Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 8770
Hei, nFF.
Jeg søkte på forumet etter en slik tråd men fant ikke det jeg lette etter. Derfor tar jeg saken i egne hender og oppretter den selv! Jepp jepp.

Kan du smake ord? Se [COLOR="Indigo"]f[/COLOR][COLOR="DarkOrchid"]a[/COLOR][COLOR="Green"]r[/COLOR][COLOR="DarkOrange"]g[/COLOR][COLOR="RoyalBlue"]e[/COLOR][COLOR="Navy"]r[/COLOR] i algebrasymboler? Her i denne tråden skal vi ta for oss et av de mest mystiske fenomenene i den menneskelig bevissthet. Opplevelsen av illusorisk sansning. Også kjent som synestesi, eller kryssansning, er en sammenblanding av sanseinnntrykk. Jeg har lest at forskere tror dette kan skyldes en litt uvanlig feilkobling i hjernen. Det oppstår altså koblinger mellom områder som kanskje ikke har noe med hverandre å gjøre i det hele tatt. Derfor kan f.eks synet av et tall eller en bokstav fremkalle en farge. Forskning gjennom de siste tretti årene har vist stadig flere tegn på at synestesi har en fysisk/kroppslig årsak. Undersøkelsene som ble gjort fortalte oss at hjernen hos synestetikere er forbundet på en litt annen måte. Tilstanden er mest sannsynlig sterkt arvelig.

[COLOR="Purple"]Historie[/COLOR]

Synestesi ble for første gang dokumentert vitenskapelig i 1812. På den tiden var fenomenet sterkt misforstått, og selv ekspertene mente at det var en mild form for en psykisk lidelse eller et produkt av en overaktiv fantasi. De siste årene har det derimot blitt ansett av forskerne som et nevrologisk basert fenomen. Jeg har lest at noen av disse misforståelsene kan skyldes at
synestetikere var i stand til å beskrive sine assosiasjoner veldig detaljrikt og nøyaktig. Dermed var koblet datidens eksperter tilstanden sammen med andre mentale lidelser som for eksempel schizofreni.Heldigvis har vi i dag I dag hjelpemidler til å undersøke hjernen på nye og forbedrede måter som ikke lot seg gjennomføre for 200 år siden eller selv for ti år siden. Ett av disse verktøyene er en slags form for hjerneskanning som kalles DTI. Diffusion Tensor Imaging. Ved hjelp av denne metoden kan forskerne se forbindelsene mellom forskjellige områder i hjernen. Forskere har også vært inne på tanken om at synestesi kan ha spilt en rolle i utviklingen av tidlige skriftspråk.
Interessen for synestesi kan daterast allerede tilbake til den greske antikken, faktisk. Isaac Newton foreslo at toner i musikken og fargetonar hadde ein felles frekvens. Dette kan du lese mer om i "Goethe la fram" sin bok, «Theory of Color». Denne teorien stemmer ikke men det er interessant å vite at det f.eks har vært en lang tradisjon med å bygge fargeorgel som "clavier à lumières" som produserer farger i takt med tonene.

Hvem har synestesi?:

Jeg har funnet frem til en del studier som er gjort i blant annet USA. Den viste at at tre ganger så mange kvinner som menn har synestesi. Undersøkelsene som har blitt gjort i Storbritannia ,derimot, viser at åtte ganger så mange kvinner som menn er rammet. Det er også litt spennende at det vises oftere blant venstrehendte personer. Synestesi blir sett på som et genetisk element. Sannsynligvis gjennom x-kromosomet, og er dominerende snarere enn recessiv. Man tror i dag at rundt én av 2 000 mennesker opplever synestesi. Mennesker er individuelle, og opplever synestesi i ulik grad. Autistar foreksempel kan ha veldig velutviklet synestesi. Det er også godt kjent at mange kunstnere, forfattere og komponister kan ha det i sterk grad. Dette benytter de seg av til kreativitet. Noen teorier går ut på at alle mennesker har den mekanismen i hjernen som gir synestesi, men at den av en eller annen grunn er undertrykt hos de fleste. Synestesi er også rapportert av personer under påvirkning av psykedeliske stoffer, etter et slag, under epilepsi anfall, eller som et resultat av blindhet eller døvhet. Dette er altså ikke-genetiske hendelser.

"De fleste sier at hvis de fikk velge om de skulle ha synestesi eller ikke, så ville de velge synestesi. De foretrekker å ha det fordi det hjelper dem mer enn å skape problemer".

Ti kjendiser med synestesi:

• Tori Amos

• Duke Ellington

• Billy Joel

• Jimi Hendrix

• Maria Mena

• Vladimir Nabokov

• Ida Maria Børli Sivertsen

• Ludwig van Beethoven

• Stevie Wonder

• Olivier Messiaen

[COLOR="Navy"]Aura [/COLOR]- paranormalt pisspreik?

Mange hevder å ha evnen til å se fargede "auraer", eller gløden, rundt andre mennesker. Det blir gjerne sett på som mystisk og gåtefullt av dem som tror på overnaturlige makter og den slags greier. Det er fremdeles vanskelig å bevise at nervetrådene har skylda men det er sannsynlig. Jeg personlig er også av den oppfatning at dette merkelige fargefilteret rundt andre mennesker har lite med åndelige strålinger og klarsyn å gjøre. Vi kan heller altså skylde på krysskobling i hjernen som skaper et synsinntrykk med sin helt egen farge.

Eksempler på synestesi:

- Å se bokstaver og tall i farger
- høre farger
- Se lyder
- Smake berøringer
- Å se "utstråling"/glød rundt andre
- Å oppfatte at en farget bokstav, for eksempel en grønn A, har to farger samtidig.

Det er også vanlig å personifisere ordenstall og dager og måneder og bokstaver. De blir assosiert med personligheter.

TEST DEG SELV:

http://www.youtube.com/watch?v=hLhuR...layer_embedded

http://synesthete.org/pretest.php?ac...l=&semail=&ch=

http://scratch.mit.edu/projects/Mudkip126/143907

http://www.google.no/search?q=synest...G8SB4gTopuiEBQ

Synestesi i bøker:

- The Gift av Vladimir Nabokov
- The Whole World Over av Julia Glass
- The Man Who Mistook His Wife for a Hat av Oliver Sacks

Fra Amazon:
http://www.amazon.com/s?ie=UTF8&rh=n...sthesia&page=1

Dokumentar:

http://www.youtube.com/watch?v=KApie...layer_embedded

Wiki (mye bra her): http://en.wikipedia.org/wiki/Synesthesia

Anbefaler alle som synes dette er spennende å lese om blant annet persepsjon.


[COLOR="Purple"]Mine opplevelser:[/COLOR]

Jeg har selv opplevd å kunne smake lukter. På dette tidspunktet kunne jeg skille alle luktene i rommet hverandre på en helt annen måte, og hver gang jeg luktet på noe kunne jeg kjenne smaken klart og tydelig. Det kjentes kjent og trygt, og jeg følte meg veldig i ett med omgivelsene rundt meg. Det var som å forstå alt så mye bedre. Jeg har også opplevd dette med at noe kan ha to farger samtidig. Det kan har jeg ikke sjans til å beskrive, dessverre. Det var på de siste minuttene av en DMT-tur, og kompisen min var både gul og grønn samtidig. Forøvrig er Onsdag blå, mismodig og litt matt. Torsdag er grønn, flittig og oppkvikkende. Bokstaven A er rød og lyseblå.

Hva er dine opplevelser og erfaringer rundt dette? Har du noe spennende stoff å bidra med til tråden? Fyr løs!

(Skal skrive litt mer etterhvert når øynene mine ikke er firkantet!)

- Lucy
Har opplevd synestesi på LSD Hørte på musikk med lukkede øyne og så for meg musikken visuelt i hodet mitt. Veldig vanskelig å forklare, men så liksom flere lag. Trommer hadde èn type form, farge og bevegelse, mens strykeinstrumenter hadde en annen, osv.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Synestesi som kommer ved bruk av LSD er rett og slett vakkert!
Artig tråd. Du bidrar med mye bra på forumet for tiden.

Dager, tall og delvis bokstaver har jeg alltid sett for meg i farger. Ser jeg for eksempel årstallet 1999 stå skrevet ned et sted, ja så vil 9-tallene nesten se gule ut. Jeg fornemmer fargen med en gang. Skal jeg telle opp til ti med kun farger vil det bli: Blå - hvit - grønn - oransje - rød - sort - grå – sort – gyllengul - gul!

Når jeg hører på musikk kan jeg se de forskjellige melodiene, tonene og lydene i mitt indre. Det er veldig vanskelig å beskrive hvordan de ser ut. Hvis jeg skal prøve å gi en beskrivelse kan man si at de forskjellige tonene og lydene viser seg som streker og små elegante formasjoner i korte glimt, alt etter hvordan de høres ut. Det sier seg selv at musikk av Edward Grieg vil inneholde mange flere rolige, langstrakte og flate visuelle formasjoner, enn det psykedelisk trance vil gjøre. Psytrance er veldig kult sånn sett, med sitt brede lydbilde. Musikken har ofte fargene sort, blå og hvit. Jeg kan sammenligne det å fornemme musikken visuelt med å være stein, eller rettere sagt, når jeg er stein blir alt dette ekstra forsterket.

Jeg har sett lyseblå lydbølger av musikk helt krystallklart gjennom det indre øyet (det tredje øyet) på fleinsopp.

Jeg er også nokså god til å huske, da jeg alltid har sett året som et rundt kalenderhjul i 3D. Der kan jeg zoome inn på minner og bilder av hendelser som har funnet sted gjennom ukene og månedene. Jeg kan også gå tilbake til tidligere år, som visualiseres som en lang remse med årstall bakover i tid. Det er til og med en tydelig vinkelknekk på remsa der tusenårskiftet er. Hvis jeg for eksempel skal huske noe ifra 2002, som for øvrig har fargen hvit, ja da kan jeg bare dykke litt nedover remsa med årstall for så å zoome inn på 2002 og kalenderhjulet med hendelser fra det året.

Jeg trodde alltid at alle mennesker så dager, tall, ord og musikk som farger, formasjoner og bilder, men jeg har forstått at det er en del som ikke har det slik. Begge søsknene mine opplever det samme som meg. Men jeg synes at én av 2 000 mennesker høres lite ut? Her snakker vi kanskje utelukkende om personer som har en særs velutviklet form for synestesi? Selv skulle jeg nesten tro at de formene for synestesi jeg opplever er langt mer vanlig.
Sist endret av KreaDep; 8. februar 2012 kl. 11:27.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Dette med kalenderhjul i 3D har jeg hørt om før, faktisk. Utrolig fascinerende at du kan huske minner på denne måten! Når fant du ut at ikke alle har det slik? Tanken har ikke berørt meg heller før jeg tilfeldigvis kom inn på temaet.
Jeg tenker at kanskje veldig mange der ute ikke tenker noe over det, og muligens tror at de fleste andre også opplever det samme? Det er ikke alltid greit å vite med statistikk.
Ja, det blir for eksempel ganske mye greiere å huske når en bestemt hendelse fant sted, ettersom jeg bare ser hvor minnet er plassert på kalenderhjulet. Så du kan si at jeg har et bra system på minnene mine. De ligger i mitt eget godt bevarte arkiv. Fant vel ut at ikke alle hadde det slik da vi tilfeldigvis kom inn på temaet innen familien. Jeg og søsknene mine snakket ivrig om fargede tall og dager, mens for andre kunne dette være ganske uforståelig. Og jeg må si meg enig i det du skriver, det er nok en del der ute som ikke tenker noe særlig over at de har det. Vil tro at enkelte som leser denne tråden kan komme til å kjenne seg godt igjen.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Der kommer vi jo litt inn på dette med arvelighet, da. Det kan tyde på at dette er egenskaper som er betinget av arveanlegg innenfor din familie.
Jeg vet at bestemoren min lider av synestesi, men hun har aldri klart å sette et navn på det. Hun kan på en eller annen måte få forskjellige smaker i munnen etter hvordan været kommer til å bli. Moren hennes igjen hadde akkurat det samme fenomenet.

Når jeg får det bevist, så har jeg selv opplevd lingnende hendelser, både nykter og ruset.
Etter at jeg som ni-åring begynte med Photoshop, og fortsatte med dette har jeg mer og mer opplevd assosiasjoner mellom smak / følelser og bilder / lyd. Syntes dette temaet er meget interessant, og vil gjerne utforske det videre!
Kanskje det er litt synestesi i oss alle?
Sist endret av Airo; 9. februar 2012 kl. 09:33.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Haha, så utrolig fascinerende! Elsker å høre om slike unike historier. Dette fenomenet bestemoren din opplever har jeg aldri hørt om, faktisk. I førstepost nevner jeg jo at det finnes en teori som går ut på at alle mennesker har det i seg men bare har undertrykket det. Men det kan jo tas med en klype salt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Ville bare tipse alle om dokumentaren "bbc horizon synaesthesia". Der blir dette fenomenet veldig godt forklart. Det er blant annet gjort forsøk med en mann som kan smake ord. En annen kan se dager, uker, ord i farger selv om han er blind. Utrolig fascinerende.

Ifølge dokumentaren ligger synestesi i vår natur. Noen har bare den mer ekstreme varianten. Det blir forklart at synestesi kan være selve byggesteinen til utviklingen av språk f.eks. Vi bruker det til å behandle abstrakte ideer på en konkret måte.
Dette var litt morsomt! Jeg har ikke tenkt over at jeg gjør dette og at det er noe "unormalt". Takk Lucy!

Jeg pleier å smake lukter og "se" lyder. Når jeg "ser" lydene, så er det som regel når øynene mine er lukket. Spesielt dersom jeg ligger og slapper veldig av.

Feks: høye og brå lyder (dør som smeller/ting som faller i bakken) "ser" jeg som regel som et sterkt lysglimt/eksplosjon. Trafikken utenfor vinduet/bakgrunnsstøy er som regel sånn som støyet på tv'n. Dette er ekstremt irriterende noen ganger når jeg skal sove, da jeg føler jeg aldri får ro.

Ellers er musikk ganske koselig å "se". Men alt dette jeg "ser" er ikke veldig dominerende og klart. Det eneste som jeg noen ganger tenker over er når jeg ser høye lyder og dette sabla bakgrunnsstøyet.

Ang. aura:
Min bestemor har fortalt at jeg snakket om dette da jeg var liten (1-3år). At jeg feks. pleide å si at mamma var rosa og tante var gul. Eller fremmede jeg møtte. De "slemme" menneskene, var som regel svarte, brune og mørkeblå. Mens de snille var røde, rosa, lyseblå og gule. Dette ble jo ganske raskt avfeid som barne-jibberish. Jeg husker ikke noe av det dessverre. Kanskje vi som kids har øynene "ekstra" åpne?

Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
De "slemme" menneskene, var som regel svarte, brune
Vis hele sitatet...
WOW. Ehm.

No pun intended!
Sist endret av Lily Bowen; 22. februar 2012 kl. 13:39.
Siden det ligger i rusmidler, ønsker du hovedsaklig å diskutere Synestesi på rusmidler, eller generelt?
Regner med at de aller fleste som har prøvd psykedelia noen ganger har opplevd lignende, i større eller mindre grad.
Her er en AmA fra en person som har det, ganske interessant lesing.
Sitat av Nath Vis innlegg
Her er en AmA fra en person som har det, ganske interessant lesing.
Vis hele sitatet...
"siden du prøvde å nå finnes ikke"
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Tenkte kanskje at det er størst antall som har opplevd dette (eller bitt seg merke i det, iallefall) i denne delen av forumet. Dette temaet vil også mest sannsynlig vekke en del interesse hos akkurat denne gruppen med mennesker. Det var tanken bak plasseringen. Forøvrig skrev jeg jo at det er noe som kanskje kan ligge litt i oss alle, da.
Vet ikke om det teller, men når jeg var liten så jeg endel ord som former.
Weird stuff. Jeg tenkte på kakemonsteret som spiser bokstavkjeks når jeg først leste hva synestesi er

Jeg er i hvert fall ikke medføtt med noen (sterk) form for synestesi, men jeg har en spesiell smak som får meg momentant til å tenkte på en annen, helt urelatert spesifikk ting. Kan ikke sammenliknes med smak av mat som sitter igjen e.l. men har ikke anelse hvordan jeg skal forklare det.
Kanskje det er smaken av en tanke? Hehe, høres sprøtt ut. Ses på lukket avdeling.

Første gangen dette skjedde var kanskje 8-9 år siden, og det pleier å komme noen få ganger per år. Helt ut av ingenting.

Kan ikke si at denne opplevelsen er noe særlig å skryte av da den er borte etter mindre enn ett minutt. Vil tro det bare er resultatet av en kjemisk reaksjon i hjernen (som mulig er litt ute å turer).

PS! Nath, du glemte denne: /r/[COLOR="Red"]I[/COLOR]AmA i den første linken din.
Beethoven kunne visst se musikk.

Er ikke tallet fem og bokstaven s ganske vanlige å koble med? Mener jeg har hørt det et sted. De er i hvert fall blant de vanskeligste tegnene å standardisere.

Det at kvinner oftere blir "rammet" har sikkert noe med at de har mye tjukkere kobling mellom hjernehalvdelene.

Sjøl har jeg veldig lett for å gjøre om støy til musikk. Vandret mye som ung, på en vei hvor jeg kunne høre E6 fjernt i bakgrunnen, så det var vel bare naturlig at den understimulerte hjernen min tilpassa seg. Når jeg er i toppform, så skjer det helt av seg selv og kan bli ganske intenst, men det er ikke noe stress å skru det av heller.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Ord som former er ganske velkjent, ja. Det er blitt gjort en god del undersøkelser med koblingen av former og ord. Blant annet det der de viser to forskjellige former hvor den ene er svært kantete og spiss mens den andre er rund og bølgete. Da skal man gjette seg til hvilken som er buba og hvilken som er kiki. De fleste later til å automatisk tenke at buba tilhører den runde, myke mens kiki er den kantete.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg ser at jeg drar opp en gammel tråd nå, men jeg fant ut senest i går at dette faktisk var noe.

Så lenge jeg kan huske, har jeg alltid tenkt på tall og bokstaver som "personer". De er enten mann eller kvinne og har forskjellige personligheter. Noen av bokstavene og tallene er venner eller "kjærester". Disse tankene har alltid vært helt naturlige og er ikke noe jeg har laget med vilje, de har heller aldri endret seg. For eksempel at tallet 5 er en tøff gutt, som er venn med 4, som også er gutt, kom som en selvfølge.

Hver gang jeg teller, eller tenker på alfabetet ser jeg for meg hvordan rekken av tall og bokstaver er formet. Når det gjelder tall, så ligger noen tall tettere enn andre. Tallinja går skrått oppover mot høyre, men bøyer seg innimellom fra 0-20. For hver 10'er (30,40,50) hopper tallet lenger opp enn vanlig. Av en eller annen grunn så endrer retningen (snur seg mot venstre) når jeg kommer til 1000 og opp mot 20 000, deretter går det mot høyre og linjen fortsetter mye brattere opp mot en million, hvor det samme skjer igjen. (fra 1 million til 20 millioner).

Året (måneder, årstider osv.) ser jeg for meg som en ellipse der sommer og vinter er på motsatt side på den lengste siden (siden disse varer lengst). Hver gang jeg går gjennom alle månedene, eller tenker på hvilken måned det er nå, ser jeg for meg posisjonen på ellipsen.


Jeg har ingenting knyttet opp mot forskjellige farger, bortsett fra årstider, men de kommer fra farger i naturen. Heller ingen smaker eller synlige lyder.

Jeg trodde alle tenkte at for eksempel S var en kvinne, og at dette var helt åpenbart. Etter å ha lest litt på nettet, ser jeg at nesten alle med synestesi har forskjellig oppfatning av bokstaver og tall

Jeg bruker ikke noe stoff eller lignende.
Jeg vil ikke påstå at jeg har noe i nærheten av det mange sier de opplever, men når jeg tenker over synestesi er det gjerne én spesiell ting jeg kommer på: smaken av lilla. Jeg husker veldig godt hvor jeg merket det første gang, det var da jeg var liten og så en episode Looney Toons, hvor Taz fikk servert en lilla drikke (jeg tror det var en bedøvelse av et slag). Den lillafargen var for meg så distinkt, at jeg skjønte nøyaktig hva den måtte smake, selv om jeg aldri hverken før eller etter faktisk har smakt det jeg opplever. Dette har aldri vært veldig merkbart, siden forholdsvis få ting egentlig er lilla, men jeg har mer sansen for lilla planter enn grønne.

Pussig at Algebraiske symboler skulle bli nevnt, for jeg mener man ikke forstår mattematikk generelt (og kanskje Algebra spesielt) før man utvikler en forståelse tilsvarende en slags synestesi; å kunne bruke mattematiske symboler er langt fra det samme som å skjønne dem. (I fare for å høres for mye ut som Searle (som jeg ikke liker)).