Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3263
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mann i 20-årene tatt for å rane et ukjent antall mindreårige blandt annet en 12 år gammel jente med kniv og en 13 år gammel gutt. https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...o/5?post=40735

Hva er galt med sånne folk? Som kriminell selv får det meg til å undre hva som driver folk til å gå etter små uskyldige barn som i bestefall har en hundrelapp på seg og en iphone som sannsynligvis blir spora på Findmyiphone og sperra før du får solgt den eller solgt den for noen få tusenlapper om det ikke er en knust gammel samsung kidden viser seg å ha. For det første det å utsette barn for knivtrusler og ran og det psykiske det fører med seg og for det andre drive med sånn type ran som ikke engang gir en ordentlig gevinst?

Er klar over at fattigdom driver mange til dumme ting for småpenger når hver krone trengs i nød men hvorfor ikke stjele noen sykler eller en bil? Er gjerningsmannen helt skada og blotta for empati mot barna, eller er enkelte så feige tapere at de ikke duger til noe ordentlig brekk så de må gå på fuckings barn for å oppfylle spenningsbehovet sitt?
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg selv har brutt mange grenser for hvem jeg har stjelt penger fra og i hvilke situasjoner jeg har satt andre dårlig stil for å berike meg selv. Har ikke stjelt fra barn og gamle men skiller ikke noe annet i min kriminelle virksomhet.

Tipper han her er ett totalt dophodet som jakter sin neste rus.
Det høres kanskje hyklerisk ut, men til de som ikke tror det. De fleste kriminelle, inkl meg selv har en form for moral. Hadde nevøen min kommet gråtende etter å ha blitt frastjålet mobil så hadde jeg glatt gått et år i fengsel for å ta jæveln😂.

Ja, vi gjør mye rart på jakt etter penger, men familien og forsvarsløse barrn er hellig i min verden.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
finnes dessverre mennesker som gir blanke faen i alle andre og har null moral. de har gjerne ikke særlig til empati eller forståelse. som jeg opplever det har de fleste moraler; ingen barn, ingen eldre, ingen gravide, osv., men noen gir rett og slett faen i hvem de skader for det eneste som betyr noe er hvordan de har det selv. dette ser vi jo også i lovlydige folk, spesielt ledere av kompani og slikt. kan ikke være CEO om du ikke får sove fordi du akkurat har fucka over flere familier med nedskjæringer.
Mange unge idag har masse merkeklær, de nyeste mobilene, hodetelefoner/air pods osv osv osv.
Klart det er lettere å rane noen som ikke klarer å forsvare seg enn å prøve å rane en gigaboler.

Det er stygt, det er jævlig og det er dårlig gjort, men sånn er det nå bare.

Er jo ungdomsgjenger som raner voksne også, akkurat det samme egentlig bare at rollen er snudd.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
mener ikke å bli helt Resett kommentarfelt her
risikerer sikkert ban også..
Men dette skjer hele tiden i Oslo og har foregått lenge uten at avisene skriver om det.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
mener ikke å bli helt Resett kommentarfelt her
risikerer sikkert ban også..
Men dette skjer hele tiden i Oslo og har foregått lenge uten at avisene skriver om det.
Vis hele sitatet...
Ban for hva? Fortelle sannheten? Det er vel ikke noe hemmelighet at kriminaliteten har økt også i Norge i den siste tiden. Folk er desperate. Trenger ikke å ha noe med rasisme å gjøre vel.
Pussig nok skriver VG at ungdomskriminaliteten har gått ned.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ban for hva? Fortelle sannheten? Det er vel ikke noe hemmelighet at kriminaliteten har økt også i Norge i den siste tiden. Folk er desperate. Trenger ikke å ha noe med rasisme å gjøre vel.
Vis hele sitatet...
Har den?

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-o...itet/faktaside

Du bør hoste opp ting som underbygger at kriminaliteten aukar.
Lvl 5 Taskenspiller
Statistikken over antall anmeldelser er ikke nødvendigvis en god indikator på antall forbrytelser i samme periode.
Det er vel nok av eksempler på at politiet henlegger saker med kjent gjerningsmann grunnet manglende kapasitet,
noe som kan tenkes å spille inn på befolkningens vilje til å anmelde forbrytelser.
https://www.nrk.no/osloogviken/oslo-...-ar-1.14129595

Fra en raners perspektiv vil det vel også være forholdsvis logisk å rane barn. De er sjeldent i stand til å gjøre motstand,
og besitter ofte verdier som er lette å omsette illegalt. (merkeklær, elektronikk etc)
Feigt som faen ja, men ingen har noensinne hørt om raneren som
utelukkende gikk etter voksne kampsportutøvere...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Statistikken over antall anmeldelser er ikke nødvendigvis en god indikator på antall forbrytelser i samme periode.
Det er vel nok av eksempler på at politiet henlegger saker med kjent gjerningsmann grunnet manglende kapasitet,
noe som kan tenkes å spille inn på befolkningens vilje til å anmelde forbrytelser.
https://www.nrk.no/osloogviken/oslo-...-ar-1.14129595
Vis hele sitatet...
Nei, det kan spele inn - men samtidig er ran relativt grovt, og du må ofte anmelde for å få det dekka av forsikring.

For å sei det enkelt: eg hadde sikkert ikkje anmeldt sykkeltjuveri, anna enn for å få forsikringa, men ran hadde eg anmeldt 100 av 100 tilfeller.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av vidarlo Vis innlegg
men ran hadde eg anmeldt 100 av 100 tilfeller.
Vis hele sitatet...
Som voksen mann vil overnevnte også gjelde for meg.
Men i min oppvekst ble jeg ranet 2 ganger uten å anmelde.
Begge gangene ble jeg fraranet beskjedne verdier, og forbryterne
var i den lokale voldsbavian-gjengen. Jeg visste hvem de var og hvor
de bodde, men frykten for sanksjoner gjorde at unge meg valgte
å holde kjeft om ranene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...n-blir-grovere

Ifølge denne linken er ungdomskriminalitet økende, og da spesielt
voldsutøvelse. Dykker man nok ned i statistikken kan man muligens
finne tegn på at ungdommen tagger mindre enn før, men sloss og raner mer?
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
mener ikke å bli helt Resett kommentarfelt her
risikerer sikkert ban også..
Men dette skjer hele tiden i Oslo og har foregått lenge uten at avisene skriver om det.
Vis hele sitatet...
Haha! ALLE kommentarer som starter med "Jeg er ikke rasist, men..." viser seg å alltid ha et rasistisk poeng. ALLTID. Hadde du ikke følelsen av at meningen med å skrive det kom fra en rasistisk tanke så hadde du aldri åpnet på den måten.

Ja det er ungdomskriminalitet i Oslo, ungdom som raner ungdom men jeg kjenner ikke til noen tilfeller der voksen raner barn. Forøvrig er det en del hvite av disse ranerne også, men du lærer vel noe annet på Resett. Man kan ikke dele opp kriminalitet etter farge å si at en aldersgruppe eller farge er mer kriminelle. For eksempel er det mange flere hvite som bedriver svindel, tyveri og økonomisk korrupsjon, som alle også er former for ran og mange flere hvite som sloss, utfører overfall, overgrep og å dope ned andre med grunn om å rundstjele dem.

Så hva var dette Resett-kommentarfelt poenget ditt som tydeligvis var så rasistisk at du tenkte du ville risikere ban her av å ytre det, om, egentlig?
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
...Man kan ikke dele opp kriminalitet etter farge å si at en aldersgruppe eller farge er mer kriminelle. ...
Vis hele sitatet...
Ehh jo...
Man kan så absolutt gjøre dette med solid statistisk ryggrad.
Å hevde som du gjør blir som å hevde at man ikke kan dele opp i røykere og ikke røykere og si at noen er mer utsatt for KOLS og lungekreft.

De færreste legger skjul på at mye av ungdomskriminaliteten som begås i Oslo, er ungdom med flerkulturell bakgrunn overrepresentert.
Dette er ikke rastisk å hevde eller å problematiser.

SSB-kilder

TL;DR:
- 49% høyere blant 1. gen innvandrerungdom enn ellers i befolkningen
- 151% høyere hos 2. generasjon innvandrerungdom ift. øvrig befolkning
Sist endret av Bill_Gates; 24. august 2020 kl. 17:21.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Det er jo veldig lettjente penger, mye lettere enn å måtte bryte seg inn i biler og kappe sykkellåser.
Sist endret av Mekkern; 24. august 2020 kl. 17:28.
Mennesker som raner barn eller voksne, er ikke verdt mye i mine øyne.

Faktaopplysninger om en sak er ikke rasisme, selv om at noen muligens tror det.

Men jeg stusser litt på svaret fra VG, når det gjelder spørsmål om etnisiteten til barneraneren.
VG Send inn spørsmål.
" Det er en mann i 20-årene, etnisitet er ikke oppgitt og ei heller spesielt relevant." (VG.NO -KL - 1458 - 24.08.2020)

[IMG][/url][/IMG]
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...gene.IzI-b8gJD
Sist endret av UrbanFreak86; 24. august 2020 kl. 17:34.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Men jeg stusser litt på svaret fra VG, når det gjelder spørsmål om etnisiteten til barneraneren.
VG Send inn spørsmål.
" Det er en mann i 20-årene, etnisitet er ikke oppgitt og ei heller spesielt relevant."
Vis hele sitatet...
Georg vil vite hvorfor de ikke oppga etnisitet. Andreas Løf svarer at da artikkelen først ble publisert visste ikke politiet hvem som stod bak ranet. Det vet politiet nå, men de har ikke oppgitt etnisitet til pressen. Andreas Løf vet derfor ikke hvilken etnisitet ransmannen mannen har, og kan således heller ikke fortelle dette til Georg. Andreas Løf forteller videre at han heller ikke anser det som relevant informasjon, og med det impliserer han at han neppe hadde kasta bort spalteplass på det, om han så besatt opplysningene. Det er altså ikke så mye å la seg forundre over.

Derimot lurer jeg veldig på hvorfor du spør her på denne måten...
Sist endret av Myoxocephalus; 24. august 2020 kl. 18:26. Grunn: (egentlig ikke; jeg tror jeg vet svaret)
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bill_Gates Vis innlegg
Ehh jo...
Man kan så absolutt gjøre dette med solid statistisk ryggrad.
Å hevde som du gjør blir som å hevde at man ikke kan dele opp i røykere og ikke røykere og si at noen er mer utsatt for KOLS og lungekreft.

De færreste legger skjul på at mye av ungdomskriminaliteten som begås i Oslo, er ungdom med flerkulturell bakgrunn overrepresentert.
Dette er ikke rastisk å hevde eller å problematiser.

SSB-kilder

TL;DR:
- 49% høyere blant 1. gen innvandrerungdom enn ellers i befolkningen
- 151% høyere hos 2. generasjon innvandrerungdom ift. øvrig befolkning
Vis hele sitatet...
Nei, for det kommer helt an på hvordan type kriminalitet man regner ut fra. Ungdomskriminalitet, hva skal være den nasjonale definisjonen på det? Hvorfor tar du kun med for eksempel ran ved trusler når hvit ungdom begår flust av tyverier og ran uten trusler, bøffer Canada goose jakker på fest, stjeler lommeboka til rusa bekjente og svindler, stjeler fra jobben osv? Annen ungdomskriminalitet er også for eksempel seksuelle overgrep og festvoldekter der den største andelen begås av etnisk norske under 29 år.
Det har skjedd flere trusselran av etnisk norske gjerningsmenn på vestkanten der ungdommen blir så skremt at de ikke tør å anmelde og hvor forsikringspengene ikke er like viktig å få igjen siden de uansett får ny telefon av mamma og pappa med god råd, mens det for en ungdom fra fattig familie på østkanten der flertallet av gjerningsmennene i DE type sakene er utenlandske, er nødvendig å anmelde fordi de er rammet av fattigdom og trenger å anmelde for å få igjen på forsikringen.

Man kan altså ikke si at ungdomskriminalitet bare begås av de med utenlandsk opprinnelse når det er mange former for ungdomskriminalitet og det er færre av de som er privilegert og fra områder hvor hvite gjerningsmenn opererer som anmelder.


Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Men jeg stusser litt på svaret fra VG, når det gjelder spørsmål om etnisiteten til barneraneren.
VG Send inn spørsmål.
" Det er en mann i 20-årene, etnisitet er ikke oppgitt og ei heller spesielt relevant." (VG.NO -KL - 1458 - 24.08.2020)

[IMG][/url][/IMG]
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...gene.IzI-b8gJD
Vis hele sitatet...
Det at etnisitet er så viktig for enkelte å avsløre er rasistisk i seg selv. Det er dette som er hverdagsrasisme og et annet godt og ferskt eksempel er hvordan kommentarfeltene så ut i saken forrige måned hvor en mor ble siktet for branndrap på barna sine. Da kom alle rasister og rasister som ikke evner å erkjenne at de er rasister å ranta om "de jævla innvandrerne" og "send hu tilbake der hu kommer fra" i så stor grad at media og politiet ble nødt til å gå ut med at gjerningskvinnen faktisk var etnisk norsk.
Den forhåndsdømmingen om at det må være utenlandske som står bak er rasistisk for det er ikke sånn at utlendinger begår mest kriminalitet. Enkelte type saker har flere utenlandske men samme lovbrudd har allikevel flere hvite. Igjen kan man se på voldtektssaker hvor statestikken sier at overfallsvoldtekter hovedsakelig begås av utenlandske, men hva er den statestikken verdt når det er 0,34% av alle voldtekter som skjer på den måten og relasjonsovergrep, festvoldtekter og nettovergrep som er de hyppigste formene for voldtekt først og fremst begås av hvite?
Derfor blir det helt feil å dele opp å si at økt forekomst av voldtekt er utlendinger sin skyld. På samme måte kan man heller ikke si at ungdomskriminalitet er utlendinger sin skyld og de enkeltes behov for å gjøre utlendinger til syndebukk kommer utvilsomt fra et rasistisk sted.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man kan ikke dele opp kriminalitet etter farge å si at en aldersgruppe eller farge er mer kriminelle. For eksempel er det mange flere hvite som bedriver svindel, tyveri og økonomisk korrupsjon, som alle også er former for ran og mange flere hvite som sloss, utfører overfall, overgrep og å dope ned andre med grunn om å rundstjele dem.
Vis hele sitatet...
Du hevder at man ikke kan dele opp kriminalitet etter farge,
og for å bevise dette fremhever du en rekke former for
kriminalitet og linker disse til en spesifikk hudfarge?
Jeg må innrømme at jeg strever litt med å følge logikken din...
Drit å dra med rasisme-korte det er så utvanna nå takket være invandrere selv, at det er skikkelig teit å høre det bli brukt i selv banale diskusjoner for tiden..
Om folk er brune gule grønne lilla svarte eller hvite spiller da faan ingen rolle, det mangler oppdragelse når kiddsa dine går ut i gata å raner å slår ned uskyldige folk.
Når podene ikke enser eller tenker selv at det de gjør er galt så er det store mangler i oppdragelse, minst!
Har vært å er fremdeles fattig mann selv, men tanken på å gå ut å la det gå utover uskyldige folk sånn har ALDRI vært en tanke i hue mitt, aldri engang stjælt for å opprettholde rusbruken min selv engang.
Det starter i hjemmet!
Hadde ikke noe gode oppvekstvilkår jeg heller, men jeg visste/kjente uansett forskjell på rett å galt før jeg var 10.
Sist endret av Eyeamare; 24. august 2020 kl. 19:47.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Du hevder at man ikke kan dele opp kriminalitet etter farge,
og for å bevise dette fremhever du en rekke former for
kriminalitet og linker disse til en spesifikk hudfarge?
Jeg må innrømme at jeg strever litt med å følge logikken din...
Vis hele sitatet...
Ja for det er helt feil å si at det er innvandrere som begår kriminalitet og til og med kriminalitet innenfor den kategorien som diskuteres, altså ungdomskriminalitet, når det ikke er faktum. Det er flust av hvite også og enkeltes behov for å trekke frem at det er innvandrere er både feil og rasistisk.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Drit å dra med rasisme-korte det er så utvanna nå takket være invandrere selv, at det er skikkelig teit å høre det bli brukt i selv banale diskusjoner for tiden..
Om folk er brune gule grønne lilla svarte eller hvite spiller da faan ingen rolle, det mangler oppdragelse når kiddsa dine går ut i gata å raner å slår ned uskyldige folk.
Når podene ikke enser eller tenker selv at det de gjør er galt så er det store mangler i oppdragelse, minst!
Har vært å er fremdeles fattig mann selv, men tanken på å gå ut å la det gå utover uskyldige folk sånn har ALDRI vært en tanke i hue mitt, aldri engang stjælt for å opprettholde rusbruken min selv engang.
Det starter i hjemmet!
Hadde ikke noe gode oppvekstvilkår jeg heller, men jeg visste/kjente uansett forskjell på rett å galt før jeg var 10.
Vis hele sitatet...
Hva konkret er "rasisme-kortet"? At det påpekes at noe rasistisk er rasistisk er bare på sin plass og ikke noe man skal undertrykke bare fordi man ikke er komfortabel med å bli avslørt som en med rasistisk tankegang og holdninger.

Rasisme begrepet er ikke utvanna, det er ingen som kaller noe som ikke er rasistisk for rasisme men fler og fler folk begynner heldigvis å forstå hva rasisme er og at det ikke bare er de holdningene hvor man sier sieg heil i gata og brenner Koranen. Rasisme er mye mer og et holdningsproblem som gjennomsyrer samfunnet. Et samfunnsproblem så normalisert at mange som ikke gidder å reflektere over det ikke engang skjønner eller tør å erkjenne det som rasisme. Det har snudd og derfor hører man mer om rasisme fordi det er mye rasisme og hverdagsrasisme, ikke fordi noen drar et kort og later som.

Debatten om fattigdom og hva mange er tvunget til å gjøre for å overleve er en viktig debatt i seg selv, men det at du ikke var så fattig at du var tvunget til å drive med kriminalitet viser at du hvertfall var mer privilegert enn de som er tvunget til det for å kunne overleve og sammenligningen din blir derfor feil. Man kan ikke sammenligne en kniv og en gaffel og si at begge deler har samme forutsetninger bare fordi begge deler er bestikk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sukk. Eg er dritt lei denne typen debatter.

Forløpet vil vere omlag som så: folk argumenterer mot at innvandring er spesielt stor faktor i kriminaliteten, gjerne med henvisninger til statistikk og faktisk forskning på temaet.

Så kjem det folk som utan stor eigeninnsats poster nyhetsartikler; gjerne beståande av lenke og eit sitat frå artikkelen.

Det er uinteressant diskusjon. I tillegg er den assymmetrisk. Det å faktisk skrive gjennomtenkte og underbygde innlegg, med kjelder tar tid. Å klippe fem linjer frå ei nettavis tar femten sekunder.

Det er ikkje ein diskusjon; det er maksimalt to monologer som tilfeldigvis deler tid og rom.