok før ting stenger. Se i utlandet. Er mer chill og ikke en eneste fjomp som raver rundt og spyr i gatene!
Bortsett fra danmark og sverige som har samme sinnsyke drikkekultur som i norge.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hehe, ja, det er selvfølgelig helt umulig at andre har tenkt som deg.
Vis hele sitatet...
Hersketeknikk fra mods til og med.. Jeg venter enda på forskning og logiske argumenter om at å utvide ølsalget med noen få timer vil gjøre forskjell i Norge.
Sitat av PerBanan Vis innlegg
Velkommen til kommunist Norge!

Er i mine øyne helt latterlig å ha noe så dumt som "ølsalg"
Er man gammel nok til å kjøpe øl burde man selv bestemme hva man vil kjøpe så lenge butikken/kiosken er åpen.

Flatfylla til nordmenn kan man takke politikerne for. Vi har liksom så dårlig tid når vi skal ut på byen fordi vi må få i oss nok før ting stenger. Se i utlandet. Er mer chill og ikke en eneste fjomp som raver rundt og spyr i gatene!
Bortsett fra danmark og sverige som har samme sinnsyke drikkekultur som i norge.
Vis hele sitatet...
Du glemte å skrive om "nisselue", "Gnore" og "jensemann".
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hersketeknikk fra mods til og med.. Jeg venter enda på forskning og logiske argumenter om at å utvide ølsalget med noen få timer vil gjøre forskjell i Norge.
Vis hele sitatet...
Logikk og argumenter kan du enkelt finne ved å søke, men det er vel å kaste perler for svin. Ikke er jeg mod heller.
Logikken er jo uansett forklart her, forbruk henger sammen med tilgang.
Sist endret av Mith; 10. juli 2013 kl. 01:11.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du har fått mange logiske argumenter. Forskning finner du selv på nettet. Du spør i det første innlegget ditt om befolkningen er enig i dagens lovgivning? Svaret er i all hovedsak ja. http://www.actis.no/no/nyhetsarkiv/a...b7C_wljMXV.ips
Vis hele sitatet...
55% ja. Den gruppa, som levde da butikkene stengte 1 på lørdager, er nok ikke her lenge. Forskningen jeg søker etter eksisterer ikke, da ingen har gjort eksperimenter i Norge, eller land med tilsvarende holdninger, priser og utssalgssteder, i å utvide ølsalget med noen få timer.

Sitat av Mith Vis innlegg
Logikk og argumenter kan du enkelt finne ved å søke, men det er vel å kaste perler for svin. Ikke er jeg mod heller.
Logikken er jo uansett forklart her, forbruk henger sammen med tilgang.
Vis hele sitatet...
Se over. Kanskje ikke mod, men du har værtfall noen spessielle rettigheter som lar deg snik-edite innlegg.
Sist endret av bloodshotEyes; 10. juli 2013 kl. 01:16. Grunn: 45 til 55
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
(...) Forskning finner du selv på nettet. (...)
Vis hele sitatet...
Mulig jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen, men jeg finner ikke stort på Google. Prøver søkene: alkohol (åpningstider|salgstider|tilgang) (forskning|statistikk)


Edit:
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Se over. Kanskje ikke mod, men du har værtfall noen spessielle rettigheter som lar deg snik-edite innlegg.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Står her at han har redigert innlegget.
Sist endret av Starra; 10. juli 2013 kl. 01:14.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Se over. Kanskje ikke mod, men du har værtfall noen spessielle rettigheter som lar deg snik-edite innlegg.
Vis hele sitatet...
Nei, det står jo klart å tydelig når jeg redigerer innlegg. I tillegg så finnes det massive mengder data på detta, selv om ikke du anerkjenner det.
Hos meg står det ikke under noen av postene til Mith at de er blitt endret, selvom jeg har sett det selv etter å oppdatert siden. Men samma faen.

Mith, må dessverre gjenta meg, men: Forskningen jeg søker etter eksisterer ikke, da ingen har gjort eksperimenter i Norge, eller land med tilsvarende holdninger, priser og utssalgssteder, i å utvide ølsalget med noen få timer.

Gjerne motbevis meg
Sist endret av bloodshotEyes; 10. juli 2013 kl. 01:19.
Sitat av PerBanan Vis innlegg
Se i utlandet. Er mer chill og ikke en eneste fjomp som raver rundt og spyr i gatene!
Bortsett fra danmark og sverige som har samme sinnsyke drikkekultur som i norge.
Vis hele sitatet...
Utlandet er stort. Hva foretrekker du: Russland/Øst-Europa, som har "norsk" drikkekultur ganger 10? Eller Sør-Europa, hvor det ikke er særlig viktig å holde seg edru i uka, men heller gå rundt (eller kjører bil) småfull hele tiden?

At alkoholkulturen i Norge er så veldig mye dårligere enn i resten av verden, er omtrent samme type påstand som at Norge er et "diktatur uten ytringsfrihet".
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hos meg står det ikke under noen av postene til Mith at de er blitt endret, selvom jeg har sett det selv etter å oppdatert siden. Men samma faen.

Mith, må dessverre gjenta meg, men: Forskningen jeg søker etter eksisterer ikke, da ingen har gjort eksperimenter i Norge, eller land med tilsvarende holdninger, priser og utssalgssteder, i å utvide ølsalget med noen få timer.

Gjerne motbevis meg
Vis hele sitatet...
Du stiller urealistiske krav til hvor spesifik forskningen skal være for at du skal tro på den. Som sagt finnes det masse forskning som viser at økt tilgang på et generelt grunnlag gir økt forbruk med de konsekvensene det fører med seg. Er du uenig i dette?
Drikkekulturen i Norge ville ikke endret seg en dritt om det stengte 23.00 istedenfor 20.00 og 18.00. Isåfall forklar hvorfor. Hvorfor sammenligne oss med land som har helt forskjellige priser, utsalgssteder og kultur?

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du stiller urealistiske krav til hvor spesifik forskningen skal være for at du skal tro på den. Som sagt finnes det masse forskning som viser at økt tilgang på et generelt grunnlag gir økt forbruk med de konsekvensene det fører med seg. Er du uenig i dette?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at å stenge ølsalget etter 00.00 vil gi et merkbart økt forbruk. Å stenge det så tidlig som 6 minker forbruket på 2 måter: folk som ikke rekker det, og folk som ikke ble innvitert på fest før det var stengt.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du stiller urealistiske krav til hvor spesifik forskningen skal være for at du skal tro på den. Som sagt finnes det masse forskning som viser at økt tilgang på et generelt grunnlag gir økt forbruk med de konsekvensene det fører med seg. Er du uenig i dette?
Vis hele sitatet...
Jeg er skeptisk til slik forskning, jeg tar for gitt at den er tendensiøs, at premissene er satt av bestiller og at resultatet skal gagne politiske ønsker.

Det ble b.l.a forsket frem at metanoldødsfallene for noen år siden IKKE kom som en konsekvens av alkoholpolitikken.
Jeg føler meg trygg på at det ikke er forsket på hvor mange som bruker billig og lett tilgjengelig knark, i stedet for kostbar og utilgjengelig alkohol.
Det ville neppe gagne dagens avgiftsregime.

En annen konsekvens det neppe er forsket på er, hvor skadelig økonomisk er det for nasjonen at befolkningen handler for mer enn en milliard pr mnd i Sverige og turistene velger andre destinasjoner.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av PerBanan Vis innlegg
Velkommen til kommunist Norge!

Er i mine øyne helt latterlig å ha noe så dumt som "ølsalg"
Er man gammel nok til å kjøpe øl burde man selv bestemme hva man vil kjøpe så lenge butikken/kiosken er åpen.

Flatfylla til nordmenn kan man takke politikerne for. Vi har liksom så dårlig tid når vi skal ut på byen fordi vi må få i oss nok før ting stenger. Se i utlandet. Er mer chill og ikke en eneste fjomp som raver rundt og spyr i gatene!
Bortsett fra danmark og sverige som har samme sinnsyke drikkekultur som i norge.
Vis hele sitatet...
Drikkekulturen vi har her til lands burde jo i seg selv være grunnlag nok til strengere regler for å forhindre enorme utgifter for staten og ikke minst dødsfall som følge av hvor glade vi er i flatfylla.

Hadde vi vært et folkeslag som hadde en sunn holdning til alkohol så kan jeg aldri se for meg at reglene hadde vært slik som de er idag.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Drikkekulturen i Norge ville ikke endret seg en dritt om det stengte 23.00 istedenfor 20.00 og 18.00. Isåfall forklar hvorfor.
Vis hele sitatet...
Nei, nå er jeg spent på din forklaring på hvorfor det ikke vil endre seg?
Sist endret av Bombasa; 10. juli 2013 kl. 01:46.
Det spørsmålet man må stille seg, er om man skal ha lov til å gjøre fredelige ting som å kjøpe en øl når man vil, eller om man skal la noen diktere når man skal kjøpe det. Ikke hvorvidt forskning sier sånn og sånn.

Og folk som begår overgrep i fylla blir straffet svært svakt. Det er heller ikke sånn at f.eks. voldtekter er forbudt bare fordi forskning viser at det er en "voldektskultur", men fordi det er et reelt overgrep.

Jeg tror på at man er uskyldig i fyllebråk inntil det motsatte er bevist - og at man dermed burde kjøpe øl når det passer en.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nei, nå er jeg spent på din forklaring på hvorfor det ikke vil endre seg?
Vis hele sitatet...
Alkiser får tak i drikken sin uansett når på døgnet det stenger. Folk som tar seg en pils eller to til kvelden handler sixpacken sin når de først er i butikken. Unge folk kjøper drikka si enten når de er på vei til fest, eller før. Da er det gjerne vors som varer fra 7-8 til 11-12, og så ut på byen. Da er ølsalget stengt, og de må ty til samme reglene som gjelder nå. Nothing's changed. En ubetydelig økning vil kanskje skje, da i dag vil de som ikke hamstrer alkohol og blir invitert til fest klokka 7 på en lørdag ikke ha drikke.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Jeg regner meg selv som ung og jeg pleier alltid å ha en six-pack stående i kjelleren slik at jeg slepper å stresse om noen spør om jeg blir med på fest kl 7-8. Ser ikke helt problemet her.

EDIT: vi har da overlevd med disse lovene en god stund og da.
Sist endret av 8bit; 10. juli 2013 kl. 01:57.


Står dette på alle innlegga som Mith har endret på.
Sist endret av Fuzzybossen; 10. juli 2013 kl. 01:59.
Ikke hos meg. Gidder ikke ta screenshot da det lett kan manipuleres. Men samma. edit: på den posten står det. men ikke på innleggene på førsteside utenom det siste
Sist endret av bloodshotEyes; 10. juli 2013 kl. 02:04.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ikke hos meg. Gidder ikke ta screenshot da det lett kan manipuleres. Men samma. edit: på den posten står det. men ikke på innleggene på førsteside utenom det siste
Vis hele sitatet...
Det gjør det her hos meg. Ville uansett bare poengtere at Mith ikke endrer innleggene i det skjulte i allefall.
Sist endret av Fuzzybossen; 10. juli 2013 kl. 02:08.
Da var "edit" seksjonen dukket opp på alle innleggene hans her og.
Selv jobber jeg fra 08.00 til 20.00, 7 dager i uken. Men liker å ta meg en pils eller ti i helgene...
Men pga lovene i Norge, så har jeg aldri mulighet til å kjøpe denne pilsen selv, så fremt jeg ikke velger å stikke innom en butikk som åpner 7 om morgenen, noe jeg ikke har i mitt nærmiljø.

Lovværket burde åpnes opp slik at det er mulig å selge øl i hele butikkens åpningstid.
Sitat av PerBanan Vis innlegg
Velkommen til kommunist Norge!

Er i mine øyne helt latterlig å ha noe så dumt som "ølsalg"
Er man gammel nok til å kjøpe øl burde man selv bestemme hva man vil kjøpe så lenge butikken/kiosken er åpen.

Flatfylla til nordmenn kan man takke politikerne for. Vi har liksom så dårlig tid når vi skal ut på byen fordi vi må få i oss nok før ting stenger. Se i utlandet. Er mer chill og ikke en eneste fjomp som raver rundt og spyr i gatene!
Bortsett fra danmark og sverige som har samme sinnsyke drikkekultur som i norge.
Vis hele sitatet...

Dårlig tid? De fleste skjenkesteder er da åpne fra 18.00 til 02.30, dette gir deg 8,5 timer å drikke så mye du vil på. Det er mer enn et normalt menneske tilbringer på jobb.

Problemet er vell heller at de fleste nordmenn synes det er så himla dyrt å drikke ute at de må hive i seg 10 - 12 øl før de går ut, sånn rundt 24.00 og får dårlig tid.

Om alle hadde begynt å gå ut når pubene åpnet ville de hatt mulighet til å senke prisene uten å tape penger ettersom de får høyere omsetning grunnet at folk går ut tidligere og drikker mer ute.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Selv jobber jeg fra 08.00 til 20.00, 7 dager i uken. Men liker å ta meg en pils eller ti i helgene...
Men pga lovene i Norge, så har jeg aldri mulighet til å kjøpe denne pilsen selv, så fremt jeg ikke velger å stikke innom en butikk som åpner 7 om morgenen, noe jeg ikke har i mitt nærmiljø.

Lovværket burde åpnes opp slik at det er mulig å selge øl i hele butikkens åpningstid.
Vis hele sitatet...
Så du har aldri ferie? På jobb 365 dager i året?

Det er mulig å planlegge litt, slik at man kan ha om så en palle med øl hjemme så kan du drikke så mye du vil hver dag.
Her i kommunen min rett etter sist kommune valg og Høyre fikk makta i bygda. Så endret de stengetidene til utestedene sånn at de stengte tidligere. Ifra 02:30 til 01:30. Dette var for å få ned på fyllakjøring, slåssing og bråk.

Endte med at politiet satte ned foten og sa stop å endret stengetiden tilbake til 02:30. Dette fordi at folk begynte å fyllakjøre og slåss mer, fordi det ble flere nachspiel siden folk ikke var ferdige å drikke til 01:30.

Ville bare dele, selv om at det ble litt offtopic
Sist endret av Snørrungen; 10. juli 2013 kl. 02:45. Grunn: Trøtthet + Skriving = Leifer og feiler
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Selv jobber jeg fra 08.00 til 20.00, 7 dager i uken. Men liker å ta meg en pils eller ti i helgene...
Men pga lovene i Norge, så har jeg aldri mulighet til å kjøpe denne pilsen selv, så fremt jeg ikke velger å stikke innom en butikk som åpner 7 om morgenen, noe jeg ikke har i mitt nærmiljø.

Lovværket burde åpnes opp slik at det er mulig å selge øl i hele butikkens åpningstid.
Vis hele sitatet...
Ølsalget starter tidligst klokka 08.00 på morran så du må nok bruke matpausen din
Kommunene kan selv sette egne tider for dette, for eksempel i Oslo får du ikke kjøpt øl før klokka 09.00
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av 8bit Vis innlegg
Vel, jobber du 8-9 til 18-20 hver dag så ser jeg ikke helt når du skal ha tid til å drikke. Men ja jeg er ikke for loven, men slik er det og man trenger vel ikke klage på alt her i verden?
Vis hele sitatet...
Jo, fordi hvis mange klager på den tingen blir det gjort noe med. Demokrati.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Selv jobber jeg fra 08.00 til 20.00, 7 dager i uken. Men liker å ta meg en pils eller ti i helgene...
Men pga lovene i Norge, så har jeg aldri mulighet til å kjøpe denne pilsen selv, så fremt jeg ikke velger å stikke innom en butikk som åpner 7 om morgenen, noe jeg ikke har i mitt nærmiljø.

Lovværket burde åpnes opp slik at det er mulig å selge øl i hele butikkens åpningstid.
Vis hele sitatet...
Mener å huske noe om maks 40-50 timer jobbing i uka og om ikke mitt hode er helt feil jobber du 70 timer i uka 52 uker i året?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du stiller urealistiske krav til hvor spesifik forskningen skal være for at du skal tro på den. Som sagt finnes det masse forskning som viser at økt tilgang på et generelt grunnlag gir økt forbruk med de konsekvensene det fører med seg. Er du uenig i dette?
Vis hele sitatet...
Jeg synes faktisk han har et godt poeng når han spør etter forskning hvor man ser på årsaksammenhenger og mer spesifikke sammenhenger jeg. Det er jo åpenbart at vi i Norge ikke ønsker alt alkohol-konsum bort, fordi da hadde vi bare forbudt hele greia. Spørsmålet blir da, hvilken del av alkohol-konsumet er god, hvilken er dårlig.. og hvordan påvirker tiltak disse to forskjellige delene?

Selv tror jeg at det er veldig bra at vi ikke selger alkohol i butikk da folk vanligvis drikker, type kvelden og natta, fordi mye innkjøpet vi forhindrer da er unødvendig og lite veloverveid. Det er rimelig å begrense tilgangen når mange mennesker frivillig har senket dømmekraften sin såpass betraktelig.

Jeg tror også at å utvide salgstiden til 1900 eller 2000 er en god ting, fordi jeg tror effekten den har på unødvendig/spontan alkoholforbruk er særdeles liten, men at den effekten man ser heller er folk som burde fått lov til å fa tak i alkohol som ikke får kjøpt. Mange har ikke alkohol liggende og blir man invitert på fest etter 1800 burde det virkelig være mulig å fortsatt få tak i noe.. i tillegg kommer den gruppa mennesker med rare arbeidstider og skiftarbeid (og dem er det veldig mange flere av enn mange liker å innrømme) som virkelig fortjener at vi ikke gjør livet enda vanskeligere for dem.


Jeg registrerer igjen forøvrig at verken du eller Mith er villig til å diskutere en sak mer inngående enn "se det er korreleasjon!", og at Mith igjen er stygg mot mot-debantene.
Sist endret av DumDiDum; 10. juli 2013 kl. 06:03.
Det eneste Mith gjør er å gjenta seg selv og være med på en diskusjon på en veldig barnslig måte uten å kunne backe oppe det han sier.


Som nevnt i postene over, så er mangfolde av gruppen som blir nektet tilgang til akhol er de som har "sunnest" alkohol forhold.

En person som ikke rekker ølsalget hadde kun tenkt til å drikke alkohol på det visse tidspunket.
En person som har et øl lager hjemme er gjerne glad i alkohol og drikker mye mer enn stereotypen som ikke rekker ølsaget. Og han vil ikke bli rammet idet hele tatt selvom samfunnet prøver å beskytte oss fra å bli den typen

Kanskje det vil føre til frustrasjon eller føre til andre ulovlige rusmidler? Eller skaffe alkohol på en måte staten ikke tjener penger på, som inneholder noe farlig?

Men det siste er kun en teori jeg har, UTEN forsking som jeg kan backe opp! Jeg tørr hvertfall å si det isteden for å henvise folk til å søke laaaangt tilbake på forume for noe som ikke eksisterer.
Vil nok tro det stemmer det med at vist tilgjengeligheten øker så øker og forbruket.
Skjønner jo staten her, men er fremdeles ikke enig, er jo en mindre ting for meg å tenke på når
jeg skal ha drikke, så får de som absolutt ikke klarer å kontrollere inntaket bare få styre på..