Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 8677
Jeg blir aldri sjuk så jeg har aldri vært noe særlig borte i norsk helsevesen, kan noen forklare meg hvordan de greiene der fungerer? Man må betale en egenandel når man drar til fastlegen, men kan man få den tilbake på skatten eller hvordan er greia? Hva skjer hvis man må opereres, må man bare betale egenandel da og? hva hvis man får kreft og må på cellegiftskur? hilsen nysjerrig
Gratis er det nå ikke, men det er vesentlig billigere en det egentlig koster. Det jeg dog synes er litt rart er at man må betale selv fra man har fylt 16. Takket være dette hadde jeg mitt første inkassokrav i posten før jeg en gang hadde lov til å ha gjeld (var 17). Legen min var også snill nok til å minne meg på det under en konsultasjon, selv om jeg satt der i dypet av en depresjon.
En må ofte betale litt i egenandel da en går til legen, men om du bruker over 2100kr i året kan du søke om frikort. Det lille vi betaler i egenandel er småpenger i forhold til hva som blir betalt for oss. For operasjoner og slikt blir vell det meste betalt av forsikringen eller staten? Er ikke helt sikker på om det jeg skrev er 100% korrekt, men det er slik jeg har forstått det. Er nærmere gratis for sykehus tjenester her i landet. Vi har et veldig bra helsevesen! -slappegodt
https://helsenorge.no/betaling-for-h...helsetjenester

Frikort i egenandelstak 1 (2​185,-) får du automatisk tilsendt når du passerer grensen.
Egenandeler er til fordi det er så latterlig mange som går til legen/legevakten for småting, som blir en stor unødvendig belastning på helsenorge. Hadde det vært helt gratis å dra til lege/legevakt/sykehus hadde vi hatt dobbelt så lange helsekøer.

En advokat (for å ikke snakke om tannlege!) tar vel rundt 1000kr timen? En time hos legen betaler vi 320ish kroner for - for å ikke snakke om samme egenandel for kompliserte operasjoner eller utredninger i psykiatrien. Med dette i bakhodet vil jeg påstå at vi har gratis helsehjelp i Norge.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Den er jo åpenbart ikke gratis... Men heftig subsidiert og med ganske lavt tak for total kostnad i løpet av et år.
Polikliniske konsultasjoner, dagkirurgi, og besøk hos fastlege innebærer at du betaler en egenandel som nevnt over. Du betaler ingenting ved innleggelse, enten det er for en lungebetennelse eller som resultat av trafikkulykke som krever operasjon og langvarig rehabilitering.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det kommer helt an på alvorligheten, vanlige legetimer etc må man betale en egenandel på.
Når jeg ble lagt inn på sykehus med blodforgiftning pga lungebetennelse så lå jeg der i to og en halv uke, gratis.
Blir vel litt feil og kalle det gratis, når man skatter for å få disse tjenestene tilgjengelig. Mener og ha lest at i gjennomsnitt betaler ola nordmann 78000 kr i året for helsetjenester? vil ikke kalle det gratis jeg :P dyrt
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Blir vel litt feil og kalle det gratis, når man skatter for å få disse tjenestene tilgjengelig. Mener og ha lest at i gjennomsnitt betaler ola nordmann 78000 kr i året for helsetjenester? vil ikke kalle det gratis jeg :P dyrt
Vis hele sitatet...
La meg gjette, det Amerikanske systemet er så mye bedre?

EDIT: Jeg vet ikke hva du betaler i skatt, men 17% av skattepengene går til helsetjenester kilde, og jeg betalte i hvertfall ikke flere hundre tusen i skatt.
Sist endret av Dodecha; 6. juli 2016 kl. 11:06.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Blir vel litt feil og kalle det gratis, når man skatter for å få disse tjenestene tilgjengelig. Mener og ha lest at i gjennomsnitt betaler ola nordmann 78000 kr i året for helsetjenester? vil ikke kalle det gratis jeg :P dyrt
Vis hele sitatet...
Heh. Tviler. Dette tror jeg du kan prøve å finne en kilde på eller slå fra deg.
Sitat av robhol Vis innlegg
Heh. Tviler. Dette tror jeg du kan prøve å finne en kilde på eller slå fra deg.
Vis hele sitatet...
skal se hva jeg finner.. var libertalistene på facebook som har ytret dette så skal høre med de hvor de fikk tallene fra.



edit: De baserer seg på tall fra statsbudsjettet, offisielle tall, SSB osv
Sist endret av Isrsxd; 6. juli 2016 kl. 11:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
skal se hva jeg finner.. var libertalistene på facebook som har ytret dette så skal høre med de hvor de fikk tallene fra.



edit: De baserer seg på tall fra statsbudsjettet, offisielle tall, SSB osv
Vis hele sitatet...
Vel be de hoste det opp for vi vil ha kilder. Brekker du benet i USA så ender du opp med en regning som kan ta fra deg en årslønn. F.eks en behandling for et slangebitt kom på $153.000, er ikke det litt dyrt?

https://np.reddit.com/r/pics/comment...merica/ct71jme

Og ja selvfølgelig dette var fra en uten forsikring, og ja man kan "prute" med sykehusene, men om jeg får en overdrevet regning og må for egen maskin drive å mase og prute for å få regningen ned til et håndterbart nivå så er det noe feil med systemet.

EDIT2: Jeg fant tallet selv, det er 59 942kr gjennonsnittlig per nordmann, tallet er fra 2015 kilde.
Sist endret av Dodecha; 6. juli 2016 kl. 11:31.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
skal se hva jeg finner.. var libertalistene på facebook som har ytret dette så skal høre med de hvor de fikk tallene fra.



edit: De baserer seg på tall fra statsbudsjettet, offisielle tall, SSB osv
Vis hele sitatet...
Liberalister på Facebook ja... Lukter tall dratt ut av ræven lang vei.

Om du skal bruke "tall fra statsbudsjettet, offisielle tall, SSB osv." som kilde må du komme med en link
Har desverre ingen link, pratet med de men kunne ta litt tid og skaffe det ettersom det er ferie på høyt plan.
ser ut til at dodecha fant det, så du kan spørre han om du er nysgjerrig og vil se selv?
uansett vil jeg nå tro at en privat helseforsikring vil være en del billigere enn 60k~ i året..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Har desverre ingen link, pratet med de men kunne ta litt tid og skaffe det ettersom det er ferie på høyt plan.
ser ut til at dodecha fant det, så du kan spørre han om du er nysgjerrig og vil se selv?
uansett vil jeg nå tro at en privat helseforsikring vil være en del billigere enn 60k~ i året..
Vis hele sitatet...
Om du vil være med i diskusjonen så foreslår jeg at du faktisk presenterer noen ordentlige kilder. Om vi alle skal sitte her å synse, tro og gjenfortelle noe vi trodde vi hadde lest for en stund siden hadde vi alle stanget hodene våres mot imaginære murvegger.

Kom med kilder eller forlat debatten.
Min fru har fått kreft, og har hatt 8 av 16 cellegiftsbehandlinger pr idag. Hun har betalt 2100kr i undersøkelser osv totalt, og vil ikke betale noe mer i år pga frikort. Etter å ha googlet behandlingen har jeg funnet ut at en tilsvarende behandling i USA ville ha kostet over 1.000.000,- om man ikke har forsikring etc. Så jeg betaler min skatt med glede fra nå av.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Har desverre ingen link, pratet med de men kunne ta litt tid og skaffe det ettersom det er ferie på høyt plan.
ser ut til at dodecha fant det, så du kan spørre han om du er nysgjerrig og vil se selv?
uansett vil jeg nå tro at en privat helseforsikring vil være en del billigere enn 60k~ i året..
Vis hele sitatet...
Husk også at dette er en gode vi alle kan bruke, jeg (student) betaler iallefall ikke nok i skatt for å sette 60k til side, for å si det sånn.


Så lenge vi ikke går mot Amerika så

http://www.commonwealthfund.org/publ...al-perspective

(9086 dollar per pers>60k per pers. Vet forøvrig at siden har blitt kritisert for å presentere en politisk agenda, men presist mtp. Direkte pengebruk tror jeg at tallene skal stemme. Finn gjerne en annen kilde for tallene om du mistror den.)
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Egenandeler er til fordi det er så latterlig mange som går til legen/legevakten for småting, som blir en stor unødvendig belastning på helsenorge. Hadde det vært helt gratis å dra til lege/legevakt/sykehus hadde vi hatt dobbelt så lange helsekøer.
Vis hele sitatet...
Det var da litt skarpt. Etter hva jeg kan se er det mange som IKKE gidder å dra til legen for "småting", som kan føre til at behandling kommer i gang for sent, skader blir verre og mer langvarig etc, og dét er også en belasting.

Er nevnt over, men kan påpeke igjen, frikort går automatisk og elektronisk. Du får også papirlapp i posten, men innen få dager er det registrert hos leger og på apotek uansett.

Skal du ha blåresept, søker legen for deg, og det går også automatisk. For særskilte søknader må du faktisk ta med vedtaksbrev (på papir) når du henter resept, ellers ikke.

Alle egenandeler teller sammen! Har du en medisin på blå resept, så betaler du kun 39% av full pris. Når summen av hva du har betalt på apoteket PLUSS egenandeler for legetimer runder frikortgrensa på ca 2200, er alt gratis. (eller, man kan måtte betale småtteri for "materialer", for å skrive ut sykmelding og slikt, men det er ikke store greiene)

Hvite resepter teller IKKE med i frikortet, men går du over ca 1800 kr på et år, kan du få resten dekket med inntil 90%. I tillegg mistenker jeg at vi betaler relativt lite for reseptbelagte legemidler, når jeg har sammenlignet med priser på like preparater i USA, men har ikke implisitt info på akkurat det.

En annen fin ting er at f eks også psykisk helse faller inn under resten, små egenandeler og gratis etter frikort.

Så ja. Vil si helsevesenet i Norge er så gratis som det kan bli, og ganske så bra. Bare synd tenner ikke teller.
Sist endret av candela; 6. juli 2016 kl. 12:26.
Sitat av hotline Vis innlegg
Min fru har fått kreft, og har hatt 8 av 16 cellegiftsbehandlinger pr idag. Hun har betalt 2100kr i undersøkelser osv totalt, og vil ikke betale noe mer i år pga frikort. Etter å ha googlet behandlingen har jeg funnet ut at en tilsvarende behandling i USA ville ha kostet over 1.000.000,- om man ikke har forsikring etc. Så jeg betaler min skatt med glede fra nå av.
Vis hele sitatet...
hvis man ikke betaler skatt, betaler man jo istedenfor for helseforskring. skjønner ikke hvorfor alle sammenligner med usa, det systemer de har der borte er jo helt på tur

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Om du vil være med i diskusjonen så foreslår jeg at du faktisk presenterer noen ordentlige kilder. Om vi alle skal sitte her å synse, tro og gjenfortelle noe vi trodde vi hadde lest for en stund siden hadde vi alle stanget hodene våres mot imaginære murvegger.

Kom med kilder eller forlat debatten.
Vis hele sitatet...
helsebudsjettet minus eldreomsorg, fordelt på antallet skattebetalere.
Sist endret av Isrsxd; 6. juli 2016 kl. 12:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
uansett vil jeg nå tro at en privat helseforsikring vil være en del billigere enn 60k~ i året..
Vis hele sitatet...
Ikkje om alle skulle hatt universell dekning. Prisen på forsikring er jo risiko*konsekvens+påslag.

Imidlertid vil privat helseforsikring garantere at dei med dårlegast råd ikkje vil ha helseforsikring. Det er ein sterk korrelasjon mellom å ha dårleg råd og å ha helseproblem, så ergo vil det antakeleg spare helsevesenet for relativt mykje pengar om dei 10% med dårlegast råd får daue i fred i busskuret.

Men eg vil heilt ærleg ikkje ha det samfunnet. Det er ein heilt ok pris å betale.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Blir vel litt feil og kalle det gratis, når man skatter for å få disse tjenestene tilgjengelig. Mener og ha lest at i gjennomsnitt betaler ola nordmann 78000 kr i året for helsetjenester? vil ikke kalle det gratis jeg :P dyrt
Vis hele sitatet...
Nei, tenkte du at det skulle være gratis, som i at leger og sykepleiere jobbet uten betaling, og kun brukte utstyr de fant slengende på dynga og medisiner de plukket i skogen?

Selvsagt er det ikke gratis å drive et helsevesen av det kaliberet vi har her i landet. Det må betales av noen, og det må nødvendigvis bli av fellesskapet eller av den enkelte som bruker det. Med gratis helsehjelp mener man at du får helsehjelp selv om du ikke har penger til å betale for det. Har du varig lav inntekt slipper du egenandel også (du får frikort), likeså små barn og gravide.

Sitat av hotline Vis innlegg
Min fru har fått kreft, og har hatt 8 av 16 cellegiftsbehandlinger pr idag. Hun har betalt 2100kr i undersøkelser osv totalt, og vil ikke betale noe mer i år pga frikort. Etter å ha googlet behandlingen har jeg funnet ut at en tilsvarende behandling i USA ville ha kostet over 1.000.000,- om man ikke har forsikring etc. Så jeg betaler min skatt med glede fra nå av.
Vis hele sitatet...
God bedring til din fru. Jeg er også glad jeg kan betale skatt så hun kan få behandling. Kan være meg neste gang.
Sist endret av entropi; 6. juli 2016 kl. 13:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Før man snuser på privat helsevesen bør man se litt på tall. Som f.eks at både USA og Norge bruker 8,3 prosent av BNP påp helse. Da kommer de enorme forsikringsbetalingene fra private i tillegg.

Kilde: http://data.worldbank.org/indicator/SH.XPD.PUBL.ZS
Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, tenkte du at det skulle være gratis, som i at leger og sykepleiere jobbet uten betaling, og kun brukte utstyr de fant slengende på dynga og medisiner de plukket i skogen?


Selvsagt er det ikke gratis å drive et helsevesen av det kaliberet vi har her i landet. Det må betales av noen, og det må nødvendigvis bli av fellesskapet eller av den enkelte som bruker det. Med gratis helsehjelp mener man at du får helsehjelp selv om du ikke har penger til å betale for det. Har du varig lav inntekt slipper du egenandel også (du får frikort), likeså små barn og gravide.



God bedring til din fru. Jeg er også glad jeg kan betale skatt så hun kan få behandling. Kan være meg neste gang.
Vis hele sitatet...

kanskje ikke bruke ordet gratis, på noe som faktisk ikke er gratis da vel? gir jo fint lite mening, uansett hva det gjelder.
pengene man sparer på skatte vil jo kunne gå til helseforsikring da, selv for de fattige. er det noen skatter og avgifter går hardt utover er det de fattige.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av hotline Vis innlegg
Min fru har fått kreft, og har hatt 8 av 16 cellegiftsbehandlinger pr idag. Hun har betalt 2100kr i undersøkelser osv totalt, og vil ikke betale noe mer i år pga frikort. Etter å ha googlet behandlingen har jeg funnet ut at en tilsvarende behandling i USA ville ha kostet over 1.000.000,- om man ikke har forsikring etc. Så jeg betaler min skatt med glede fra nå av.
Vis hele sitatet...
Det gjør for så vidt jeg også. Om det er 50k eller 80k av skattepengene mine over et år er det samme for meg, egentlig. Håper det går bra med fruen din.
Sist endret av robhol; 6. juli 2016 kl. 13:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
kanskje ikke bruke ordet gratis, på noe som faktisk ikke er gratis da vel? gir jo fint lite mening, uansett hva det gjelder.
Vis hele sitatet...
Gratis, som utan motyting. Du betaler ingenting for helsetenesta. Du betaler generelt, uavhengig av om du nyttar den eller ikkje. Gratis er fullt ut dekkande her synst eg.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
pengene man sparer på skatte vil jo kunne gå til helseforsikring da, selv for de fattige. er det noen skatter og avgifter går hardt utover er det de fattige.
Vis hele sitatet...
Kvifor trur du det vil vere billegare med risiko*konsekvens+påslag enn kun risiko*konsekvens? Og skatten er progressiv, så fattige betaler mindre del av kaka enn rike. Helseforsikring, om den skal basere seg på risiko, vere dyrare for fattige enn for rike, fordi dei statistisk sett er meir sjuke.

Så argumentet ditt heng for å sei det mildt ikkje på greip.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
kanskje ikke bruke ordet gratis, på noe som faktisk ikke er gratis da vel? gir jo fint lite mening, uansett hva det gjelder.
pengene man sparer på skatte vil jo kunne gå til helseforsikring da, selv for de fattige. er det noen skatter og avgifter går hardt utover er det de fattige.
Vis hele sitatet...
Jo, hvis jeg får noe gratis så betyr det at jeg ikke betaler for det. Det betyr ikke at ingen har betalt for det. Du får bruke helsevesenet i Norge selv om du aldri har betalt et øre i skatt. Noen har selvsagt betalt for det.

Noen skal jo faktisk tjene på helseforsikringen også, så hvordan i all verden skulle det bli billigere? Bortsett fra, som påpekt før meg, man regner inn at de dårligst stilte ikke vil få eller ha råd til forsikring, og dermed ikke belaste helsevesenet.
Jeg skjønner ikke argumentasjonsrekken til de som vil ha privat helseforsikring fremfor å dekke det over skatteseddelen. Det er sikkert mulig at jeg kunne sluppet litt billigere unna, hvis jeg kun tenker på meg selv, men på et sted skal disse folkene tjene penger. De er et fordyrende mellomledd, og hvis alternativet er å betale litt mer for et statlig finansiert opplegg (noe vi har data på at er langt fra sannheten) eller at en eller annen dresskledd mann som ikke kunne brydd seg mindre om mitt velvære skal ta ut utbytte hvert år, så vet jeg hva jeg velger.

Det er svært få som argumenterer for finansiering av brannvesen og politi på den måten. Men på en eller annen måte så klarer de ikke å se fellestrekkene med at samfunnet som en helhet bærer kostnaden for uhell og ren ulykke.

Hvis jeg levde fra hånd til munn, og valget sto mellom å spise ris til middag tre ganger i uken, eller ha en helseforsikring som potensielt sett ikke dekker sykdommen jeg skulle være så uheldig å få, så hadde jeg gått uten. Det har vi sett i USA, og er det noe som knuser verdiskaping så er syke folk uten mulighet til å bli bedre.

Jeg ser på folketrygden som et lotto du egentlig ikke har lyst å vinne på.

Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Før man snuser på privat helsevesen bør man se litt på tall. Som f.eks at både USA og Norge bruker 8,3 prosent av BNP påp helse. Da kommer de enorme forsikringsbetalingene fra private i tillegg.

Kilde: http://data.worldbank.org/indicator/SH.XPD.PUBL.ZS
Vis hele sitatet...
Bare for å utdype det Bjønnfaen sier. USA bruker i dag like mye av BNP på helse, over skatteseddelen. I tillegg til det så har de private helseforsikringer. En film som godt forklarer problemstillingen: https://www.youtube.com/watch?v=qSjGouBmo0M
Sist endret av Deezire; 6. juli 2016 kl. 13:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Gratis, som utan motyting. Du betaler ingenting for helsetenesta. Du betaler generelt, uavhengig av om du nyttar den eller ikkje. Gratis er fullt ut dekkande her synst eg.


Kvifor trur du det vil vere billegare med risiko*konsekvens+påslag enn kun risiko*konsekvens? Og skatten er progressiv, så fattige betaler mindre del av kaka enn rike. Helseforsikring, om den skal basere seg på risiko, vere dyrare for fattige enn for rike, fordi dei statistisk sett er meir sjuke.

Så argumentet ditt heng for å sei det mildt ikkje på greip.
Vis hele sitatet...

Gratis er ikke fullt dekkende når det er en tjeneste som blir betalt for, selv om du ikke betaler for den selv der og da. den blir betalt for uansett, så hvordan det blir gratis skjønner jeg ikke?

hvorfor jeg tror det blir billigere? fordi i dag har staten monopol og det er 0 konkurranse på markedet, hvordan skal det da bli billigere? vil forsikringsselskapene beholde kundene sine må de være attraktive for kunden, ellers blir det vanskelig og drive.
Å bruke USA som eksempel på helsetjenster kan du dra lengre på landet med, de har et så rævkjørt og regulert system på helse at det er helt irrelevant for diskusjonen.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Gratis er ikke fullt dekkende når det er en tjeneste som blir betalt for, selv om du ikke betaler for den selv der og da. den blir betalt for uansett, så hvordan det blir gratis skjønner jeg ikke?
Vis hele sitatet...
OK, så du opererer altså med en annen definisjon av ordet gratis enn oss andre. En definisjon som i prinsippet medfører at konseptet gratis blir tømt for innhold da 'noen' alltid har 'betalt' for noe uanfaensett. Om jeg så står langs veikanten og gir bort blåbær jeg har plukket i skogen, så kan du med din definisjon hevde at bærene ikke er gratis. Jeg bruker av min tid og mine ressurser, på bekostning av annet inntekstsgivende arbeid. Videre, hva med andre bærplukkere som finner mindre bær fordi jeg har plukket den? Da kan du jo hevde at de betaler for min bærbortgivning med dertil økte priser på det lille de finner og selger.

Men det blir for dumt. Den vanlige definisjonen av ordet gratis, og den eneste meningsfylte er at du får en vare eller tjeneste uavhengig av penger. Ja, så betaler du kanskje skatt. Og skatten går delvis til helsevesenet. Men får du de samme tjenestene uavhengig av hvor mye eller hvor lite du tjener? Hva om du bor på gata, får du fortsatt behandling ved sykehuset?

Ja, det gjør du. Fordi det er gratis. Det er gratis etter alle rimelige tolkninger av ordet. Så i steden for å henge deg opp i meningsløst ordkløyveri, kanskje du heller skal argumentere for hvorfor den ene betalingsmodellen er bedre enn den andre?
Sist endret av Myoxocephalus; 7. juli 2016 kl. 11:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
hvorfor jeg tror det blir billigere? fordi i dag har staten monopol og det er 0 konkurranse på markedet, hvordan skal det da bli billigere? vil forsikringsselskapene beholde kundene sine må de være attraktive for kunden, ellers blir det vanskelig og drive.
Vis hele sitatet...
Sjukehus er stortsett avhengig av lønns-, utstyrs- og medisinutgifter. Nøyaktig kvifor trur du det vil verte billegare?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Gratis er ikke fullt dekkende når det er en tjeneste som blir betalt for, selv om du ikke betaler for den selv der og da. den blir betalt for uansett, så hvordan det blir gratis skjønner jeg ikke?

hvorfor jeg tror det blir billigere? fordi i dag har staten monopol og det er 0 konkurranse på markedet, hvordan skal det da bli billigere? vil forsikringsselskapene beholde kundene sine må de være attraktive for kunden, ellers blir det vanskelig og drive.
Å bruke USA som eksempel på helsetjenster kan du dra lengre på landet med, de har et så rævkjørt og regulert system på helse at det er helt irrelevant for diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Konkurransen på det amerikanske forsikringsmarkedet kan vel ikke akkurat sies å ha så stor effekt den heller? Det må da være ganske mange aktører der, uten at systemet virker spesielt fordelaktig for noen andre enn nettopp disse aktørene.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sjukehus er stortsett avhengig av lønns-, utstyrs- og medisinutgifter. Nøyaktig kvifor trur du det vil verte billegare?
Vis hele sitatet...
effektivisering? bare for å nevne èn ting. vil ikke akuratt kalle det norske helsevesenet effektivt
Sist endret av Isrsxd; 6. juli 2016 kl. 14:42.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
effektivisering? bare for å nevne èn ting. vil ikke akuratt kalle det norske helsevesenet effektivt
Vis hele sitatet...
Neivel? Kva grunnlag har du for den påstanden?

Om du ser på statistikk frå 2014 ligg Noreg komfortabelt høgt oppe, men langt ifrå toppen i % av BNP på helse.

Og kva er i vegen for at det offentlege kan effektivisere? Ved å innføre forsikringsordninger legg du effektivt sett på eit ekstra mellomledd, og eg ser ikkje for meg at det vil effektivisere ting.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Det er utstrakt konkurranse i norsk helsevesen. Det er fritt behandlingsvalg, det vil si at hvis du får påvist en skade/sykdom/lyte som trenger en gitt behandling, kan du velge å ta denne på hvilket sykehus som helst, offentlig så vel som privat. Staten betaler. Helfo betaler det samme både til den private klinikken som til den offentlige.

Norge er i mange sammenhenger kjent for å ha et av verdens absolutt beste helsevesen. Vel - det kan være svakheter, dårlig organisering og en del pengesluk hvor vi faktisk kunne ha effektivisert administrasjonsdriften så man fikk bedre behandlingstilbud. Men det er altså fortsatt relativt sett godt, og noen total omlegging er ikke engang Høyre og FRP ute etter. Prestisereformen med fritt behandlingsvalg har forøvrig ført til at 196 pasienter har valgt privat fremfor offentlig behandling siden dette ble innført. Samtidig så setter dette et press på de offentlige, som dermed ordner opp i uordenen sin, korter ventelister og fikser folk.
For øvrig er det fullt mulig med privatisering av (deler av) helsevesenet selv om det betales over skatteseddelen. Om effektiviteten blir bedre av det, og om det evt går ut over kvalitet, er egentlig en annen diskusjon.
Sitat av hotline Vis innlegg
Min fru har fått kreft, og har hatt 8 av 16 cellegiftsbehandlinger pr idag. Hun har betalt 2100kr i undersøkelser osv totalt, og vil ikke betale noe mer i år pga frikort. Etter å ha googlet behandlingen har jeg funnet ut at en tilsvarende behandling i USA ville ha kostet over 1.000.000,- om man ikke har forsikring etc. Så jeg betaler min skatt med glede fra nå av.
Vis hele sitatet...
De fleste gjør det, når de først forstår hva de betaler for. De med mindre forståelse for velferdssamfunnet skriker og griner over det.

En del av helsevesenet er vel privatisert allerede?
Sist endret av SkyMarshal; 6. juli 2016 kl. 16:50.
Når parkeringen utenfor apoteket (jeg antar at Boots Apotek er privateid) koster mer resepten du skal hente, da blir det litt for dumt å hevde at vi ikke har helt greit i Norge.. Om det egentlig koster 78k, 100k, 200k årlig i form av skatter er revnende likegyldig for min del, så lenge jeg slipper å risikere gjeldsslaveri resten av livet kun fordi jeg var uheldig nok til å bli alvorlig syk..

Som Michael Moore ofte sier, i Norge tenker vi "vi" og ikke "jeg". Vi gjør det vi kan som samfunn for at ingen skal falle ned i sprekkene og ha det forjævlig.
Sist endret av bashfoo; 6. juli 2016 kl. 18:45.
Sitat av robhol Vis innlegg
Heh. Tviler. Dette tror jeg du kan prøve å finne en kilde på eller slå fra deg.
Vis hele sitatet...
Hva er det du ler av?

I 2015 ble det brukt 254 MRD på helse i Norge. Med 5,2 mill innbyggere gir det et snitt på 49.000. Med tanke på hvor mange som ikke bidrar med skatt, avgifter osv. er det ikke helt urimelig å anslå at det koster 80.000 pr innbygger for de som faktiskt betaler inn til statskassa, selv om ikke alt er via skatteseddelen.
Sist endret av Saerdna; 6. juli 2016 kl. 19:16.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
OK, så du opererer altså med en annen definisjon av ordet gratis enn oss andre. En definisjon som i prinsippet medfører at konseptet gratisk blir tømt for innhold da 'noen' alltid har 'betalt' for noe uanfaensett.
Vis hele sitatet...
Lykken er fortsatt gratis, da. Den blir større om du deler den. <3 <3 <3

Men det spørs om det er en fullgod erstatning for et moderne helsevesen.

Sitat av Isrsxd Vis innlegg
vil forsikringsselskapene beholde kundene sine må de være attraktive for kunden, ellers blir det vanskelig og drive.
Vis hele sitatet...
Nei, de trenger bare være attraktive for de lønnsomme kundene. Dvs de som har mye penger og ikke blir alvorlig syke. Narkiser, gamlinger, kronisk syke, handicappede, folk med genetisk disposisjon for sykdom, fattige osv er bare tapsprosjekter. Åreknuteoperasjon på fine vestkantfruer er god business.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Gratis er ikke fullt dekkende når det er en tjeneste som blir betalt for, selv om du ikke betaler for den selv der og da. den blir betalt for uansett, så hvordan det blir gratis skjønner jeg ikke?
Vis hele sitatet...
For å dra konklusjonen din ut en del da.
Så da kan en jo påstå, at det å gå ut i skauen og peller blåbær eller sopp er ikke gratis. For noen har jo kjøpt treplantene (for det meste gran eller furu), betalt for å plante skog, betalt for ungskogpleie, muligens betalt for gjødsel, betalt for første gangs tynning, betalt for andre gangs tynning og 60-100 år etter planting, så er skogen hogstmoden. Altså har du utnyttet andres utgifter og arbeid.

Ellers så er også mye av luften ikke gratis heller, for mye av den blir jo produsert av den betalte skogen eller varer og tjeneste på en åker. Så da kan du jo begynne å fortelle hva som er gratis. Nesten det eneste jeg kommer på da, er nesten kun sollys og solvarme som er 100 % gratis i dine øyne.
Her tar jo ting helt av jo - kan vi spore tilbake på temaet i tråden?

Jeg så ett svar her som mente at innleggelse på sykehus og lignende er helt gratis, mens man må betale en "egenandel" når man bestiller legetime..

Hva går denne egenandelen ut på? hvordan fungerer det i praksis? Er det penger man får tilbake på skatten?

Noen argumenterte også for at en egenandel forhindrer for mye pågang på helsevesenet - i Danmark har de ingen egenandel, der er det helt gratis å gå til legen, men de har ikke verdens lengste helsekøer der for det.

anyone?


Og til alle sherlock holmes detektiver som vet at man betaler for helsevesenet med skatt - jada. Jeg benytter meg av ordet "gratis" av enkelhetsårsaker.
Sist endret av HellToPay; 7. juli 2016 kl. 17:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HellToPay Vis innlegg
Hva går denne egenandelen ut på? hvordan fungerer det i praksis? Er det penger man får tilbake på skatten?
Vis hele sitatet...
Det er nøyaktig det ordet tilseier - ei betaling du må gjere for å få helsetenester, som i praksis er brøkdel av kosten. Ingenting meir, ingenting mindre. Det har ingenting med skatten å gjere.
Sitat av HellToPay Vis innlegg
Hva går denne egenandelen ut på? hvordan fungerer det i praksis? Er det penger man får tilbake på skatten?

Noen argumenterte også for at en egenandel forhindrer for mye pågang på helsevesenet - i Danmark har de ingen egenandel, der er det helt gratis å gå til legen, men de har ikke verdens lengste helsekøer der for det.
Vis hele sitatet...
Det fungerer i praksis slik at du betaler i luka når du går. Pleier å være sånn 2-300 kr. Med mindre det er ungen du er til lege med, eller du er gravid, da er det gratis. Når du har betalt et par tusen i.l.a et år så får du frikort og slipper å betale mer resten av året. Hvis du er fattig kan du få frikort med en gang.

Du betaler ikke noe når du er innlagt på sykehus, nei.

Det er noen variasjoner mellom ordningene i de nordiske landene. I Danmark betaler man vanligvis ikke egenandel for konsultasjon, men en høyere egenandel for medisiner.
Sist endret av entropi; 7. juli 2016 kl. 18:05.
Sitat av HellToPay Vis innlegg
Hva går denne egenandelen ut på? hvordan fungerer det i praksis? Er det penger man får tilbake på skatten?
Vis hele sitatet...
Egenandelen går kort og godt ut på at folk skal betale for seg - men man skal ikke rævkjøre kronisk syke med at de skal betale alt de trenger. Det er rett og slett en avveining mellom at folk må betale for tjenester, og at vi ikke vil ha et samfunn der kronisk, eller alvorlig syke skal bli sparket ned i rennesteinen og holdt der av årsaker de ikke kan noe for.

Noen kan selvfølgelig noe for det, som en basehopper som tryner - men det ville kostet gigantiske summer å avklare hvert tvilstilfelle om personen selv har skyld, så vi har sagt at "greit, alle får det gratis etter egenandel" for å spare penger. Om noen vil krangle på mitt basehoppereksempel, så eksemplifiserer dere igrunn bare hovedpoenget med at vurderingen er tungvindt og ville vært dyr. Selv med selvforskyldte skader som koster staten, er neppe samfunnet som helhet tjent med å skape en gjeldsklasse fordi folk gjør en eller flere dårlige vurderinger. Bedre med en regning idag, enn en person som ikke kan/vil bidra til samfunnet fordi de ble sparket mens de lå nede.

For mer informasjon om norske helsesystem, så har SSB en svært god gjennomgang, år for år. Der kan du blant annet se at Herr/Fru Isrsxd enten bare ikke forstår hvordan man skal lese tall, eller har dratt de ut av ræva.

Sitat av HellToPay Vis innlegg
Noen argumenterte også for at en egenandel forhindrer for mye pågang på helsevesenet - i Danmark har de ingen egenandel, der er det helt gratis å gå til legen, men de har ikke verdens lengste helsekøer der for det.
Vis hele sitatet...
I Danmark har de også rundt 38% skatt fra første krone du tjener, og gjerne noe oppå der igjen. Nesten alle skatter rundt 50%. Å ta et enkeltproblem og si "se på dem, de betaler ikke", uten analyse av resten av systemet er korttenkt og uinteressant igrunn.
Sist endret av Xasma; 7. juli 2016 kl. 18:44.
Skjønner egentlig ikke helt hva du er ute etter her HellToPay...lurer du på hvordan man rent praktisk betaler for en legetime? Eller hvorfor? Tror egentlig begge spørsmålene er blitt besvart her nå.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Egenandelen går kort og godt ut på at folk skal betale for seg - men man skal ikke rævkjøre kronisk syke med at de skal betale alt de trenger. Det er rett og slett en avveining mellom at folk må betale for tjenester, og at vi ikke vil ha et samfunn der kronisk, eller alvorlig syke skal bli sparket ned i rennesteinen og holdt der av årsaker de ikke kan noe for.

Noen kan selvfølgelig noe for det, som en basehopper som tryner - men det ville kostet gigantiske summer å avklare hvert tvilstilfelle om personen selv har skyld, så vi har sagt at "greit, alle får det gratis etter egenandel" for å spare penger. Om noen vil krangle på mitt basehoppereksempel, så eksemplifiserer dere igrunn bare hovedpoenget med at vurderingen er tungvindt og ville vært dyr. Selv med selvforskyldte skader som koster staten, er neppe samfunnet som helhet tjent med å skape en gjeldsklasse fordi folk gjør en eller flere dårlige vurderinger. Bedre med en regning idag, enn en person som ikke kan/vil bidra til samfunnet fordi de ble sparket mens de lå nede.

For mer informasjon om norske helsesystem, så har SSB en svært god gjennomgang, år for år. Der kan du blant annet se at Herr/Fru Isrsxd enten bare ikke forstår hvordan man skal lese tall, eller har dratt de ut av ræva.



I Danmark har de også rundt 38% skatt fra første krone du tjener, og gjerne noe oppå der igjen. Nesten alle skatter rundt 50%. Å ta et enkeltproblem og si "se på dem, de betaler ikke", uten analyse av resten av systemet er korttenkt og uinteressant igrunn.
Vis hele sitatet...
Jeg formulerer meg litt dårlig.
Jeg lurer på hvorfor vi har en egenandel og hvilken funksjon den fyller, sammenlignet med f.eks. det danske systemet.
Kunne vi vært foruten?
Hvor går grensen på om man får frikort med en gang eller ikke? Noen sa "fattig" men om det skal beregnes utifra inntekt blir jo alle studenter som "fattige" å regne eller?

Jeg kan mye om masse, men det her med helsesystemet har jeg ikke vært borte i før jeg fikk et barn med en danske nedi danmark. hehe.
Sitat av HellToPay Vis innlegg
Jeg lurer på hvorfor vi har en egenandel og hvilken funksjon den fyller, sammenlignet med f.eks. det danske systemet.
Vis hele sitatet...
Det svarer jeg på i første avsnitt, samt litt når jeg toucher skattedelen.

Sitat av HellToPay Vis innlegg
Kunne vi vært foruten?
Vis hele sitatet...
Ja, vi kan godt f.eks adoptere det danske skattesystemet der de skatter mye mer enn oss. Sammenlign hvor mye din danske betaler i skatt mot samme lønn i Norge. Gjør det gjerne for flere lønnsnivåer, og du ser at danskene betaler jevnt over jævlig mye mer. Dermed kan de f.eks nyte goder som å ikke betale for legebesøk.

For selv om noen liker å sitte på nett og være pisse sure og kalle Norge for nisseland og lettlurte, så er faktum at vi i Norge har, selv med systemets skavanker et av de best fungerende i verden. Da basert på at befolkningen holdes frisk, og folk får behandling, slik at man har et stabilt samfunn uten at de svake dyttes ned i gjørma. Som sagt - å se til et land og si "se, tjeneste x er gratis der! Hvorfor betaler vi?" uten å se på det totale systemet er korttenkt og uinteressant jamring uten grunnlag eller basisforståelse for emnet.
Sitat av HellToPay Vis innlegg
Jeg formulerer meg litt dårlig.
Jeg lurer på hvorfor vi har en egenandel og hvilken funksjon den fyller, sammenlignet med f.eks. det danske systemet.
Kunne vi vært foruten?
Hvor går grensen på om man får frikort med en gang eller ikke? Noen sa "fattig" men om det skal beregnes utifra inntekt blir jo alle studenter som "fattige" å regne eller?

Jeg kan mye om masse, men det her med helsesystemet har jeg ikke vært borte i før jeg fikk et barn med en danske nedi danmark. hehe.
Vis hele sitatet...
Med fattig mener jeg varig lav inntekt. Det er sikkert noen konkrete krav til hva det innebærer.

Jeg ser ikke helt hvorfor man ikke skulle betale egenandel hos legen? Legehjelp er en (mer eller mindre) nødvendig ting, men det er f eks mat også. Mat er ikke gratis av den grunn. Men vi har noen systemer som gjør at ingen i Norge trenger å sulte eller lide av ubehandlede sykdommer fordi de ikke har penger. Helsetjenester er mer subsidiert enn mat, da det varierer veldig mye mer hvor stort behov folk har for det. Du kan være heldig (som du) og aldri være syk, eller du kan ha uflaks og uten forvarsel trenge en behandling til x antall millioner.

Her har du en artikkel om organiseringen av helsetjenester i de nordiske landene:
http://tidsskriftet.no/article/129694/

Der kan du se at Danmark som hovedregel ikke har egenandel på legetime, men desto mer på medisiner. Sverige har på sin side egenandel både på legetimer og innleggelser. Du kan også lese at danskene har et vesentlig høyere forbruk av primærlegetjenester enn Sverige, noe som kanskje kan skyldes manglende egenandel. Det et uansett små forskjeller - prinsippet er at alle har rett på den helsehjelpen de trenger, uansett om de kan betale for den eller ikke.
Sist endret av entropi; 7. juli 2016 kl. 19:17.
Dere trenger ikke synse på tall per innbygger. Dere kan til og med få tallene korrigert for oljepengebruk. Jeg har i innlegg #45 lenket til SSB, som oppgir hver innbyggers kost for helsevesenet. Det er greit å søke på f.eks "helsevesen Norge" på google, så man i alle fall har litt kontakt med virkeligheten før man sutrer ivei fordi man har sett et bilde på facebook med en tekst klint utover.
I 2015 brukte vi om lag 60 000 kroner per innbygger på helse. Av disse ble i overkant av 51 000 kroner betalt av det offentlige. Resten av regningen, i underkant av 9 000 kroner, betalte husholdningene selv. Andelen offentlig finansiering er relativt stabil og har de siste årene ligget på rundt 85 prosent.
Vis hele sitatet...
Leser man litt mer, så ser man at "helse" her omfatter både sykehus og pleiehjem og diverse tjenester, og halvparten av disse går til sykehus og medisinsk behandling. Men nå er det en gang slik at norges system er basert på at sykehuset skal stå klart, legen skal stå klar, og legemidlene skal være tilgjengelige, og til en overkommelig pris når du blir syk. Det koster mye penger, og vi har valgt å si at helsen din skal ikke avhenge av penger, eller forsikring du har når du blir syk - da man totalt sett som samfunn tjener mer på å betale en liten regning og få skattebetalere på beina igjen, så de kan bidra til fellesskapet når du, meg, eller nestemann skulle bli offer for sykdom eller ulykke. Hele skjønnheten med det: det gir oss et av verdens beste samfunn, samme hvor mange sinna facebookbilder med enkle faktafeil du ser på mens du surmuler over at du lever i et samfunn der inntekt ikke bestemmer verdien din for samfunnet.
Sist endret av Xasma; 7. juli 2016 kl. 21:27.