Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 7439
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tjohei. Jeg har i en lengre tid vært ganske deprimert, de siste ukene har det vært såpass ille at jeg har valgt å være i "inaktiv" modus på Messenger, slik at folk ikke ser jeg er pålogget. Gidder ikke å snakke med folk når jeg er i en dårlig periode.
I cirka 3 dager har en venn av meg sendt noen få meldinger på Messenger og spurt om jeg vil ble med ut og drikke øl, hva jeg gjør osv. Har ikke giddet å svart pga. min depresjon + at jeg ikke hadde lyst til å sitte å skrive.

Idag fikk jeg en melding der det stod omtrent; "Faen, gå og heng deg!"

Samme person har tidligere vært frekk med meg når jeg ikke har svart på meldigner pga depresjon, og den gangen forklarte jeg at jeg ofte ikke orker å svare når jeg er deprimert.

Vet ikke om jeg vil ha noe mer kontakt med slike folk. En venn skriver vel ikke til en deprimert venn at man skal gå og henge seg?
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde ikke giddet å ha sånne folk rundt meg hvertfall
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kommentaren din til vennen din er ufin og det finnes ikke unnskyldning for den. Når det er sagt kan du da i det minste svare at du er nedfor og si at du ikke ønsker å snakke\sosial kontakt om dagen? Ignorere andres meldinger oppleves som arrogant. Det er tydelig at det er en venn som bryr seg og prøver å få med deg på noe, det at han inviterer på en øl er neppe egoistisk motivert og gjøres nok som et forsøk på å hjelpe deg til å ha det bedre.
Kvitt deg med mer dette mennesket asap no rocky. Sånne mennesker vil man virkelig ikke ha noe å gjøre med.

Viktig å ta tida til hjælp, TS. Så skal du se det går bra
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En venn skriver vel ikke til en deprimert venn at man skal gå og henge seg?
Vis hele sitatet...
Nei. "Vennen" din vil nok tjene noe på å ha kontakt med deg. Siden du ikke svarer fort nok var du plutselig ikke mye verdt...
Med mindre det er noen slags form for intern humor dere mellom, eller noe slikt, høres dette ut som en person jeg personlig ikke ville hatt i livet mitt i det hele tatt.
hadde du sagt til han at du var nedfor i stedet for å overse kompis så hadde han sikkert ikke blitt så fornærma
Sist endret av Bothrops; 4. september 2021 kl. 03:19.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kommentaren din til vennen din er ufin og det finnes ikke unnskyldning for den. Når det er sagt kan du da i det minste svare at du er nedfor og si at du ikke ønsker å snakke\sosial kontakt om dagen? Ignorere andres meldinger oppleves som arrogant. Det er tydelig at det er en venn som bryr seg og prøver å få med deg på noe, det at han inviterer på en øl er neppe egoistisk motivert og gjøres nok som et forsøk på å hjelpe deg til å ha det bedre.
Vis hele sitatet...

Ja, jeg vet at det kan oppleves arrogant. Men jeg har som sagt tidligere forklart til han en gang da han ble sint at det ikke er alltid jeg orker/har energi til å svare på meldinger når jeg er i en depressiv periode.
Jeg har også status som ikke pålogget på Messenger, så han vet heller ikke om jeg faktisk har lest meldingene eller ikke. Vurderer å svare og skrive noe sånt som "Tror du ikke jeg har prøvd det? Kanskje skulle prøve igjen da siden du påminte meg". Og deretter blokkere.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er nok best å ikke svare Kommer ikke noe godt ut av sånn drama, så da gagner det nok det om du legger det død, uten og svare på det tullet han har kommet med nå, så risikerer du hvertfall ikke å synke på hans nivå, å risikere å si noe like dumt som han som du helt sikkert kommer til å angre på.

Kanskje du heller skal fortelle han hvordan du har det, uten en passiv aggresiv holdning, det kan jo godt være at han ikke aner hvordan du har det eller hvordan det han sier påvirker deg såppas negativt, og om det ikke er noe særlig og gjøre så kan du bare slutte å prate med han uten å blokke han og uten å sende eller svare på mer meldinger.
Det er nok best å ikke gjøre mer ut av det, og jeg tror det også er viktig og gjenkjenne at det er ikke sikkert at han er klar over at det han sier har såppas negativ påvirkning på deg, og det kan jo godt være at han også går igjennom vanskelige tider, men heller ikke vet hvordan han skal sette ord på det til deg.

kortere fortalt, dere må enten kommunisere om hva dere føler, eller så er det lov til å ikke kommunisere, men man trenger heller ikke dramatisere det ved å blokkere å brenne bruer etc.
Det du "forklarer" til folk når man krangler synker ikke inn. Man er ikke i lære modus når man er sint. Depresjon og angst osv er ikke noe alle forstår så enkelt, det kan hende du må forklare situasjonen bedre. Hvis du ikke har noe i mot han spesifikt og egentlig bare ville være i fred så burde han kunne respektere det hvis du får forklart det når ingen er sinte. Ikke no nå skal du høre her shit. Prate ærlig om det hvis du kan, så er det sikkert mulig å få forståelse for det.
Hvis det er verdt å fikse da, veit ikke hvor langt du er villig til å gå. Er dere gode venner så går det sikkert over snart.
Ikke blokk folk, vis de heller tydelig hvor grensene går. Lær deg å si nei
Sist endret av Bothrops; 4. september 2021 kl. 03:34.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva mener du med at det "omtrent" stod det? Stod det det?

Anyway det er en vanlig talemåte for noen hvis man er pissed og ikke får det som man vil. Er ikke sikkert han tenkte over det i øyeblikket at du er deprimert og at det faktisk betyr å gå å henge seg... Det er en jævlig shtøgg og hensynsløs ting å si til en som en deprimert! Ikke for å forsvare han eller noe men kanskje han var drita colahøy og fornærma bare fordi han ikke fikk svar og mente det på samme måte som "fuck deg". Også idiotisk ting å skrive bare fordi man ikke får det som man vil men noen tåler ikke å bli ignorert eller etterlatt.

Det kan være vanskelig for andre å ikke ta fraværende svar personlig. Jeg er som deg og svarer nesten aldri så masse tidligere venner tror at jeg er dritarrogant. Jeg ser hvem som er ekte venner når jeg reacher out og forklarer hvorfor og de svarer at jeg ikke skal unnskylde meg for de er her for meg uansett.
Ikke mange tar det sånn men det får være opp til deg om du vil ta en alvorsprat med han å fortelle at du er deprimert og derfor svarer du ikke, og at det var helt bedritent av han å skrive noe sånt, skvære opp og få høre hans side av saken eller om du bare vil droppe han som venn. Det er ikke lett for andre å gjette eller forstå at det er fordi man sliter psykisk at man ikke tar kontakt.. De fleste har busy liv og en kan lett tro at en kompis liksom har blitt for busy for seg hvis man ikke har tatt den åpne alvorspraten om hvordan det egentlig står til. Det sagt så er ikke kompiser som det ikke går an å snakke om psykisk helse med noe å samle på, en kompis skal spørre, bry seg, lytte og ta hensyn, være en som viser støtte og ikke en som disser deg når du forteller at du ikke har det bra psykisk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Anyway det er en vanlig talemåte for noen hvis man er pissed og ikke får det som man vil. Er ikke sikkert han tenkte over det i øyeblikket at du er deprimert og at det faktisk betyr å gå å henge seg...
Vis hele sitatet...
Riktig dette. "Gå å heng deg" betyr jo sjeldent eller aldri bokstavelig talt akkurat det.
Ikke til forsvar for det si sånt, men et faktisk ønske om at du burde dø er det nok ikke.

Syns heller du burde fokusere på, og være glad for at du har venner som kontakter deg.
Prøv å svar, forklar og ta det derifra. Da blir det lettere å forholde seg til.
Selvfølgelig er det verst for den det gjelder, men det er ikke lett å stå på sidelinjen å se på at noen sliter heller.

Edit. ser nå at tidligere har prøvd å snakke om det.
Sist endret av vindaloo; 4. september 2021 kl. 04:52.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har også status som ikke pålogget på Messenger, så han vet heller ikke om jeg faktisk har lest meldingene eller ikke.
Vis hele sitatet...
Man kan se om meldingene er mottatt og alle vet at de fleste har på forhåndsvisning av meldinger som dukker opp på telefonen uten at man trenger å åpne de. Man kan også se at meldingene er lest så fort de åpnes selvom man har status som ikke aktiv på chatten

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vurderer å svare og skrive noe sånt som "Tror du ikke jeg har prøvd det? Kanskje skulle prøve igjen da siden du påminte meg". Og deretter blokkere.
Vis hele sitatet...
Nei det gjør du ikke. Det er manipulasjon til de grader og det er ikke riktig å skyldbelegge han for at du sliter eller skulle velge å ta livet ditt!

Fortell han på en voksen måte at du ikke har ment å være dust men at du sliter så mye og da isolerer du deg fra venner og omverdenen og ber om at han forstår og gir deg tid. Du kan slenge på at du syns det er hyggelig at han spør deg om å finne på ting selvom du ikke orker å svare fordi det er hyggelig å vite han fortsatt vil inkludere deg.
Oppfør deg voksent og ikke på hans nivå
Her må du nesten vurdere hvor gode venner dere er, og hva hans hensikt er.

JEG tror ikke han mente noe med det. At det kom i frustrasjon over at HAN kjedet seg, og ting gikk i vasken for han, uten at han tenkte over det du hadde sagt tidligere ang depresjon.
Men dette er såklart synsing fra min side.

Jeg ville svart på meldingen med noe slikt ;
"Hei!
Husker du vi tidligere pratet om grunnen til at jeg kan bli borte og ikke svare på noen dager?
Dette er sånne dager.
Sorry jeg ikke i det minste ga et pip fra meg.
Men bare husk det til neste gang. Jeg svarer deg når jeg er i bedre form".
Du gidder ikke svare kompisen din, men kan skrive en hel post her kun for å få sympati fra oss? Hva om vennen din også er deprimert og vil komme seg ut av huset og prate med noen for å lette på humøret? Vi får jo servert en ekstremt ensidig historie her, men det unnskylder selvsagt ikke å skrive sånt uansett. Men det sier seg jo selv han ikke mente det, det er bare sånt umodne folk skriver i frustrasjon. Men seriøst, alle klarer å skrive "orker ikke" på en melding til vennen sin når de søker kontakt. De fleste orker å gå ut og ta en øl også, om de bare prøver å samle kreftene til det.
Uten at jeg kjenner han vennen din vil jeg tro at de fleste slike "gå og heng deg" meldinger som blir servert ikke er bokstavelig ment.
Har du tenkt på at han vennen din som tydeligvis ønsker å ha kontakt med deg mest sannsynlig føler seg ghosta av deg og blir frustrert av det?
I og med at du er i stand til å skrive et lengre innlegg til random personer her, bør du kanskje være istand til å svare en venn med å takke for tilbudet om øl, beklage, å si at du er i en depresjon, og må ha litt tid for deg selv?
Anonym bruker
"Imponert Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Du gidder ikke svare kompisen din, men kan skrive en hel post her kun for å få sympati fra oss? Men seriøst, alle klarer å skrive "orker ikke" på en melding til vennen sin når de søker kontakt.
Vis hele sitatet...
My thoughts exactly.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror ikke frustrasjonen kom fordi han kjedet seg, men fordi det er vondt å bli ghostet. Det gjør noe med selvfølelsen og egenverdien din hvis vennene dine bare lar være å svare når du søker kontakt.
Jeg ville anbefalt kompisen og avvikle vennskapet med trådstarter. En venn som ghoster og deretter går rundt og spiller offer til gud og hvermann fordi han fikk en ufin respons på ghostinga si er ikke noe å samle på.

Jeg sliter til tider veldig med psyken selv, og i de periodene orker jeg ikke å omgås folk. Men jeg ser det som en selvfølge å gi en kort beskjed til vennene mine slik at de ikke skal føle at det er dem det er noe galt med eller at det har skjedd noe alvorlig.
Med mindre jeg ligger på intensiven eller i koma så klarer jeg å skrive:
Sorry, jeg er ikke i slaget. Tar kontakt når ting går bedre.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av UncleSam Vis innlegg
alle klarer å skrive "orker ikke" på en melding til vennen sin når de søker kontakt. De fleste orker å gå ut og ta en øl også, om de bare prøver å samle kreftene til det.
Vis hele sitatet...
Er ikke bare bare nei.... Mange ting som hindrer meg i å svare. Skam for at jeg må si nei til ting, skyldfølelse fordi jeg føler meg som en dårlig og kjedelig venn, skyldfølelse for å allerede brukt lang tid på å svare, skam for å måtte unnskylde seg, skam for å føle seg syns synd på, skam for å forklare hvorfor, skam over å i det hele tatt slite, skyldfølelse for å i det hele tatt slite siden man sier nei til positive tiltak som å være med venner, føle seg dum over å avvise ting som kunne vært bra for en etter tekstboka, føle seg dum for å fortelle at man sliter, føle seg enda dummere når responsen på det enten er at man blir syns synd på eller en overfladisk yolo respons som bagatelliserer konsekvensen av depresjon fullstendig, man vil helst ikke være den personen som syter så det er lettere å lage som at alt er bra men at meldingen bare gikk i glemmeboka, og bare det å åpne en melding og forholde seg til det å svare på den grafser opp i alle disse smertefulle følelsene så jævlig så like automatisk som at man rykker til seg foten om man tupper tåa i dørkarmen så skjer det helt automatisk at man legger lokk på alle de følelsene for å minske smerten og lukker chatvinduet og later som meldingen ikke fins fordi det er for mye følelsesmessig å forholde seg til.
Det høres utrolig lett ut å si at man bare kan sende en setning om at man tar kontakt senere men med så mye på hjertet man egentlig vil si så klarer man ikke få sagt noe i det hele tatt..
Det var mye lettere for meg å svare venner når jeg var på intensiven etter organoperasjon i kroppen med friskt hue, enn å svare venner når jeg var suicidal hjemme i sofakroken.
Hadde vært lynrask på å trykke fjern venn! «Venner» som ikke respekterer deg, eller ikke står opp for deg er ikke venner å ta vare på.
Sitat av boiled taco Vis innlegg
«Venner» som ikke respekterer deg, eller ikke står opp for deg er ikke venner å ta vare på.
Vis hele sitatet...
Er enig i at en venn bør vise respekt (om det er fortjent), men hvordan handler dette om mangel på respekt?
Alt vennen opplevde var jo å bli ignorert.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Idag fikk jeg en melding der det stod omtrent; "Faen, gå og heng deg!"
Vis hele sitatet...
Han mener selvsagt ikke at du skal ta livet av deg, men prøver
kanskje bare å få deg til å svare.

Ikke heng deg opp i det (no pun intended). Svar at du ikke
er i humør til å gå ut, og at dere kan treffes på et senere
tidspunkt. Når du orker å skrive på freak, orker du nok å skrive
en kort melding til kompisen din.

Ellers kan du jo forsåvidt bare slå av hele messenger om du
ikke gidder prate med folk.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Når du orker å skrive på freak, orker du nok å skrive
en kort melding til kompisen din.
Vis hele sitatet...
Det her blir som å si til en ufør at når du orker å gå på butikken så orker du å jobbe også. Helt helt feil! Å skrive anonymt på internet til mennesker man ikke kan såre eller mennesker som ikke vet hvem du er er en mye enklere oppgave enn å skrive til noen man kjenner. Det gjelder ikke bare når man er deprimert men masse andre tilfeller som hvis man er utsatt for partnervold, overgrep, har spørsmål om narko osvosv

Syns ts får mye motbør her. Saken har selvsagt to sider og det er kjipt for den som blir ignorert men når man er suicidal er det å bare stå opp for å pisse nok utfordring for dagen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det her blir som å si til en ufør at når du orker å gå på butikken så orker du å jobbe også.
Helt helt feil!
Vis hele sitatet...
Her syns jeg du tar feil.
Man har et ansvar som venn også, (hvis man ønsker å ha venner).
Kanskje han ikke klarer å tydeliggjøre dette når det står på, men da må han gjøre vennene
sine bevist på at dette kan skje på forhånd.

Man kan ikke forlange å ha venner å samtidig kreve at de skal finne seg i å bli behandlet som luft når det måtte passe.
Sist endret av vindaloo; 4. september 2021 kl. 20:03.
Kutt ut rusfolk enkelt og greit.
Dette blir litt på sidelinjen kanskje, og handler ikke egentlig kun om denne tråden. Det går igjen.
Men noe ganger får jeg et Déjà vu når jeg leser her fra en Hot Ones episode med
standup komikeren og pod kasteren Theo Von.

Han forteller der at han brukte å sette i gang krangler med vilje på gruppe chatter.
f.eks.:
Hei se her, se på CHAN MING (tilfeldig navn) han tok første plass i (sett inn konkurranse)
og bilde av asiatisk gutt med medalje.
Så satt han å så på hvordan dette utspilte seg. Noen heiet på Chan Ming, noen ba han ryke å reise
mange ba om å bli utmeldt fra gruppe chatten.

Selv er jeg litt på siden her.
Syns det er fint at Chan Ming lykkes, men bryr meg egentlig ikke så mye.
Sist endret av vindaloo; 4. september 2021 kl. 20:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av boiled taco Vis innlegg
Hadde vært lynrask på å trykke fjern venn! «Venner» som ikke respekterer deg, eller ikke står opp for deg er ikke venner å ta vare på.
Vis hele sitatet...
Hvis denne «vennen» er klar over at ts til tider sliter med depresjon så er det jo helt klart at vennen går langt over grensen. Hvis man blir sur fordi noen ikke svarer deg, som igjen du vet kan ha litt mørke dager, så er man fryktelig selvsentrert.
Hadde dette vært en av mine venner hadde jeg respektert denne personen og valgt holde meg unna til vedkommende var klar til å snakke.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Her syns jeg du tar feil.
Man har et ansvar som venn også, (hvis man ønsker å ha venner).
Kanskje han ikke klarer å tydeliggjøre dette når det står på, men da må han gjøre vennene
sine bevist på at dette kan skje på forhånd.

Man kan ikke forlange å ha venner å samtidig kreve at de skal finne seg i å bli behandlet som luft når det måtte passe.
Vis hele sitatet...
Men han har sagt fra før. Hva mer mener du han på forhånd skal gjøre vennene sine bevisst på det med?
Du snakker om ansvar men det er en grunn til at alvorlig psykisk syke kvalifiserer til sykemelding og i noen tilfeller ufør og det er fordi man ikke klarer å ha ansvar pga helsen sin. Når jeg leser denne tråden syns jeg ikke det er rart at mange tar selvmord med så lite forståelse rundt seg om psykisk sykdom.
Man må slutte å tro at man er sentrum i andres liv for alle har hver sine liv. Noen kan ikke henge pga barn og familie og andre kan ikke henge pga sykdom det får være greit for ekte venner er der uansett når det skulle passe for begge igjen. Det at noen ikke svarer er ofte like lite personlig rettet som en tilfeldig person stirrer ut i tom luft og du tilfeldigvis sitter i øyesiktet!
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av boiled taco Vis innlegg
Hvis denne «vennen» er klar over at ts til tider sliter med depresjon så er det jo helt klart at vennen går langt over grensen. Hvis man blir sur fordi noen ikke svarer deg, som igjen du vet kan ha litt mørke dager, så er man fryktelig selvsentrert.
Hadde dette vært en av mine venner hadde jeg respektert denne personen og valgt holde meg unna til vedkommende var klar til å snakke.
Vis hele sitatet...
Det jeg prøver å si også. Godt vi er fler som respekterer psykisk sykdom
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det jeg prøver å si også. Godt vi er fler som respekterer psykisk sykdom
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å respektere, syns synd på og til slutt drite i fordi man aldri fikk noe igjen for å bry seg.
Psykisk syke har ikke enerett på å trenge omsorg!
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er forskjell på å respektere, syns synd på og til slutt drite i fordi man aldri fikk noe igjen for å bry seg.
Psykisk syke har ikke enerett på å trenge omsorg!
Vis hele sitatet...
Psykisk syke er ikke i stand til å ha ansvaret for å gi omsorg til andre. De skal først og fremst ta hensyn til sine egne behov før de tar ansvar for andres. Betyr ikke man skal være et psykopatisk rasshøl og skylde det på psyken men ærlig talt hvis man blir så krenka av at en psykisk syk venn ikke svarer på facebookmeldinger trenger man å ta en runde med seg selv og ikke trakassere den psykisk syke.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Psykisk syke er ikke i stand til å ha ansvaret for å gi omsorg til andre. De skal først og fremst ta hensyn til sine egne behov før de tar ansvar for andres. Betyr ikke man skal være et psykopatisk rasshøl og skylde det på psyken men ærlig talt hvis man blir så krenka av at en psykisk syk venn ikke svarer på facebookmeldinger trenger man å ta en runde med seg selv og ikke trakassere den psykisk syke.
Vis hele sitatet...
Kanskje, men kan man da forvente at andre skal stille opp?
Det skal litt til. Folk er i utgangspunktet mest opptatt av seg selv. Også når man tilsynelatende bryr seg om andre.
Det handler alltid til 7 og sist om en selv.
Sist endret av vindaloo; 4. september 2021 kl. 21:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare slett uten forklare. Sånne folk trenger du ikke i livet.

Selv vært deprimert og prøvd ta livet mitt før. Holder meg unna slike.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Bare slett uten forklare. Sånne folk trenger du ikke i livet.

Selv vært deprimert og prøvd ta livet mitt før. Holder meg unna slike.
Vis hele sitatet...
Hm? hadde han andre i livet sitt da?
Og den som tok kontakt ga han faen i. Er det kult?
Sist endret av vindaloo; 4. september 2021 kl. 21:30.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Psykisk syke er ikke i stand til å ha ansvaret for å gi omsorg til andre.
Vis hele sitatet...
Hæ? For en utrolig nedlatende holdning. Selvsagt kan psykisk syke gi omsorg, og selvsagt har man ansvar for hvordan ens symptomer påvirker andre. Man er ikke automatisk utilregnelig om man er deprimert. Det er ikke veldig mye forlangt at man gir beskjed før man ghoster den nærmeste omgangskretsen. Ikke at det er fint å be folk gå og henge seg når man er sur heller.
Sist endret av *pi; 4. september 2021 kl. 21:34.
Det her kommer jo helt an på hva en selv tenker, noen folk lyver mye, å man kan sette dem i bås, de som selv lyver mye kan også sette folk som er for det meste innstilt til å være ærlig, samme går for det her, noen folk føler de bruker opp bortkasta energi på å svare folk på nettet når dem er slitne, å noen føler det som en plikt å svare på meldinger, det kommer helt an på sinnstilstanden å innstillingen din sjøl.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
Hæ? For en utrolig nedlatende holdning. Selvsagt kan psykisk syke gi omsorg, og selvsagt har man ansvar for hvordan ens symptomer påvirker andre. Man er ikke automatisk utilregnelig om man er deprimert. Det er ikke veldig mye forlangt at man gir beskjed før man ghoster den nærmeste omgangskretsen. Ikke at det er fint å be folk gå og henge seg når man er sur heller.
Vis hele sitatet...
Nedlatende holdning å forsvare psykisk sykdom og gjenta hva psykologen min har sagt til meg når ikke jeg klarer å svare venner? Hvis du har oversett det trådstarter sier så har han sagt fra til kompisen sin før at han ikke svarer fordi han er deprimert og å da skulle ta ansvar for at andre føler seg krenka fordi man må ivareta egen helse er faen ikke nedlatende så slutt å bruk sånne beskrivelser! Har ikke kalt noen utilregnelig heller!
Jeg har ikke lest alle svarene her jeg. Men kutt ut alle som trekker deg ned. Kan ikke sånne giftige folk rundt seg. Kan være vanskelig å sette ned foten. Jeg har kuttet ut flere sånne folk i livet mitt og viss jeg skulle angre på noe så er det at jeg ikke kuttet de ut før. En god venn er der for deg uansett selv om du ikke svarer på meldinger eller tar telefon, en god venn lar deg bruke den tiden du trenger på å svare eller ta opp igjen kontakt når du er klar for det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nedlatende holdning å forsvare psykisk sykdom og gjenta hva psykologen min har sagt til meg når ikke jeg klarer å svare venner?
Vis hele sitatet...
Det jeg sa var nedlatende var påstanden om at psykisk syke ikke er i stand til å ha ansvar for og gi omsorg til andre. Mulig det gjelder for deg, men det finnes mange psykisk psyke som er ansvarlige og gode omsorgspersoner. Det er definitivt en nedlatende holdning å ha mot en stor og heterogen gruppe mennesker.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det jeg sa var nedlatende var påstanden om at psykisk syke ikke er i stand til å ha ansvar for og gi omsorg til andre. Mulig det gjelder for deg, men det finnes mange psykisk psyke som er ansvarlige og gode omsorgspersoner. Det er definitivt en nedlatende holdning å ha mot en stor og heterogen gruppe mennesker.
Vis hele sitatet...
I mange tilfeller er og en av grunnene til at folk ikke blir bedre nettopp det at de bruker for mye energi på å hjelpe andre enn å hjelpe seg selv. Det kan være en form for overkompensering fordi de vet de ikke har det bra men de «vil ikke» fungere dårligere, dermed presser de seg til det ytterste for å hjelpe til, og aldri si nei når de egentlig bør slappe av og bruke tiden på seg selv og egenpleie. Min bestevenninne er sånn. Hun sliter selv med spiseforstyrrelser, en mor med nylig Alzheimer diagnose, og veldig krevende jobber i media. Hun tar på seg mer og mer ansvar og er på randen av sammenbrudd. Hun gråter i armkroken min fordi hun er så sliten. Jeg gjør mitt beste for å støtte henne, men jeg og er jo ikke akkurat ukjent med å være plaget med psykiske problemer selv.

Jeg har regelrett både kjefta og tryglet henne om å si nei, si NEI jeg orker ikke. Har ikke tid, har ikke overskudd, hva som helst. Noen ganger klarer hun det og tar seg tid til å slappe av, men ofte gir også det henne dårlig samvittighet. Det skakke værra lett.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
I mange tilfeller er og en av grunnene til at folk ikke blir bedre nettopp det at de bruker for mye energi på å hjelpe andre enn å hjelpe seg selv. Det kan være en form for overkompensering fordi de vet de ikke har det bra men de «vil ikke» fungere dårligere, dermed presser de seg til det ytterste for å hjelpe til, og aldri si nei når de egentlig bør slappe av og bruke tiden på seg selv og egenpleie. Min bestevenninne er sånn. Hun sliter selv med spiseforstyrrelser, en mor med nylig Alzheimer diagnose, og veldig krevende jobber i media. Hun tar på seg mer og mer ansvar og er på randen av sammenbrudd. Hun gråter i armkroken min fordi hun er så sliten. Jeg gjør mitt beste for å støtte henne, men jeg og er jo ikke akkurat ukjent med å være plaget med psykiske problemer selv.

Jeg har regelrett både kjefta og tryglet henne om å si nei, si NEI jeg orker ikke. Har ikke tid, har ikke overskudd, hva som helst. Noen ganger klarer hun det og tar seg tid til å slappe av, men ofte gir også det henne dårlig samvittighet. Det skakke værra lett.
Vis hele sitatet...
Men bevares, jeg sier da ikke at folk ikke skal sette grenser og ta vare på seg selv. Jeg tror jeg siterte rimelig nøyaktig hva det var jeg mente var nedlatende.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men bevares, jeg sier da ikke at folk ikke skal sette grenser og ta vare på seg selv. Jeg tror jeg siterte rimelig nøyaktig hva det var jeg mente var nedlatende.
Vis hele sitatet...
Det var ikke noe angrep på hva du sa. Det var bare et innlegg om psykiske problemer jeg skrev uten å ha lest resten av tråden. Jeg bare kom til å tenke på det, men det så kanskje ut til at jeg mente noe om hva du skrev, men det var altså ikke meningen. Jeg er trøtt og skjeler litt etter en litt beruset aften. Tror jeg sier god natt til meg selv. Og deg da når du velger å legge deg, hehe
Det er aldri greit når noen utagerer mot deg på noen som helst måte. Når det er sagt så vil jeg også si at når sterke følelser er involvert så er det sjeldent folk rekker å tenke seg om. Og veldig ofte så maskerer sinne gjerne andre følelser, som for eksempel at vedkommende ble 'såret' av å oppleve det h*n oppfatter som å bli avvist.

Vi er forskjellige, men du vet tilsynelatende en ting eller to om sterke følelser - så du vet kanskje også at følelser ikke trenger å være rasjonelle.

Men du skal på ingen måte akseptere at folk behandler deg på en måte som gjør deg ukomfortabel. Du har vel allerede forklart det? Det skader likevel ikke å si at du ikke er i form til det akkurat nå, men at du setter pris på omtanken. Kill em with kindness.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vurderer å svare og skrive noe sånt som "Tror du ikke jeg har prøvd det? Kanskje skulle prøve igjen da siden du påminte meg". Og deretter blokkere.
Vis hele sitatet...
Nei.
Sist endret av Jokke; 5. september 2021 kl. 04:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uten å kjenne vennen din så tenker jeg at han ble sur og sa gå å heng deg. Og da er det garantert ikke bokstavlig ment. Noen ting sier mann uten å mene det.

Uansett er det mange som hanrvanskelig å skjønne ting de ikke har opplevd selv.

Det er i slike perioder man ser hvem som er de virkelige vennene.

Kontakt lege angående deperasjonen
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for alle svarene i tråden, trodde ikke jeg skulle få så mange.
Åpnet hele chatten igår, det var flere meldinger som jeg ikke hadde sett da jeg skrev tråden. Blandt annet: "Er du hjerneskadet?" "Faen ta folk som ikke svarer! "Din jævla dritt!" "Faen, gå og heng deg!". Disse meldingene hadde kommet med noen timers mellomrom.

Tror ikke jeg gidder å svare i det heletatt, er ganske sint.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for alle svarene i tråden, trodde ikke jeg skulle få så mange.
Åpnet hele chatten igår, det var flere meldinger som jeg ikke hadde sett da jeg skrev tråden. Blandt annet: "Er du hjerneskadet?" "Faen ta folk som ikke svarer! "Din jævla dritt!" "Faen, gå og heng deg!". Disse meldingene hadde kommet med noen timers mellomrom.

Tror ikke jeg gidder å svare i det heletatt, er ganske sint.
Vis hele sitatet...
OK, her er det bare å blokkere.
Si at du sliter personlig å ikke synes slike kommentarer er greit. Hvis personen prøver veldig for å få med deg på ting bare si at du trenger litt tid for deg selv istenderfor å la være å svare.
hvis han faktisk mener hva han sier er det bare å kutte han ut, waste of time.