Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2204
Theremin, disse instrumentene, de har jeg noen spørsmål om.
Om jeg hadde bygget en Theremin som det jo er mulig å gjøre, kan disse "antenne" være lagt bak noe, eksempelvis keramikk - eller vil dette gjøre at den ikke oppfatter hvor hendene befinner seg? Ikke tykk, nærmere bestemt 2-3 mm.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det kjem an på materialet. Antennene er ikkje antenner i tradisjonell forstand, men kapasitive plater som enkelt sagt utgjer ein kapasitiv sensor.

Kapasitive sensorer endrar karakteristikk på bakgrunn av dielektrikumet dei har rundt seg. Når du kjem nær utgjer er du stortsett saltvatn - som har veldig forskjellige eigenskapar frå både luft og keramikk. Keramikk er heller ikkje eit materiale, men mange. Det vil nok variere ut frå typen, og t.d. metallinnhald i leira som er brukt.

I sum: eg tippar det vil fungere, men du vil sikkert måtte justere apparatet ein del ift. å ikkje ha keramikk rundt antennene.
Jeg har lest at det er veldig lett å lage en theremin. Men veldig vanskelig å lage en "skikkelig" theremin. En som en musikker ville ha brukt.
I alle fall. Jeg vet en del radar-innstalasjoner og antenner har oppblåsbare kuleformede skjermer laget av et slags tøy-stoff innsatt med gummi.
Kunne kanskje sett kult ut, en theremin med to kupler oppå?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Jeg vet en del radar-innstalasjoner og antenner har oppblåsbare kuleformede skjermer laget av et slags tøy-stoff innsatt med gummi.
Kunne kanskje sett kult ut, en theremin med to kupler oppå?
Vis hele sitatet...
Thereminen sine antenner er ikkje antenner i samme forstand som på ein radar. Som nemnt over er dei i realiteten kapasitive element, og det er nettopp avstanden til saltvassekken du er som avgjer kapasitansen. Kuler rundt dei vil auke avstanden, og påverke kapasitansen ekstremt. Det er sikkert råd å designe seg rundt det, men det krev meir enn litt tuning. 2-3mm lag rundt dei vil ikkje krevje designendring tipper eg.

Viare så kan dei kapasitive elementa ha den forma du vil. Ei stoffkule med alufolie under stoffet vil fungere fint - men overflatearealet vil jo påverke kapasitansen i systemet...
Jeg satte sammen Madlab-kittet (kjøpt på kjell.com) Link sammen med dattera mi. Ikke noe proffe greier, men var noen timer med morro, og den fungerer.. så enkel og fin måte å lære konseptet på
Sist endret av ParaTorMal; 17. januar 2021 kl. 18:08. Grunn: skriveleif
@vidarlo takk for svar.
Så selve «antennene» (i gåsetegn) må være uten hindringer til hendene - ellers vil de ikke reagere, er det riktig å forstå? Det er i så tilfelle hva som var min antagelse. Som du samtidig nevner er selvsagt innholdet i den eventuelle leiren av relevanse. Jeg skal lese meg videre opp på dette - et morsomt instrument, for øvrig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quiztneffer Vis innlegg
@vidarlo takk for svar.
Så selve «antennene» (i gåsetegn) må være uten hindringer til hendene - ellers vil de ikke reagere, er det riktig å forstå? Det er i så tilfelle hva som var min antagelse. Som du samtidig nevner er selvsagt innholdet i den eventuelle leiren av relevanse. Jeg skal lese meg videre opp på dette - et morsomt instrument, for øvrig.
Vis hele sitatet...
Nei, det må ikkje nødvendigvis vere uten hindringer, men eventuelle hindringer vil påverke kapasitansen i systemet.
Hvis du tar en titt på YOUTUBELINK så forklarer hun veldig godt hvor følsom den er og hvordan du spiller med den i denne videoen Hun har btw mange gode filmer om Theremin, og var min årsak til at jeg lærte om dette fantastiske instrumentet
Lagde en del thereminer på videregående. I utgangspunktet et instrument som er lett å lage, men du vil måtte legge svært mye innsats i det for å få den til å høres bra ut. Utformingen av og materialene i antenne er alfa omega for å få et godt resultat.

Så i utgangspunktet ikke et prosjekt jeg vil anbefale, så fremt det ikke er for læringen sin del. (Liten sannsynlighet å få til et instrument du faktisk kan spille på, på en god måte)
@ParaTorMal spille på de og lignende er en lærdom i seg selv - det er ikke poenget her.
Poenget her er snarere hva @vidarlo har diskutert, og mulig fortsatt diskuterer. Igjen takk, @vidarlo - jeg skjønner hva du mener. Det vil endre og gjøre en forskjell av hva det ville vært uten hindringer. En slik utfordring er vært å se nøyere på.
Igjen - takk for svar.
Sitat av Quiztneffer Vis innlegg
@ParaTorMal spille på de og lignende er en lærdom i seg selv - det er ikke poenget her.
Poenget her er snarere hva @vidarlo har diskutert, og mulig fortsatt diskuterer.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du ser det prosjektet jeg linket til først fra Kjell og utformingen av dette, kan du kanskje bruke en slik for testing av forskjellige "go og no-go". Samt i video jeg linket til sist, så forklarer hun hvor sensitiv den er, hvordan man stiller den inn, og hva den reagerer på, og hvordan man kan rette på "forholdene". Mulig det bare er meg som ser løsningen din i dette, men kan desverre ikke forstå det for deg :P

Men lykke til uansett.. håper du gir en oppdatering hvis du prøver
Og en liten funfact helt til sist.. Sheldon i Big Bang Theory spiller på Theremin.. hehe