Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  131 36137
Inspirert fra en ganske nylig tråd, fikk jeg ideen om en tråd til som vi alle kan lære noe av.

Som barn på skolen, lærte jeg ordet ROGGBIF for å huske fargene i regnbuen (Rød, Orange, Gul, Grønn, Blå, Indigo og Fiolett). Denne huskeregelen sitter fortsatt snart 30 år senere, mulig det har noe med måten den ble presentert på, men jeg tror at det i all hovedsak skyldes enkelheten i at det hele kan oppsummeres med et litt merkelig ord.

Innenfor elektrofaget er en annen huskeregel jeg husker korktrekkerregelen, som tar for seg feltet rundt en strømførende leder (ledning), der du skrur korketrekkeren med strømretningen, for deretter å kunne si hvilken retning feltet rundt lederen har. Om du tar et tverrsnitt av lederen og strømmen er gitt retningen inn i lederen, for deretter å se for deg at du skrur en korketrekker inn i lederen, vil feltet rundt lederen ha samme retning som hånden, det vil si, at feltet beveger seg med klokken.

Som igjen bringer meg over på en annen regel der X inni en sirkel symboliserer baksiden av en dart-pil, som forteller at strømmen går inn i lederen (ledningen), mens en . (prikk) inni en sirkel, symboliserer spissen av en dart-pil, og at pilen dermed kommer mot deg og strømmen følgelig har retningen ut av lederen.

Så hvilke huske regler kan du som gjør det enklere å huske ting?
Sist endret av Veggen; 26. november 2011 kl. 01:17.
For å stemme gitar: Enkelte Apekatter Digger Gitar Hele Ettermiddagen
Sist endret av Fanz44; 26. november 2011 kl. 01:18.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
For å stemme gitar: Enkelte Apekatter Digger Gitar Hele Ettermiddagen
Vis hele sitatet...
Kan du si litt mer om den regelen, slik at jeg som ikke er musiker også kan forstå den?
Sist endret av Veggen; 26. november 2011 kl. 01:20.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Kan du si litt mer om den regelen, slik at jeg som ikke er musiker også kan forstå den?
Vis hele sitatet...
E er den tjukkeste strengen, så A osv.

Når man bruker en stemmepedal slår man an strengen og da kommer det f.eks. opp F på den lille skjermen. Så vrir du på stemmegreia på halsen, til det blir en E.

Og så videre Er ikke særlig flink å forklare, sorry
Sist endret av Fanz44; 26. november 2011 kl. 01:22.
"Vann i syre er uhyre, men syre i vann går an"

og

"aldri to l'er i aldri, men alltid to ll'er i alltid"
Sist endret av El Capitan; 26. november 2011 kl. 01:25.
Frankrikes Solkonge
På medier og kommunikasjon fikk vi beskjed om at en reportasje skal være som en fisk. En begynnelse som biter, en tjukkere midtdel og en slutt som slår. Eneste jeg husker sånn sett som kan ha noe med hvordan huske.

Eller så var det jo som ROGGBIF, bare at vi hadde APUS (anslag, presentasjon, utvikling og slutt) og og AIDA (attention, interest, desire og action), hvor første er beskrevet for lydreportasjer og siste er for reklame til produkt.
Husker hvertfall fra matematikken den trekanten for å regne valuta. Regelen var at Norge var på topp, og da kunne jeg enkelt finne ut hva jeg skulle gjøre for å finne kurs, utenlandsk valuta eller NOK.
Alltid to L'er i alltid. Aldri to L'er i aldri.

Huskeregel for å lese noter:
Notelinjene er En God Hest Drar Fort
Notene mellom linjene er F A C E

Måtte desverre google meg til den siste, men jeg visste at det var en huskeregel på det
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
For å stemme gitar: Enkelte Apekatter Digger Gitar Hele Ettermiddagen
Vis hele sitatet...
Den var ny for meg.


En Annen Dag Gikk Hun Ensom var noe av det første jeg lærte "på" gitar.
Sist endret av stagg; 26. november 2011 kl. 01:40.
Skjemmes litt over at jeg fortsatt tenker på disse sangene som vi lærte på barneskolen, når jeg skal gange
Vi sang de om og om igjen hele tiden i 3-4-klasse, og jeg klarer ikke å få de ut av hodet. Tror faktisk ikke jeg kan så veldig mange av gangetabellene uten de sangene

Fant bare to av sangene på youtube, men de har lagd alle fra 1-10, haha
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Kan du si litt mer om den regelen, slik at jeg som ikke er musiker også kan forstå den?
Vis hele sitatet...
Strengene på en gitar. Du starter øverst med den tykkeste strengen. E A D G H E A
http://www.matematikk.net/klassetrinn/artikler/praktisk/tidtrekant.pnghttp://www.matematikk.net/klassetrinn/artikler/praktisk/farttrekant.png

Læreren benyttet "Svensk TV" som huskesetning for vei, fart og tid. Det sitter fortsatt klistret.
Da jeg las til bilteorien, hadde jeg alltid "HAV" i bakhodet, Hensynsfult, Aktpågivende og Varsom
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av ezicam Vis innlegg
Skjemmes litt over at jeg fortsatt tenker på disse sangene som vi lærte på barneskolen, når jeg skal gange
Vi sang de om og om igjen hele tiden i 3-4-klasse, og jeg klarer ikke å få de ut av hodet. Tror faktisk ikke jeg kan så veldig mange av gangetabellene uten de sangene

Fant bare to av sangene på youtube, men de har lagd alle fra 1-10, haha
Vis hele sitatet...
Så lenge det sitter så er det jo det som teller, men måtte le litt når jeg hørte på den sangen du linket til.
Sist endret av Veggen; 26. november 2011 kl. 01:51.
110 (en-en-null, det brenner i et hull. 112 (en-en-to, tyven sitter paa do. 113 (en-en-tre), jeg slo meg paa et kne
Huskeregel for numrene til brannvesenet, politiet og sykehus :P
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Yggen Vis innlegg
110 (en-en-null, det brenner i et hull. 112 (en-en-to, tyven sitter paa do. 113 (en-en-tre), jeg slo meg paa et kne
Huskeregel for numrene til brannvesenet, politiet og sykehus :P
Vis hele sitatet...
Litt rart å trenge huskeregel for det. (No offence.)
Enkel prosent regning dersom du skal ha 20% av noe. Da ganger du bare med to og trekekr fra en null. Var veldig kjekt når jeg var i Thailand og 500 baht var det samme som 100 norske kroner . Tenk på tallet 20 eller på 2-0(gang med 2 og trekk fra en null).

F.eks.

20% av 640kr
640 * 2 = 1280

Så flytter du komma en plass

1280 = 128kr

Veldig lettvindt dersom du tilfeldigvis skulle befinne deg i Thailand
Sist endret av Turrist; 26. november 2011 kl. 02:01.
For de som er usikre på formeler for areal og omkrets av sirkler. Aldri glemt denne!

"Mannen i månen smiler og ler, ringen rundt hodet er PI*D, men hvis du vil vite fjeset til mannen, da må du bruke PIr^2"
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
For de som er usikre på formeler for areal og omkrets av sirkler. Aldri glemt denne!

"Mannen i månen smiler og ler, ringen rundt hodet er PI*D, men hvis du vil vite fjeset til mannen, da må du bruke PIr^2"
Vis hele sitatet...
Gjorde meg bar mer forvirret ^^
Sitat av stagg Vis innlegg
En Annen Dag Gikk Hun Ensom var noe av det første jeg lærte "på" gitar.
Vis hele sitatet...
Høres definitivt bedre ut enn "Ein Annan Dag Gjekk Ho Einsam", som vi har lært den. Etter å ha spilt gitar i flere år, må jeg fortsatt gå gjennom regla før jeg kan nevne en spesifikk streng.


Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Når man bruker en stemmepedal slår man an strengen og da kommer det f.eks. opp F på den lille skjermen. Så vrir du på stemmegreia på halsen, til det blir en E.
Vis hele sitatet...
Som oftest, ja. Selv stemmer jeg D#, G#, C#, F#, A#,D#. Noe som forøvrig gjør det enda vanskeligere å referere til fks. D-strengen uten å gå gjennom regla først
Sitat av Eodor Vis innlegg
Gjorde meg bar mer forvirret ^^
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det hjelper, men tenk på PIRR

Arealet av en sirkel er PI ganget med R ganget med R(r^2).
Strekning fart og tid regnestykke, Se Feite Tony!
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Turrist Vis innlegg
Enkel prosent regning dersom du skal ha 20% av noe. Da ganger du bare med to og trekekr fra en null. Var veldig kjekt når jeg var i Thailand og 500 baht var det samme som 100 norske kroner . Tenk på tallet 20 eller på 2-0(gang med 2 og trekk fra en null).

F.eks.

20% av 640kr
640 * 2 = 1280

Så flytter du komma en plass

1280 = 128kr

Veldig lettvindt dersom du tilfeldigvis skulle befinne deg i Thailand
Vis hele sitatet...
Denne kan brukes for alle prosenter som ender på null, for eksempel 40%, 4*640=2560 for så og trekke fra en null, men om du har tilgang til en kalkulator, noe de fleste har på mobilen, er det bare å gange med 0,40 eller en hvilken som helst prosent bare med 0, foran prosenten, så får du svaret med en gang.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Denne kan brukes for alle prosenter som ender på null, for eksempel 40%, 4*640=2560 for så og trekke fra en null, men om du har tilgang til en kalkulator, noe de fleste har på mobilen, er det bar å gange med 0,40 eller en hvilken som helst prosent med 0, foran tallet du ønsker å trekke prosenten fra, så får du svaret med en gang.
Vis hele sitatet...
Den jeg skrev kan også brukes med alle andre tall Er derfor den er så lett å bruke i Thailand (haha eneste eksemplet jeg kom på). Da slipper du og dra opp mobilen hele tiden når du går og ser i butikker f.eks. dersom du ikke er så stødig i hoderegning.
Sist endret av Turrist; 26. november 2011 kl. 02:31.
For elektrofolket, U=RxI

Urinen Renner Ikke. Var morsomt de første gangene.
"Oh, Be A Fine Guy, Kiss Me" for klassifiseringen av stjerner (O5, B0, A0, F0, G0, K0, M0, M8).
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av ToxtethTerror9 Vis innlegg
For elektrofolket, U=RxI

Urinen Renner Ikke. Var morsomt de første gangene.
Vis hele sitatet...

Denne synes jeg er lettere å huske, spesielt hvis man skal snu formelen og enkelt finne fram til en verdi. Dekk fingeren over det du vil fram til, så der du hva det står. F. eks: Dekk til U så får du R * I, dekk til I får du U/R. Kan også brukes med effektformelen (P=U*I).

(Ja, ms paint skillza mine er mad awesome)
Sist endret av Zyke; 26. november 2011 kl. 02:46.
Hmm. Øl før vin blir fin, vin før øl blir krøll?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Denne kan brukes for alle prosenter som ender på null, for eksempel 40%, 4*640=2560 for så og trekke fra en null, men om du har tilgang til en kalkulator, noe de fleste har på mobilen, er det bare å gange med 0,40 eller en hvilken som helst prosent bare med 0, foran prosenten, så får du svaret med en gang.
Vis hele sitatet...
Da finner du kun ut hvor mye prosenten utgjør. Hvis du skal regne en prosentoppgave og vil ha svaret med en gang bruker du vekstfaktor. Er det prosentvis nedgang (en vare koster 1000, og du får 40 % rabatt), må du trekke prosentandelen fra 100. Så det blir da, 1000*0,60=600. Er det prosentvis oppgang, legger du prosenten til 100. En vare koster 6500,- eksl mva, hvor mye koster den med? 6500*1,25=8125.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Da finner du kun ut hvor mye prosenten utgjør.
Vis hele sitatet...
Det stemmer.
Sist endret av Veggen; 26. november 2011 kl. 03:20.
Er jeg nærsynt eller langsynt?
Du er det du ser. Om du ser ting som er nært deg, så er du nærsynt. Om du ser ting som er langt i fra deg, er du langsynt.

Skal klokken stilles frem eller tilbake?
Klokken stilles mot sommeren. Om våren er sommeren forann, og klokken stilles derfor fremover. På høsten er sommeren bak.. høsten, og stilles derfor tilbake.
I tredjeklasse på skolen, i en av de første engelsktimene vi hadde, lærte vi oss å skrive ordet teacher. En enkel huskeregel på stavemåte var Tea c (se) her..

... For det det er verdt..
Together, toget her. For å stave det skriftlig, selvfølgelig. Den lærte vi relativt tidlig i engelsken.
Sist endret av Lusekofte; 26. november 2011 kl. 06:14.
På engelsk, men er kjekk i starten når man skal lære trigonometri.

SOHCAHTOA:
Sine=Opposite/Hypotenuse
Cosine=Adjacent/Hypotenuse
Tangent=Opposite/Adjacent

Der adjacent betyr hosliggende og opposite betyr motstående.
K I S S

Keep it simple, stupid


Huskeregel fra de britiske spesialstyrkene (S.A.S); om å ikke overkomplisere ting man gjør, det enkleste er som oftest det beste.
Brukt ofte der man har kompliserte operasjoner, og løsninger(ene) man tar på mange ulike ting -bør være solide og enkle!

(forøvrig brukt i jævli mange andre fagfelt som design, softwareutvikling, strategi you name it - enn bare spes.ops.)
Sist endret av aeon_illuminate; 26. november 2011 kl. 12:25.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Litt rart å trenge huskeregel for det. (No offence.)
Vis hele sitatet...
Tja, jeg har ringt feil før jeg. Men de setter deg jo over til riktig etat.
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Together, toget her. For å stave det skriftlig, selvfølgelig. Den lærte vi relativt tidlig i engelsken.
Vis hele sitatet...
Eller evt på engelsk som jeg alltid tenker " To Get Her"... Synes kanskje den er litt lettere i og med at begge ordene er på engelsk.
Litt av det periodiske system:

Hei Heidi, Liv Berit Bruker Cokain Nokså Ofte For Nervene.

Det er mere, men lærte dette av min far da jeg for første gang ble lært hva det periodiske systemet var, på barneskolen.


Lefty Loosey, Righty Tighty er en fin for når man skal skru ting.
Sist endret av naxoz; 26. november 2011 kl. 12:48.
TTT - Tenk Trykk Tal (Huskeregel for samband)

BAMF - Batteri, Antenne, Mikrofon, Frekvens. Rekkefølgen for å montere en Radio.

De Franske Truser Har Hull Nesten Helt Underst - Huskeregel for melding
Dato/tidsgruppe, Fra, Til, Hva, Hvor, Når, Hvorledes, Underskrift

Ti Lange Sure Tær Har Vi - Våpenreglene
Ti - Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres uten å straks forvise deg om våpenet er ladd eller ikke.
Lange - Legg aldri fra deg et ladd våpen.
Sure - Sikt eller pek aldri på noen, eneste untak er på instruktørens ordre eller i strid.
Tær - Tro ikke at et sikret våpen kan behandles som om det ikke er ladd.
Har - Husk at kulen har stor gjennomslagskraft, selv ut til avstander på 3500-4000m, og kan drepe på dette hold.
Vi - Vådeskudd er unødvendig, det finnes ingen unskyldning.

ABCDE - Huskeliste over hva du skal gjøre på en skadet
A - Airways
B - Breathing
C - Circulation
D - Disability
E - Exposure
Johnny Cash mofos
Å dele på null er tull!
Sist endret av espen1812; 26. november 2011 kl. 13:03.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
[url=https://imma.gr/34126]
Denne synes jeg er lettere å huske, spesielt hvis man skal snu formelen og enkelt finne fram til en verdi. Dekk fingeren over det du vil fram til, så der du hva det står. F. eks: Dekk til U så får du R * I, dekk til I får du U/R. Kan også brukes med effektformelen (P=U*I).

(Ja, ms paint skillza mine er mad awesome)
Vis hele sitatet...
Vi lærte også den, men en annen lærer viste oss Guri, slik at vi skulle huske formelen når vi tenkte på jenter

Gangetabellen er morsom, noen ting må du bare pugge, andre ting har en sjarmerende logikk.

9 gangeren har jeg opplevd at folk ikke liker, men det er huskeregler her.
9
18
27
36
45
54
63
72
81
90
Man går alltid fra en tier til den neste, 10, 20, 30, 40, 50, 60 osv, og fra 18 går det første tallet OPP, og det andre tallet NED, som en opptelling og en nedtelling.

Hvis du ser på tallene fra nederst til øverst speilvendt er de 9gangeren en gang til.
Useless? I think not.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Turrist Vis innlegg
Sitat av Eodor Vis innlegg
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
For de som er usikre på formeler for areal og omkrets av sirkler. Aldri glemt denne!

"Mannen i månen smiler og ler, ringen rundt hodet er PI*D, men hvis du vil vite fjeset til mannen, da må du bruke PIr^2"
Vis hele sitatet...
Gjorde meg bar mer forvirret ^^
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det hjelper, men tenk på PIRR

Arealet av en sirkel er PI ganget med R ganget med R(r^2).
Vis hele sitatet...
Om man husker at de to formlene er 2πr, og πr2, kan man skjelne mellom dem ved å tenke på sistnevnte; den må være areal, fordi det er opphøyd i 2., akkurat som benevnelse, t.d. cm2.

En jeg laget selv i kjemien på vgs var for å huske hva som er entalpi, og hva som er entropi: Begge må ha det varmt, og entropi har det jo i navnet (tropene), så entalpi er den som har med varme å gjøre i fysikk/kjemi.

Stalagmitter og stalaktitter: Sistnevnte sin T, istdf. M, ser ut som stalaktitten selv. Toppen på bokstaven henger i taket, og renner ned i den loddrette biten som peker nedover.

Wikipedias List Of Mnemonics
Sitat av stagg Vis innlegg
Den var ny for meg.


En Annen Dag Gikk Hun Ensom var noe av det første jeg lærte "på" gitar.
Vis hele sitatet...
Begge disse var nye for meg. Jeg lærte Ed Ate Dynamite Good Bye Ed

Kan jo også legge til at noten B er den samme som H. Det er jo logisk fordi med B går notene i alfabetisk rekkefølge. H oppstod ved en feil under kopiering av noter en gang i tiden og blir fortsatt brukt her.
Sitat av Turrist Vis innlegg
Enkel prosent regning dersom du skal ha 20% av noe. Da ganger du bare med to og trekekr fra en null. Var veldig kjekt når jeg var i Thailand og 500 baht var det samme som 100 norske kroner . Tenk på tallet 20 eller på 2-0(gang med 2 og trekk fra en null).

F.eks.

20% av 640kr
640 * 2 = 1280

Så flytter du komma en plass

1280 = 128kr

Veldig lettvindt dersom du tilfeldigvis skulle befinne deg i Thailand
Vis hele sitatet...
eller enda enklere: 640*0.2 = 128
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av maxphone Vis innlegg
TTT - Tenk Trykk Tal (Huskeregel for samband)

BAMF - Batteri, Antenne, Mikrofon, Frekvens. Rekkefølgen for å montere en Radio.

De Franske Truser Har Hull Nesten Helt Underst - Huskeregel for melding
Dato/tidsgruppe, Fra, Til, Hva, Hvor, Når, Hvorledes, Underskrift

Ti Lange Sure Tær Har Vi - Våpenreglene
Ti - Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres uten å straks forvise deg om våpenet er ladd eller ikke.
Lange - Legg aldri fra deg et ladd våpen.
Sure - Sikt eller pek aldri på noen, eneste untak er på instruktørens ordre eller i strid.
Tær - Tro ikke at et sikret våpen kan behandles som om det ikke er ladd.
Har - Husk at kulen har stor gjennomslagskraft, selv ut til avstander på 3500-4000m, og kan drepe på dette hold.
Vi - Vådeskudd er unødvendig, det finnes ingen unskyldning.

ABCDE - Huskeliste over hva du skal gjøre på en skadet
A - Airways
B - Breathing
C - Circulation
D - Disability
E - Exposure
Vis hele sitatet...
Ah, der var den ja!
Satt og prøvde å huske den om De Fransk Truser.
Lenge siden jeg var i militæret nå!
"spam give slam*, spam and slam** gives ban"
Huskeregle for gamere

slam*=kick
slam**= fornærme noen
Sitat av spelley Vis innlegg
eller enda enklere: 640*0.2 = 128
Vis hele sitatet...
Poenget er jo dersom du ikke har kalkulator.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av olaPola Vis innlegg
Gangetabellen er morsom, noen ting må du bare pugge, andre ting har en sjarmerende logikk.

9 gangeren har jeg opplevd at folk ikke liker, men det er huskeregler her.
9
18
27
36
45
54
63
72
81
90
Man går alltid fra en tier til den neste, 10, 20, 30, 40, 50, 60 osv, og fra 18 går det første tallet OPP, og det andre tallet NED, som en opptelling og en nedtelling.

Hvis du ser på tallene fra nederst til øverst speilvendt er de 9gangeren en gang til.
Useless? I think not.
Vis hele sitatet...
Hvor ofte må du skrive ned 9 gangen?
Red sky in the morning, sailors warning. Red sky in the night, sailors delight.
En huskeregel for de som er ute i båt, og vil vite noe om været. Det er en gammel regel, og hvor nøyaktig den er kan jo være nokså tvilsomt, men kjekk er den likevel.


RICE
Rest
Ice
Compression
Elevation

En grei huskeregel for å behandle typiske idrettsskader som forstuing og strekk.


Naughty Elephants Squirt Water
En huskeregel for hvilken rekkefølge nord, øst sør og vest er.
Sist endret av Bartulf; 26. november 2011 kl. 15:19.