Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2646
Da har jeg hatt Samsung S6 noen dager og jeg må innrømme jeg sitter med blanda følelser etter å ha skaffet meg telefonen.


Følgende ting jeg er fornøyd med:
1. Designet er nydelig
2. Kamera er meget bra
3. Alt ser veldig fint ut av menyer og diverse



Ting jeg ikke er fornøyd med.
- Dekningen (netcom) har vært helt forferdelig så langt, det virker nesten ikke som jeg har dekning noe sted og den skifter ofte til "H" eller "egde" istedenfor å ha 4g. Men jeg leser at det ikke har noe med leverandør å gjøre, men faktisk med telefonen?
- Jeg er ikke imponert over hvor rask telefonen er. Jeg forventet mer for å være helt ærlig, der det virker som enkelte ting henger litt igjen når man har trykket seg innpå noe.
- Batteritiden ser ikke ut til å være bra nok, har vært ute noen timer nå og hørt på en del musikk, typ 2timer. Har på skjermen litt over middels lysstyrke og den er nede på 25-30 % allerede etter rundt 5 timer i bruk.



Hva er deres inntrykk?
Sitter dere litt med samme blandende følelser som meg?
Fikk selv bedre batteritid når jeg starta med OperaMAX. Sett den til å sperre apper til å få nett-tilgang. Som bonus bruker du mindre data om det spiller noen rolle for deg.
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Fikk selv bedre batteritid når jeg starta med OperaMAX. Sett den til å sperre apper til å få nett-tilgang. Som bonus bruker du mindre data om det spiller noen rolle for deg.
Vis hele sitatet...
takk, skal sjekke det ut. Har nok gratis, så bruker aldri opp, men så lenge det gjør noe med batteritiden er jeg fornøyd.

Hvordan er ditt inntrykk til dekning og synes du din kan lagge til tider?
Har ikke S6, så litt klønete av meg å ikke presisere det. Har G3. Men prinsippet bør jo være likt også for S6. Færre ting som starter opp i bakgrunn for å hente posisjon, oppdatering etc vil bety lengre tid i stand by for telefonen og mindre strømforbruk.
Trådstarter
hehe ok,

Skulle likt å vite hva andre som eier en synes, litt overrasket over enkelte ting på telefonen kan du si.
Jeg er veldig fornøyd med min S6 edge. Kjøpte den mest fordi kollegaen min hadde den og falt for spesielt designet, bra kamera og det at de ikke har skinnet i stykker operativsystemet som jeg synes de har gjort på tidligere modeller.

Men, batteritiden er jeg helt enig i. Spesielt hvis jeg bruker f.eks spotify. Må lade hver natt og det er litt irriterende. Men til samtaler, surfing og tinder(!) så er det ikke så ille. Har brukt 20% av batteriet mitt siden i dag morges.
Har hatt en i ett par uker nå, rimelig fornøyd. Batterilevetiden er helt grei med tanke på hva slags telefon det er. (1-2 dager med jevnlig bruk.)

Dekningen er veldig bra. (Netcom-nett), hastigheten på 4GB er genial. (Sist jeg testa fikk jeg ~100mbit/40mbit.)

Ser dog at den fort bruker mye av minnet. Kan ha noe å gjøre med at den har appene "oppe" i minnet i lengre tid. (Trykk på knappen til venstre for den store knappen i midten nederst på tlf og velg "close all").

Ellers så funker jo alt av apps/spill/whatever veldig bra, og lyden er også rimelig bra syns jeg.
Trådstarter
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Jeg er veldig fornøyd med min S6 edge. Kjøpte den mest fordi kollegaen min hadde den og falt for spesielt designet, bra kamera og det at de ikke har skinnet i stykker operativsystemet som jeg synes de har gjort på tidligere modeller.

Men, batteritiden er jeg helt enig i. Spesielt hvis jeg bruker f.eks spotify. Må lade hver natt og det er litt irriterende. Men til samtaler, surfing og tinder(!) så er det ikke så ille. Har brukt 20% av batteriet mitt siden i dag morges.
Vis hele sitatet...
Ja, var spotify som var problemet her også. Jeg må lade hver dag uansett, men musikktjenesten var ekstrem hos meg.
Hvordan opplever du dekningen?
Har du noe annet enn Netcom kanskje?
Jeg har Netcom og har ikke hatt noen problemer med dekningen, verken på samtaler eller nett. Mulig jeg har litt flaks med min hjemkommune, men jeg får 4G for det meste hele tiden.
Trådstarter
Sitat av Forconin Vis innlegg
Har hatt en i ett par uker nå, rimelig fornøyd. Batterilevetiden er helt grei med tanke på hva slags telefon det er. (1-2 dager med jevnlig bruk.)

Dekningen er veldig bra. (Netcom-nett), hastigheten på 4GB er genial. (Sist jeg testa fikk jeg ~100mbit/40mbit.)

Ser dog at den fort bruker mye av minnet. Kan ha noe å gjøre med at den har appene "oppe" i minnet i lengre tid. (Trykk på knappen til venstre for den store knappen i midten nederst på tlf og velg "close all").

Ellers så funker jo alt av apps/spill/whatever veldig bra, og lyden er også rimelig bra syns jeg.
Vis hele sitatet...
Ja, da forstår jeg at du er så fornøyd når den holder ut så lenge.

Jeg synes egentlig at batteritiden på min er det verste i tillegg til signalen, men jeg har selv netcom så jeg forstår ærlig talt ikke hva greia er.
Kjøpte meg Samsung S6 for en liten mnd siden selv..
Er ikke fornøyd i det heletatt! Da tenker jeg på batteri, Den hadde helt greit batteri de første fjorten dagene, så merka jeg at det bare ble dårligere og dårligere... jeg bruker å lade den fra utladet til fulladet...

Nå må jeg lade den 2 ganger om dagen om jeg bruker den flittig!

Ligg unna S6 med mindre du elsker å lade.
Min mening, dritt telefon
Slet også med batteriet selv, deretter fikset jeg det.
Neutral Good
Mith's Avatar
jeg bruker å lade den fra utladet til fulladet
Vis hele sitatet...
Litium-ionbatteri skal ikke lades helt ut hver gang, bare så det er sagt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Litium-ionbatteri skal ikke lades helt ut hver gang, bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Dagens telefoner har smart BMS som selv passer på, selv om du ser ut som batteriet er helt tomt så stenger BMS ned før du har ladet ut 100%. Dermed økes levetiden på lipoly batteriene.
Jeg er storfornøyd med telefonen. Etter tre timer med screen on time pleier jeg ca å ha 40% igjen. Hastighetsproblemene skyldes "memory leak" buggen som mest sannsynlig blir løst etter neste oppdatering. Jeg har også merket at aper ikke alltid åpner seg når jeg trykker på dem, dette er nok også en software feil...
Ingen har nevnt hvor god den er å holde i handen så da gjør jeg det... himmelsk :P
Sist endret av Sandertn; 30. juni 2015 kl. 22:45.
Bytt til Sonyxperia z3.. bra dekning, lyd,rask, batteri tiden er bare kjempebra.. lader 1 gang pr 1-2 dager.. etter masse bruk! beste android tlf jeg noensinne har hatt .
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Dagens telefoner har smart BMS som selv passer på, selv om du ser ut som batteriet er helt tomt så stenger BMS ned før du har ladet ut 100%. Dermed økes levetiden på lipoly batteriene.
Vis hele sitatet...
Dette er jo en nødvendighet, siden et fullstendig utladet Li-Ion-batteri er helt dødt og kan ikke en gang lades lengre. Poenget er også at man bør holde batteriet mellom 40-70% til enhver tid, da et svært utladet/fulladet batteri fører til mekaniske endringer i batteriet som senker batterilevetiden. Man bør svært sjeldent la batteriet falle under 20% hvis man kan unngå det.

Personlig erfaring med Android er at den største batterityven er lokasjon. Spesielt den delen som lar Wi-Fi scanne selv om Wi-Fi er avskrudd. Dette for å estimere posisjon basert på tilgjengelige nettverk rundt deg. Det konspiratoriske i meg antar at Google mangler datapunkter for mange norske byer, og scanner unødvendig mye for å oppdatere disse. Dette står for nærmere 50% av mitt batteriforbruk hvis skjermen er av, og er spredd under "Idle", "Google Play Services" og appene som spør om lokasjon.

En god nummer to på lista, og nummer en under aktiv bruk, er skjermen. Jeg vet ikke om S6 har en like dårlig lys-sensor som min Nexus, men ofte er denne mange hakk for høy. Sterk skjerm leder gjerne til unødvendig oppheting av telefonen også, som igjen reduserer batterilevetiden.

Snapchat er også helt forferdelig på databruk, spesielt når det oppdager Wi-Fi. Haugevis av sponsede stories som lastes ned. Anbefaler å skru av automatisk synkronisering for Snapchat hvis batteriet lider av dette, og heller sjekke innom manuelt når det passer.
Merk også at dårlig signal i ditt område kan føre til dårligere batterilevetid. Jo dårligere mobilsignalet er jo mer batteri bruker mobilen på å lete etter basestasjoner å koble seg på.
Sitat av Forconin Vis innlegg
Ser dog at den fort bruker mye av minnet. Kan ha noe å gjøre med at den har appene "oppe" i minnet i lengre tid. (Trykk på knappen til venstre for den store knappen i midten nederst på tlf og velg "close all").
Vis hele sitatet...
Det er lite hensiktsmessig. At appene ligger i RAM betyr bare at det er lettere tilgjengelig neste gang du åpner appen. Noe ligger i RAMen uansett, så det kan like gjerne være nyttig informasjon. Tom RAM er bortkastet RAM på et Unix-basert system. Om du avslutter en app helt og fjerner den fra minnet, betyr det at den må lastes inn igjen i minnet neste gang du bruker den, noe som tar både tid og energi.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er lite hensiktsmessig. At appene ligger i RAM betyr bare at det er lettere tilgjengelig neste gang du åpner appen. Noe ligger i RAMen uansett, så det kan like gjerne være nyttig informasjon. Tom RAM er bortkastet RAM på et Unix-basert system. Om du avslutter en app helt og fjerner den fra minnet, betyr det at den må lastes inn igjen i minnet neste gang du bruker den, noe som tar både tid og energi.
Vis hele sitatet...

Absolutt enig. Var selv inne på dette med ram da jeg kjøpte en erstatnings mobil for en tapt G3. Erstatningsmobilen var billigversjonen med kun 2GB ram og i starten virket telefon sluggish til tider. Trodde dette hadde med lite ram å gjøre og forsøkte alle tenkelige apper som skulle hjelpe mot ram bruk og ting ble bare verre. Etter noen dager fikk jeg en OTA update som fikset alt. Og plutselig så var G3'n like rask som den med 3GB. At apper er i minnet er bare en fordel mtp respons fra appen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er lite hensiktsmessig. At appene ligger i RAM betyr bare at det er lettere tilgjengelig neste gang du åpner appen. Noe ligger i RAMen uansett, så det kan like gjerne være nyttig informasjon. Tom RAM er bortkastet RAM på et Unix-basert system. Om du avslutter en app helt og fjerner den fra minnet, betyr det at den må lastes inn igjen i minnet neste gang du bruker den, noe som tar både tid og energi.
Vis hele sitatet...
Stemmer, med mindre appen bruker CPU i tillegg.
Har hatt telefonen i snart to måneder nå. Det største minuset for meg er lyden. Er over middels glad i musikk, og kan ikke dra utendørs uten å ha lyd på øret. Men maksvolumet på denne telefonen (med medfølgende ørepropper) er altfor lav. 100% lydstyrke på denne telefonen tilsvarer kanskje rundt 70% lydstyrke på min gamle telefon (HTC M7). Vil tippe det blir verre om man bruker et ordentlig headset. I tillegg krangler innebygget equalizer konstant med Spotify - volumet lever sitt eget liv, og det virker som at EQ-en bytter mellom presets på egen hånd. Dette problemet forsvinner om man bruker en annen musikkavspiller, men jeg liker Spotify. Aldri hatt problemer med Spotify på andre enheter, så antar at dette er på grunn av en kranglete lyddriver.

Hadde det ikke vært for den sinnsyk gode skjermen, hvor sortnivået er såpass sort at man ikke ser om skjermen er på eller av, hadde jeg solgt telefonen og heller gått tilbake til HTC.

I tillegg kan jeg virkelig ikke fordra Samsungs Touchwiz. Man skulle tro designeren er fargeblind. Og det man finner på theme store er ikke noe særlig bedre, ettersom jeg har fått inntrykk av at Samsung prøver å nå en målgruppe som består av småunger. Blomster, tegneseriefigurer og skrikende farger overalt. Her har de MYE å lære av HTC, etter min mening. Enda verre er at telefonen bruker en Exynos-prosessor. Så man kommer ikke til å se Cyanogenmod o.l. på denne telefonen på lenge. Om det kommer i det hele tatt.

Signalstyrken er også ganske svak. Er jeg på 4G så har jeg kanskje èn prikk på signalikonet. Ellers er telefonen på Edge-nettet.

Dog, telefonen briljerer virkelig på det den gjør bra. Som sagt, beste mobilskjermen jeg noen gang har sett. Og det samme kan jeg si om kameraet. Og endelig har vi en Galaxy som ikke føles ut som et leketøy i hånden. Telefonen ser, og føles, dritlekker ut.
Har s5 tho.. Men last ned advanced task killer, og sett den på automatisk lukking av apper hjalp ekstremt mye på batteribruken min i allefall