Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 8336
Tenkte å lage en liten tråd om denne, da det er et spennende felt og jeg er spent på hvordan Forsvaret vil bli fremstilt. Spennende å høre hva Freak har å si om et slikt tenkt scenario.

Premisset er som følger: Norge kutter all oljeproduksjon etter at et radikalt miljøparti kommer til makten under en energikrise som har rammet EU. Russland, med velsignelse fra EU, okkuperer Norge under påskudd av å gi landet tilbake når all oljeproduksjon er oppe å går, noe de selvsagt ikke er interesserte i.

- Virker som om denne er verdt å få med seg, noe jeg sjeldent sier om Norsk TV...

Premiere 27 September.

Ny TV2-serie

Kan skaper reaksjoner fra Russisk hold
Jeg har ikke trua på denne TVserien. Frykter det norske forsvaret vil bli fremstillet som større enn det er i serien. Det som hadde vært tøft er om det hadde blitt stort fokus på geriljakrigføring, noe som faktisk hadde vært sannsynelig i et slikt scenario. Jeg liker også å tro at USA er en større fare mot Norge enn det Russland er.

På tross av at jeg er kritisk kommer jeg helt sikkert til å se serien, jeg venter i spenning, håper bare at de ikke fremstiller våre ressurser som urealistisk store..
Liker ideen, så traileren og syntes ikke den var altfor slem mot russerne. Som mye av kritikken i avisene har gått på.

Tipper ideen til serien ble født da det kom frem at noe eu-byråkrater fremmet forslag om å okkupere Norge i en eventuell krise. HEHE pokker fant ikke artikkelen.. men leter

Så skal bli spennende og se denne tror jeg.
Hadde Norge kuttet oljeproduksjonen tror jeg nok Russland hadde vært fornøyd med det.
Tror nok heller det er andre som hadde "reddet" oss da.

Må si det er rart at nordmenn synes det er bedre med Norge i afganistan (0% nordmenn) enn Russland på krim (95% russere)
Sitat av TomC Vis innlegg
Hadde Norge kuttet oljeproduksjonen tror jeg nok Russland hadde vært fornøyd med det.
Tror nok heller det er andre som hadde "reddet" oss da.
Vis hele sitatet...
Det Russland ville realistisk sett vært ute etter er ikke olje. Det har de selv, det vi har som de ikke har, er masse isfrie havner med tilgang til Atlanterhavet. De har St Petersburg, men den ligger i et innhav med stor sjanse for is, samt at de må forbi en hel masse potensielle angrepspunkter der de kan få bank. Så har de Murmansk da, men vinterstid er ikke været der oppe særlig fristende.

Det realistiske i dette scenarioet ville være at de som var avhengig av gassen vår, dvs Frankrike, England, Nederland etc ville ha kjørt opp og sparket oss ut av plattformene våre med "gjør det slik, og sånn og slik" guiding fra de som har satt opp oljeriggene. Så ville vi bare fortsatt å pumpet direkte til de landene slik vi alltid har gjort.
Sist endret av meitemark; 19. august 2015 kl. 16:11.
Sitat av FOX Vis innlegg
Jeg har ikke trua på denne TVserien. Frykter det norske forsvaret vil bli fremstillet som større enn det er i serien. Det som hadde vært tøft er om det hadde blitt stort fokus på geriljakrigføring, noe som faktisk hadde vært sannsynelig i et slikt scenario. Jeg liker også å tro at USA er en større fare mot Norge enn det Russland er.

På tross av at jeg er kritisk kommer jeg helt sikkert til å se serien, jeg venter i spenning, håper bare at de ikke fremstiller våre ressurser som urealistisk store..
Vis hele sitatet...
Sorry, off-topic her, men nei, har du hørt om NATO?
"Jeg liker også å tro at USA er en større fare mot Norge enn det Russland er."

Det er mye galt med USA, ja.. men ett ekstremt mye bedre alternativ en Rusland. Jeg snakker ikke russisk engang..

Kan se for meg at du kunne vært en av de få som pakket bilen og sto i kø for å komme inn til DDR under den kalde krigen
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Jeg snakker ikke russisk engang
Vis hele sitatet...
Og det kan du nok takke USA og NATO for.
Blir sikkert bra, Selvom det kommer kleine unaturlige replikker som det alltid gjør i norsk drama
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
USA sender oss på tur til helvete med gode hensikter. Russland ville nok gjort det samme, men med kjipere mat og underholdning.
Sist endret av Bothrops; 20. august 2015 kl. 00:33.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det Russland ville realistisk sett vært ute etter er ikke olje. Det har de selv, det vi har som de ikke har, er masse isfrie havner med tilgang til Atlanterhavet. De har St Petersburg, men den ligger i et innhav med stor sjanse for is, samt at de må forbi en hel masse potensielle angrepspunkter der de kan få bank. Så har de Murmansk da, men vinterstid er ikke været der oppe særlig fristende.

Det realistiske i dette scenarioet ville være at de som var avhengig av gassen vår, dvs Frankrike, England, Nederland etc ville ha kjørt opp og sparket oss ut av plattformene våre med "gjør det slik, og sånn og slik" guiding fra de som har satt opp oljeriggene. Så ville vi bare fortsatt å pumpet direkte til de landene slik vi alltid har gjort.
Vis hele sitatet...
Her treffer du Russisk forsvarsstrategi siden 1500-tallet på hodet! Russlands landområder er umulige å forsvare, og de har hatt en historisk tradisjon for å overta områder, assimilere befolkninger med jernhånd og ekspandere grenser helt til de treffer naturlige barrierer, slik som fjellkjeder og hav. Bare å se på Russland på verdenskartet. Merk også hvordan hele byer kan sees som strategiske tilbaketrekningslinjer mot øst, på linje med den transsibirske jernbane. I nyere tid (USSR) så berodde de i stor grad på bufferstater, som også er en svært viktig grunn til at Russland har gått inn i Ukraina når de skjønnte at de vendte nesa mot vest. Samme grunn til at Baltikum ansees som utsatt da det er en åpen grense mot NATO med ingen naturlige barrierer. Hviterussland er fortsatt "russisk" i den grad at den Russiske stat, eller oligarker lojale mot Russland, eier store deler av alt av verdier i Hviterussland. Samme grunn til at Russerne har vært flinke til å spille Finnene og Svenskene til Nøytralitet, da nordflanken mot Kola er vid åpen.
Sist endret av NorwayBM; 20. august 2015 kl. 03:07.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvorfor i helvete skulle Russland bry seg om vår gass og oljeproduksjon? De er en av verdens største produsenter selv av olje og gass. Hvis noen hadde okkupert oss, så hadde det nok det vært EU og/eller USA. For det er dem som er avhengig av vår olje og gass, ikke Russland.

Jævla propaganda mot Russland. Tror vi glemmer hvem som jagde tyskerne ut av landet vårt og trakk seg tilbake.
Sist endret av Mexxy; 29. august 2015 kl. 15:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Hvorfor i helvete skulle Russland bry seg om vår gass og oljeproduksjon? De er en av verdens største produsenter selv av olje og gass. Hvis noen hadde okkupert oss, så hadde det nok det vært EU og/eller USA. For det er dem som er avhengig av vår olje og gass, ikke Russland.

Jævla propaganda mot Russland. Tror vi glemmer hvem som jagde tyskerne ut av landet vårt og trakk seg tilbake.
Vis hele sitatet...
Les litt mer om plottet. EU "tillater" Russland å okkupere for å få på plass energiproduksjonen igjen. Selvsagt bryter de løftet om å dra sin vei

Når det kommer til det virkelige liv, så er Russland den eneste mulige fienden Norge har. Ikke på grunn av olje og gass, men pga hele Nordflanken mot kontinentet og varmtvannshavner mot atlanteren. Det hadde kun forandret seg dersom Finland og/eller Sverige ble NATO-medlemmer. EU og USA er ingen potensielle fiender.
Sist endret av NorwayBM; 29. august 2015 kl. 16:11.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvorfor skulle Russland - som en av verdens største produsenter av olje og gass - bekymre seg over at Norge går til det skrittet å stoppe all olje og gass-produksjon?

Russerne ville jo da fått muligheten til å selge enda mer av sin egen produksjon (og til en høyere pris) til et uttørket Europa.....
Mye vil ha mer?

Russland er en stor produsent, men også en stor konsument av olje og gass. Det vil dermed alltid være interessant for dem å kontrollere større ressurser.

Tvisten er jo at Norge vil være svært attraktivt for Russland på grunn av havnene, og dersom EU/USA/NATO garanterte for at de ikke vil hindre en russisk okkupasjon gitt at produksjonen starter opp igjen ville neppe Russland la seg be to ganger.
Slik sett levner jo plottet liten ære til de landene som "godkjenner" okkupasjonen for at de ikke innser at det er langt mer enn olje og gass som er interessant for Russland.

Russland var neppe veldig fornøyde med å frigi Norge etter 2. verdenskrig i stedet for å overta landet på samme måte som med østblokken, men de allierte var klar over Russlands begrensede tilgang på havner og gjorde det klart at dette ikke var greit. Russland var allerede tappet, og hadde ikke ressurser til noen ny krig. De trakk seg ikke tilbake for å være greie.