Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2879
Hei.
Har takket ja til en ny etterlengtet jobb, og sagt opp min gamle da jeg veldig gjerne vil bort derfra.

Problemet er at ny arbeidsgiver vil ha meg i jobb snarest mulig, og frykter mulighetene for å få jobben forsvinner om jeg ikke kan starte så tidlig som de vil.

I min nåværende jobb har jeg jobbet i akkurat 6 mnd nå, men har ikke kontrakt. Arbeidsgiver sier jeg har 1 mnd oppsigelse fra den 1. i mnd.
Har undersøkt, og snakket med flere som sier man i prøvetid, og spesielt uten kontrakt, har loven på sin side om man går etter 14 dager.

Problemet er som så, at arbeidsgiver vil ha meg ut neste mnd, altså en hel mnd lengre enn de 14 dagene jeg og ny arbeidsgiver ønsker.

Hva gjør man? KAN jeg stå på mitt, og si jeg blir å gå etter 14 dager? Var planlagt ferie i 3 uker i August i tillegg, som jeg plutselig heller ikke får nå etter oppsigelsen ble levert inn.
Hva skjer om jeg pakker og drar etter de 14 dagene selv om arbeidsgiver sier jeg må være en mnd lengre?

Takk for svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym746 Vis innlegg
I min nåværende jobb har jeg jobbet i akkurat 6 mnd nå, men har ikke kontrakt. Arbeidsgiver sier jeg har 1 mnd oppsigelse fra den 1. i mnd.
Har undersøkt, og snakket med flere som sier man i prøvetid, og spesielt uten kontrakt, har loven på sin side om man går etter 14 dager.
Vis hele sitatet...
Om du ikkje har avtalt prøvetid, har du ikkje prøvetid. Då er det AML som gjeld. Der er fristen ein månad.

Du kan i utgangspunktet ta ut ferie i oppseiingstida. Arbeidsgiver kan ikkje inndra avtalt ferie utan ein sakleg (og gyldig) grunn.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...-62#%C2%A715-3
Sist endret av vidarlo; 22. juli 2019 kl. 21:20.
Trådstarter
2 0
Så prøvetid er ikke vanlig, å noe som må avtales?
Sjefen sier ingenting om at jeg ikke har prøvetid, men påstår at jeg begynte en mnd før jeg faktisk gjorde så derfor mener han jeg har vært der lengre enn 6 mnd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøvetid er vanleg, men det må fortsatt eksplisitt avtalast.