Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3877
Dette gir meg ingen mening så bare nyskjerrig på hva dette kan komme av.

Så i avisene her i Bergen om grove brudd på arbeidslovene på en McDonalds - ble stort styr over det. Stor sak.

Jeg visste om 2 enda verre saker og tipset mange bergensaviser. Ingen svar fra noen.

Syntes dette var weird. Så kom til å tenke på en annen sak de skrev. Der noe lignende hadde skjedd meg bare enda verre, ingen svar?

Jeg følger ikke så mye med i nyhetsmedia osv. Men har sendt en 5-6 tips totalt siste årene til norske aviser, som er saker som er mye større enn de som er trykt i avisene. Men samtlige har bare blitt fullstendig ignorert, ikke et svar en gang.

Er ikke frustrert eller sint, altså vil de ikke ha disse historiene their loss. Men bare nyskjerrig på hva dette kanskje kommer av? Er det mulig at nyhetsmedia er så korrupt at de kun skriver om saker de får betalt for? Det blir kanskje litt vel sterk conspiracy greie for lille Norge's aviser men kommer ikke på noe som makes sense.
Er det en spennende sak? Aviser er business. De skal tjene penger. De publiserer heller artikler du klikker på, enn artikler som er viktige.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Kanskje materialet du sendte inn ikke var så overbevisende som du tror? Eller at sakene var relaterte og de ikke gadd å kjøre en "her er enda flere som ikke følger AML"-sak kort etter den andre - folk blir jo lei av å lese de samme overskriftene. Å hoppe rett til korrupsjon og konspirasjon virker ganske urimelig.
Journalistikk fungerer ikke sånn at man kan skrive om alle saker man får tips om. En avis skal skrive saker som er relevant å lese for befolkningen og en sak om McDonald's blir sikkert sett på som bredere interesse for å lese enn en sak om et entreprenørfirma få har hørt om selvom det som skjedde der var værre eller større sak.

Brudd på arbeidslover, overfall, voldtekter, underslag, beslag og lovbrudd skjer mange tilfeller av hver eneste dag og de kan ikke skrive om alt. Har ikke noe med korrupsjon å gjøre

Saken skal underbygges helst med direkte bevis og ha gode kilder og den skal være av allmenn interesse. Det meste som foregår er ikke av allmenn interesse
Sist endret av MittBrukernavn; 13. oktober 2021 kl. 17:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av robhol Vis innlegg
Kanskje materialet du sendte inn ikke var så overbevisende som du tror? Eller at sakene var relaterte og de ikke gadd å kjøre en "her er enda flere som ikke følger AML"-sak kort etter den andre - folk blir jo lei av å lese de samme overskriftene. Å hoppe rett til korrupsjon og konspirasjon virker ganske urimelig.
Vis hele sitatet...
Virker som en logisk forklaring. Takk! Konspirasjonsgreien var ikke helt seriøst btw :P
Kjenner en som skal tipse avisa om ALT! For han er det store saker siden de opptar han men folk flest har ikke noe interesse av det så avisene har sikkert satt han på en spam-liste nå tror jeg haha!
Om det sendes inn tips uten dokumentasjon kan det ta uker og måneder før avisen kan publisere noe. Er sakene dine verdt så mye arbeid fra avisens side?

Tips om brudd på loven blir aldri brukt i avisen men videresendt til rette instanser. Blir kanskje sak i avisen etterhvert....
Folk flest tror at alt som skrives i avisen er «nyheter». Langt i fra. Det meste er nok tima og tilrettelagt alt etter hvilken effekt det ønsker å påføre leseren. Bør du ikke kike her, ja då gir jeg deg noe mer interresant å kike på der borte i stedet. Fungerer godt.