Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2099
Hei!
Skal kjøpe sykkel når jeg er på ferie i Tyskland. Bestille den på nett på forhånd. Jeg lurer på om det er mulig å unngå å betale toll (mva).

Kundeservice skriver:

Når du velger "Pickup in our Showroom" betaler du i EUR inkl. 19% tysk mva.
Du kan betale på forhånd eller du kan betale når du henter sykkelen i Bremen.

Da du ikke er fra Tyskland vil du få et eksport dokument for å få den tyske momsen refundert ved eksport fra Tyskland. Ved import til Norge må du betale norsk mva på 25%.

Betyr dette at jeg på grenseovergangen mellom Tyskland og Danmark får refundert de 19%. Deretter kan jeg velge å ikke fortolle den når jeg ankommer Norge med Danmarksbåten? Eller får jeg ikke refundert de 19% før jeg kan bevise at jeg har betalt 25% ved ankomst i Norge?
Sist endret av Miss Fit; 26. februar 2019 kl. 11:23.
Er det en ting du ikke kommer deg unna så er det staten og MVA, så jeg vil tippe at den utregningen skjer når den ankommer destinasjonslandet sitt.

Jeg vil jo da tippe at om du viser eksportdokumentet i danmark, vil de kreve sin MVA og eventuelt gi deg et nytt et for neste landegrense.

Men da siden tysk MVA er 19% og norsk MVA er 25% vil du være tjent med å ikke fortolle den, om det lar seg gjøre.
Hvorfor kjøper du ikke den sykkelen brukt før du reiser til Tyskland?
Ett alternativ her er at du betaler 19% i Tyskland og tar den med til Norge momsfritt som din egen brukte sykkel.
eller søke om å få igjen den tyske momsen etter at du har betalt den norske

er som regel slik det foregår. dog skal det ikke være nødvendig for tyskeren å ta moms av en utenlandskunde uansett, men om han ikke gidder å trekke av eget lands moms så får du søke om å få igjen den tyske momsen.

du må jo da selvsagt har underlag for hva du har betalt i tysk moms