Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1368
Hei! Er i den situasjon at eg framleis får internett over DSL. Om ikkje lenge legg Telenor ned dette nettet (har ikkje fått varsel enno, kjem vel etter kvart). Eg har eit par hundre meter å grave til næraste fiberpunkt, men DSL er godt nok for meg så lenge det virkar.
Er det berre mobilt breiband som blir levert som erstatning, eller vil dei sponse delar av fiberutgift der det går an?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ingen veit fasit på det. Det kan tenkast dei vil levere fiber ved behov, om det er mest kostnadseffektivt. I første omgang har telenor annonsert at dei ikkje har til hensikt å bruke meir pengar på kobbernettet, ikkje at dei vil avvikle det.
Hellwar's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ingen veit fasit på det. Det kan tenkast dei vil levere fiber ved behov, om det er mest kostnadseffektivt. I første omgang har telenor annonsert at dei ikkje har til hensikt å bruke meir pengar på kobbernettet, ikkje at dei vil avvikle det.
Vis hele sitatet...
Dei har allereie annonsert at dei legg ned den eine sentralen etter den andre, i min kommune. Å la vere å bruke pengar på det er det same som å avvikle langsamt, feil oppstår som treng retting om ein ventar lenge nok. Korleis stiller det seg med leveringsplikta; gjeld den framleis berre telefoni?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hellwar Vis innlegg
Dei har allereie annonsert at dei legg ned den eine sentralen etter den andre, i min kommune. Å la vere å bruke pengar på det er det same som å avvikle langsamt, feil oppstår som treng retting om ein ventar lenge nok. Korleis stiller det seg med leveringsplikta; gjeld den framleis berre telefoni?
Vis hele sitatet...
Ja, leveringsplikta gjeld telefoni.

Og du har sjølvsagt rett i at det i praksis er avvikling, men tidshorisonten er uklar, og responsen vil nok avhenge av når feil skjer, og kva planer telenor har for området. Eit generelt svar er neppe mogeleg.
Telenor har starta på utfasingen av det gamle kobbernettet. først i form at at du som kunde får være kunde så lenge det virker, men om det oppstår feil så blir ikke feilen retta. og du må finne andre løsninger. f.eks mobilt bredbånd dersom de ikke har noen planer om å bygge ut fiber.

Telenor har såkalt leveranseplikt på telefon, men de har ikke plikt i å levere den via kablet forbindelse. på bredbånd er det fritt vilt. det gjør de som det bahager dem der og da


om du bor avsides med en liten telefonsentral i nærheten. så er det stor sjangs for at telenor kommer til å fase ut kundene ettersom.

forhåpentligvis klarer en eller annen å få det til slik at andre levrandører kan ta over sentral og nett. slik at man fortsatt kan få kabla linje.

jeg sitter i samme båt. dog er det ingen planer om utfasing av "min" sentral i 2019 iallefall. og mitt forbruksmønster gjør det vanskelig å bruke 4G grunnet mengdebegrensningen


dog. telenor sier at de driver å ser på løsninger ang dette på de som blir faset ut
Er det normalt att man må kjøpe tv-pakke av Telenor for å få inn fiber i huset?(Finnes dessverre ikke andre alternativ her nå som adsl blir borte)
nei, men de vet å ta seg betalt om du ikke gjør det, som en slags merkelig "straff" for at du ikke kjøper tv pakkene av de