Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 2841
:Er alkohol det verste rusmiddelet?
ja.

men finnes verre ting på gata da det er av ukjente renheter og blanda med ting ikke fantasien setter grenser for engang.
Spørsmålet er så vagt at det blir meningsløst å stille det uten å spesifisere. Tenker du på skaden en enkeltdose påfører individet? Ruseffekt? Skaden langtidsbruk fører med seg? Avhengighetspotensial? Eventuelt en kombinasjon av disse, men hvilken? Skaden alkohol påfører samfunnet (på hvilke måter) sammenliknet med andre rusmidler (og er det justert for hvor vanlig alkohol er kontra de andre rusmidlene)? You get my point.
Sist endret av Relevant; 16. januar 2020 kl. 01:58.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Veldig subjektivt.
Nei, det værste er heroin og dernest amfetamin og på tredje plass piller.
Trådstarter
Jeg tenkte på individet,samfunnsmessig er vel alkohol kongen her.Sliter med alkohol selv og lurer på om jeg virkelig er en misbruker av det Værste som er å oppdrive av rusmidler.Har aldri ruset meg på annet enn alkohol derfor spørsmålet
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Jeg tenkte på individet,samfunnsmessig er vel alkohol kongen her.Sliter med alkohol selv og lurer på om jeg virkelig er en misbruker av det Værste som er å oppdrive av rusmidler.Har aldri ruset meg på annet enn alkohol derfor spørsmålet
Vis hele sitatet...
Alkohol er én av de verste. Ettersom den kan kjøpes og selges lovlig, gjør at omfanget av potensielle misbrukere er langt større enn for andre typer narkotika.

Hvis du, som du sier "sliter av alkohol", da er det antagelig på tide å slutte med det. Det finnes ulike grader av avhengighet. Du trenger ikke nødvendigvis å være uten jobb, drikke uker i strekk og kaste opp på deg selv for å være en alkoholmisbruker. Det finnes også "fungerende" misbrukere.

Problemet for mange er at de tror alkohol har verdi i seg selv og at det derfor er umulig å bli kvitt det. Mange påpeker at det er umulig å ikke drikke alkohol i ulike sosiale sammenhenger for eksempel. Eller at alkohol gjør det lettere å bli kjent med mennesker. Det alkohol gjør er at den fordummer deg. Det er ikke "bare bare" å komme til denne erkjennelsen at alkohol har egentlig ingen reell verdi. Men det behøver ikke være så vanskelig heller.
Jeg drikker kun alkokol når jeg tar piller. Har alltid hatet å være full, amf og molly er mine drug off choise. Jeg har ikke festet skikklig på år og dag, så i min nyfunnede tilværelse med straighte vindrikkende husfruer på alle kanter, må jeg ha piller innabors for å i det hele tatt orke å være med på festlighetene. Så skåler vi og har det morro. De tror jeg er full, mens jeg i virkeligheten er høy som et hus��
Trådstarter
Det er nok som du sier fyrsteledd,det er mange graderinger av alkoholisme og jeg er av den fungerende sorten,har jobb hus hytte barn og samboer,drikker 4-6 halvlitere hver kveld og det sliter på i lengden,vet at det er de som har det mye verre en meg en mager trøst men allikevel,ser det har vært mange her inne som definerer alkohol som det Værste,folk som har prøvd det meste
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Nei, det værste er heroin og dernest amfetamin og på tredje plass piller.
Vis hele sitatet...
Hvorfor sier du amfetamin er nest verst? Alt er vel subjektivt. Kjenner eks-heronister som sier pilletantene er de verste av dem alle.
Ghb er jo ganske så ustabilt også.
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Det er nok som du sier fyrsteledd,det er mange graderinger av alkoholisme og jeg er av den fungerende sorten,har jobb hus hytte barn og samboer,drikker 4-6 halvlitere hver kveld og det sliter på i lengden,vet at det er de som har det mye verre en meg en mager trøst men allikevel,ser det har vært mange her inne som definerer alkohol som det Værste,folk som har prøvd det meste
Vis hele sitatet...
Som sagt, alkohol er én av de verste. Men jeg ser ikke helt poenget med ditt spørsmål? Du sier selv at du sliter med alkoholbruket. Så hvis noen sier at alkohol er ikke den verste narkotika, vil det da være god nok unnskyldning for deg å fortsette å drikke?
Trådstarter
Noen mener alkohol er Værste andre ikke,så noe fasitsvar eksisterer ikke.Å nei jeg leter ikke etter unnskyldninger for og fortsette mitt alkoholforbruk,skulle gitt/gjort hva som helst for å slippe dette livet med alkohol,ødelegger meg sakte men sikkert.Forbanna svineri!Men som sagt jeg har bare vært borti alkohol,og spør derfor om dette..Lurer på om jeg holder på med det Værste av det Værste,må da være lov og være nysgjerrig på hva andre rusmidler innebærer
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
:Er alkohol det verste rusmiddelet?
Vis hele sitatet...
Det er nok svært utfordrende å slutte å drikke i og med at det er så vanlig i alle slags sosiale settinger.

Du sier du selv er funksjonell, men kan jeg da spørre hvor lenge du har drukket 4-8 øl hver dag? Hva skjer om fruen i huset har glemt posen med alle øl og polvarer på kjøpesenteret lille julaften. Er julen ødelagt da?
Alkohol er det eneste rusmiddelet som kan skade alle typer vev i kroppen. Listen over sykdommer og skader du kan pådra deg av alkoholbruk er lengre enn for noe annet stoff. Det dør folk i Norge hver dag av alkohol, og det står for fem prosent av all død i verden. Det er enkelt det skadeligste rusmiddelet vi har.
Sitat av Greater_Apeness Vis innlegg
Alkohol er det eneste rusmiddelet som kan skade alle typer vev i kroppen. Listen over sykdommer og skader du kan pådra deg av alkoholbruk er lengre enn for noe annet stoff. Det dør folk i Norge hver dag av alkohol, og det står for fem prosent av all død i verden. Det er enkelt det skadeligste rusmiddelet vi har.
Vis hele sitatet...
Jeg arbeider i helsevesenet og har møtt flere pasienter med alkoholrelatert demens eller skrumplever.

Det er et svært skadelig rusmiddel. Men som med mye annet er det de færreste som blir så avhengig at de drikker rødsprit daglig.


garantert mer detaljerte kilder der ute, men bare sånn for å gi et kjapt lite overblikk.
Sitat av YourGirlMolly Vis innlegg
Det er nok svært utfordrende å slutte å drikke i og med at det er så vanlig i alle slags sosiale settinger.
Vis hele sitatet...
Det er jeg (delvis) uenig i. Bare fordi "alle andre" drikker, betyr ikke at man også må drikke. Det er fult mulig å være edru i sosiale settinger hvor andre drikker, og faktisk ha det morsomt og hyggelig. Men det vil være en prosess for å komme til det punktet. Det er ingen som fysisk tvinger deg til å drikke alkohol. Men for en som er vant med å drikke i selskaper, kan det være et stort sosialt press å være der edru.

Som jeg har allerede nevnt, må man først komme til erkjennelsen av at alkohol i seg selv ikke innehar noen som helst reell verdi. Alkoholens fingerte verdi er resultatet av flere hundre års sosial programmering. Folk som ikke kan forstå det, klarer f.eks. ikke å se for seg en bursdagsfest uten alkohol. Hvis man bestemmer seg for å slutte å drikke ut fra den tankegangen om at man gir slipp på noe "verdifullt", vil man antagelig komme tilbake til alkoholen.
Om alkohol er den verste rusen er jo en evig diskusjon, men nå er det sånn at det er alkohol som er lovlig i Norge. Men jeg vil jo si meg enig i at heroin er den desidert verste rusen! Se på tunge narkomane som sitter gatelangs? Det er klart at dettte også gjelder alkoholikere, men se hvordan heroin ødelegger kroppen... Sprøytestikk over hele kroppen, tynn, underernært, dårlige tenner og huet fokuserer bare på en ting: Hvor og hvordan skal jeg ta mitt neste skudd.
Trådstarter
Godt spm Girl Molly,om julen hadde vært ødelagt pga av mangel på alkohol det tror jeg skulle godt bra hadde tatt meg sammen for ikke å ødelegge for resten av familien.Når det er sagt hadde kanskje julen blitt kjip for meg personlig.Jeg har vel holdt på slik de siste ti årene med noen opphold innimellom er dager der jeg ikke drikker,men stort sett hver kveld,våkner opp dysen som fy,men reparer aldri om morgenen,drikker aldri før kl1800.Kjipt liv��
Sitat av fyrsteledd Vis innlegg
Det er fult mulig å være edru i sosiale settinger hvor andre drikker, og faktisk ha det morsomt og hyggelig.
Vis hele sitatet...
Ja, selvsagt kan man ha det hyggelig uten alkohol. Men det er større sjanse å få alkohol dinglende forran deg enn andre rusmidler. Bare i en barnedåp må du gjerne gå forbi baren i selskapslokalet og du blir stadig invitert ut på sammenkomster hvor det er alkohol til stede og forventet at du skal drikke.

Kan tenke meg det tøfft å måtte innrømme til til en gjeng straighte venner at alkoholen har tatt overhånd. Mange føler seg senere da ekskludert fra festligheter da mange nettopp tror at man ikke kan ha det kult uten alkohol.

Når jeg takker nei til mine venner i festemiljøet slipper jeg at de reagerer med pinlig stillhet, sjokk og vantro, hvis du skjønner.
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Godt spm Girl Molly,om julen hadde vært ødelagt pga av mangel på alkohol det tror jeg skulle godt bra hadde tatt meg sammen for ikke å ødelegge for resten av familien.Når det er sagt hadde kanskje julen blitt kjip for meg personlig.Jeg har vel holdt på slik de siste ti årene med noen opphold innimellom er dager der jeg ikke drikker,men stort sett hver kveld,våkner opp dysen som fy,men reparer aldri om morgenen,drikker aldri før kl1800.Kjipt liv��
Vis hele sitatet...
sitter i lignende båt. mange år med ca en sixpack+ hver kveld, reparer kun med mat og rehydrering uten alkohol, osv osv, men jeg fungerer mye mindre (ned til ufør) pga det.

har misbrukt det meste og aldri følt meg så dårlig generelt som med alko alene (sett utenom idiotiske overdoser osv som ungdom, men har hatt de på alko også).

vet at jeg ikke har planer om å stoppe med rus helt enda, så nå går jeg og håper på en annen bosituasjon så jeg kan dyrke meg cannabis igjen og komme meg tilbake til å være funksjonabel mens jeg redder det lille som er igjen av levra mi.
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Godt spm Girl Molly,om julen hadde vært ødelagt pga av mangel på alkohol det tror jeg skulle godt bra hadde tatt meg sammen for ikke å ødelegge for resten av familien.Når det er sagt hadde kanskje julen blitt kjip for meg personlig.[/QUOTE

Skjønner. Men si da at det var ikke noe alkohol å oppdrive før 2. Nyttårsdag. Kunne et sånt opphold fått deg til å redusere inntaket? Ønsker du å redusere det i det hele tatt, eller har du det greit siden du jo tross alt ikke ligger på en benk i parken og jodler hver kveld?


QUOTE=Bedreliv;3557247]
Jeg har vel holdt på slik de siste ti årene med noen opphold innimellom er dager der jeg ikke drikker,
Vis hele sitatet...
Kan du tenke deg noen utløsende faktor til hvorfor det startet for ti år siden?

Svaret mitt havnet inni siteringen av deg, Enklere liv. Prøver igjen:

Skjønner. Men si da at det var ikke noe alkohol å oppdrive før 2. Nyttårsdag. Kunne et sånt opphold fått deg til å redusere inntaket?

Ønsker du å redusere det i det hele tatt, eller har du det greit siden du jo tross alt ikke ligger på en benk i parken og jodler hver kveld.
Sist endret av YourGirlMolly; 16. januar 2020 kl. 09:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av YourGirlMolly Vis innlegg
Bare i en barnedåp må du gjerne gå forbi baren i selskapslokalet og du blir stadig invitert ut på sammenkomster hvor det er alkohol til stede og forventet at du skal drikke.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal noen forvente at jeg skal drikke? Skylder jeg dem det? Hvis noen forventer at jeg skal drikke, da sier dette ingenting positivt om dem som mennesker. Sett at jeg går forbi den baren og noen inviterer meg for en drink. Jeg går gjerne bort til den personen og prater med han/ henne. Bare fordi andre inntar alkohol, betyr ikke at jeg ikke kan prate med de (selv om det kan være utfordrende når de har drukket for mye ). Men hvis jeg for alvor sier at jeg ikke drikker, burde dette være en tilstrekkelig grunn for denne personen for å ikke forsøke å få i meg alkohol.

Hvis noen ikke liker ananas på pizza, forventer du jo ikke at folk på din bursdagsfeiring skal spise det likevel.
Sist endret av fyrsteledd; 16. januar 2020 kl. 10:02.
Sitat av fyrsteledd Vis innlegg
Hvorfor skal noen forvente at jeg skal drikke? Skylder jeg dem det? Hvis noen forventer at jeg skal drikke, da sier dette ingenting positivt om dem som mennesker. Sett at jeg går forbi den baren og noen inviterer meg for en drink. Jeg går gjerne bort til den personen og prater med han/ henne. Bare fordi andre inntar alkohol, betyr ikke at jeg ikke kan prate med de (selv om det kan være utfordrende når de har drukket for mye ). Men hvis jeg for alvor sier at jeg ikke drikker, burde dette være en tilstrekkelig grunn for denne personen for å ikke forsøke å få i meg alkohol.

Hvis noen ikke liker ananas på pizza, forventer du jo ikke at folk på din bursdagsfeiring skal spise det likevel.
Vis hele sitatet...
er jo sant det er forventing til drikking i div situasjoner, det er ikke no nytt akk, men stor forskjell å forlange vs å forvente, selv om det ikke gjør det noe positivt.

må også si jeg som alkis liker bedre når folk forventer at jeg skal drikke og byr meg på alskens godsaker jeg selv ikke tar meg råd til :P
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
er jo sant det er forventing til drikking i div situasjoner, det er ikke no nytt akk, men stor forskjell å forlange vs å forvente, selv om det ikke gjør det noe positivt.
Vis hele sitatet...
Det at noen forventer at jeg skal drikke er jo heller ikke noe positivt. Det er en annen ting å spørre "Vil du ha noe å drikke?" og samtidig ikke ha noen slags forventning om at jeg skal svare "Ja takk!".
Sist endret av fyrsteledd; 16. januar 2020 kl. 10:13.
Sitat av fyrsteledd Vis innlegg
Hvorfor skal noen forvente at jeg skal drikke? Skylder jeg dem det? Hvis noen forventer at jeg skal drikke, da sier dette ingenting positivt om dem som mennesker. Sett at jeg går forbi den baren og noen inviterer meg for en drink. Jeg går gjerne bort til den personen og prater med han/ henne. Bare fordi andre inntar alkohol, betyr ikke at jeg ikke kan prate med de (selv om det kan være utfordrende når de har drukket for mye ). Men hvis jeg for alvor sier at jeg ikke drikker, burde dette være en tilstrekkelig grunn for denne personen for å ikke forsøke å få i meg alkohol.

Hvis noen ikke liker ananas på pizza, forventer du jo ikke at folk på din bursdagsfeiring skal spise det likevel.
Vis hele sitatet...
Hvorfor noen forventer at du skal drikke kan jeg ikke svare på. Dette er hva avholdsfolk og eks-alkiser selv sier de opplever.

Kjenner par hvor den ene parten er alkoholiker og går på antabus, mens den andre liker å kose sæ med et glass og fem i helgene. Det fungerer for dem. Men innbiller meg at det for mange hadde vært klin umulig å sitte å se på at partneren drikker.
Sitat av fyrsteledd Vis innlegg
Det at noen forventer at jeg skal drikke er jo heller ikke noe positivt. Det er en annen ting å spørre "Vil du ha noe å drikke?" uten noe slags forventning om at denne personen skal svare "Ja takk!".
Vis hele sitatet...
det er jeg helt enig i, akk som jeg sa i forrige post :P

tror greia med at jeg ikke liker forventninga ligger i hvordan folk reagerer når du sier nei takk, -hele kvelden.
for da er det noe "galt" med deg.. er du en av de som dømmer meg for å ta meg et glass da? er du tidligere alkis/narkis? går du på no sterke medisiner el har en annen tilstand som gjør at du ikke kan drikke?

hadde folk forventa det bare for at det var gratis el tradisjon f eks uten alt dette andre så hadde jeg blitt helt nøytral til forventning tror jeg.

Sitat av YourGirlMolly Vis innlegg
Hvorfor noen forventer at du skal drikke kan jeg ikke svare på. Dette er hva avholdsfolk og eks-alkiser selv sier de opplever.

Kjenner par hvor den ene parten er alkoholiker og går på antabus, mens den andre liker å kose sæ med et glass og fem i helgene. Det fungerer for dem. Men innbiller meg at det for mange hadde vært klin umulig å sitte å se på at partneren drikker.
Vis hele sitatet...
dette er heller ikke forventning til å drikke, men (mulig) sterk fristelse.

for å dra den helt ut på spissen:
dra på en nattklubb og stikk til baren og snakk med bartenderen, han forventer nå at du skal ha alkohol av god grunn, selv om du kanskje bare skulle ha noe drikke uten alkohol.
Sist endret av Munted Artist; 16. januar 2020 kl. 10:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av YourGirlMolly Vis innlegg
Hvorfor noen forventer at du skal drikke kan jeg ikke svare på. Dette er hva avholdsfolk og eks-alkiser selv sier de opplever.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet var egentlig mer retorisk. Unnskyld, men jeg mener det er helt idiotisk for folk å forvente ut av det blåe at noen andre skal drikke. Det forundrer meg at for så mange er dette normalen. Og man trenger ikke være avholds eller eks-alkis heller. Uansett om du drikker hver dag eller fem ganger i året, skal ikke andre mennesker som møter deg for første gang forvente å se deg med en ølboks i hånda, eller hva det måtte være.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
dette er heller ikke forventning til å drikke, men (mulig) sterk fristelse.

for å dra den helt ut på spissen:
dra på en nattklubb og stikk til baren og snakk med bartenderen, han forventer nå at du skal ha alkohol av god grunn, selv om du kanskje bare skulle ha noe drikke uten alkohol.
Vis hele sitatet...
Om jeg går ut på byen så er det forventet av mine venner at nå skal det drekkast. De ser rart på meg og spørom jeg er syk om jeg står over. Så jeg tvinger gjerne ned et halvt glass for syns skyld. Nå er ikke jeg alkis men jeg drikker bare for å forsterke pillerusen. Jeg hater å være full.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
tror greia med at jeg ikke liker forventninga ligger i hvordan folk reagerer når du sier nei takk, -hele kvelden.
for da er det noe "galt" med deg.. er du en av de som dømmer meg for å ta meg et glass da? er du tidligere alkis/narkis? går du på no sterke medisiner el har en annen tilstand som gjør at du ikke kan drikke?
Vis hele sitatet...
Ja jeg skjønner, men dette virker for meg som samme problem, men på den andre siden av mynten. De folka får heller tenke på sine saker, isteden for å spekulere hvorfor du ikke drikker, eller dømme deg for det. Det kan også være at du tror at de tenker på deg, når de faktisk har glemt det helt og bare nyter kvelden.

Sitat av Munted Artist Vis innlegg
for å dra den helt ut på spissen:
dra på en nattklubb og stikk til baren og snakk med bartenderen, han forventer nå at du skal ha alkohol av god grunn, selv om du kanskje bare skulle ha noe drikke uten alkohol.
Vis hele sitatet...
Men denne dro du jo helt hinsides Bartenderen jobber jo der. Dennes hovedoppgave innebærer nettopp å selge alkohol. Man kan nesten ikke gjøre noe for det når hele kvelden 97% av de som kommer til baren bestiller alkohol.

Sitat av YourGirlMolly Vis innlegg
Om jeg går ut på byen så er det forventet av mine venner at nå skal det drekkast. De ser rart på meg og spørom jeg er syk om jeg står over. Så jeg tvinger gjerne ned et halvt glass for syns skyld. Nå er ikke jeg alkis men jeg drikker bare for å forsterke pillerusen. Jeg hater å være full.
Vis hele sitatet...
Hvis dine venner ser rart på deg og dette fører til at du må tvinge i deg et halvt glass "for syns skyld", da er det på tide med nye venner. Eller så er du en konformist som ikke klarer å stå opp for seg selv, til og med når det gjelder noe så banalt.
Sist endret av fyrsteledd; 16. januar 2020 kl. 10:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fyrsteledd Vis innlegg

Hvis dine venner ser rart på deg og dette fører til at du må tvinge i deg et halvt glass "for syns skyld", da er det på tide med nye venner. Eller så er du en konformist som ikke klarer å stå opp for seg selv, til og med når det gjelder noe så banalt.
Vis hele sitatet...
Nei det syns jeg ikke. Jeg er oppriktig interessert i vin, men syns det er helt bortkastet å sløse bort tid å peger på det så lenge jeg ikke har pillene mine. Du må huske at jeg har en fasade å opprettholde her. Patetisk, jeg vet. I en hektisk hverdag med sjonglering av jobb og studier og at alle er opptatt med sitt, prøver vi å møtes å ta et glass i ny og ne. Har jeg det jeg trenger koser de seg med alkoholen mens jeg koser meg i den forsterkede pillerusen :-D .
Dette er ikke min gamle festegjeng, dette er straightingene, så de kan selvsagt aldri vite.

Tror også jeg liker at de ikke vet. Får et snev av den samme følelsen jeg hadde i ungdommen når jeg testet ut andre stoffer uten at de straighte visste.
Sist endret av YourGirlMolly; 16. januar 2020 kl. 11:03.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg


garantert mer detaljerte kilder der ute, men bare sånn for å gi et kjapt lite overblikk.
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen på drug specific damage og drug specific mortality? Er det damage på andre folk eller damage generelt?
Sitat av thetech Vis innlegg
Hva er forskjellen på drug specific damage og drug specific mortality? Er det damage på andre folk eller damage generelt?
Vis hele sitatet...
Drug spesific damage betyr skade direkte relatert til bruk av rusmiddelet. For eks skade på lever av alkohol.

Drug spesific mortality betyr død som direkte årsak av bruk av rusmiddelet.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Avholdsforeningene er opptatt av å dramatisere og blåse opp drikkepresset så mye som mulig. Overdrivelse er deres
modus operandi. Både mengden drikkepress, og hvor dramatisk det er å bli utsatt for det. Hvilke grupper er drikkepress
et problem for? Er det sånn at voksne menn og kvinner ikke bør bli utsatt for noe drikkepress eller annet press overhodet?

Dette er folk som har et ekstremt fryktsomt forhold til kroppen sin og skader fra ting du tar inn i den, så redde er de at de ikke kan gjøre seg noen erfaringer med stoffene selv, noe som hadde styrket deres troverdighet i debatten, selv om de argumenterer for restriktive løsninger.

"mer katolsk enn paven"
Trådstarter
Your girlMolly hva som utløste elendigheten har jeg ikke noe godt svar på,men mener å huske at etter flere dager på fylla i England ifb med en fotballtur det jeg var fullstendig ødelagt av fyllenerver og angst nærmest nektet å forlate hotellet var det en som ga meg ett tips om å ta noen pils for å komme over elendigheten,jeg så gjorde og fyllenerver og angt forsvant som dugg for solen så tror nok at jeg lærte noe der ja.Men det jeg nå vet er at jeg ikke kurerte den jeg bare utsatte den desverre,så jeg er vel på samme stadiet som den gang desverre.Om jeg hadde vært uten alkohol hele romjulen og fått noen positive erfaringer med det tror jeg absolutt at ting ville godt lettere man vil huske de positive tingene ved å være klar og kjenne på hvor godt det ville være for kropp og sinn.Omjeg har ett ønske om å kutte ut definitivt JA!!Men nå sporet debatten litt av her da.Svaret jeg ønsket meg var jo om alkohol er det Værste rusmiddelet og der står jeg status quo.Grunnen til det er at jeg hadde en yngre bror som var tungt avhengig av amfetamin og hvis vi satt sammen i en anledning og jeg bød ham en øl var svaret at den helvetes gifta skulle ikke han ha.Jeg trodde knapt mine egne ører,han påstod at alkohol var det mest ødeleggende rusmiddelet som fantes sa han som stod med ett ben i graven og det andre på ett bananskall.Jeg gikk lenge å funderte på dette og etter han gikk bort har jeg snakket med noen av hans svirebrødre og nesten alle sier det samme.Dette kan da faen ikke stemme tenkte jeg og derfor søkte jeg på nett for å finne en plass der jeg kunne lufte spørsmålet og freak er jo en grei plass å begynn
Det at man må drikke på fest er bare en av mange unskyldninger alkoholikere bruker for å lure seg selv til å fortsette å drikke. Vi som har vært avhengig av noe kjenner den "nå har jeg vært flink så hvorfor ikke belønne meg selv følelsen". Alkohol i festlige sammenkomster er bare en variant.

Da jeg la alkoholen på hylla så var jeg ærlig med meg selv og de rundt meg. Jeg har et problem og kan aldri mer drikke alkohol. Første festen jeg var på var ille. Abstinensene hadde ikke gitt seg helt men var med venner og ingen av dem hadde noe ønske om at jeg skulle sprekke.

Neste fest gikk helt fint. Dette hadde jeg klart før og ikke f.. om jeg ville gi meg nå. Om noen byr meg en drink så sier jeg at jeg er avholds. Kommer de med flere spørsmål så sier jeg som sant er at jeg drakk mer en det som var sunt og at kroppen hadde fått nok. Det blir alltid positivt mottat og folk godtar det. Ingen presser meg til å drikke. Ingen forventer at jeg skal drikke. Dette med sosialt press finnes ikke. Det er som sagt bare du selv som prøver å finne en unskyldning for å drikke.
Sist endret av BAN; 16. januar 2020 kl. 21:55.
Sitat av BAN Vis innlegg
Dette med sosialt press finnes ikke. Det er som sagt bare du selv som prøver å finne en unskyldning for å drikke.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sant, etter min erfaring ihvertfall. Du kommer nok ganske godt ut av det om du er krystall klar på at du ikke ønsker å drikke, men for en som ikke er veldig klar utad på at en ikke ønsker å drikke får presset på seg masse drikke i visse lag.. "joda!, ta en shot til og en til og en til og en dram og en øl...."
Sist endret av Alge; 16. januar 2020 kl. 22:03.
Sitat av Alge Vis innlegg
Det er ikke sant, etter min erfaring ihvertfall. Du kommer nok ganske godt ut av det om du er krystall klar på at du ikke ønsker å drikke, men for en som ikke er veldig klar utad på at en ikke ønsker å drikke får presset på seg masse drikke i visse lag.. "joda!, ta en shot til og en til og en til og en dram og en øl...."
Vis hele sitatet...
Det du påpeker her er grunnen til at alkoholikere burde slutte å lure seg selv til å tro at de kan bli kvitt avhengigheten sin for deretter å få et normalt forhold til alkohol. Har du først tatt en drink vil alle rundt deg friste deg til å ta mer og for hver drink blir du mer giret på å drikke mer.

Skal du unngå drikkepress er det ikke noen vei utenom å være krystallklar.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Syns et par øl og en joint er en fin rus. Vet at begge deler er skadelig. Men de går fint sammen.
Trenger ikke hate på alkohol bare fordi vi skal innføre et rettferdig system.
Fylla er sitt eget problem, akkurat som å lide seg gjennom konspipratet
til en 20 åring som har røyket indica de siste 24 ukene
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Svaret jeg ønsket meg var jo om alkohol er det Værste rusmiddelet og der står jeg status quo.Grunnen til det er at jeg hadde en yngre bror som var tungt avhengig av amfetamin og hvis vi satt sammen i en anledning og jeg bød ham en øl var svaret at den helvetes gifta skulle ikke han ha.Jeg trodde knapt mine egne ører,han påstod at alkohol var det mest ødeleggende rusmiddelet som fantes...
Vis hele sitatet...
De direkte skadene man kan pådra seg med tanke på hjerneskade, demens, skrumplever kan jo være en faktor. Indirekte dreper vel ganske mange seg selv og andre i trafikken f.eks.

Sånn statistisk sett kan det jo være at alkoholikere får mange plager oppgjennom av den enkle grunn at de ofte lever lenger enn mange andre misbrukere? Bare tenker her altså. Du får ikke gjort så mye fysisk skade på kroppen om du stempler ut av GHB tidlig i 20-årne liksom. Nei, som sagt så har jeg ikke svaret.

Døde broren din som direkte årsak av amf? Er det frekt å spørre om? Du må selvsagt ikke svare på det.

Jeg er jo amfetamintilhenger og jeg og veldig mange andre jeg kjenner klarer rett og slett ikke få ned alkohol når vi er høye. Det er gøy å drikke seg brisen men det sitrer i kroppen av forventning til å dra den første lineren. Etter det er det bare linere som gjelder. Drar vi på byen kjøper vi gjerne noen øl bare for å ha noe å stå med i hånda, siden det ser ganske teit ut med en oppstyla jentegjeng i minikjoler som ikke drikker annet enn litt vann i ny og ne men som flyr hyppig på toalettet
Sist endret av YourGirlMolly; 17. januar 2020 kl. 01:24.
Ja om du ser det fra rett vinkel et alkohol det verste rusmiddelet
Trådstarter
Your girlMolly ja amfetamin en var det som tok livet av ham.Ikke frekt å spørre om det syns jeg.Detv var dog ikke overdose,men en rekke faktorer ifbm misbruket iflg obduksjonen,bla skrumplever voksende hjerte gulsott skyhøye blodtrykk pluss mange andre faktorer.Amf var favoritten hans men jeg vet han var borti heroin også.Et sørgelig endelikt ble det for ham
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
Your girlMolly ja amfetamin en var det som tok livet av ham.Ikke frekt å spørre om det syns jeg.Detv var dog ikke overdose,men en rekke faktorer ifbm misbruket iflg obduksjonen,bla skrumplever voksende hjerte gulsott skyhøye blodtrykk pluss mange andre faktorer.Amf var favoritten hans men jeg vet han var borti heroin også.Et sørgelig endelikt ble det for ham
Vis hele sitatet...
Ufff. Regner med han skøyt dette siden du nevner skrumplever. Han hadde kanskje hepatitt C da også? Forferdelig å se de som blir så hekta
Trådstarter
YourgirlMolly ja det var nåla som var hans greie han sa han var like hekta på selve nåla som stoffet,forstå det den som kan.,...
Sitat av Bedreliv Vis innlegg
YourgirlMolly ja det var nåla som var hans greie han sa han var like hekta på selve nåla som stoffet,forstå det den som kan.,...
Vis hele sitatet...

Det har jeg hørt flere som har havnet på nålen har sagt. Skumle greier som ikke er lett å gi avkall på. Forferdelig at du måtte miste din kjære bror på den måten