Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2179
Hei alle sammen.

Sa nylig opp jobben for og starte på skole på andre siden av landet, i denne jobben har jeg driftet datasystemet som mesteparten av driften er avhengig av. Men siden det egentlig kun er jeg som har kontroll på dette systemet, og opplæring av en "erstatter" er blitt utsatt igjen og igjen av ledelsen, har jeg nå blitt spurt om jeg kan bruke noen timer til og vedlikeholde dette systemet over nett og skrive timer på det.

Har sagt ja til dette i et par måneder (ut februar), men etter det starter jeg enkeltmannsforetak og fakturer med en ganske høy timepris.

Firmaet som eier programvaren tilbyr selv support på dette produktet.
Har ingen planer om og markedsføre meg mot andre bedrifter som bruker denne programvaren, så blir aldri en konkurrent for dette firmaet

Så spørsmålet er da:

Har jeg lovt til og drive et enkeltmannsforetak med support på en programvare som ett annet firma eier?

Hvis jeg har loven på min side, og dette firmaet allikevel sender advokater etter meg, kan det gå helt til en rettssak eller blir det henlagt lenge før den tid?
Kommer vel ann på hva slags lisens / kontrakt selskapet som har kjøpt programvaren har med selger,
men siden de tidligere hadde deg ansatt for å gjøre det samme jobb så må det jo være ok.
Du forholder deg til det firmaet som ønsker å betale for dine timer, det burde være dette selskapet som vurderer om det noe problem juridisk siden de kjenner til hva slags lisens de har på programvaren.