Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4319
God kveld i stuen alle sammen!

Jeg er helt fersk her på forumet og dette er derfor min første tråd!

Jeg lurer på, som tittelen sier, hvordan lage Minttu?

Holder på lage litt hjemmebrent på fritiden, som smaker ganske godt, om lurer på om det er noen her inne som har prøvd å lage noe lignende Minttu?

Takker på forhånd for alle svar og innspill!
Minttu er jo bare sprit med mint-smak.
Du kan kjøpe mintekstrakt som du har oppi til du får ønsket smak.
Mintekstrakt skal vel være helt blank i tillegg.

Om du ikke finner noe ekstrakt, og ikke bryr deg om den er litt grumsete, så kan du alltids kjøpe mintpastiller og enten koke opp med vann, eller bare la dem løse seg opp i spriten.
Trådstarter
Har tenkt litt på det med mintpastiller og koke dette, men lurer litt på om smaken forsvinner? Noen som har prøvd dette?

Hvor får du kjøpt mintekstrakt? Aldri hørt om det en gang(!)
apoteket, peppermynteekstrakt heter det. Ikke bruk for mye, er svært sterke dråper"
Trådstarter
Takker og bukker
Tannkrem og sprit. Funker fett
Nja...Jeg tviler på at den vanlige mint-ekstrakten vil smake så godt, blandet med alkohol. Du får komme med en liten rapport om hvordan det faktisk ble :-)
her selger de ekstrakt til mint sprit
http://buenget.biz/butikk/search/res...1&keyword=mint
Eneste problemet er at du åbestille for minst 260kr i varer.
men vist du holder på med brenning finner du garantert noe av interesse der inne
Peppermynteekstrakt fåes kjøpt på helsekostbutikker. En dråpe i et glass vann og det blir svært sterk smak så noen dråper i spriten vil gjøre susen tenker jeg. Peppermynteekstrakt har også en rekke positive egenskaper. Japanerne bruker dette som en allround medisin. Funker på fordøyelse, for å renske opp tette luftveier og for å renske halsen. Smører man dette i panna når man har hodepine hjelper det også ganske bra. 80kr om jeg husker riktig. Plusset med dette er at du slipper noen form gor koking og tull. Drypp rett i spriten. Et tips er å finne en sprit som ikke smaker så vondt. En greit priset vodka ville vært valget mitt.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Snedig da. Først drikke deg full på sprit med peppermyntesmak, så smøre litt i panna for å kurere hodepinen dagen etter
Har ikke erfaring med mint, men den enkleste måte å lage tyrker er å putte dropsene rett i mikseren, og så rett oppi drikken. Da unngår du koking og mye søl, og det tar bare et par minutter.
Hvorfor snakker folk om koking i det hele tatt??? Er jo bare å blande hele drops rett oppi flaska, sett de i ei bøtte med varmt vann i et par timer. Rist litt innimellom. Dette kan du gjøre med alle slags drops du syns smaker godt. Har litt lyst til å prøve med Fox!
noen som har forslag til gode mint drops da? husker for endel år siden kjøpte jeg en pose mint drops på europris som hadde passa bra men 0 ide om de fortsat finnes :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Jeg skal komme med tilbakemelding så snart jeg har fått testet litt

Takk for alle innspill!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvordan lage mintu?

- 8 dl 96%
- 2 dl Munnskyllevann
ArbeidsledigProletar
Sitat av shiftnøkkel Vis innlegg
Hvordan lage mintu?

- 8 dl 96%
- 2 dl Munnskyllevann
Vis hele sitatet...
Munnskyllevann inneholder brekkmidler og annet junk du ikke vil drikke. (fluor m.m.)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan knuse en pakke eller to med DOC ecualyptus halslinser oppi en liter med 40% og la dette godgjøre seg en liten stund, funker fjell ;D
Sist endret av tarjei1994; 8. mai 2011 kl. 03:07.
ArbeidsledigProletar
Sitat av tarjei1994 Vis innlegg
Du kan knuse en pakke eller to med DOC ecualyptus halslinser oppi en liter med 40% og la dette godgjøre seg en liten stund, funker fjell ;D
Vis hele sitatet...
Dette vil ikke gi "Minttu" som resultat ta DOC Eucalyptus smaker eucalyptus og IKKE mint. Blir litt som å foreslå å lage karamellsmak når han vil ha sjokolade. Ja, det kan ligne litt, men det er IKKE det samme.