Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 34421
Jeg driver å bygger meg et arbeidsrom ute i garasjen, og siden strømmen jeg har ut dit nå er ganske lite kommer jeg til å legge opp en ny kabel fra hoved huset, nytt sikringsskap der ute og en del kontakter. Problemet er at alle elektrikere jeg snakker med gir meg bare bullshit, for det første sier de at de tar høyere time betaling siden jeg ikke kommer til å kjøpe utstyret fra dem. De nekter å svare på noen spørsmål jeg har, og høres helt tøyset ut når jeg spør om noe. De få som gidder å svare på noe gir forskjellige svar som om de ikke vet hva de snakker om. På toppen av det påstår de at det kommer til å ta en hel arbeidsdag, kanskje to, å koble sammen noen ledninger som allerede ligger klare. De har kommet med pris antydning på ca 6000kr dagen. Jeg kunne selv ha koblet sammen det greiene her på noen timer uten problemer. De sier også at sikringer fra Biltema ikke kan brukes, kun på grunn av at de ikke klarer å få tak i den dokumentasjonen de trenger fra de, som høres ut som tull for meg. Hvorfor har Biltema lov og selge sikringer som er ulovlige å bruke? Det er som å selge mat som er ulovlig å spise, eller klær som er ulovlig å gå med, idiotisk. Skal ha varme folie i golvet å, super enkelt å koble, kommer til å trenge sin egen 10amp krets, har ikke gidda i nevnt dette en gang siden de sikkert skal ha en million for noe jeg kan enkelt gjøre selv. Begynner å bli ganske irritert på disse folka.

Mitt eneste problem er at det her kommer til å gå fra sikringsskapet i hoved huset via en PFXP 16mm kabel så det gjør vell at forsikringa på hovedhuset går i dass å vis jeg gjør det selv? Bryr meg ikke stort om garasjen ikke er forsikra, kommer ikke til å ta fyr allikevel siden det kobling greiene her er barnemat.

Jeg mener at med den lønna der burde de ha 10 årig universitets utdannelse med doktorgrad som ingeniør og ikke gå på en handelskole for så å leke ekspert. Brukte selvfølgelig elektriker når huset ble bygget, og jeg fant flere feil de hadde gjort, så har ingen grunn til å stole på disse såkalte fagfolka.

Er det noen måte å komme seg unna å bruke elektriker i garasjen og fremdeles ha forsikringa på hoved huset god stand?
Supert!
hvorfor gidder du å spørre en elektriker hvis du kan gjøre det mye bedre å raskere selv?
Det er bedre å spare 2-3 tusen nå en å spare 100.000 når garasjen ikke brenner ned!

For å spørre deg noen spørsmål tilbake.
Hvilken sikring har du beregnet deg frem til at du kan bruke på en 16mm2 kabel?
Hvilket spenningsfall har du på kabelen ut til garasjen?
Hvilket moment skal biltema-sikringene skrus til med.
Er biltema-sikringene godtkjent for de kortslutningsstrømmene du har på anlegget ditt?
Hvilken forlegningsmåte vil du velge å bruke?
Er det behov for noen korrigeringer?

Det er en grunn for at du må betale litt for en elektriker, og det er fordi de vet hva de driver med, og vet hva de må ta hensyn til i en installasjon.
For at de skal kunne sende inn papirer og stå ansvarlig for det som blir gjort, så må de ha kontroll på at alt er gjort ihht regelverket. Det har de ikke når du har gjort det koblingsgreiene som er barnemat for deg.
Det tar tid å gjøre alt det, i tillegg så skal dokumentasjon fylles ut, alt utstyr skal testes iht til forskrifter etc.

Når det kommer til biltema sikringene så er det flere grunner, det er no-brand allerede dårlig tegn, dokumentasjonen som følger med er bare en samsvars erklæring, hvis du ser på forskjellen mellom biltema (no-brand) og elektroimportøren (eaton) sin dokumentasjon blir det fort ganske tydelig. Når man skriver under på sluttkontrollen, så står ansvaret faktisk på elektrikkeren og bedriften hans, noe som betyr at de helst vil vite at det de monterer er ordentlig.
Hehe jeg som skulle si ja, men synes ikke det her hørtes så dyrt ut, og helt innafor.

Hadde du snakket om timeskriving med gaffel og dobbel kjøretøyet så hadde jeg vært enig
Få en elektriker til og koble sikringen, resten gjør du fint selv. (hvis du vil spare penger)

Grunnen til at det koster med elektriker er at de har utdanning og kompetanse. Ja 90% klarer fint koble opp kontakter og slikt selv, men det er mye mannen i gata ikke tenker på.
Trådstarter
15 3
Ekvivokk:
Greit nok at Biltema sikkert ikke har den beste kvaliteten, hadde egentlig ikke tenk å bruke de uansett, men hvorfor er det lov å selge noe som ikke er lovlig å bruke?

Automatiker:
Øy, seks hele spørsmål, trenger 3 års skolegang for å lære meg det. Gi meg den skoleboka så skal jeg finne alt det ut på en dag eller to, men det er en del av svindelen er det ikke? Holde tilbake informasjon for å gjøre noe som egentlig er veldig enkelt vanskelig å finne ut av. Samme taktikk som mekanikere og Microsoft sertifiserte "reparatører" bruker. Som også er grunnen til at de ikke vill svare på noen spørsmål.

Hoved sikringen jeg skal bruke på kabelen er 32amp 100v.
Spenningsfall på en PFXP 4G16mm2, vet ikke, ser heller ikke hvorfor det er relevant.
Biltema sikringer skal ikke skrues til med noen moment siden de ikke kan brukes.
Igjen, kan ikke brukes, les før du svarer.
forlegningsmåte, nope, det skal ledninger inn og ut, slutt og lat som det er noe hokus pokus.

Når det er sagt, så hadde jeg ikke hatt så mye imot å ha en her bare for og koble opp sikrings skapet, men det er ikke alt de krever å gjøre. Kanskje du kan fortelle meg hvorfor jeg trenger en elektriker til å koble opp en kontakt? Eller for å legge opp varme folie? Hvorfor det vill bruke minimum en dag for å koble opp 3 sikringer + 1 hoved sikringer? Hvorfor de kan kreve høyere time betaling vis jeg ikke handler fra deres firma? Og hvilken grunn jeg har til å stole på dem når jeg har oppdage feil de har gjort i huset mitt? På toppen av det vill jeg gjerne også vite hvorfor så mange hus som har brukt elektriker også brenner ned på grunn av feil?

Og ja, jeg hadde ikke brydd meg om å tapt 100.000 på at det brant ned når det handler om prinsipp. Hadde forsikringa blitt litt høyere vis jeg gjorde det selv, greit. Hadde en elektriker jobbet noen timer med sikringsskapet til en normal pris, greit. Hadde de tatt samme time betalinga verken jeg handla utstyr fra dem eller ikke, greit. Hadde statistikken vist at det faktisk var tryggere med et hus koblet opp av kvalifiserte elektrikere, greit. Men faktumet nå er at jeg er tvunget til å betale for hjelp til ting jeg ikke trenger hjelp til, og betale overpris fordi det er tvang, så begynner det å bli litt sketchy. Og ja, jeg er villig til å tape 100.000 og mer for ikke å leve under regler hvor det ikke finnes noe annet valg og folk kan ta betalt hva de vill.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Få en elektriker til og koble sikringen, resten gjør du fint selv. (hvis du vil spare penger)

Grunnen til at det koster med elektriker er at de har utdanning og kompetanse. Ja 90% klarer fint koble opp kontakter og slikt selv, men det er mye mannen i gata ikke tenker på.
Vis hele sitatet...
Tror det er det jeg kommer til å gjøre, takk for et logisk og hjelpsomt svar. Ha en fin dag videre.
Sist endret av tripmix; 18. oktober 2016 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tripmix Vis innlegg
Spenningsfall på en PFXP 4G16mm2, vet ikke, ser heller ikke hvorfor det er relevant.
Vis hele sitatet...
Gratulerer! Det er relevant for å vite effekten og varmeutviklinga i kabelen. Og det er relevant for å sikre at utstyr fungerer som forventa.

Når du ikkje forstår kvifor det er relevant bør du ikkje uttale deg om elektrikere sin kompetanse?

Forøvrig - korleis har du valt vern for kabelen når du ikkje kjenner spenningsfallet? Eller har du ikkje tatt hensyn til at kortslutningsstraumen skal vere større enn tripverdien for vernet (320A for eit 32A-vern)?
Sist endret av vidarlo; 18. oktober 2016 kl. 19:29.
Forleggingsmåte er temmelig relevant i forhold til belastning og varmgang i kabelen!
Orker ikke engang å bruke tid på å forklare deg! Hadde du sett hvor mye idiotkoblinger folk gjør, som vi elektrikere kommer over, så hadde du skjønt hvorfor regelverket er der! Elektromateriell burde ikke vært lov å solgt til privatfolk, kun grossister!
Og skulle man være uheldig å komme borti en elektriker, som gjør dårlig arbeid, så har du vertfall noen å klage til, og som retter jobben kostnadsfritt, samtidig får en garanti på jobben!
Kan jeg spørre hva slags kabel du har lagt i veggen, er det isolert vegg og er det eventuelt lagt i rør?
Du kan jo kjøpe kjente komponenter til en mye bedre pris på nett. så slipper du at di skal henge seg opp i at du bruker ting fra Biltema. Noen elektro firma/ de aller fleste har en syk avanse på det di selger.
Sist endret av 5FDP; 18. oktober 2016 kl. 21:07. Grunn: Tale leif
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
For å si det slik, så selger ikke merker som Elko, ABB, Scheider eller Häger annet enn grossister i Norge. Det er for det første ikke lov, for det andre, så er det for at folk som deg ikke skal få lov å koble opp EL-anlegg på egenhånd.

Blir helt skremt at så ignorante folk som deg faktisk eksisterer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
For å si det slik, så selger ikke merker som Elko, ABB, Scheider eller Häger annet enn grossister i Norge. Det er for det første ikke lov, for det andre, så er det for at folk som deg ikke skal få lov å koble opp EL-anlegg på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Kvifor er det ikkje lov? Meg bekjent er sal av elektrodeler fullstendig lovleg, men det må opplysast om at du ikkje har lov til å installere det som privatperson.
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor er det ikkje lov? Meg bekjent er sal av elektrodeler fullstendig lovleg, men det må opplysast om at du ikkje har lov til å installere det som privatperson.
Vis hele sitatet...
Ja, alt han kjøper er da importert i fra Sverige. Siden det ikke finnes en lov mot å selge til privatpersoner der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Ja, alt han kjøper er da importert i fra Sverige. Siden det ikke finnes en lov mot å selge til privatpersoner der.
Vis hele sitatet...
Det finst ikkje ei lov mot det i Noreg heller.
Grunnen til at timesbetalingen blir høyere når du selv kjøper inn utstyret har den enkle forklaringen at fortjenestene til en elektriker er i utgangspunktet ganske små. Når du da tar i fra de de småkronene de tjener på utstyret, så blir fortjenesten ennå lavere.
Grunnen til at det tar en dag, er fordi: Elektrikeren må først skaffe alt utstyret du trenger. Dette tar gjerne 30 minutter. Så må elektriker kjøre til deg, dette tar 15-20 minutter (avhengig av hvor i landet du bor..). Og så må elektriker se på det som skal gjøres i lag med deg, dette tar 10 minutter.
Og så må dokumentasjon fylles ut før elektriker har lov å påbegynne arbeidet (SJA og generell HMS), dette tar 5 minutter.
Så kobler elektriker på anlegget ditt, trekker opp det som skal trekkes (Om du ikke gjør dette selv). Går over alle koblinger du evt har gjort, evt kobler dette hvis du har vært fornuftig. Totalt tar dette kanskje 3 timer, avhengig av hvor mange kurser det er snakk om.
Da er vi oppe i totalt litt over 4 timer med arbeid.
Så skal elektriker kjøre tilbake til kontoret. Her skal det fylles ut en hel bunke med dokumentasjon som er lovpålagt. Dette tar kanskje 1 time. I tillegg kommer fakturering, 10 minutter.
Da er vi oppe i 5 timer og 40 minutter med arbeid. (Opprundet til 6 timer)

Og så har man de "skjulte" utgiftene, som er slitasje på verktøy, papirer, kvitte seg med søppel og alt slikt. Dette koster gjerne 100 kr.
Og så har man utgifter knyttet til bilbruk. 40 km med bil koster ifølge statens satser 164 kr. I tillegg kommer fast takst på oppmøte med bil, gjerne 536 kr (For å ha en rund sum å jobbe med).
Totalt 800 kr i "diverse" utgifter.
Tar man en timesbetaling på 900 kr, så havner man da totalt på 6200 kr. - Dette forutsatt av at alt går på skinner og jobben kun tar 4 timer.


Så vil virkelig ikke påstå at prisen du får er så ekstremt høy. - Men det er naturligvis billigere å gjøre dette selv, siden du slipper mange ekstra utgifter/tidsbruk som er lovpålagt. Du slipper å kjøre hjem til deg selv og du slipper å bry deg om at jobben skal gjøres korrekt. Du slipper å kjøpe inn korrekt verktøy og holde dette vedlike (Som f.eks en moment skrutrekker som koster 5-10 000 kr i innkjøp (+ moms) og må kalibreres jevnlig.)

Men siden du er en ekspert og surpomp, så får du jo ekstra rabatt hos firmaer som i det heletatt gidder å snakke med deg.
Da ender du opp med at kun de useriøse firmaene vil gi deg et tilbud, og da blir resultatet deretter. - Nemlig rævva.
Ta deg en titt på elhandel.no sodominsane
Sitat av tripmix Vis innlegg
Hadde forsikringa blitt litt høyere vis jeg gjorde det selv, greit.
Vis hele sitatet...
Om du gjør det selv og forsikringselskapet blir klar over det, er det lite sannsynlig at de dekker noe som helst som skyldes feil på det elektriske anlegget du har tuklet med.

Og som Automatiker skriver, grunnen til at du ikke kan få en elektriker til å koble strøm til noe du har koblet, er fordi de ikke kan gå god for jobben du har gjort. Dersom du bare ønsker en elektriker til å gjøre deler av jobben, får du be om pris på opplegg av strøm til garasje. For deretter å koble resten selv. Bare husk at som eier av et elektrisk anlegg er det du som står ansvarlig for at det elektriske anlegget er i forskriftsmessig stand. Og alt du gjør selv vil i praksis være noe forsikringselskapet ikke vil være villig til å dekke skader på, som følge av feil du eventuelt gjør. Og selv om du gjør alt riktig, vil du like vel kunne få problemer med forsikringselskapet, dersom det blir kjent at du har gjort arbeider på den faste installasjonen selv.
Og di fleste elektriker firma tar betalt for kjøring både time sats +km
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
For å si det slik, så selger ikke merker som Elko, ABB, Scheider eller Häger annet enn grossister i Norge. Det er for det første ikke lov, for det andre, så er det for at folk som deg ikke skal få lov å koble opp EL-anlegg på egenhånd.

Blir helt skremt at så ignorante folk som deg faktisk eksisterer.
Vis hele sitatet...
https://megaflis.no/elektro/sikringsmateriell.html

Sånn btw.
Fult lov å selge slikt utstyr. Også fult lov å kjøpe slikt.
Men er ikke lov å installere det selv.
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det finst ikkje ei lov mot det i Noreg heller.
Vis hele sitatet...
Ja, sorry, det jeg mente å skrive er at de seriøse merkene velger å ikke selge til privatpersoner. ;p litt sliten!

Så alt du finner på nett, er importer ifra Sverige!
(Eller så er det noe jalla stæsj, ala biltema)
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Ja, sorry, det jeg mente å skrive er at de seriøse merkene velger å ikke selge til privatpersoner. ;p litt sliten!

Så alt du finner på nett, er importer ifra Sverige!
(Eller så er det noe jalla stæsj, ala biltema)
Vis hele sitatet...
Man får kjøpt akuratt det samme som elektrikere gjør på Internett søk og se
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Man får kjøpt akuratt det samme som elektrikere gjør på Internett søk og se
Vis hele sitatet...
Les hele innlegget mitt igjen;p
Mener du en elko kontakt kjøpt i Sverige ikke er av samme kvalitet som i Norge. Jeg vill tro di kommer fra samme fabrikk
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Mener du en elko kontakt kjøpt i Sverige ikke er av samme kvalitet som i Norge. Jeg vill tro di kommer fra samme fabrikk
Vis hele sitatet...
Jo, det er det. Det er helt den samme kontakten, men det jeg sier er at den norske avdelingen til f.eks Elko ikke selger til privatpersoner av akkurat den grunnen som jeg nevnte i et tidligere innlegg!
Altså fordi folk tror de har peiling og skal gjøre alt sjøl.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Jo, det er det. Det er helt den samme kontakten, men det jeg sier er at den norske avdelingen til f.eks Elko ikke selger til privatpersoner av akkurat den grunnen som jeg nevnte i et tidligere innlegg!
Altså fordi folk tror de har peiling og skal gjøre alt sjøl.
Vis hele sitatet...
Nei, det er fordi dei generelt ikkje gidder handle med forbrukere. Om materiellet vert paralellimportert handler nok det heller om pris enn andre ting.
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det er fordi dei generelt ikkje gidder handle med forbrukere. Om materiellet vert paralellimportert handler nok det heller om pris enn andre ting.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Har du kilder på det?
Vis hele sitatet...
Nei, sånn utover at det er dønn normal praksis hos ca. alt av grossister og produsenter. Forbrukere er heilt anna kundesegment, med eiga lovgiving, og det gir stortsett ikkje meining for grossister å forholde seg til det segmentet.

T.d. Stabburet sel heller ikkje direkte til privatpersoner.
Sist endret av vidarlo; 18. oktober 2016 kl. 22:05.
Men litt artig og diskutere denne bransjen. Er det noen som egentlig kan forsvare at man kan sende rundt en mann gjerne i en leaset bil med utstyr for Max 150000 tenker hus installasjon ikke industri. Der bruker betaler ca 850+mva per time. Skjønner di har noe spesial utstyr som koster mye penger men dette er som regel felles og ligger på lager, og blir delt på.

Der di på toppen tar en ganske vill avanse på det som blir solgt for exe en vare til veil utsalgspris på 1000kr har firmaet Alt fra 50 til 70% for så selge videre til kunde for veil pris pluss en plass mellom 10 og 15% påslag

Jeg mener litt av grunnen er så enkelt som at det er for at di har muligheten akuratt som rørleggere. Så lenge ikke folk har lov til og gjøre det selv så kan dem ta såpass mye betalt
I see you...
NAPse's Avatar
Hva betalte du sist du var hos frisøren?
Når jeg er hos frisøren betaler jeg ca 250kr. Da sitter jeg i stolen 10-15min dette tilsvarer en timepris på 1000-1500kr dvs. et dagsarbeid hos frisøren koster 7500-11200kr. Frisøren har grovt sett utgifter som:
  • Lønn til frisøren
    Leie av lokale
    Slitasje på sakser og maskiner
    Renhold

Elektriker firmaet har grovt sett disse utgiftene:
  • Lønn til elektriker
    Lønn til installatøren
    Leie av kontorlokale (gjerne med et lite lager)
    Utgifter til firmabiler/leasing av biler
    Lovpålagt årlig sikkerhets-kursing av elektriker
    Slitasje på verktøy
    Garantisaker

I tillegg til dette er det en del skjult tid med for- og etterarbeid du ikke ser som kunde som blir gjort av elektrofirma.
Frisøren min kommer ikke hjem til meg, jeg kommer til h*n.
Frisører gir ikke 5.års lovpålagt garanti på håret mitt.

At folk skal spare på ting som går på sin egen sikkerhet fatter jeg ikke.

Grunnen til at prisen blir annerledes når du står for materiell og utstyr er på grunn av konkurranse mellom firmaene, man opererer heller med en kunstig lav timepris og et høyere påslag på materiell.

At noe koster mye er ikke det samme som at det er dyrt!
Ser litt av det, men jeg jobber for ett mekanisk verksted der vi har en maskin park for ca 30mil pluss byggninger firma biler 10 kraner som skal sertifiseres vært år 3 trucker som skal sertefiserers en hau med løfteutstyr som skal sertefiseres. En drøss av sveisesertefikater som skal oppdateres program vare lisenser og ett lass med håndverktøy som blir slitt. Alikavell så klager folk på at 550kr timen et dyrt. Men en elektriker har mange ikke problemer med å betale 800++
Dem selger da Elko hos Clas Ohlson her i Norge.

Og det er jo litt pussig at el-utstyr selges fritt, når det er ulovlig å montere det selv. (Regner med at elektrikere ikke kjøper i vanlig butikk).
Det er irriterende å se at de man har betalt for å gjøre en jobb både har slurvet og gjort feil, men dette gjelder ikke bare elektrikere, det gjelder dessverre alle prestisjefattige yrker. Har selv erfart dette mange ganger

Forrige gang elektrikeren var hos meg og skulle trekke en kabel fra 3etg til 1etg så klarte han å stifte fire stifter midt i kabelen, i tillegg til at han ikke hadde klart å legge den inntil listene. Når jeg så påpekte dette og ba de om å rette opp, så dukket det en forbanna kar opp på døra som trasset rett forbi meg idet jeg åpnet døren, når han var ferdig så forsvant han uten gi en lyd fra seg. Riktignok var det ikke lenger noen stifter i kabelen, men den lå mellom 0-4 cm fra listen hele veien. Da er det irriterende å betale noen en timespris på rett under tusenlappen.

Man kan ikke generalisere hele yrkesfag, men man kan heller ikke forsvare timesprisen til alle innenfor sine respektive yrker. Noen er verdt mer enn timesprisen de tar, andre burde skifte yrke til noe de faktisk vil jobbe med.
Tror dere snakker litt forbi hverandre. Grossister som Elektroskandia, Otra, Solar og ei lang rekke andre selger ikke til privatkunder. De selger gjerne privat til elektrikere.
De har jo ofte 60%-90% rabatt på deler mot det privat kunder må betale , hvertfall de jeg kjenner i byggebransjen. Derfor er deler en stor del av inntjenngen. Og derfor får du en stivere fastpris hvis du har kjøpt alt selv.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
De har jo ofte 60%-90% rabatt på deler mot det privat kunder må betale , hvertfall de jeg kjenner i byggebransjen. Derfor er deler en stor del av inntjenngen. Og derfor får du en stivere fastpris hvis du har kjøpt alt selv.
Vis hele sitatet...
Dette er noe feil.
Det er gjerne 10-90% rabatt på prisen til grossist.
Men sammenligner man med andre utsalg som retter seg mot det private markedet, så er det svært mye som er billigere der enn hos grossist. Men noe tjener man noen hundrelapper på.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
De har jo ofte 60%-90% rabatt på deler mot det privat kunder må betale , hvertfall de jeg kjenner i byggebransjen. Derfor er deler en stor del av inntjenngen. Og derfor får du en stivere fastpris hvis du har kjøpt alt selv.
Vis hele sitatet...
Synes ikke det henger på greip når di tar 850kr timen.
Det er mere en nok til og dekke inn utgifter pluss sitte igjen med penger.

En kamerat av meg kjøpte spotter til hele huset sitt via ett annet firma en di som hadde hele el anlegget i det nye huset han bygget. Det sparte han 30000kr på. Det var akuratt di samme spottene. da ville ikke firmaet montere dem til og begynne med.

Regner med det firmaet som solgte han spottene ikke gjorde det med tap og synes det er ganske vilt og tjene 30000kr bare på spotter. Så kan man ta alt annet som blir montert som di mest sannsynlig også tjener en god slant med penger på er ikke rart folk tar snarveier eller betaler folk svart i dette landet.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Sitat av tripmix Vis innlegg
Ekvivokk:

Hoved sikringen jeg skal bruke på kabelen er 32amp 100v.
Spenningsfall på en PFXP 4G16mm2, vet ikke, ser heller ikke hvorfor det er relevant.
forlegningsmåte, nope, det skal ledninger inn og ut, slutt og lat som det er noe hokus pokus.
Hvorfor de kan kreve høyere time betaling vis jeg ikke handler fra deres firma?
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette fint oppsummerer hvorfor du ikke skal gjøre alt dette selv.
100V sikring, vet du ikke engang hva spenningen normalt er i et hus?
Monter alt av stikk og lys selv, ikke skru på avdekningene, overlat resten til noen som kan det. Går du for LED lys på 24v kan du koble mesteparten av lysene helt lovlig.
Jeg kan kjøpe inn automatsikringer til 40kr, de blir vel solgt for over 200. Derfor er elektrikerne nødt til og ta seg bedre betalt om du kjøper alt utstyret fra noen andre.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Grunnen til at det tar en dag, er fordi: Elektrikeren må først skaffe alt utstyret du trenger. Dette tar gjerne 30 minutter.
Vis hele sitatet...
Nja, har enda til gode å se at noe slikt skjer. Selv om nøyaktig informasjon er gitt til elektriker om hva som skal gjøres (2x innfelte Elko kontakter, 7020160573902 skal installeres(et eksempel, men så nøyaktig)), så kommer elektriker, ser på hva som skal gjøres, kjører for å hente det, kommer tilbake etter en times tid (det tar ti minutter å kjøre til henholdsvis der elektriker holder til eller grossist), kopler det og skriver 2-3 timer for jobben.

For noe som kunne vært gjort på 30 minutter. Det er slike ting som får meg til å steile. Greit, deler koster. Arbeid koster. Men da skal de gjøre jobben.
man kan jo hjelpe elektriker med forhåndsarbeid, krever ikke mye kompetanse, feks oppgi detaljer, bilde og beskrivelse, eller en fullstendig arbeidstegning, om du får til denslags.
så ber du han ryke når han mener han skal stikke av 2 timer for hente material.

man har lov å sifra når en stikkontakt eller to tar 4 timer å installere.
Ingen elektrikere tørr vel gi ett uhorvelig uakseptabelt prisoverslag?

thou, prismessig er det generelt liten klarering på småjobber og storejobber i startfasen på de fleste yrker innen denslags og liknende service.
▼ ... over en uke senere ... ▼
De elektriker svina driver med totalt uerlig oppførsel , jeg skulle bare montere en vifte i taket med lys , fjerne den gammle og sette opp ny, fyren sa jeg kommer i morra kl 13.00 siden jeg er i ommrådet, dagen etter møter han opp 15-20 min for seint og ikke alene , men har med seg en ekstra fyr til en 1 mans jobb, jeg hadde ikke bestillt 2 elektrikere, ikke min feil at de var 2 stk i mitt ommrådet da han stakk innom for å koble til min vifte , men 800 kr plus moms skal han ha for begge som var der , selv om han ene ikke gjore noen ting men bare sto der og så på , jeg nekter å betale for slikt bedrageri , så lei av uerlige skittne mennesker her i samfundet.... utnytter seg av alt de kan for å få ekstra penger ut av stakkars folk, til og med når han gikk etter jobben sa han og prøvde å syke meg ut , ja dette kommer ikke til å bli en billig regning , jeg fikk hakeslepp da han var så frekk å si noe slikt eller å ha vert hos meg i under en time, ikke brukte han noe matriel heller alt var ferdig kobla der , jeg fikk fnatt da han sa at de tol 7-800 kr plus moms i timen , jeg sa til han at jeg hadde regnet med 350-400 kr timen toppen, så skal han ha ekstra betaling for kjøring sikkert 1 time ekstra , og jeg kan love at de kommer til å putte på mye mere løgn og ektra ting å ta betalt for når regningen kommer , blir sykisk syk av slik manipulasjon fra slike selskaper, venter på regning og vil gransake den totalt og gå til sjefen demmes og klage , jeg vet allerede hva som kommer , en alt of høy overprisa regning med masse ekstra utgifter jeg ikke skulle hatt eller betalt for.
Fantastisk77, men da er det jo din egen feil? Å ikke be om pris før de begynner for det første, og du driver veldig rare priser pr time. Sikker på at det har rot i virkeligheten? Det virker ihvertfall som du ikke har gjort din research.

Ta kontakt med sjefen, det er ei heller ulovlig å være frekk, men du trenger jo ikke ha videre kontakt med dette firmaet, husk at word of mouth er viktig i en slik bransje.

EDIT: at det er 2 personer der kan være veldig mye, kanskje han ene er ny og trenger litt opplæring, men du skal jo ikke betale for en ekstra person du ikke har leid inn.
Sist endret av Dictum Factum; 1. november 2016 kl. 17:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du forventer 350-400 i timen så er det med respekt å melde forventningene som er problemet. Og at du valte å ikkje avtale prispå førehand er jo din risiko.

Heilt ærleg framstår du som idioten ut frå det du skriv her.
Det er ikke lett å være effektiv når en driver service. Det eneste som lønner seg idag er vel nybygg, hvor det er tegninger på forhånd og avtalt pris. Da kan en drive effektivt og prisene kan presses, eks. om en har 10 like leiligheter etter hverandre.

Det er jo bare å spørre om det overslag på forhånd, da skal prisen ikke variere så mye.

Var lærling engang, men bedriften passet på å fakturere kunden fullpris. Det som er vanlig er jo ofte å la være å betale regningen, den kommer da til innkasso. Så kan du la være å betale denne, og saken havner hos namsmannen. Det blir da ofte forlik, og prisen halveres.

Er veldig mange som spekulerer i dette, en jeg jobbet med gikk konkurs pga. dette.

Men nå er service veldig lite effektivt og derfor svindyrt for privatpersoner. Men, jeg kan trøste deg med at rørleggere er dyrere enn elektrikere.

Og tannleger er jo verst, gap opp for undersøkelse så er det 2000kr.

Men nå gir det jo ikke akkurat status å være håndtverker, ikke er det spesielt godt betalt heller. Løsningen blir at vi alle sammen jobber som meglere eller kost kontroller...
Sist endret av Tekniker2; 1. november 2016 kl. 22:30.
Har bodd en slik som trådstarter i huset mitt før meg. Holder på å pusse opp kjøkkenet nå, og når elektrikeren var innom for å koble av og planlegge for nytt kjøkken så bare ristet han på hodet og røsket ut alt av koblinger og ledninger. Får nå fikset opp nå i hvert fall.
Tror ikke du vet hvor mye det koster å holde et firma gående, lønn,forsikringer,pålagte kurs,biler,regnskapsfører m.m så det er ikke bare lønnen til han som dukker opp som skal betales

Og når det kommer til at de vil bruke sitt utstyr så har det nok noe med reklamasjonen og gjøre.
Det er fordi vi i Norge bruker latterlig mye mer strøm enn mange andre land at det brenner så mye, og da er oftest i gamle anlegg som blir overbelastet fordi de ikke er beregnet på dagens strømforbruk.

De fleste brannene starter uansett av andre årsaker.

Til TS: Hva med jording der i garasjen?
Der kobler du gjerne til masse gammelt utstyr som lett kan ha jordfeil, det er sånn folk får strømgjennomgang og dør, fordi de ikke har god nok jord.

Det er så mye man må forstå før man kan sette i gang og koble, dessverre!

Hvis du gjør det selv så sørg i det minste for å sette opp jordfeilautomater (sikring med jordfeilvern +test knapp)
Sist endret av Spaceman; 2. november 2016 kl. 03:41.
Når man tenker timepriser o.l så må man også huske på hva det koster å ha en arbeider i bil ute på oppdrag.
Dette er kostnader som forsikringer, skatt, moms, it/tele, arbeidsgiveravgift, pensjon, drivstoff/avgifter/bomstasjoner, regnskap/papirarbeid, kostnader for sykefravær, miljøavgifter, gebyr for søppeltømming, markedsføring, arbeidsklær, garantier og reklamasjoner etc.

Listen er kjempelang og normalt går 30-50% av timeprisen til avgifter og utgifter knyttet til arbeidstakeren (ikke inkludert lønn).

1000kr timen blir mye penger om man skal ha elektrikeren der i flere dager, men han putter ikke tusenlapper rett i lommen.
Hvis du skal gjøre dette selv så bruk i det minste WAGO klemmer. De gir god forbindelse.

Du kan også bruke midlertidig permanent prikset, bruk gummikabler og spikre opp ferdige padder. Når du går fra garasjen trekker du bare av gummikabelen, eller skrur av med bryter. Da sparer du strøm og garasjen din er spenningsløs og trygg!

Selvgjort er velgjort :-)

Ps lurt å ha jordfeilbryter da verktøy ofte får feil og ofte er det fuktig i garasjen.
Sist endret av Tekniker2; 2. november 2016 kl. 11:09.
Sitat av nilsmedskills Vis innlegg
Tror ikke du vet hvor mye det koster å holde et firma gående, lønn,forsikringer,pålagte kurs,biler,regnskapsfører m.m så det er ikke bare lønnen til han som dukker opp som skal betales

Og når det kommer til at de vil bruke sitt utstyr så har det nok noe med reklamasjonen og gjøre.
Vis hele sitatet...
Og fordi mye billig utstyr er dritt, du vil ha ordentlig utstyr. Billige ting med billig plast sprekker fort og det er både stygt å se på og farlig.
Det er helt riktig. At noe er CE merket betyr ikke nødvendigvis at kvaliteten er god.