Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5368
Hei. Jeg går på zyprexa, og jeg har prøvd å slutte flere ganger men det går ikke; er helt fortvilet har gått opp masse i vekt. Når jeg prøver å slutte så sover jeg ikke, blir svimmel, svimer av, suicidale tanker og muskelsmerter. Når går dette over? Vil jo slutte
Slutter du brått eller trapper ned?
Jeg tror ikke du skal skylde på zyprexa som du gjør.
Jeg har gått en uke uten og merke forskjell. Jeg har også gått ned 12 kg med vilje, uten problem.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Slutter du brått eller trapper ned?
Vis hele sitatet...
Slutter brått

Sitat av Fomo Vis innlegg
Jeg tror ikke du skal skylde på zyprexa som du gjør.
Jeg har gått en uke uten og merke forskjell. Jeg har også gått ned 12 kg med vilje, uten problem.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Gikk du ned i vekt mens du gikk på zyprexa?
Sist endret av melinda02; 11. desember 2021 kl. 12:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøv heller å trapp ned.
Du skal ikke slutte brått på Zyprexa... Snakk med en psykiater.
Zyprexa har vist seg å senke vekta etter det jeg har lest av forskning.
Hei du må snakke med Psyk eller legen som skriver ut disse til deg.
Jeg har lang erfaring med Zyprexa og dette skal du naturligvis trappe ned på NÅR du er klar for det. Det høres ikke helt ut som du kansje skal trappe ned.
Det er jo en "bivirkning" å bli trøtt av Zyprexa, da blir du gjerne urolig når du slutter!
Det er også en allmenn kjent og akseptert bivirkning at du blir sulten av Zyprexa og hvis du ikke er stødig på selvdisiplin vil du legge på deg.

Snakk med lege/behandler på mandag. Zyprexa er ikke noe å tøyse med, det er heftig antipsykotisk.
Sitat av Fomo Vis innlegg
Du skal ikke slutte brått på Zyprexa... Snakk med en psykiater.
Zyprexa har vist seg å senke vekta etter det jeg har lest av forskning.
Vis hele sitatet...
Legen og psykiater bryr seg ikke. De sier at jeg bare kan slutte. Jeg tar det bare for søvn. Kan man gå ned i vekt mens man er på zyprexa? Det virker bare som jeg er oppblåst hele tiden
Sitat av Fomo Vis innlegg
Jeg tror ikke du skal skylde på zyprexa som du gjør.
Jeg har gått en uke uten og merke forskjell. Jeg har også gått ned 12 kg med vilje, uten problem.
Vis hele sitatet...
Det fremstår rimelig meningsløst å hevde at TS "skylder på" zyprexa for vektøkning når det står i felleskatalogen at
Sitat av Felleskatalogen
Vektøkning er sett hos pasienter som tar ZYPREXA. Vekt bør kontrolleres regelmessig i samarbeid med legen din. Vurder henvisning til en ernæringsfysiolog eller hjelp med en diettplan om nødvendig.
Vis hele sitatet...
Henviser til forskning, bare uten å henvise til noe konkret, den klassiske "forskningen jeg leser sier". Er vi en gjeng med rakettforskere her så greier vi vel å begrunne våre hypoteser eller?
Sist endret av knert1; 11. desember 2021 kl. 13:05.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hei du må snakke med Psyk eller legen som skriver ut disse til deg.
Jeg har lang erfaring med Zyprexa og dette skal du naturligvis trappe ned på NÅR du er klar for det. Det høres ikke helt ut som du kansje skal trappe ned.
Det er jo en "bivirkning" å bli trøtt av Zyprexa, da blir du gjerne urolig når du slutter!
Det er også en allmenn kjent og akseptert bivirkning at du blir sulten av Zyprexa og hvis du ikke er stødig på selvdisiplin vil du legge på deg.

Snakk med lege/behandler på mandag. Zyprexa er ikke noe å tøyse med, det er heftig antipsykotisk.
Vis hele sitatet...
Hei. Jeg har ingen diagnoser som tilsvarer at jeg trenger zyprexa. Jeg fikk det bare for søvnproblemer. Lege og psykiater sier jeg bare kan slutte. Fikk en nedtrappingsplan av legen, og det var å ta 2,5 mg i 10 dager å så slutte tvert på 2,5 mg. Men når jeg prøver å slutte blir jeg dårlig med fysiske og psykiske symptomer ( ikke psykose symptomer). Vet du hvor lenge de symptomene kan vare?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det fremstår rimelig meningsløst å hevde at TS "skylder på" zyprexa for vektøkning når det står i felleskatalogen at

Henviser til forskning, bare uten å henvise til noe konkret, den klassiske "forskningen jeg leser sier". Er vi en gjeng med rakettforskere her så greier vi vel å begrunne våre hypoteser eller?
Vis hele sitatet...
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18219624/
Den studien sammenlikner to forskjellige typer piller med samme virkestoff, og sier derfor ingenting om effekten av zyprexa i seg selv. Dine personlige erfaringer har heller ingen stor relevans for hvordan TS reagerer.
Sitat av Fomo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Leste du overskriften i lenken? Dette er en studie basert på 26 schizofrene pasienter som var stabile på olanzapine SOT og byttet til olanzapine ODT. Alle andre aspekter ved behandlingen forble slik de var.

Det burde jo ikke være nødvendig å forklare siden du bruker denne lenken som et argument for at TS ikke kan skylde på medisineringen for vektøkning.

Det forandrer ikke det faktum at du går opp i vekt av Zyprexa. Hadde du kommet med forskning som faktisk viser til det motsatte av hva TS hevder og ikke totalt irrelevant forskning kunne det blitt en faktisk diskusjon av det. Men det er nok ikke noe å diskutere før det dukker opp faktiske motargumenter.

Det enkleste her blir nok å bite i det sure eple Fomo.
Sist endret av knert1; 11. desember 2021 kl. 15:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pettimetere som ikke tenker sjøl?
Hva med litt logisk deduksjon:
Hvis kalorinntak == forbruk vil hun ikke gå opp i vekt.

Så neste gang: spør heller hva hun har spist, enn hva hun har av medisiner.
petimeter* er kanskje ordet du febrilsk klamrer seg til i stede for å bite i det sure eplet.

Så din logiske diskusjon går ut på at jeg er smålig fordi jeg ikke spør TS hva som inntas av mat og oppfører meg helt idiot mot TS basert på en personlig anekdote samt en kraftig misforståelse av en studie?

Altså....dette bliiir for duuumt
Sist endret av knert1; 11. desember 2021 kl. 16:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ingen hemmelighet at antipyskotika skaper vektøkning innkludert Zyprexa. Hvis man skal slutte med antipsykotika så må man trappe ned veldig sakte for å unngå reboundpsykose og andre bivirkninger. Noen kan bruke opp til 12-6 mnd. på å trappe ned.
Sist endret av Opteryx; 11. desember 2021 kl. 16:24.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Det er ingen hemmelighet at antipyskotika skaper vektøkning innkludert Zyprexa. Hvis man skal slutte med antipsykotika så må man trappe ned veldig sakte for å unngå reboundpsykose og andre bivirkninger. Noen kan bruke opp til 12-6 mnd. på å trappe ned.
Vis hele sitatet...
For Fomo er det visst hemmelig, for han evner faktisk å ha det han kaller for en logisk deduksjon som tilsier følgende: hun spiser for mye. Å bite i det sure eple hva angår "forskning" derimot er heller et ikke-tema, faktisk ble plutselig hele studien et ikke-tema.
Knert1: Studien forandrer ikke at faktumet her er at kaloriinntaket har overskredet forbruket. Så slutt å plag meg med dine grinebiterheter...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Forvirringen sentrerer rundt hvorvidt det er medisin som magisk gjør én kalori til to,

eller påvirker metabolisme eller forbrenning,

og så er kanskje istedenfor den største faktor sultfølelse, etter inntak, som i teorien kan motståes eller reguleres via å telle kalorier.

Noe de samme som attributerer vektoppgang til medisiner, sjelden eller aldri gjør.
Sist endret av meaculpaUIO; 11. desember 2021 kl. 17:23.
Sitat av Fomo Vis innlegg
Knert1: Studien forandrer ikke at faktumet her er at kaloriinntaket har overskredet forbruket. Så slutt å plag meg med dine grinebiterheter...
Vis hele sitatet...
Hva er en grinebiterhet?
Studien forandrer heller ikke det faktum at zyrpexa fører til vektøkning. Det er et faktum, slik det fremstilles i felleskatalogen og du har enda ikke gjort en eneste ting for å motbevise det sett bort ifra din anekdote og lenken din til "forskning" som ikke underbygger påstanden din. Så kanskje det er du som skal slutte å plage TS med din grinebiterhet som motsier alle mulige fakta vi sitter på her?

Eller er vi inne i enda en duskusjon hvor det handler om å finne på barnehagebegreper fremfor å ha argumenter?

Hvis du tar deg så nær av å måtte stå for feilinformasjonen du kommer med burde du heller finne på noe annet.
Sist endret av knert1; 11. desember 2021 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Det er ingen hemmelighet at antipyskotika skaper vektøkning innkludert Zyprexa.
Vis hele sitatet...
Er det fordi de medisinene senker stoffskiftet? Eller fordi de søker sultfølelsen?

Å føle seg sulten er ganske langt unna å bli tjukkere.
Nei, det er en veldig naturlig konsekvens av økt sultfølelse.
Hvis du ikke tar medisiner og er fin vekt. Ok. Men samme person starter på zyprexa og blir feit. Selvfølgelig er det zyprexaen? Ekstrem ulvehunger er en militær øvelse å motstå, 24/7. så slutt å si «bare ha selvdisiplin».
Min erfaring er at Zyprexa ikke øker sultfølelsen, men (og i hvert fall for meg enda verre) fjerner enhver form for metthetsfølelse. Har aldri hatt problemer med å gå sulten over tid, snarere tvert i mot. Så disiplinen som kreves for å unngå vektoppgang på det faenskapet bør i tillegg til å være tilstede i det hele tatt, også være usedvanlig (og fra mitt sykelige sultnekunsteriske ståsted også bortimot umenneskelig) velutviklet. Eller kanskje alt jeg manglet var den rette kaloritellerappen.

Har ingen erfaring med abstinenser som er det TS egentlig spør om da. De psykotiske symptomene som jeg i utgangspunktet fikk dem utskrevet for viste seg etterhvert å være like innbilte og min frykt for dem like overdrevne som kunnskapen og påstandene til enkelte selvutnevnte eksperter i tråden her (muligens bare én enkelt altså, orker ikke lese gjennom det bedrevitende babbelet en gang til), men var dessverre overbevist og overbevisende nok selv til å innbille også sertifiserte og spesialiserte men likefullt bare såkalte eksperter om det samme før jeg skjønte det selv. I seneste laget, og med en god del flere lag med fett for mye enn det jeg i utgangspunktet sikkert manglet, men det siste var i det minste reverserbart relativt enkelt.

Søvnproblemer har alltid vært kanskje den eneste stabile faktoren i min tilværelse, med ubehaget det uansett medfører. Så har dessverre ingen råd å gi, men full sympati for din situasjon, og ønsker deg lykke til TS! Sånn generelt blir det sikkert bedre etter hvert om du holder det ut en stund, som så mye men dessverre ikke alt annet her i livet.
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Hvis du ikke tar medisiner og er fin vekt. Ok. Men samme person starter på zyprexa og blir feit. Selvfølgelig er det zyprexaen? Ekstrem ulvehunger er en militær øvelse å motstå, 24/7. så slutt å si «bare ha selvdisiplin».
Vis hele sitatet...
Ja var tynn før. Når jeg begynte med zyprexa ble jeg oppblåst hele tiden.

Sitat av mr_jeeje Vis innlegg
Min erfaring er at Zyprexa ikke øker sultfølelsen, men (og i hvert fall for meg enda verre) fjerner enhver form for metthetsfølelse. Har aldri hatt problemer med å gå sulten over tid, snarere tvert i mot. Så disiplinen som kreves for å unngå vektoppgang på det faenskapet bør i tillegg til å være tilstede i det hele tatt, også være usedvanlig (og fra mitt sykelige sultnekunsteriske ståsted også bortimot umenneskelig) velutviklet. Eller kanskje alt jeg manglet var den rette kaloritellerappen.

Har ingen erfaring med abstinenser som er det TS egentlig spør om da. De psykotiske symptomene som jeg i utgangspunktet fikk dem utskrevet for viste seg etterhvert å være like innbilte og min frykt for dem like overdrevne som kunnskapen og påstandene til enkelte selvutnevnte eksperter i tråden her (muligens bare én enkelt altså, orker ikke lese gjennom det bedrevitende babbelet en gang til), men var dessverre overbevist og overbevisende nok selv til å innbille også sertifiserte og spesialiserte men likefullt bare såkalte eksperter om det samme før jeg skjønte det selv. I seneste laget, og med en god del flere lag med fett for mye enn det jeg i utgangspunktet sikkert manglet, men det siste var i det minste reverserbart relativt enkelt.

Søvnproblemer har alltid vært kanskje den eneste stabile faktoren i min tilværelse, med ubehaget det uansett medfører. Så har dessverre ingen råd å gi, men full sympati for din situasjon, og ønsker deg lykke til TS! Sånn generelt blir det sikkert bedre etter hvert om du holder det ut en stund, som så mye men dessverre ikke alt annet her i livet.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar. Har prøvd å slutte med den i flere dager og har ikke sovet på flere dager nå.
Sist endret av melinda02; 13. desember 2021 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Hvis du ikke tar medisiner og er fin vekt. Ok. Men samme person starter på zyprexa og blir feit. Selvfølgelig er det zyprexaen? Ekstrem ulvehunger er en militær øvelse å motstå, 24/7. så slutt å si «bare ha selvdisiplin».
Vis hele sitatet...
Jeg er på diett hver vår, så jeg vet hvordan det er å være sulten. Følgelig vil jeg si at jeg er kvalifisert til å mene dette.

Jeg er bare dritt lei å lese om at medisin XYZ gir deg vektøkninger, når det egentlig ikke gjør noe mer enn å sette forutsetningene (sultfølelse).

Sitat av mr_jeeje Vis innlegg
Min erfaring er at Zyprexa ikke øker sultfølelsen, men (og i hvert fall for meg enda verre) fjerner enhver form for metthetsfølelse.
Vis hele sitatet...
Så hvis du har spist 3 brødskiver hver dag til frokost i 10 år, så skal man brått spise 10 brødskiver til frokost fordi man har begynt på medisinen sin. Mister man iq på de medisinene og eller? Please hjelp meg å forklare meg dette.

Sitat av mr_jeeje Vis innlegg
Eller kanskje alt jeg manglet var den rette kaloritellerappen.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje det er greit med en ukesmeny av noe slag og/eller planlegge måltidene.
Sist endret av Superspurv; 13. desember 2021 kl. 20:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jævlig bra å få dette til å bli en eller annen fat-shaming tråd når vektøkning bare er et av mange problemer TS nevner.

Gratulerer!
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Please hjelp meg å forklare meg dette
Vis hele sitatet...
Please overbevis meg om at du faktisk vil høre på svaret først.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har gått en måned på Zyprexa. Får sove litt bedre, men store bivirkninger. Er helt slått ut dagen etter, og går opp i vekt. Så dette er ikke bra, hvordan sluttet jeg med dette? Langsom nrdtrapping?
Fuck Mr. Plod!
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jævlig bra å få dette til å bli en eller annen fat-shaming tråd når vektøkning bare er et av mange problemer TS nevner.

Gratulerer!
Vis hele sitatet...
Det er ikke fatshaming? De diskuterer hvorfor zyrpexa kan øke vekten.

Er enig han over though, hadde en ex som babla om treg metabolisme mens hun hadde drukket 2 liter milkshake under 1 film.
Sitat av fryatt Vis innlegg
Jeg har gått en måned på Zyprexa. Får sove litt bedre, men store bivirkninger. Er helt slått ut dagen etter, og går opp i vekt. Så dette er ikke bra, hvordan sluttet jeg med dette? Langsom nrdtrapping?
Vis hele sitatet...
Ja du skal trappe ned. Zyprexa kommer sjelden uten bivirkninger. Zyprexa virker desidert best for meg hvis jeg har de liggende å tar ved behov. Søvneffekten er også mye bedre når de taes sporadisk, ikke fast.

Ellers til alt det rare i denne tråden: Trodde det var en kjent sak at Zyprexa økte sultfølelsen med vektøktning som følge av munchies, alt fra småspising til å trøkke innpå det du klarer.

Første treff på google:

Antidepressiva kan utløse voldsom appetitt/. Misvisende bruk av AD i tittelen , men gjelder Zyprexa og viser til forskning.

Artikkelen er faktisk verdt å lese hvis du lurer på dette med Zyprexa og vektøkning.
Sist endret av Dough; 3. mars 2024 kl. 07:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Det er ikke fatshaming? De diskuterer hvorfor zyrpexa kan øke vekten.

Er enig han over though, hadde en ex som babla om treg metabolisme mens hun hadde drukket 2 liter milkshake under 1 film.
Vis hele sitatet...
Du er jo et godt eksempel å bruke her. Du hadde ei feit dame som skyldte på treg metabolisme, hva kan jeg si annet enn gratulerer med feit X kjæreste, men det har ingen ting med saken å gjøre. Her diskuteres medisinens innvirkning på kroppen, ikke om du blir feit av å spise for mye mat.

urunderarrest og Dough har skjønt poenget og skjønner at medisinen åpenbart har en effekt på kroppen. Som sagt er det synd at tråden ikke fortsatte på en måte som var mer konstruktiv for TS fremfor at det sitter folk her og "motargumenterer" oss med den hyper intelligente finten å påpeke at hvis kaloriinntak overskrider forbruk går man opp i vekt.
2pac alive in serbia
Sitat av Fomo Vis innlegg
Pettimetere som ikke tenker sjøl?
Hva med litt logisk deduksjon:
Hvis kalorinntak == forbruk vil hun ikke gå opp i vekt.

Så neste gang: spør heller hva hun har spist, enn hva hun har av medisiner.
Vis hele sitatet...
Men det er jo det som er greia da..... Man får økt matlyst fordi kroppen får en trang for å spise MER. Tror du TS påstår at zyprexa magisk gjør hen feitere?

Oops ser nå at dette var unødvendig necro...
Sist endret av frilansloser; 3 uker siden kl. 07:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.